Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Slovenčina

    AJ POSLANCI POZITÍVNE REAGUJÚ NA LEGISLATÍVNE NÁVRHY REZORTU SPRAVODLIVOSTI

    ​Využívanie alternatívnych trestov bude efektívnejšie, náš návrh poslanci posunuli do druhého čítania

    ​Nová legislatíva z dielne rezortu spravodlivosti sa zaoberá najmä požiadavkami na flexibilnejšie postupy subjektov v trestnom konaní, ktoré podmieňujú efektívnejšie ukladanie a výkon alternatívnych sankcií.

    Minister spravodlivosti SR Gábor Gál sa od svojho nástupu do funkcie snaží zvýšiť využívanie alternatívnych trestov a tým aj Elektronického systému monitorovania osôb (ESMO), ktorý zakúpila SR pred niekoľkými rokmi. Širšia pracovná skupina, ktorú minister spravodlivosti zriadil, analyzuje možnosti rozsiahlejšieho nasadenia elektronických náramkov u odsúdených a ďalších osôb.

    Pomôcť tomu majú aj legislatívne zmeny, ktoré pripravil rezort spravodlivosti a poslanci parlamentu ich posunuli do druhého čítania. Gábor Gál: „Novela zákona o probačných a mediačných úradníkoch reflektuje a odstraňuje prekážky v postupoch aplikačnej praxe a zároveň zrýchľuje postupy v niektorých prípadoch využitia alternatívnych trestov. Zaoberá sa najmä požiadavkami na flexibilnejšie postupy subjektov v trestnom konaní, ktoré podmieňujú efektívnejšie ukladanie a výkon alternatívnych sankcií. Ministerstvo sa tiež snaží zefektívniť prácu probačného a mediačného úradníka a v čo najvyššej možnej miere optimalizovať prípravu a realizáciu využitia tzv. elektronických náramkov.

    Minister spravodlivosti SR má za to, že prax v SR preukázala, že ide o efektívny nástroj, ktorý na páchateľov pôsobí výchovne a zvyšuje mieru ich úspešnej reintegrácie do spoločnosti – miera porušovania povinností/obmedzení/zákazov je v doposiaľ zrealizovaných prípadoch na úrovni 4,4 %, pričom v týchto prípadoch došlo následne k potrestaniu kontrolovanej osoby (priemerná „medzinárodná“ miera porušovania sa uvádza na úrovni 6 %). Zároveň náklady na väzňa sú denne 10-násobne vyššie ako na človeka s elektronickým náramkom. 

    Zákon tiež odstraňuje spory o príslušnosť na vydanie medzinárodného zatýkacieho rozkazu medzi nadriadeným a prvostupňovým súdom vo vykonávacom konaní, ak je odsúdeného potrebné vyžiadať z cudziny v čase po prijatí rozhodnutia, ktorým bol právoplatne a vykonateľne uložený trest odňatia slobody do vrátenia spisu prvostupňovému súdu.