Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Slovenčina

    Rozsudok v nórskom prípade týkajúcom sa odobratia maloletého dieťaťa zo starostlivosti biologických rodičov

    ​Štrasburg, 19. novembra 2019 – ESĽP rozhodol o porušení článku 8 Dohovoru v prípade, v ktorom intervenovala ako tretia strana aj Slovenská republika 


    ​     ESĽP 19. novembra 2019 vyhlásil rozsudok v prípade K. O. a V. M. proti Nórsku, ktorý sa týkal porušenia práva na rešpektovanie súkromného a rodinného život (článok 8 Dohovoru na ochranu ľudských práv a základných slobôd).

         Na základe rozhodnutia nórskeho orgánu starostlivosti o deti a mládež z roku 2015 bolo maloleté dieťa krátko po narodení odobraté zo starostlivosti rodičov a umiestnené do náhradnej starostlivosti. Rodičom bolo umožnené dieťa vídať iba v rozsahu jednej hodiny každý druhý týždeň. Na vnútroštátnej úrovni bolo rozhodnutie orgánov starostlivosti o deti a mládež preskúmané súdom, avšak tento vzhľadom na minulosť obidvoch rodičov (užívanie drog), ich psychické problémy a nezhody v spoločnej domácnosti rozhodnutie potvrdil a zároveň výrazne obmedzil právo rodičov na styk s dieťaťom na dve hodiny štyri krát a neskôr šesť krát do roka. V roku 2018 bolo na základe rozhodnutia vnútroštátneho súdu dieťa opäť zverené do starostlivosti rodičov. Vnútroštátny súd vzal do úvahy znalecké posudky, podľa ktorých bola schopnosť rodičov starať sa o dieťa dobrá a stabilná a rodičia s orgánmi spolupracovali. 

         V tomto prípade ako tretie strany intervenovali Slovenská republika a Česká republika. Slovenská republika vo svojej intervencii zdôraznila najmä princípy vyplývajúce z judikatúry ESĽP, v zmysle ktorých by umiestnenie dieťaťa do náhradnej starostlivosti malo byť považované za dočasné opatrenie, ktoré by malo byť ukončené hneď, ako je to možné. Výrazne obmedzené právo styku rodičov s dieťaťom vedie k ich vzájomnému odcudzeniu a znižuje možnosť, že bude náhradná starostlivosť v budúcnosti zrušená. Priznanie veľmi obmedzeného práva na styk rodičov s dieťaťom v tomto prípade podľa oboch intervenujúcich strán indikovalo systematickú prax v Nórsku, ktorá bola problematická z hľadiska vyššie spomenutej povinnosti snažiť sa o znovuzjednotenie biologickej rodiny hneď, ako je to možné. 

         ESĽP rozhodol, že článok 8 Dohovoru nebol porušený rozhodnutím o odobratí dieťaťa zo starostlivosti biologických rodičov a jeho umiestnení do náhradnej starostlivosti. Na druhej strane, článok 8 Dohovoru bol porušený rozhodnutím o určení práva styku rodičov s dieťaťom. Podľa názoru ESĽP, vnútroštátne orgány neposkytli náležité a dostatočné dôvody, pre ktoré by častejší kontakt rodičov s dieťaťom nebol v záujme dieťaťa, keď spätná väzba z týchto návštev bola pozitívna. Vnútroštátne orgány podľa ESĽP vychádzali z predpokladu, že dieťa ostane v náhradnej starostlivosti dlhodobo a vôbec nepočítali s opätovným zlúčením rodiny.  

         ESĽP priznal sťažovateľom náhradu nemajetkovej ujmy vo výške 10 000 eur pre každého z nich a náhradu trov konania.

         Slovenská republika v súvislosti s problematikou odoberania detí zo starostlivosti rodičov intervenuje ako tretia strana aj v prípade Bodnariu a ďalší proti Nórsku. Ďalej dostala od ESĽP povolenie intervenovať v ďalších pätnástich prípadoch týkajúcich sa odobratia maloletých detí zo starostlivosti biologických rodičov nórskymi orgánmi sociálnej starostlivosti, priznania práva styku biologickým rodičom s odobratými deťmi iba vo veľmi obmedzenom rozsahu a prípadne uvoľnenia odobratých detí na adopciu bez súhlasu ich biologických rodičov. Slovenská republika požiada o povolenie intervenovať aj v ďalšej skupine prípadov podobného charakteru proti Nórsku, ktoré boli nórskej vláde oznámené v októbri tohto roku.