Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Slovenčina

    Akčné granty na rehabilitačné programy

    Generálne riaditeľstvo pre spravodlivosť a spotrebiteľov EK uverejnilo 29. 6. 2016 akčné granty na podporu národných alebo nadnárodných projektov týkajúcich sa justičnej spolupráce v trestných veciach, ktorých cieľom je zabrániť radikalizácii vedúcej k terorizmu a násilnému extrémizmu.
    Otvorenie  výziev na predkladanie projektov je od 27. septembra 2016 do  15. novembra 2016.

    To umožňuje, aby zúčastnené členské štáty sa uchádzali okrem iného o finančnú podporu na rozvoj  rehabilitačných  programov  pri  zaobchádzaní  s  osobami,  ktoré  sa  chcú  stať zahraničnými bojovníkmi, a s navrátilcami vo väzení aj mimo neho, aby radikalizáciou vo väzení sa vyvíjali nástroje na hodnotenie rizík a  na vzdelávanie.

    Výzva podporuje realizáciu záverov Rady SVV o posilnení trestného súdnictva ako reakciu na radikalizáciu z 20. novembra 2015 [http://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2015/11/20-conclusions-radicalisation/].
     
    Koordinátor EÚ pre boj proti terorizmu nabáda členské štáty, aby využili túto zaujímavú príležitosť v maximálnej možnej miere.

    Priority dané prostredníctvom nasledujúcich aktivít:

    1. Rehabilitačné programy de-radikalizácie /náprava/ vo väzniciach. Projekty by mali byť šité na mieru, aby sa zabránilo násilnej radikalizácii a náboru teroristov. Navrhované opatrenia by v ideálnom prípade mali vychádzať z existujúcich alebo opakovaných úspešných programov a modelov určených na tento účel, pričom sa prispôsobia národným alebo miestnym podmienkam a potrebám zúčastnených osôb. Tieto projekty by mohli zahŕňať jeden

    alebo kombináciu (avšak nie výlučne) nasledujúcich prvkov:

    • vytvorenie nástrojov na hodnotenie rizík a nástrojov na odhalenie skorých známok radikalizácie medzi zadržanými, a posilnenie zdieľania informácií medzi väzenskou správou a jednotlivými aktérmi v procese trestného súdnictva;

    • zapojenie a vzdelávanie religióznych predstaviteľov vo väzniciach, sociálnych pracovníkov a poradcov;
    • ​umožnenie bezpečného väzenského prostredia na fungovanie efektívnej rehabilitácie a reintegračných programov, a tým aby sa zabránilo riziku radikalizácie alebo náboru do teroristických skupín, s patričným dôrazom na úroveň rešpektu a interakcií medzi väzenským personálom a zadržanými osobami;
    • príprava vydania a programov počas probácie alebo po vydaní za účelom podporovania reintegrácie osôb ohrozených radikalizáciou alebo ochotných napraviť sa;
    • rozvoj  multiinštitucionálneho  prístupu  pre  účinnú  implementáciu  a  následnú deradikalizáciu  /náprava/ rehabilitačných programov;
    • vyhodnotenie deradikalizácie /náprava/ rehabilitačných programov vo väzniciach (nových alebo existujúcich).

    2. Nástroje na posudzovanie rizík pre súdnictvo. Závery Rady, spomínané vyššie, vyzývajú členské štáty, aby zvážili alternatívne alebo doplňujúce opatrenia, ktoré zabránia, pokiaľ je to možné, radikalizácii a náboru teroristov vo väzniciach. Tieto opatrenia môžu zahŕňať, kde je to vhodné, alternatívne či doplňujúce opatrenia na stíhanie a / alebo zadržanie vo všetkých fázach konania, medzi ktorými je rehabilitácia, vrátane ako podmienka pre probáciu alebo pozastavenie trestu odňatia slobody. Umožniť aby vnútroštátne súdne orgány určili také vhodné opatrenia, navrhované opatrenia by mali vytvoriť nástroje pre analýzu rizík, ktoré by sa zakladali na individuálnom prístupe a zahŕňali by možnosť prehodnotiť riziká v pravidelných intervaloch, pričom berúc do úvahy bezpečnosť a záujmy verejnej bezpečnosti. Akcie by mohli zahŕňať jeden alebo kombináciu (ale nemalo byť obmedzené na) nasledujúcich prvkov:
     
    – zavedenie vytvorených nástrojov pre hodnotenie rizík (nových alebo existujúcich) do praktického použitia, najlepšie multidisciplinárnym a holistickým spôsobom, vrátane, kde je to vhodné, zdieľanie dôležitých informácií medzi orgánmi činnými v trestnom konaní, bezpečnostnými službami a prokuratúrou a tam, kde je to aplikovateľné, s miestnymi úradmi a sociálnymi pracovníkmi; to by mohlo byť vykonané ustanovením multidisciplinárneho orgánu alebo pracovných metód alebo iným zabezpečením, tak že môžu nasledovať prípady, ktoré sú vykonávané integrovaným spôsobom

    – Hodnotenie nástrojov pre vyhodnocovanie rizík (nových alebo existujúcich) a ich praktické využitie.
     
    3. Odborná príprava odborníkov (najmä vedenia väznice a personálu, probačných úradníkov, prokurátorov, sudcov, väzenských kaplánov / imámov, poradcov) zaoberajúcich sa radikalizovanými násilnými extrémistami, alebo tými, ktorým hrozí, že sa radikalizujú natrvalo a multidisciplinárnou cestou. Tieto vzdelávacie programy by sa mali používať a / alebo opakovať v maximálnej možnej miere. Nástroje a materiály by mali byť k dispozícii na úrovni EÚ aj na medzinárodnej úrovni, aby sa podporou zabránilo duplicite a aby sa budovalo na existujúcich osvedčených postupoch. Zvláštna pozornosť by sa mala venovať použitiu nástrojov hodnotenia rizík, realizácii deradikalizácie /náprave/ rehabilitačných programov, využitiu alternatív k zadržaniu, odbornej pomoci a vytvoreniu opaku k násilným radikalizovaným myšlienkam. Vzdelávacie programy by sa mohli ponúkať rôznymi metódami (tradičné kurzy, webové semináre, výmena personálu pri budovaní kapacít, študijné pobyty a pod). Príjemcovia by tiež mali byť pripravení zdieľať alebo šíriť vzdelávacie materiály na úrovni EÚ alebo na medzinárodnej úrovni.

    Viac informácií sa nachádza tu:

    http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/opportunities/just/topics/19096-just-jcoo-terr-ag-2016.html