Hospodárske noviny vo vydaní z dňa 8. apríla uverejnili článok s titulkom „Minister Borec nakúpil predražené počítače“. Pravdou je to, že Ministerstvo spravodlivosti SR nakupuje počítače za cenu, ktorá vzišla z transparentnej elektronickej aukcie a je takmer o 30 percent lacnejšia, ako sú cenníkové ceny identických modelov.
Autor článku porovnáva cenu s cenami počítačov, ktoré sa nakupovali v roku 2011 a poukazuje na nárast ceny oproti prechádzajúcemu obdobiu. Jednoduché porovnanie je však problematické z viacerých dôvodov. Po prvé, v súčasnosti nakupuje MS SR počítače HP Compaq Elite 8300 AiO, ktoré majú výkonnejší procesor ako v minulosti nakupované počítače HP Compaq 8200 AiO. Iba tento faktor celý nárast ceny, samozrejme, nevysvetľuje a preto MS SR okamžite po verejnom obstarávaní požiadalo dodávateľa o vysvetlenie. Z tohto pohľadu sú dôležité faktory uvádzané dodávateľom, ako je nárast ceny niektorých komponentov na trhu a najmä výrazná zmena kurzu EUR/USD v neprospech obstarávateľa (za sledované obdobie o približne 18 percent).
Najdôležitejším dôvodom, prečo sa podarilo v roku 2011 kúpiť počítače za relatívne nižšiu cenu, je však fakt, že sa v roku 2011 nakupoval už „dožitý“ model, ktorý vzhľadom na nepretržitú modernizáciu produktov výrobca v tom čase už prestával vyrábať. Samotná rámcová zmluva, na základe ktorej sa tento nákup uskutočnil, pritom obsahovala cenu porovnávaného produktu vo výške 1 068 eur. To znamená, že v súčasnosti MS SR procesom verejného obstarávania dospelo k nižšej sume, ako v minulosti. Samozrejme, v priebehu štyroch rokov sa môžu vyskytnúť jednorazové príležitosti, keď sa pri čiastkovej zmluve podpísanej na základe rámcovej zmluvy podarí vyjednať ďalšiu zľavu.
Zároveň je potrebné zdôrazniť, že ministerstvo ani minister si nemôže vyberať za aké ceny a od koho nakúpi tovary a služby, ale je možné nakupovať len za takú cenu, akú v konkrétnom čase vygeneruje trh. Pre oblasť štátnej správy to znamená cenu, ktorá vzíde z verejného obstarávania. V predmetnej súťaži vzišla cena z elektronickej aukcie, pričom žiaden uchádzač v nej nedokázal ponúknuť nižšiu cenu ako víťaz verejného obstarávania. Trváme zároveň na tom, že kritériá účasti boli nediskriminačné. Dôkazom toho je aj vysoká účasť uchádzačov – na elektronickej aukcii sa mohlo zúčastniť až desať uchádzačov, pričom finálnu ponuku poskytlo päť uchádzačov. Priebeh súťaže zároveň žiaden z uchádzačov nenamietal.