Preskočiť na hlavný obsah

Výzva

​Výber kandidátov Slovenskej republiky na sudcu Európskeho súdu pre ľudské práva

​V súlade s článkom 23 ods. 1 Európskeho dohovoru o ľudských právach v znení protokolu č. 14 k Dohovoru (ďalej len EDĽP) dňom 31. októbra 2013 sa skončí funkčné obdobie sudcu Európskeho súdu pre ľudské práva (ďalej len ESĽP) za Slovenskú republiku JUDr. Jána Šikutu. V tejto súvislosti vyzval generálny tajomník Rady Európy Slovenskú republiku na začatie konania na výber kandidátov na sudcu ESĽP a následné predloženie zoznamu kandidátov a ich životopisov vrátane informácie o vnútroštátnom postupe pri ich výbere v termíne do 15.apríla 2013.

Sudcovia ESĽP sú volení Parlamentným zhromaždením Rady Európy (ďalej len PZ RE) za každú zmluvnú stranu EDĽP väčšinou odovzdaných hlasov zo zoznamu troch kandidátov navrhnutých zmluvnou stranou podľa článku 22 ods. 1 EDĽP. Sudcovia ESĽP sú v súlade s článkom 23 ods. 1 EDĽP  volení na obdobie deviatich rokov a ich mandát je neobnoviteľný. Voľba sudcu ESĽP za Slovenskú republiku sa uskutoční počas zasadnutia PZ RE v júni 2013, po pohovoroch s kandidátmi Podvýborom PZ RE. V rámci schvaľovacej vnútroštátnej procedúry príslušný zmluvný štát EDĽP navrhuje zoznam troch kandidátov na túto funkciu spomedzi právnych expertov, sudcov a odborníkov na ľudské práva, ktorí spĺňajú kritéria stanovené Radou Európy a ESĽP. Požiadavky pre férové a transparentné vnútroštátne výberové konanie stanovuje rezolúcia PZ RE č. 1646 (2009). Kandidát na sudcu ESĽP musí mať v súlade s článkom 21 ods. 1 EDĽP vysoký morálny charakter a spĺňať podmienky na výkon vysokej súdnej funkcie alebo byť uznávaným právnikom. Zároveň by mal mať teoretické i praktické skúsenosti z problematiky ľudských práv a plynulo ovládať anglický alebo francúzsky jazyk. V súlade s článkom 21 ods. 3 EDĽP sa sudcovia ESĽP nesmú zapojiť počas výkonu funkcie do žiadnej politickej, administratívnej alebo odbornej činnosti, nezlučiteľnej s ich nezávislosťou a nestrannosťou.

Výber kandidáta sa uskutočňuje podľa princípu rovnosti šancí oboch pohlaví, upravený rezolúciou PZ RE č. 1366(2004), modifikovanou rezolúciou č. 1426(2005), č.1627(2008) a č. 1841 (2011), podľa ktorej zoznamy kandidátov musia obsahovať najmenej jedného kandidáta z každého pohlavia, výnimkou by bol jednopohlavný zoznam kandidátov zložený z menej zastúpeného pohlavia, alebo ak by existovali mimoriadne okolnosti.

Ústava Slovenskej republiky v Čl. 141a ods. 4 písm. d) zverila do pôsobnosti Súdnej rady Slovenskej republiky predkladanie návrhov kandidátov sudcov, ktorí by mali pôsobiť v medzinárodných súdnych orgánoch, vláde Slovenskej republiky.

Vnútroštátny postup pri výbere kandidátov na sudcov v medzinárodných súdnych orgánoch je upravený v § 27g zákona č. 185/2002 Z.z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Profesijné životopisy navrhovaných kandidátov by mali byť podané vo formáte Word, podľa vzoru prijatého PZ RE http://assembly.coe.int/CommitteeDocs/2009/ModelCVEN.doc), najlepšie v obidvoch jazykoch Rady Európy, teda aj v angličtine aj vo francúzštine. Pre uľahčenie práce PZ RE a skontaktovania sa s kandidátmi by mali obsahovať úplne pracovné a/alebo súkromné kontaktné údaje.

Je potrebné prihliadnuť tiež na rezolúciu CM/RES(2010)26 Výboru ministrov o založení Poradného výboru odborníkov na zvolenie za sudcu ESĽP a dokument AS/Jur/Inf (2011) 02 rev 3– „Proces voľby sudcov Európskeho súdu pre ľudské práva“.

 

Príslušné texty: