Zavedenie Spoločného systému hodnotenia kvality (model CAF)


V rámci operačného programu Efektívna verejná správa sa Ministerstvo spravodlivosti SR zaviazalo, za finančnej spolupráce s Európskym sociálnym fondom, prispieť k zvýšeniu efektívnosti súdneho systému zavedením systému hodnotenia kvality.
Cieľom projektu bolo získať štruktúrovaný obraz organizácie (pilotných súdov) prostredníctvom samohodnotenia, ako aj následné námety pre zlepšovacie činnosti. Rovnako sa v rámci projektu zvyšovala kvalita procesov pilotných súdov vo všetkých oblastiach pôsobnosti a pravidelne sa sledovali trendy zvyšovania kvality.
Jedným z dôvodov začiatku realizácie projektu v júli 2017 bola ochota reagovať na rastúcu potrebu posilnenia zodpovednosti a legitimity voči zainteresovaným stranám, a tiež snaha modernizovať a meniť zaužívané systémy fungovania a poskytovania služieb smerom k občanom.
Model CAF (z anglického Common Assessment Framework) má slúžiť ako nástroj vhodný pre prvotnú diagnostiku organizácie v začiatku procesu strategického plánovania, ako aj na identifikovanie vlastných silných stránok a oblastí na zlepšovanie, podporu zmeny kultúry v organizácii a zainteresovanie zamestnancov do manažérstva organizácie.
Ukončením projektu vo apríli 2021 došlo k implementácii modelu CAF na vybraných pilotných súdoch, čím sa ukotvili manažérske prístupy do systému založeného na procesnom manažérstve. Taktiež bol zabezpečený kontinuálny rozvoj vo vytváraní predpokladov v rôznych oblastiach ako je vodcovstvo, stratégia a plánovanie, podpora zamestnancov a iné.
Mieru zlepšenia v rámci udržateľnosti projektu je možné kvantifikovať rastom bodového hodnotenia v samohodnotiacej správe, vytváranej v dvojročnej perióde.
Počas pilotnej implementácie modelu CAF mali ostatné súdy, ktoré prejavili záujem o získanie titulu ECU (z anglického Effective CAF User), možnosť aktívne spolupracovať s odborníkmi, aby tak zabezpečili implementáciu modelu CAF celoplošne. Zároveň bola vytvorená jednotná metodika na zavedenie modelu CAF pre ostatné súdy, ktoré ju môžu prevziať, postupovať v rámci nej a zlepšovať tak vlastné výsledky.
Projekt bol zameraný na zamestnancov inštitúcií súdneho systému ako aj Ministerstva spravodlivosti SR.
Celkové oprávnené výdavky na realizáciu aktivít projektu predstavujú sumu 2 154 235,01 €.
Viac informácií o projekte.
https://www.crz.gov.sk/3144219/Informácie o Operačnom programe Efektívna verejná správa nájdete na: http://www.reformuj.sk/
Míľniky projektu
Prípravná fáza predstavuje súhrn aktivít súvisiacich s jasným naplánovaním procesu samohodnotenia. Pre potreby stanovenia celkového rozpočtu na CAF tímy, boli namodelované súdy a ich priemerný počet zamestnancov.
V rámci prípravnej fázy samohodnotenia bol vypracovaný Komunikačný plán implementácie modelu CAF pre fázu 1 a 2.
Pre členov vytvorených CAF tímov bolo zorganizované školenie, v rámci ktorého získali nielen potrebné informácie o logike modelu, ale aj základné zručnosti potrebné pre prípravu a spracovávanie samohodnotiacej správy.
Finálna verzia samohodnotiacej správy bola následne po zapracovaných pripomienkach zamestnancov a konsenzuálnom hodnotení v CAF tíme predložená na schválenie vrcholovému manažmentu organizácie (na pilotných súdoch).
Po ukončení samohodnotenia boli zhromaždené všetky podnety na zlepšovanie vyplývajúce zo samohodnotiacej správy, spätnej správy z posúdenia a námetov doručených od zamestnancov.
V rámci realizácie Akčného plánu zlepšovania bolo zabezpečené:
– postupné zavádzanie procesného manažérstva so softvérovou podporou,
– účasť zamestnancov na školeniach v prospech zvyšovania kvality personálu,
– realizácia zlepšovacích aktivít definovaných v Akčnom pláne zlepšovania vo forme mikroprojektov.
Záujemci mali možnosť zapojiť sa do realizácie Externej spätnej väzby modelu CAF podaním žiadosti na Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR.
Proces externej spätnej väzby bol založený na hodnotení 3 pilierov. Na ich základe sa prostredníctvom jasných auditných dôkazov hodnotilo, jednak naplnenie metodického postupu jednotlivých krokov implementácie modelu CAF až po preukázanie samotného procesu zlepšovania, a taktiež napĺňanie princípov výnimočnosti prostredníctvom prístupov, ktoré organizácia zavádzala a rozvíjala.
Po úspešnom absolvovaní procesu Externej spätnej väzby získal každý pilotný súdy titul Efektívny používateľ modelu CAF, ktorý je uznávaný v celej Európe.