Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Slovenčina

    Veľká komora Európskeho súdu pre ľudské práva bude rozhodovať vo veci Strand Lobben a ďalší v. Nórsko (č. 37283/13) týkajúcej sa pozbavenia rodičovských práv matky vo vzťahu k jej staršiemu synovi a jeho adopcie

    Panel piatich sudcov veľkej komory Európskeho súdu pre ľudské práva (ďalej len „Súd“) vyhovel žiadosti sťažovateľov o postúpenie veci veľkej komore v prípade Strand Lobben a ďalší v. Nórsko (č. 37283/13) týkajúcej sa pozbavenia rodičovských práv matky vo vzťahu k jej staršiemu synovi a jeho adopcie.

    Sedemčlenná komora Súdu 30. novembra 2017 vyhlásila rozsudok v prípade Strand Lobben a ďalší v. Nórsko (č. 37283/13). Sťažovateľkou bola pani T. Strand Lobben, jej dve maloleté deti a jej rodičia. Pani T. Strand Lobben sa ešte počas tehotenstva obrátila na úrady sociálnej starostlivosti so žiadosťou o pomoc. Počas jej pobytu v rodinnom centre v roku 2008 nórske orgány krátko po narodení dieťaťa z dôvodu jeho bezprostredného ohrozenia rozhodli o okamžitom umiestnení dieťaťa do verejnej starostlivosti a o jeho umiestnení do pestúnskej rodiny. Rozhodnutie bolo zdôvodnené tým, že orgány mali obavu, že dieťa nie je dostatočne kŕmené na to, aby prežilo. Dieťa ostalo v pestúnskej starostlivosti nasledujúce tri roky a v roku 2011 orgány sociálnej starostlivosti povolili jeho adopciu pestúnskymi rodičmi. Svoje rozhodnutia, ktorými pozbavili pani T. Strand Lobben rodičovských práv a zamietli jej žiadosť o ich navrátenie, odôvodnili najmä tým, že dieťa vyžaduje špeciálnu starostlivosť a matka nemá dostatok rodičovských zručností. Následná adopcia dieťaťa pestúnskymi rodičmi bola podľa nich v najlepšom záujme dieťaťa. Pani T. Strand Lobben napadla rozhodnutie o povolení adopcie na súde, avšak bez úspechu. Dôvodom jej sťažnosti na Súde bola skutočnosť, že nórske úrady ju pozbavili rodičovských práv vo vzťahu k jej staršiemu synovi a umožnili jeho adopciu bez jej súhlasu, čím podľa nej porušili jej právo na rešpektovanie súkromného a rodinného života, zaručené článkom 8 Dohovoru na ochranu ľudských práv a základných slobôd (ďalej len „Dohovor“).

    Sedemčlenná komora Súdu štyrmi hlasmi proti trom rozhodla, že nedošlo k porušeniu článku 8 Dohovoru.

    Dňa 9. apríla 2018 panel piatich sudcov veľkej komory Súdu vyhovel žiadosti sťažovateľov o opätovné preskúmanie veci sedemnásťčlennou veľkou komorou. (bližšie pozri TU​)

    Kancelária zástupcu SR pred Súdom dlhodobo sleduje prípady týkajúce sa odoberania detí zo starostlivosti biologických rodičov bez relevantných dôvodov a ich adopcií bez súhlasu rodičov, ktoré prebiehajú na Súde. Dôvodom je okrem iného aj skutočnosť, že bola informovaná o mnohých prípadoch slovenských detí, odobratých zo starostlivosti rodičov v cudzine, v ktorých môže po vyčerpaní vnútroštátnych prostriedkov nápravy intervenovať v konaní pred Súdom ako tretia strana v prípade oznámenia sťažnosti dotknutej vláde. V jednom z prípadov, ktorý sa týka Nórska (široko medializovaný prípad Andreja Ladického a jeho dcérky Maxine Athine Moujahid Ladickej) bolo aktívnych vo vzťahu k Nórsku aj viacero slovenských orgánov verejnej moci – Komisárka pre deti, Komisárka pre osoby so zdravotným postihnutím, predchádzajúca ministerka spravodlivosti Slovenskej republ
    iky, minister práce sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ako aj vedúca slovenskej delegácie Parlamentného zhromaždenia Rady Európy.

    V tejto súvislosti je potrebné spomenúť, že na problém odoberania detí rodičom bez relevantných dôvodov, ku ktorým dochádza v niektorých členských štátoch RE a na potrebu riešenia tohto problému poukázalo v posledných rokoch viacero medzinárodných subjektov. Parlamentné zhromaždenie Rady Európy prijalo 30. novembra 2012 dve rezolúcie, ktoré sa týkajú detí a ochrany ich práv a záujmov. Prvá sa zameriava na fungovanie rodinných súdov v štátoch Rady Európy a druhá na medzištátne osvojenia detí. V prvej uvedenej rezolúcii parlamentné zhromaždenie zdôraznilo, že deti majú byť oddelené od svojich rodičov len za veľmi výnimočných okolností. Pokiaľ ide o niektoré štáty, parlamentné zhromaždenie vyjadrilo znepokojenie nad tým, ako v nich fungujú rodinné súdy. Pripomenulo, že pred tým, ako je dieťa zverené do starostlivosti iných osôb alebo inštitúcie, ich vlastným rodinám by mala byť poskytnutá potrebná pomoc s cieľom preklenúť vzniknuté problémy. Bolo zdôraznené, že akákoľvek adopcia alebo umiestenie dieťaťa do náhradnej starostlivosti musí byť v súlade s medzinárodnými štandardami, vrátane Dohovoru a Dohovoru o právach dieťaťa. Parlamentné zhromaždenie Rady Európy 22. apríla 2015 prijalo ďalšiu rezolúciu s názvom „Sociálne služby v Európe: legislatíva a prax pri odoberaní detí z ich rodín v členských štátoch Rady Európy“. V tejto rezolúcii vyjadrilo znepokojenie nad porušovaním práv detí v niektorých krajinách, v ktorých orgány sociálnej starostlivosti príliš unáhlene odoberajú deti do svojej starostlivosti. Poslanci zdôraznili, že je to o to viac tragické, ak ide o nezvrátiteľné rozhodnutia, ako napríklad v prípadoch adopcií bez súhlasu rodičov. V prijatej rezolúcii parlamentné zhromaždenie vyzýva členské štáty na prijatie zákonov a postupov, ktoré zabezpečia, aby pri rozhodovaní o odobratí detí zo starostlivosti rodičov, o umiestnení detí do náhradnej starostlivosti a o ich vrátení do rodiny stál vždy v popredí najlepší záujem dieťaťa. Tiež odporúča členským štátom, aby sa rozhodnutia o odobratí detí zo starostlivosti s výnimkou urgentných prípadov zakladali výlučne na súdnych rozhodnutiach. Rodinám je potrebné poskytnúť nevyhnutnú finančnú a psycho-sociálnu pomoc, aby sa zabránilo neodôvodneným rozhodnutiam o odobratí detí. Je nevyhnutné zabrániť úplnému prerušeniu rodinných väzieb a odobratiu detí zo starostlivosti rodičov pri narodení, okrem výnimočných prípadov stanovených zákonom a umožňujúcim účinnú súdnu kontrolu. Parlamentné zhromaždenie odporučilo vypracovať pre členské štáty postupy za účelom zabránenia takýmto praktikám. V súčasnosti sa v parlamentnom zhromaždení prejednáva návrh ďalšej rezolúcie pod názvom  „Dosiahnutie rovnováhy medzi najlepším záujmom dieťaťa a potrebou udržania rodiny“. Výbor Parlamentného zhromaždenia pre sociálne veci, zdravie a trvalo udržateľný rozvoj v októbri 2016 ustanovil za jej spravodajcu poslanca Valeriu Ghilețchi (Moldavsko). Prvé memorandum bolo vo výbore prediskutované v apríli 2017, ďalšia verzia správy bude prezentovaná výboru po tom, ako spravodajca ukončí zisťovaciu návštevu.

    Ďalej uvádzame, že Komisár pre ľudské práva Nils Muižnieks vo svojej správe z návštevy Nórska v dňoch 19. – 23. januára 2015 vyslovil kritiku voči postupu nórskych úradov v prípadoch detí z rómskej komunity v Osle a osobitne poukázal na extrémne časté využívanie ochranného opatrenia v podobe odobratia detí zo starostlivosti ich rodičov. Vyjadril znepokojenie aj nad tým, aké striktné obmedzenia sú uplatňované v oblasti kontaktov rómskych detí umiestnených do pestúnskych rodín so svojimi biologickými rodinami (napr. stretnutia dvakrát za rok) a nad vhodnosťou pestúnskych rodín z hľadiska zachovania kultúrnej identity rómskych detí.

    Rozsah a systematický charakter problému dokumentuje aj skutočnosť, že v období posledných dvoch rokov Súd oznámil nórskej vláde viacero sťažností týkajúcich sa podobných opatrení.

    Slovenská republika už intervenuje v podobnom prípade K. O. a V. M. v. Nórsko (64808/16). Tento prípad je v súčasnosti v štádiu pred rozhodnutím.

    V prípade Strand Lobben a ďalší v. Nórsko vyvoláva rozsudok komory Súdu viacero vážnych otázok a pochybností, týkajúcich sa predovšetkým toho, (i) či a ak áno, do akej miery orgány sociálnej starostlivosti zvažovali pred odobratím dieťaťa zo starostlivosti matky menej invazívne postupy v podobe pomoci a asistencie, (ii) na základe akých dôvodov pokladali za rozhodujúci faktor údajnú neschopnosť sťažovateľky starať sa o dotknuté dieťa, hoci sťažovateľka sa bez problémov stará o svoje druhé dieťa a (iii) či pri povolení adopcie dieťaťa bez súhlasu sťažovateľky dodržali spravodlivú rovnováhu medzi záujmami zainteresovaných strán.

    Vzhľadom na uvedené skutočnosti Slovenská republika využila možnosť podľa článku 36 ods. 2 Dohovoru a požiadala o povolenie intervenovať v uvedenom prípade ako tretia strana.