Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Slovenčina

    Zhrnutie žaloby vo veci tzv. „povinných kvót“

    ​Návrh na vyhlásenie neplatnosti rozhodnutia Rady (EÚ) 2015/1601 z 22. septembra 2015 o zavedení dočasných opatrení v oblasti medzinárodnej ochrany v prospech Talianska a Grécka

    ​I.    Účastníci konania

    Žalobca  :            Slovenská republika
    Žalovaný:            Rada Európskej únie
    Podané na: Súdny dvor ako najvyšší zo súdov Súdneho dvora EÚ v Luxemburgu

    II.    Predmet
    Návrh na vyhlásenie neplatnosti rozhodnutia Rady (EÚ) 2015/1601 z 22. septembra 2015 o zavedení dočasných opatrení v oblasti medzinárodnej ochrany v prospech Talianska a Grécka.
     
    III.     Návrhy

    Slovenská republika navrhuje, aby Súdny dvor

    – vyhlásil rozhodnutie Rady (EÚ) 2015/1601 z 22. septembra 2015 o zavedení dočasných opatrení v oblasti medzinárodnej ochrany v prospech Talianska a Grécka za neplatné a
    – zaviazal Radu na náhradu trov konania.

    IV.    Dôvody a hlavné tvrdenia
    Na podporu svojej žaloby Slovenská republika uvádza 6 žalobných dôvodov:
     1.         Prvý žalobný dôvod založený na porušení čl. 68 ZFEÚ, ako aj čl. 13 ods. 2 ZEÚ a zásady inštitucionálnej rovnováhy
    Rada tým, že prijala napadnuté rozhodnutie nad rámec predchádzajúceho usmernenia Európskej rady, a teda v rozpore s jej mandátom, porušila čl. 68 ZFEÚ, ako aj čl. 13 ods. 2 ZEÚ a zásadu inštitucionálnej rovnováhy.
    2.         Druhý žalobný dôvod založený na porušení čl. 10 ods. 1 a 2 ZEÚ, čl. 13 ods. 2 ZEÚ, čl. 78 ods. 3 ZFEÚ, čl. 3 a 4 Protokolu č. 1 a čl. 6 a 7 Protokolu č. 2, ako aj zásad právnej istoty, zastupiteľskej demokracie a inštitucionálnej rovnováhy
    Taký typ aktu, akým je napadnuté rozhodnutie, nie je možné prijať na základe čl. 78 ods. 3 ZFEÚ. Vo svetle svojho obsahu má totiž napadnuté rozhodnutie charakter legislatívneho aktu, a  malo byť teda prijaté legislatívnym postupom, ktorý však nie je predvídaný v čl. 78 ods. 3 ZFEÚ. Tým, že Rada napadnuté rozhodnutie prijala na základe čl. 78 ods. 3 ZFEÚ, porušila nielen toto ustanovenie, ale zasiahla aj do práv národných parlamentov a Európskeho parlamentu.
    3.         Tretí žalobný dôvod založený na porušení podstatných procesných predpisov upravujúcich legislatívny postup, ako aj čl. 10 ods. 1 a 2 ZEÚ, čl. 13 ods. 2 ZEÚ a zásad zastupiteľskej demokracie, inštitucionálnej rovnováhy a riadnej správy vecí verejných
    Ak by Súdny dvor v rozpore s tvrdeniami Slovenskej republiky v rámci druhého žalobného dôvodu dospel k záveru, že napadnuté rozhodnutie bolo prijaté legislatívnym postupom (quod non), Slovenská republika subsidiárne namieta porušenie podstatných procesných predpisov, zakotvených v čl. 16 ods. 8 ZEÚ, čl. 15 ods. 2 ZFEÚ, čl. 78 ods. 3 ZFEÚ, čl. 3 a čl. 4 Protokolu č. 1, čl. 6 a čl. 7 ods. 1 a 2 Protokolu č. 2, ako aj porušenie čl. 10 ods. 1 a 2 ZEÚ, čl. 13 ods. 2 ZEÚ a zásad zastupiteľskej demokracie, inštitucionálnej rovnováhy a riadnej správy vecí verejných. Konkrétne došlo k nedodržaniu požiadavky verejnosti rokovania a hlasovania v Rade, k limitácii účasti národných parlamentov v procese prijímania napadnutého rozhodnutia a k porušeniu podmienky konzultácie Európskeho parlamentu.
    4.         Štvrtý žalobný dôvod založený na porušení podstatných procesných predpisov, zakotvených v čl. 78 ods. 3 ZFEÚ a čl. 293 ZFEÚ, ako aj čl. 10 ods. 1 a 2 ZEÚ, čl. 13 ods. 2 ZEÚ a zásad zastupiteľskej demokracie, inštitucionálnej rovnováhy a riadnej správy vecí verejných
    Predtým, ako Rada prijala napadnuté rozhodnutie, vykonala v návrhu Komisie viaceré zmeny a doplnenia. Pri tom porušila podstatné procesné predpisy, zakotvené v čl. 78 ods. 3 ZFEÚ a čl. 293 ZFEÚ, ako aj čl. 10 ods. 1 a 2 ZEÚ, čl. 13 ods. 2 ZEÚ a zásady zastupiteľskej demokracie, inštitucionálnej rovnováhy a riadnej správy vecí verejných. Európsky parlament totiž nebol riadne konzultovaný a Rada o zmenách a doplneniach návrhu Komisie nerozhodla jednomyseľne.
    5.         Piaty žalobný dôvod založený na porušení čl. 78 ods. 3 ZFEÚ nesplnením podmienok jeho uplatniteľnosti
    Subsidiárne k druhému žalobnému dôvodu Slovenská republika namieta porušenie čl. 78 ods. 3 ZFEÚ z dôvodu nesplnenia podmienok jeho uplatniteľnosti, ktoré sa týkajú dočasnosti prijatých opatrení, ako aj existencie núdzovej situácie v dôsledku náhleho prílevu štátnych príslušníkov tretích krajín.
    6.         Šiesty žalobný dôvod založený na porušení zásady proporcionality
    Napadnuté rozhodnutie je v zjavnom rozpore so zásadou proporcionality, keďže zjavne nie je ani vhodné a ani nevyhnutné na dosiahnutie sledovaného cieľa.