Ministerka chce efektívnejšie civilné súdne konania
Ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská pokračuje v zmenách, ktoré majú priniesť efektívnejšiu a pružnejšiu justíciu.
Po novele Trestného poriadku a zákona o konkurze a reštrukturalizácii prišla aj s návrhom novely Občianskeho súdneho poriadku. Účinná by mala byť od 1. januára 2012.
Prehľad najdôležitejších zmien v návrhu:
Prehľad najdôležitejších zmien v návrhu:
a) Zavádzajú sa ďalšie lehoty pre rozhodovanie v niektorých procesných otázkach.
b) Návrh prináša riešenia pre citlivú oblasť výkonu rozhodnutí vo veciach maloletých.
c) V návrhu sú aj prekážky pre obštrukcie účastníkov a ich zástupcov.
d) Posilňuje sa efektívny súdny prieskum zákonnosti rozhodnutí o nesprístupnení informácií.
e) Mení sa príslušnosť súdu v prípade sporov na ochranu osobnosti – všeob. súd odporcu (nie je dôvod, aby mali tieto žaloby výnimky pred inými civilnými žalobami. Ide vo veľkej miere o verejne činné osoby a nie je dôvod na výnimky.)
f) Zjednodušuje sa začatie konania pre ľudí prostredníctvom formulárov na webe. Ide o prostriedok aj na zrýchlenie konania.
b) Návrh prináša riešenia pre citlivú oblasť výkonu rozhodnutí vo veciach maloletých.
c) V návrhu sú aj prekážky pre obštrukcie účastníkov a ich zástupcov.
d) Posilňuje sa efektívny súdny prieskum zákonnosti rozhodnutí o nesprístupnení informácií.
e) Mení sa príslušnosť súdu v prípade sporov na ochranu osobnosti – všeob. súd odporcu (nie je dôvod, aby mali tieto žaloby výnimky pred inými civilnými žalobami. Ide vo veľkej miere o verejne činné osoby a nie je dôvod na výnimky.)
f) Zjednodušuje sa začatie konania pre ľudí prostredníctvom formulárov na webe. Ide o prostriedok aj na zrýchlenie konania.
a) LEHOTY:
Jedným z nástrojov na urýchlenie konania je v 13 oblastiach určenie lehôt, v ktorých má súd vydať vybrané procesné rozhodnutia. Zavedenie procesných lehôt reaguje aj na judikatúru Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Táto zmena má priniesť pružnejšie reakcie súdu na niektoré situácie, ktoré zbytočne predlžujú konanie a odďaľujú rozhodovanie vo veci samej.
1. Zavádza sa lehota na odoslanie uznesenia o oprave alebo doplnení podania, ak je podanie neúplné, nezrozumiteľné alebo je potrebná iná oprava.
(Doteraz: žiadna lehota Odteraz: 60 dní)
2. Zavádza sa lehota na doručenie návrhu na začatie konania ostatným účastníkom.
(Doteraz: žiadna lehota Odteraz: 60 dní od podania, opravy)
3. Upravuje sa lehota na vyjadrenie účastníkov konania, ak je potrebný ich súhlas na to, aby mohol súd pripustiť, aby navrhovateľ alebo odporca z konania vystúpil, a aby na jeho miesto vstúpil niekto iný. (15 dní)
4. Zavádza sa lehota na rozhodnutie o návrhu na vstup ďalšieho účastníka do konania – do 30 dní od podania návrhu alebo do 30 dní od vyjadrenia dotknutých osôb.
5. Osobitná lehota sa zavádza pre vydanie procesného rozhodnutia o zmene návrhu. Ak je súd s návrhom na zmenu návrhu resp. s vecou oboznámený, súd má rozhodnúť priamo na pojednávaní, na ktorom ku zmene došlo. Ak to nebude možné, súd rozhodne do 15 dní od odročenia pojednávania.
6. (Mimo pojednávania súd rozhodne o zmene návrhu do 60 dní od podania návrhu na zmenu návrhu. Pôjde o situácie, kedy súd nemal ešte reálne priestor na oboznámenie sa s danou vecou.)
7. Zavádza sa pevne stanovená lehota pri zastavení konania. Ak navrhovateľ vezme návrh späť, musí súd rozhodnúť do 30 dní o zastavení konania.
(Situácia je tu procesne jednoznačná, súd môže rýchlo reagovať – rozhodnúť. Explicitne sa navrhuje zakotviť 30-dňovú lehotu počítanú od späťvzatia návrhu, do ktorej súd rozhodne o zastavení konania.)
8. Zavádza sa lehota pri rozhodovaní nadriadeného súdu v sporoch o miestnu príslušnosť – do 30 dní od predloženia veci (potvrdenie zaužívanej praxe)
9. Lehota pre rozhodnutie o znalečnom sa stanovila na 30 dní od vykonania dôkazu.
10. (V platnej právnej úprave absentuje lehota, v rámci ktorej by mal súd rozhodnúť o náhrade hotových výdavkov znalca, náhrade za stratu času a o jeho odmene.)
11. Zavedenie procesnej 30-dňovej lehoty, v ktorej má súd rozhodnúť o trovách konania.
12. Procesné lehoty sa upravujú pre rozhodovanie súdu o oprave a o doplnení rozsudku. Pre súd prvého stupňa sa navrhuje 30-dňová lehota na vydanie rozhodnutia o návrhu na opravu alebo návrhu na doplnenie; dlhšia 60-dňová lehota sa ustanovuje pre odvolací súd (vzhľadom na potrebu oboznámenia sa s vecou).
13. Lehota 10 dní pre vydanie zmenkového platobného rozkazu od splnenia zák. podmienok.
b) VÝKON ROZHODNUTÍ VO VECIACH MALOLETÝCH:
b) VÝKON ROZHODNUTÍ VO VECIACH MALOLETÝCH:
Účelom zmien v úprave výkonu rozhodnutia vo veciach maloletých detí je odstrániť doterajšiu absenciu explicitnej právnej úpravy a reagovať na nedostatky, ktoré sa v tomto dôsledku vyskytujú v aplikačnej praxi, pričom prvoradým zámerom navrhovanej úpravy je ochrana záujmu dieťaťa.
Ide o situácie týkajúce sa napríklad úpravy styku dieťaťa s rodičom.
– Možnosť komunikácie súdu s obcou alebo inými štátnymi orgánmi starostlivosti o deti pri zisťovaní dôvodov nepodrobenia sa rozhodnutiu súdu ako aj o mieste pobytu dieťaťa.
– Ak je výzva súdu bezvýsledná môže nasledovať pokuta 200 eur (aj opakovane), ale aj zastavenie výplaty rodičovského príspevku, prídavku na dieťa.
– Podrobnosti o postupe pri odňatí dieťaťa s ohľadom na špecifickú citlivú situáciu. Doteraz bolo veľmi problematické.
c) OBŠTRUKCIE účastníkov a ich právnych zástupcov:
Efektívnosť súdneho konania závisí nielen od postupu sudcu, ale aj účastníkov konania a ich právnych zástupcov. V snahe minimalizovať obštrukcie účastníkov a ich právnych zástupcov spojené s vyhýbaním zúčastnenia sa na pojednávaní, najmä v súvislosti so zdravotnými dôvodmi a oneskoreným ospravedlnením ich neúčasti, sa zavádza podobný mechanizmus ako v Trestnom poriadku.
TJ: Ak je dôvodom na odročenie pojednávania zdravotný stav účastníka alebo jeho zástupcu, návrh na odročenie pojednávania má obsahovať aj vyjadrenie ošetrujúceho lekára, že zdravotný stav účastníka neumožňuje účasť na pojednávaní. Za takéto vyjadrenie sa považuje vyjadrenie ošetrujúceho lekára, či účastník je schopný bez ohrozenia života a zhoršenia zdravotného stavu zúčastniť sa pojednávania.
d) PRÍSTUP K INFORMÁCIÁM
Posilňujeme efektívny súdny prieskum zákonnosti rozhodnutí o nesprístupnení informácií.
Navrhujeme umožniť zmenu rozhodnutia o nesprístupnení informácie v súdnom konaní. To znamená, že súd môže uložiť povinnej osobe povinnosť sprístupniť požadovanú informáciu a nezostane to len pri konštatovaní, že uvedené rozhodnutie je nepreskúmateľné ak napríklad ide o tzv. fiktívne rozhodnutie (t.j. povinná osoba nerozhodla v stanovenej lehote).
e) OCHRANA OSOBNOSTI
V úprave príslušnosti súdu na konanie vo veciach ochrany osobnosti sa navrhuje návrat k osvedčenej právnej úprave „všeobecného súdu odporcu.“
f) FORMULÁRE – WEB
Rezort spravodlivosti aktuálne pripravuje v rámci nástrojov na zjednodušenie začatia konania a urýchlenia konania zverejniť na svojom webovom sídle vzory vybraných návrhov (vo veciach vyživovacích povinností). S návrhmi tlačív v tejto prvej fáze nebudú spojené žiadne právne následky. Ich cieľom je uľahčiť prácu súdu (najmä v odbremenení od výziev adresovaných účastníkom na odstránenie vád návrhov), ako aj prácu účastníkovi pri vypracovávaní podania (najmä, ak nemá právneho zástupcu).
Model zverejňovania tlačív na webovom sídle rezortu spravodlivosti umožní rýchlejšie reagovať na prípadné zmeny, ktoré si vyžiada aplikačná prax, prípadne zmena právneho poriadku v porovnaní s časovo náročnejším postup pri novelizácií všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorý by ustanovil vzory tlačív.