Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Slovenčina

    Rozhodnutie Európskeho súdu pre ľudské práva v prípade Harabin proti Slovenskej republike z 2. júna 2015

    Európsky súd pre ľudské práva (ďalej len „ESĽP“) zverejnil 26. júna 2015 rozhodnutie prijaté 2. júna 2015 v prípade Harabin proti Slovenskej republike.

    ​     Sťažovateľ – bývalý predseda najvyššieho súdu bol v disciplinárnom konaní vedenom ústavným súdom uznaný vinným z disciplinárneho previnenia. Sťažovateľ v tejto súvislosti uspel so sťažnosťou na ESĽP, ktorý rozsudkom z 20. novembra 2012 rozhodol o porušení jeho práva na nestranný súd. V rozsudku uviedol, že najvhodnejším spôsobom nápravy porušenia práv v prípadoch ako je sťažovateľov by bolo obnovenie konania pred ústavným súdom. Sťažovateľ vo februári 2013 podal na základe tohto rozsudku návrh na obnovu konania, ústavný súd však jeho návrh zamietol.

         V súčasnom prípade sa sťažovateľ sťažoval na porušenie článku 6 ods. 1 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd v spojení s článkami 1 a 46 tohto Dohovoru a tvrdil, že zamietnutie jeho návrhu na obnovu konania bolo svojvoľné a znamenalo porušenie jeho práva na spravodlivé súdne konanie. Nevykonaním rozsudku ESĽP z 20. novembra 2012 došlo podľa neho k opakovanému porušeniu jeho práv. 
         ESĽP o uvedenej sťažnosti rozhodol v súlade so svojim rokovacím poriadkom bez toho, aby ju oznámil dotknutému štátu. Vo svojom rozhodnutí v prvom rade konštatoval, že výkon jeho rozsudku z 20. novembra 2012 stále prebieha a že v jeho priebehu došlo k legislatívnej zmene. Poukázal na to, že v priebehu výkonu rozsudku vláda prostredníctvom zástupkyne SR pred ESĽP informovala Výbor ministrov Rady Európy o tom, že 4. júna 2014 bola prijatá novela ústavy, ktorá s účinnosťou od 1. septembra 2014 zaviedla možnosť obnovy konania pred ústavným súdom na základe rozsudku ESĽP. Sťažovateľ tento prostriedok nápravy nevyužil z dôvodu, že podľa jeho názoru je legislatívny text nejasný, pokiaľ ide o plynutie lehoty na podanie návrhu v jeho prípade. ESĽP zdôraznil deľbu právomocí medzi ním a Výborom ministrov Rady Európy, ktorý dohliada nad výkonom rozsudkov ESĽP. Uviedol, že nemá právomoc posudzovať, či zmluvné štáty Dohovoru splnili svoje záväzky vyplývajúce z jeho rozsudkov, keďže táto právomoc je zverená Výboru ministrov Rady Európy. Pripomenul, že úloha Výboru ministrov Rady Európy v tomto ohľade neznamená, že by opatrenia prijaté zodpovedným štátom s cieľom nápravy zisteného porušenia Dohovoru nemohli vyvolať novú otázku, o ktorej nebolo pôvodným rozsudkom rozhodnuté a ktorá by sama osebe tvorila predmet novej sťažnosti, o ktorej by ESĽP mohol rozhodnúť (pozri http://www.justice.gov.sk/Stranky/aktualitadetail.aspx?announcementID=1802 ). Pokiaľ ide o tento prípad, ESĽP však uviedol, že v konaní o sťažovateľovom návrhu na obnovu konania pred ústavným súdom bola posudzovaná len otázka povolenia obnovy pôvodného konania a dôvodom pre zamietnutie návrhu bol nedostatočný právny základ pre povolenie obnovy. Toto konanie preto nemožno považovať za konanie, ktorého predmetom by bolo opätovné preskúmanie disciplinárneho návrhu, teda „občianske práva a záväzky“ sťažovateľa a z tohto titulu by požívalo záruky článku 6 ods. 1 Dohovoru. Z uvedených dôvodov ESĽP konštatoval, že sťažnosť ratione materiae nespadá do jeho právomoci a ako celok ju vyhlásil za neprijateľnú.
         V súvislosti s týmto prípadom zástupkyňa SR pred ESĽP víta legislatívnu zmenu, ktorá umožnila sťažovateľovi podať návrh na obnovu konania pred ústavným súdom a tak vytvorila predpoklady na to, aby štát splnil svoje záväzky vyplývajúce z článku 46 ods. 1 Dohovoru. Prípad stále sleduje Výbor ministrov Rady Európy, ktorý dohliada nad výkonom rozsudkov ESĽP a vyhodnocuje dostatočnosť všeobecných a individuálnych opatrení prijatých zmluvnými štátmi za účelom výkonu rozsudkov ESĽP.