Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Slovenčina
    Dna 19/06/2025 bude podateľňa MS SR z technických príčin otvorená len od 6:30 hod do 10:00 hod.

    Európska komisia zverejnila 11. porovnávací prehľad EÚ v oblasti justície za rok 2023. V oblasti digitalizácie súdnictva Slovensko figuruje na najvyšších priečkach

    Bratislava, 9. júna 2023 – Eurokomisár pre spravodlivosť Didier Reynders vo štvrtok 8. júna 2023 predstavil v poradí už 11. porovnávací prehľad EÚ v oblasti justície za rok 2023 (Justice Scoreboard). Prehľad má informatívny charakter, no pre Európsku komisiu (EK) je kľúčovým pri vytváraní hodnotiacej správy členského štátu a pri vypracovávaní výročnej správy o právnom štáte.

    Pre Slovenskú republiku v prehľade nájdeme viacero pozitívnych správ. V oblastiach digitalizácie súdnictva figuruje Slovensko na najvyšších priečkach. Na nižšej úrovni zostáva nízke vnímanie nezávislosti súdnictva, i keď Slovensko si oproti predchádzajúcemu hodnoteniu mierne polepšilo. Ministerstvo spravodlivosti SR predpokladá, že implementácia reformy súdnej mapy prinesie v budúcnosti výraznejšie zlepšenie aj v tejto oblasti.

    Pre Slovensko má porovnávací prehľad viaceré pozitívne správy. Čas potrebný na vyriešenie  občianskych, obchodných, správnych a iných vecí na prvom stupni (tzv. dispozičný čas) v roku 2021 opäť poklesol (graf 5). Pri občianskych a obchodných sporoch zostal čas rovnaký ako v roku 2020, v prípade správnych vecí došlo naopak k zvýšeniu voči roku 2020 (grafy 6 a 8). V pomere rozhodnutých vecí k nápadu nových vecí (tzv. clearance rate) v občianskych, obchodných, správnych a iných veciach (graf 10) je SR síce na 15. mieste (pokles oproti roku 2020), je však v skupine prvých 18 štátov s percentuálnym pomerom okolo 100 percent.

    V počte sudcov na počet obyvateľov sa Slovensko vrátilo na 12. miesto, porovnateľné s Nemeckom či Litvou, no drží si poprednú pozíciu (5. najvyššie miesto) v zastúpení žien na najvyšších súdoch v rámci EÚ (graf 36).

    Pri aspektoch digitalizácie súdnictva (údaje za rok 2022) je Slovensko v skupine 6 štátov (spolu s Českom, Estónskom, Švédskom, Holandskom a Nemeckom) s najvyšším počtom bodov, keďže tieto štáty umožňujú využitie rôznych digitálnych aspektov v konaniach v občianskych/obchodných, správnych a trestných veciach (graf 41). Pri využívaní digitálnych nástrojov súdmi a prokuratúrami (graf 42) sa Slovensko v tomto roku posunulo z 18. na 16. miesto v dôsledku zlepšovania využívania digitálnych nástrojov prokuratúrou. Z hľadiska nástrojov digitálnej komunikácie využívaných  súdmi (graf 43) je Slovensko v skupine štátov s maximálnym počtom bodov. Pri využívaní digitálnych riešení umožňujúcich podávanie návrhov a sledovanie priebehu konaní v civilných/obchodných veciach a správnych veciach (graf 45) je Slovensko na 9. mieste za pobaltskými štátmi, Talianskom, Poľskom, Nemeckom a Dánskom. V porovnateľnom grafe pre trestné konania (graf 46) je Slovenská republika na 5. mieste  (za Estónskom, Maďarskom, Rakúskom a Poľskom). Z hľadiska online prístupu verejnosti k vydaným rozsudkom (graf 47) je Slovensko v skupine 5 štátov s maximálnym počtom bodov.

    Priestorom na zmenu pre Slovenskú republiku zostáva nízke vnímanie nezávislosti súdnictva. I keď aj tu prišlo k čiastočnému zlepšeniu, stále ostávame na posledných priečkach spomedzi členských štátov EÚ. V hodnotení občanov (graf 49) si Slovensko mierne polepšilo, keď predbehlo Poľsko, Chorvátsko a Bulharsko. V hodnotení firiem (graf 51) si však Slovenská republika pohoršila  o dve miesta a je na 25. mieste. Tohtoročný prehľad opätovne uvádza aj údaje o nezávislosti advokátov (graf 65). V tomto prehľade má Slovensko 8 bodov z možných 9 a je na 22. mieste.

    Tohtoročný porovnávací prehľad vychádza najmä zo štatistických údajov z roku 2021 (v istých prípadoch aj rokov 2022 a 2023) a ponúka aktualizáciu údajov týkajúcich sa troch oblastí: účinnosť, kvalita a nezávislosť justície. Obsahuje však aj nové aspekty.

    Pri účinnosti justície boli doplnené údaje o dĺžke konaní prvej inštancie v korupčných veciach. Pri kvalite justície boli doplnené údaje týkajúce sa špecifických opatrení pre prístup k spravodlivosti pre osoby s rizikom diskriminácie a pre seniorov a tiež v oblasti špecifických opatrení pre prístup k spravodlivosti pre obete násilia na ženách a domáceho násilia. Novinkou sú aj údaje týkajúce sa právomocí orgánov pre rovnosť zaobchádzania v prístupe k spravodlivosti obetí diskriminácie. 

    Pri nezávislosti súdnictva boli tento rok doplnené informácie o právomoci súdnych rád, informácie v súvislosti s vymenovaním predsedov najvyšší súdov (navrhujúci a menujúci orgán, kompetencie vlády a parlamentu), informácia z protikorupčnej oblasti (orgány v oblasti prevencie korupcie, vyšetrovanie a stíhanie korupčných trestných činov, menovanie generálneho prokurátora a prokurátorov, ktorí riešia korupčné prípady) či informácie týkajúce sa právomoci v oblasti ochrany ústavnosti.


    Hlavné závery kompletného prehľadu zhrnul eurokomisár Reynders na tlačovej konferencii nasledovne:

    • Pretrvávajúce výzvy v oblasti vnímania sudcovskej nezávislosti. Vnímanie verejnosti v porovnaní s minulým rokom sa zvýšilo v 12 štátoch a v 12 štátoch sa znížilo alebo je stabilné. Avšak v porovnaní s minulým rokom došlo k zníženiu vnímania obchodnými spoločnosťami v 13 štátoch.
    • Pohľad na boj proti korupcii. V 12 štátoch (vrátane Slovenska) sú trestné činy podplácania vyriešené súdmi v lehote jedného roka, avšak v ďalších 5 štátoch, ktoré poskytli údaje, môžu tieto konania trvať až do 4 rokov. Prehľad ďalej uvádza porovnanie špecializovaných orgánov, ktoré sa zaoberajú prevenciou kriminality a poskytuje prvý pohľad na policajné zložky a orgány prokuratúry, ktoré sa špecializujú na boj s korupciou.
    • Pretrvávajúci priestor pre zlepšenie digitalizácie justičných systémov.
      Tohtoročný prehľad odhalil, že okrem dvoch výnimiek, súdy a prokuratúry stále nevyužívajú naplno potenciál digitálnych technológií, ktorý im umožňujú procesné normy.
    • Rozdielny stupeň dostupnosti prístupu k spravodlivosti pre osoby vystavené riziku diskriminácie a seniorov, rovnako pre obete násilia založeného na pohlaví a domáceho násilia. Sedemnásť štátov poskytuje informácie o právach pre osoby vystavené riziku diskriminácie a 22 poskytuje fyzicky dostupný prístup do budov súdov. Niektoré štáty podnikli kroky pre prístupnejšiu právnu pomoc pre seniorov. Pokiaľ ide o obete násilia založeného na pohlaví a obete domáceho násilia, 12 štátov poskytuje vo všetkých mapovaných oblastiach ochranu, avšak takmer 1/4 štátov neposkytuje online prístup k relevantným informáciám o násilí založenom na pohlaví a o právach obetí.

    Tlačová správa dostupná v anglickom jazyku – EU Justice Scoreboard 2023 (europa.eu)

    Porovnávací prehľad súdnictva na rok 2023 v anglickom jazyku – 2023 EU Justice Scoreboard | European Commission (europa.eu)

    Porovnávací prehľad z predchádzajúceho roku (2022 dostupný v slovenskom jazyku: 2022 EU Justice Scoreboard | European Commission