Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Slovenčina

    Európsky súd pre ľudské práva zverejnil rozhodnutia v prospech Slovenskej republiky

    Štrasburg, 25. októbra 2018 – Európsky súd pre ľudské práva (ESĽP) zverejnil rozhodnutie o neprijateľnosti sťažnosti v prípade Žilková proti Slovenskej republike, v ktorom sťažovateľka namietala porušenie práva na spravodlivé konanie. ​

    Sťažovateľka a ďalšie štyri osoby boli ako žalovaní v občianskoprávnom konaní zastúpení právnou zástupkyňou A. Prvostupňový súd vyhovel žalobcovi a prikázal v januári 2005 žalovaným zaplatiť určitú sumu peňazí. Žalovaní sa odvolali a druhostupňový súd v novembri 2005 tento rozsudok zmenil tak, že žalobu zamietol. Žalobca podal dovolanie, na ktoré A. reagovala zaslaním vyjadrenia. V tomto vyjadrení vyslovene uviedla, že zastupuje všetkých žalovaných, vrátane sťažovateľky. V následnom konaní bol na základe dovolania zrušený rozsudok odvolacieho súdu. Odvolací súd však opätovne žalobu zamietol. Žalobca podal znova dovolanie. Najvyšší súd v marci 2012 vyhovel žalobcovmu druhému dovolaniu, zrušil rozsudok odvolacieho súdu a potvrdil prvostupňový rozsudok z januára 2015, ktorým žalobe vyhovel, a zaviazal žalovaných na zaplatenie sumy. V rozsudku sa zároveň uvádza, že všetci žalovaní boli zastúpení A. Sťažovateľka sa následne obrátila na ústavný súd namietajúc, že nebola zastúpená A. od novembra 2005, a že o tejto skutočnosti upovedomila súd, ktorý ju ale nezobral na vedomie. Z tohto dôvodu nebola v konaní riadne zastúpená a bolo porušené jej právo na spravodlivé súdne konanie. Ústavný súd jej ústavnú sťažnosť, podanú podľa článku 127 ústavy, odmietol z dôvodu zjavnej neopodstatnenosti. Uviedol, že sťažovateľka mala vedomosť, že v rozsudku z novembra 2005 je v záhlaví uvedené, že A. zastupuje všetkých žalovaných. Mohla teda žiadať nápravu a podať proti rozsudku z novembra 2005 dovolanie podľa § 237 písm. f) Občianskeho súdneho poriadku. Nakoľko tak neurobila, pravdepodobne preto, že rozsudok bol v jej prospech a vzhľadom na to, že od tohto momentu neprejavovala o vec záujem, bola podľa ústavného súdu priamo zodpovedná za nedostatočné právne zastúpenie v následnom konaní.   

    Na ESĽP sťažovateľka namietala porušenie práva na spravodlivé súdne konanie podľa článku 6 Dohovoru za to, že bola pozbavená možnosti dozvedieť sa o druhom dovolaní žalobcu a reagovať naň, nakoľko už v tom čase nebola riadne právne zastúpená.  

     ESĽP vo svojom rozhodnutí uviedol, že  sťažovateľka bola preukázateľne právne zastúpená A. na základe plnej moci a nikde v spise sa nenachádzal záznam, že by sťažovateľka pozbavila A. plnej moci – naopak, všetky vyjadrenia boli predložené A. v mene všetkých žalovaných. Za týchto okolností mal ESĽP za to, že ak A. konala bez udelenia plnej moci, sťažovateľka mala v prvom rade vyvodiť občianskoprávnu alebo disciplinárnu zodpovednosť voči svojej právnej zástupkyni. ESĽP sa taktiež stotožnil so závermi vlády a ústavného súdu, že mohla proti rozsudku z novembra 2005 podať dovolanie, a že bolo jej vlastnou zodpovednosťou zabezpečiť pre seba účinné právne zastúpenie. Ďalej si ESĽP všimol, že medzi sťažovateľkiným posledným kontaktom so súdom a doručením posledného dovolacieho rozsudku uplynulo viac ako šesť rokov. Počas tohto obdobia  však nevznikli žiadne pochybnosti o účinnom zastúpení A. v súdnom konaní zo strany zostávajúcich štyroch žalovaných.  Berúc do úvahy všetky okolnosti prípadu a materiály, ktoré mal k dispozícii, ESĽP vyvodil záver, že sťažnosť sťažovateľky je zjavne nepodložená.