Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Slovenčina

    Správa o činnosti zástupcu SR pred ESĽP za rok 2014

    ​Dňa 1. apríla 2015 je zaradená na rokovanie vlády Správa o činnosti zástupcu Slovenskej republiky pred Európskym súdom pre ľudské práva za rok 2014.

    ​Bratislava 31. marca 2015 – Správa poskytuje stručný prehľad o činnosti zástupcu a jeho kancelárie za uplynulý rok, s dôrazom na stav konaní o sťažnostiach proti SR podaných na ESĽP a výkon rozsudkov tohto medzinárodného súdneho orgánu, ako aj prehľad o činnosti ESĽP vo vzťahu k SR v roku 2014. Prílohy k správe tvorí stručný prehľad rozsudkov vyhlásených v roku 2014, zoznam sťažností notifikovaných vláde v roku 2014 a tabuľka poskytujúca prehľad o finančných čiastkach vyplatených sťažovateľom v roku 2014 na základe rozsudkov a rozhodnutí ESĽP.

    V porovnaní s rokom 2013 klesol počet sťažností pridelený na preskúmanie príslušnému výboru alebo komore ESĽP (329 sťažností v roku 2014 oproti 464 sťažnostiam v roku 2013). Počet sťažností, ktoré ESĽP neprijal alebo vyčiarkol zo svojho zoznamu bez toho, aby sťažnosť oznámil vláde, výrazne klesol (368 sťažností v roku 2014 oproti 642 sťažnostiam v roku 2013). Vláde bolo v roku 2014 notifikovaných 28 sťažností, čo predstavuje pokles oproti roku 2013 (56 sťažností).
    Zo sťažností, ktoré boli oznámené vláde, ESĽP v uplynulom roku rozhodol celkovo 39 prípadov. Z toho v 14 prípadoch vyhlásil rozsudky v merite veci, v 11 prípadoch sťažnosti vyhlásil ako celok za neprijateľné, v 9 prípadoch rozhodol o schválení zmieru dosiahnutého medzi stranami, v 3 prípadoch vyčiarkol sťažnosti zo zoznamu na základe jednostrannej deklarácie vlády a v 2 prípadoch rozhodol o vyčiarknutí sťažnosti zo zoznamu svojich prípadov z dôvodu, že sťažovateľ nereagoval na opakované výzvy ESĽP na predloženie stanoviska.
    V roku 2014 ESĽP v 13 prípadoch konštatoval porušenie niektorého z článkov Dohovoru na ochranu ľudských práv a základných slobôd zo strany SR (v roku 2013 to bolo v 16 prípadoch). V 3 prípadoch konštatoval porušenie článku 5 Dohovoru (právo na osobnú slobodu a bezpečnosť), v 1 prípade porušenie článku 8 Dohovoru (právo na rešpektovanie súkromného a rodinného života), v 2 prípadoch porušenie článku 10 Dohovoru (právo na slobodu prejavu), v 6 prípadoch porušenie článku 6 ods. 1 Dohovoru (právo na spravodlivé súdne konanie) a v 1 prípade rozhodol o porušení článku 1 Protokolu č. 1 k Dohovoru (právo na pokojné užívanie majetku).
    V priebehu roku 2014 bola sťažovateľom celkovo vyplatená suma 178 396,20 EUR, z čoho bolo 71 000 EUR vyplatených v rámci uzavretých zmierov (všetky uzatvorené zmiery sa týkali prípadov neprimeranej dĺžky súdneho konania).
    Výbor ministrov Rady Európy, ktorý vykonáva dohľad nad výkonom rozsudkov a rozhodnutí ESĽP, v roku 2014 ukončil dohľad nad výkonom 31 rozsudkov a rozhodnutí proti SR vydaním záverečných rezolúcií, ktorými bolo ukončené sledovanie týchto prípadov.
    Ku koncu roka 2014 kancelária zástupcu SR pred ESĽP evidovala spolu 111 otvorených prípadov, ktoré sa nachádzajú v rôznych štádiách konania a vybavovania.
    V záveroch správy zástupkyňa upozorňuje na to, aké nedostatky v rozhodovacej činnosti ústavného súdu identifikoval ESĽP. Konkrétne, neposudzovanie celkovej dĺžky konania v prípade sťažností na prieťahy v konaní prebiehajúceho na viacerých stupňoch, podmieňovanie ústavnej sťažnosti neúčinným prostriedkom nápravy, akým je sťažnosť predsedovi dotknutého všeobecného súdu, či nedostatočnú výšku primeraného finančného zadosťučinenia priznávanú ústavným súdom za zistené prieťahy v súdnom konaní. ESĽP už v minulosti označil ako príliš formalistický a nemajúci oporu v ústavnom texte (pozri rozhodnutie V.C. proti Slovenskej republike zo 16. júna 2009) prístup ústavného súdu, ktorý sťažnosti, v ktorých sťažovatelia žiadali o preskúmanie hmotnoprávnych aspektov rozhodovania všeobecných súdov odmietol z dôvodu, že všeobecný súd zásadne nemôže byť sekundárnym porušovateľom základných práv hmotného charakteru, ak súčasne neporuší aj procesno-právne princípy. Tento prístup bráni tomu, aby došlo k meritórnemu preskúmaniu sťažností na porušenie hmotných práv, ktoré by malo za následok zrušenie rozhodnutí všeobecných súdov, ktoré nie sú v súlade so zárukami článku 10 Dohovoru a vyriešenie veci na vnútroštátnej úrovni bez toho, aby štátu vznikali nežiaduce finančné záväzky z rozhodnutí ESĽP (pozri napr. rozsudky zo 7. januára 2014 Ringier Axel Springer Slovakia, a. s. (č. 2) proti Slovenskej republike a Ringier Axel Springer Slovakia, a. s. (č. 3) proti Slovenskej republike. V záveroch správy sa zástupkyňa venuje aj problematike regulovaného nájomného a odoberaniu a adopciám detí žijúcim biologickým rodičom bez relevantných dôvodov, ku ktorým dochádza v niektorých členských krajinách Rady Európy.