Centrum právnej pomoci sa pripravuje na novinky, ktoré vyplynuli z legislatívnych zmien
O necelý mesiac vstúpia do platnosti zmeny, ktoré prináša novela zákona o poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi. Centrum právnej pomoci (ďalej CPP), ktoré realizuje spomínané služby, aktuálne finišuje s prípravami na implementáciu noviniek do praxe.
Novela zákona totiž vyžaduje aktualizáciu interných metodík ako aj úpravu formulárov rozhodnutí a informačného systému CPP či nastavenie systému výberu správneho poplatku.
„Uvedomujem si obrovský záväzok zamestnancov naplniť zmeny zákona v súlade s povinnosťami, ktoré nám zákon pri súčasnom počte zamestnancov ukladá,“ hovorí riaditeľka CPP Anna Peťovská.
Najdôležitejšou zmenou je zvýšenie koeficientu materiálnej núdze od prvého júla z 1,4 násobku na 1,8 násobok sumy životného minima. V prípade, že žiadateľ prekročí túto hranicu, ale neprekročí 2,1 násobok spomínanej sumy, vznikne mu nárok na právnu pomoc od štátu s jeho finančnou účasťou. „Týmto výrazným zvýšením sa vytvára predpoklad otvorenia právnej pomoci väčšiemu počtu nízkopríjmového obyvateľstva. Viac klientov znamená viac práce pre zamestnancov,“ upozorňuje A. Peťovská.
To si tiež vyžiada väčšiu a precíznejšiu prípravu metodiky právnej pomoci v jednotlivých agendách CPP. Sem patrí agenda oddlženia, ďalej civilná, cudzinecká a trovy konania. „Takisto očakávam vyššie nasadenie a efektivitu práce zamestnancov kancelárií, vyprecizovanie vzorov rozhodnutí a samozrejme vysokú dávku pochopenia a trpezlivosti našich zamestnancov,“ dodáva A. Peťovská.
Čo sa týka agendy oddlženia, rozhodovacia a aplikačná prax si vyžiadali zavedenie dvoch poplatkov, ktoré tu doteraz neboli – 6 eur za predbežnú konzultáciu a správny poplatok vo výške 50 eur pri podaní žiadosti o oddlženie.
Len od začiatku roka do konca mája riešilo CPP v rámci svojich pracovísk až takmer jedenásťtisíc osobných a skoro dvadsaťdeväťtisíc telefonických konzultácií. Okrem toho riešili päťtisíc mailov, celkovo teda dopyt po právnej pomoci predstavoval takmer 45-tisíc konzultácií. Klienti podali zhruba tritisíctristo žiadostí o konkurz a osemdesiatsedem žiadostí o splátkový kalendár. Súdy priznali nárok na konkurz v prípade necelých tritisícosemsto klientov, sedemdesiatim dvom bol priznaný splátkový kalendár.
Zaujímavé sú aj čísla konzultácií z hľadiska spoluúčasti klienta v civilných veciach. Počet predbežných konzultácií za poplatok 4,50 prekročil dve tisícky, bezplatných konzultácií bolo takmer tisícsto. Celkovo riešili CPP necelých tisícpäťsto žiadostí v civilnej oblasti, nárok na právne zastupovanie bol priznaný viac ako tisícke žiadateľov.