Centrum právnej pomoci je dôležitým a vyhľadávaným prvým kontaktom pre utečencov, jeho aktivity uľahčujú pomoc aj cudzineckej polícii
Za posledné dva týždne spustilo Centrum právnej pomoci („CPP“) viacero foriem pomoci ľuďom utekajúcim pred vojnou na Ukrajine. Zamestnanci CPP zriadili v spolupráci s Ligou za ľudské práva infolinku, na ktorej len za prvých osem dní od spustenia vybavili do 160 telefonátov. Infopointy, kde zamestnanci CPP poskytujú utečencom základné informácie, sú už aktívne na viacerých miestach – vo veľkokapacitných centrách, či na bratislavskej hlavnej vlakovej stanici. Pomocnú ruku so zvládaním povinnej administratívy podali ľudia z CPP aj cudzineckej polícii.
Do infolinky zriadenej v spolupráci s Ligou za ľudské práva je CPP zapojené od 16.3.2022 počas pracovných dní od 8:00 do 17:00, kedy dobrovoľníci Ligy za ľudské práva nemajú kapacitu. Infolinka funguje každý deň od 7:00 do 22:00 a cez víkendy je obsluhovaná dobrovoľníkmi z Ligy. Jej cieľom je poskytovať aktuálne a overené informácie v rôznych oblastiach života týkajúceho sa ľudí prichádzajúcich z Ukrajiny (pobyt, práca, školy a pod.). V období od začiatku fungovania infolinky do 24.3.2022 sa zamestnancom CPP podarilo vybaviť 157 hovorov. Volajúci najčastejšie požadujú informácie a vysvetlenia týkajúce sa štatútu dočasného útočiska (pravidlá pohybu po EÚ aj mimo EÚ, ubytovanie, zamestnanie, prijímanie detí do škôl, zdravotná starostlivosť, starostlivosť o maloletých bez zákonného zástupcu).
CPP sa aktuálne aktívne zapája aj v infopointoch a vo veľkokapacitných centrách („VKC“) pre utečencov v Nitre, v Humennom (fungujúce od 21.3.2022) a od včerajšieho dňa aj vo VKC v Bratislave. Zamestnanci CPP tam poskytujú základné informácie utečencom o možnostiach riešenia ich dočasnej situácie a zároveň aj pomoc s elektronickou predregistráciou na dočasné útočisko. Takáto pomoc je vhodná a potrebná najmä pre tých utečencov, ktorí ešte nemajú žiadne informácie o možnostiach pobytu, nevedia, aké práva majú bez udelenia dočasného útočiska, prípadne dokedy sa môžu pohybovať po EÚ bez tohto štatútu, nevedia, aké práva a možnosti majú po udelení dočasného útočiska (možnosti cestovania, nárok na sociálne dávky, možnosť pracovať, študovať a pod.).
Medzi najčastejšie kladené otázky patria tie o možnostiach pobytu na Slovensku, o „výhodách“ dočasného útočiska, možnostiach cestovania po udelení štatútu odídenca. Začínajú sa objavovať aj otázky ohľadom motorových vozidiel poistených na Ukrajine, ktoré nedisponujú zelenou kartou.
Elektronická predregistrácia na dočasné útočisko, s ktorou rovnako pomáhajú zamestnanci CPP, značne uľahčuje prácu cudzineckej polícii. V prvotnej komunikácii s utečencom je totiž potrebné zistiť, či má utečenec aspoň nejaký doklad, či chce požiadať o dočasné útočisko, prípadne mu vysvetliť celý postup, čo by proces samotnej registrácie na cudzineckej polícii značne predĺžilo.