Návrh opatrení k efektívnemu fungovaniu obchodného registra
Návrh opatrení k efektívnemu fungovaniu obchodného registra je vecný materiál, ktorý stanovuje plán legislatívneho, infomačno-technického a organizačného zabezpečenia nového systému obchodného registra tak, aby zodpovedal požiadavkám 21. storočia.
Nový systém obchodného registra bude fungovať výlučne v podobe elektronickej evidencie a publicite údajov o podnikateľoch zapísaných do obchodného registra, vrátane zbierky listín a elektronickej komunikácii s podnikateľmi a verejnou správou.
Pre užívateľa resp. verejnosť by mal reformný zámer a projekt obchodného registra priniesť nasledovné služby:
- elektronický prístup ku všetkým verejným údajom z obchodného registra, vrátane zbierky listín, verejné údaje budú sprístupnené aj vo forme otvorených údajov,
- pre záujemcov o sledovanie vybraných obchodných spoločností, napr. obchodných partnerov, bude možné nastaviť notifikácie o zmenách vo vybraných obchodných spoločnostiach,
- zjednodušené online založenie spoločnosti s ručením obmedzeným s využitím formulárov zakladateľských dokumentov s nižším poplatkom pri jej registrácii,
- lustráciu a možnosť rezervovania obchodného mena na určitý čas,
- nové členenie zapisovaných údajov – rozdelenie na zapisované údaje a preberané údaje,
- zapracovanie automatizovaných notifikácií a varovaní v prípade neplnenia zákonom stanovených povinností zapisovaného subjektu v neverejnej časti obchodného registra (napríklad neukladanie účtovných závierok),
- možnosť súčasného zápisu do obchodného registra a oznámenia o začatí podnikania – voľná živnosť,
- obchodný register bude dostupný vo vybraných jazykoch Európskej únie.
- efektívnu opravu neaktuálnych údajov v obchodnom registri a jednoznačnú identifikáciu osôb zapísaných v obchodnom registri (vrátane spoločníkov),
- výmaz zapísaných osôb, ktoré si neplnia svoje zákonné povinnosti,
- dokončenie elektronizácie zbierky listín (listiny, ktoré ešte nie sú v elektronickej podobe).