Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Slovenčina

    ​Európsky súd pre ľudské práva zamietol žiadosť Najvyššieho súdu Slovenskej republiky o poradné stanovisko týkajúce sa inšpekčnej služby ministerstva vnútra

    Európsky súd pre ľudské práva (ďalej len „ESĽP“) zamietol žiadosť podanú Najvyšším súdom Slovenskej republiky 19. novembra 2020 podľa Protokolu č. 16 k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd (ďalej len „Dohovor“). Najvyšší súd Slovenskej republiky žiadal ESĽP o poskytnutie poradného stanoviska k otázke, či je inšpekčná služba Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súlade s Dohovorom, najmä pokiaľ ide o jej nezávislosť pri vyšetrovaní policajtov.

    Najvyšší súd Slovenskej republiky podal žiadosť v rámci začatého trestného konania proti policajtovi I. E. pre obvinenie, že v roku 2014 napadol ženu. Vyšetrovanie viedla inšpekčná služba Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a policajt I. E. bol napokon uznaný vinným. Na základe podaného dovolania sa vec dostala pred Najvyšší súd Slovenskej republiky. Ten požiadal ESĽP o stanovisko, či inšpekčná služba ministerstva vnútra spĺňa kritériá stanovené v Dohovore v článku 2 (právo na život), článku 3 (zákaz neľudského alebo ponižujúceho zaobchádzania) a článku 6 ods. 1 (právo na spravodlivý proces), týkajúce sa vyšetrovania trestných činov spáchaných policajtmi, predovšetkým požiadavku, aby vyšetrovanie bolo vedené nezávislým a nestranným orgánom, ako aj úlohy inšpekčnej služby v predmetnom trestnom procese.

    ESĽP konštatoval, že ako vyplýva z preambuly Protokolu č. 16, predmetom a najmä účelom poradného stanoviska je posilniť interakciu medzi ESĽP a vnútroštátnymi orgánmi a tým posilniť vykonávanie Dohovoru v súlade so zásadou subsidiarity. Ďalej zdôraznil, že nemá právomoc posudzovať skutkové oko
    lnosti prípadu a účelom stanoviska je skôr štát usmerniť. Poznamenal, že nastolené otázky sa týkali iba spravodlivosti konania, ktorá je relevantná z hľadiska článku 6, a nie článkov 2 a 3. Pokiaľ ide o vnútroštátne konanie, zásadnou otázkou je, či je ako celok spravodlivé. Na účely článku 6 Dohovoru musí byť súd predovšetkým nezávislý od zákonodarného zboru, výkonnej moci a strán. ESĽP poukázal na to, že dožadujúci súd v zjednocujúcom stanovisku č. Tpj 62/2015 poskytol indície týkajúce sa odpovede na otázku, ktorá bola teraz predložená ESĽP. ESĽP žiadosť zamietol, pretože podľa jeho názoru sa položené otázky vzhľadom na ich povahu, stupeň novosti a/alebo zložitosti, netýkali takého problému, pri ktorom by dožadujúci súd potreboval usmernenie ESĽP na to, aby pri rozhodovaní o prípade, ktorý pred ním prebieha, bolo možné zabezpečiť dodržiavanie práv vyplývajúcich z Dohovoru. ESĽP rozhodol, že žiadosť Najvyššieho súdu Slovenskej republiky o poradné stanovisko nespĺňa požiadavky článku 1 Protokolu č. 16 k Dohovoru. Rozhodnutie ESĽP je konečné.

    Slovenská republika je treťou krajinou, ktorá žiadala ESĽP o stanovisko podľa Protokolu č. 16 k Dohovoru. Francúzsky kasačný súd podal prvú žiadosť v októbri 2018 a ESĽP v apríli 2019 vydal stanovisko týkajúce sa práv súvisiacich s náhradným materstvom. Druhú žiadosť podal arménsky ústavný súd v auguste 2019 a požiadal ESĽP o poradné stanovisko týkajúce sa článku arménskeho trestného zákona, ktorý penalizuje zvrhnutie ústavného poriadku; ESĽP zaujal stanovisko v máji 2020. Štvrtú žiadosť podal Najvyšší správny súd v Litve v novembri 2020 a žiadosť sa týka súčasnej platnej právnej úpravy v súvislosti s prebiehajúcim trestným konaním vedeným proti verejnému činiteľovi.