Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Slovenčina

    Európsky súd pre ľudské práva 14. júna 2018 zverejnil svoje rozhodnutie z 22. mája 2018, ktorým v prípade Yegorov proti Slovenskej republike rozhodol v prospech Slovenskej republiky.

    Štrasburg, 14. júna 2018 – Európsky súd pre ľudské práva zverejnil svoje rozhodnutie z 22. mája 2018, ktorým v prípade Yegorov proti Slovenskej republike rozhodol v prospech Slovenskej republiky.

    Sťažovateľ, ukrajinský štátny občan, bol v období medzi 25. júnom 2002 a 19. septembrom 2013 na Slovensku súvisle pozbavený slobody, najmä v súvislosti s väzbou týkajúcou sa rôznych obvinení vznesených proti nemu (pre bližšie informácie pozri rozhodnutie Yegorov proti Slovenskej republike z 2. júna 2015, č. sťažnosti 27112/11, ods. 8 a nasl.). Predmetný prípad sa týkal sťažovateľovej väzby medzi 27. júlom 2011 a 22. februárom 2012. Sťažovateľ podal v súvislosti s ňou ústavnú sťažnosť podľa článku 127 ústavy tvrdiac, že boli porušené jeho práva zaručené článkom 5 ods. 1 Dohovoru a 5 ods. 4 Dohovoru, domáhal sa zrušenia rozhodnutia najvyššieho súdu zo 16. januára 2012 a sumy 100 000 EUR ako náhrady nemajetkovej ujmy. Ústavný súd vyhlásil sťažnosť za prijateľnú a rozhodol vo veci samej tak, že skonštatoval porušenie sťažovateľových vyššie uvedených práv a priznal sťažovateľovi náhradu trov konania. Ústavný súd nevyhovel zvyšným nárokom sťažovateľa s tým, že tento bol medzičasom prepustený rozhodnutím najvyššieho súdu z 22. februára 2012. V reakcii na stanovisko vlády v konaní pred ESĽP, sťažovateľ uviedol, že sa 18. februára 2015 obrátil na ministerstvo spravodlivosti a požadoval náhradu škody za nezákonnú väzbu podľa zákona č. 514/2003 Z.z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci. V liste z 20. augusta 2015 ministerstvo spravodlivosti sťažovateľa informovalo, že jeho nárok bol nepodložený a preto mu nebolo možné vyhovieť. Akokoľvek, následne vláda zistila a uviedla vo svojom ďalšom stanovisku adresovanom ESĽP, že 14. augusta 2015 sťažovateľ podal na Okresný súd Bratislava I žalobu na náhradu škody podľa zákona č. 514/2003 Z. z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci. Okresný súd Bratislava I rozhodol 14. októbra 2016 o opodstatnenosti nároku sťažovateľa a priznal mu náhradu škody vo výške 10 550 EUR. Proti rozhodnutiu súdu bolo podané odvolanie, o ktorom sa stále koná.

    Sťažovateľ sa na ESĽP sťažoval podľa článku 5 ods. 5 Dohovoru, že ústavný súd ho pozbavil vymáhateľného práva na odškodnenie za väzbu tým, že odmietol jeho nárok na primerané finančné zadosťučinenie. Vláda vo svojom pôvodnom stanovisku uviedla, že sťažovateľ v dôsledku rozhodnutia ústavného súdu konštatujúceho porušenie jeho práv a jeho prepustenia na slobodu stratil status poškodenej osoby. Vláda ďalej tvrdila, že sťažovateľ nevyčerpal vnútroštátne prostriedky nápravy, pretože nepodal žalobu na náhradu škody podľa zákona č. 514/2003 Z. z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci. Sťažovateľ v reakcii na túto námietku vlády poukázal na postoj ministerstva spravodlivosti pokiaľ ide o jeho nárok na náhradu škody podľa zákona č. 514/2003 Z. z. a považoval tým za preukázané, že nemá šancu na získanie odškodnenia.  Vláda vo svojom dodatočnom vyjadrení  v tejto súvislosti ESĽP upozornila, že 14. augusta 2015 sťažovateľ podal na Okresný súd Bratislava I žalobu na náhradu škody podľa zákona č. 514/2003 Z. z., pričom tento žalobe sťažovateľa vyhovel a odškodnil ho v súvislosti s  namietaným porušením článku 5 Dohovoru. Skutočnosť, že sťažovateľ  o prebiehajúcom konaní o náhrade škody ESĽP z vlastnej iniciatívy neinformoval, vláda označila za zneužitie práva na podanie sťažnosti podľa článku 35 ods. 3 písm. a). 

    ESĽP vo svojom rozhodnutí uviedol, že niet pochýb o aplikovateľnosti článku 5 ods. 5 Dohovoru. Vo svojom rozhodnutí zdôraznil, že za určitých okolností sú ústavná sťažnosť podľa článku 127 ústavy v kombinácii so zákonom č. 514/2003 Z. z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci spôsobilé poskytnúť nápravu porušenia článku 5 Dohovoru podľa požiadaviek článku 5 ods. 5 Dohovoru. Pokiaľ ide o predmetný prípad, pre ESĽP bolo významné, že sťažovateľov nárok  na náhradu škody nebol odsúdený na neúspech minimálne na prvom stupni. Konanie o odvolaní stále prebieha a preto je v každom prípade jeho sťažnosť predčasná a z tohto dôvodu neprijateľná. Ďalej ESĽP uviedol, že tento záver neprejudikuje posúdenie námietky vlády podľa článku 35 ods. 3 písm. a).