Preskočiť na hlavný obsah

Ministerstvo spravodlivosti predložilo novelu zákona o slobodnom prístupe k informáciám do pripomienkového konania

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky predložilo do pripomienkového konania návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o slobodnom prístupe k informáciám. Cieľom novelizácie je vytvoriť podmienky pre zlepšenie prístupu k informáciám s ohľadom na skúsenosti z doterajšieho uplatňovania zákona v praxi. Novela bola vypracovaná aj na základe výstupov expertnej skupiny zloženej zo zástupcov a zástupkýň štátnej správy, samosprávy ako aj mimovládnych organizácií. Ministerstvo je pripravené pokračovať v otvorenej diskusii o predloženom návrhu aj v rámci pripomienkového konania.

V predloženom návrhu ministerstvo navrhuje napríklad spresnenie definície povinnej osoby,  zavádza legálnu definíciu pojmu „informácia“, či rieši praktické otázky súvisiace so zverejňovaním zmlúv. Návrh napríklad počíta s avizovaným zrušením limitu pre zverejňovanie faktúr a objednávok, keďže by sa už nemali zverejňovať skenované dokumenty, ale informácie z nich v prehľadnejšej štruktúrovanej podobe. Zverejňovať sa tak budú informácie o všetkých objednávkach a faktúrach bez finančného limitu.       So zverejňovaním zmlúv súvisí aj skrátenie lehoty zo siedmich na štyri dni na podanie návrhu na zverejnenie zmluvy v Obchodnom vestník druhou zmluvnou stranou, ak zmluvu nezverejnila napríklad obec, ministerstvo, či iná povinná osoba.    Novela tiež spresňuje pre územnú samosprávu ustanovenia o povinne zverejňovaných informáciách. Obce a vyššie územné celky budú teda povinné zverejňovať  a) termíny zasadnutí zastupiteľstva, rady a komisií a návrh programu rokovania,   b) zápisnice zo zasadnutí,  c) texty návrhov všeobecne záväzných nariadení najneskôr 15 dní pred rokovaním zastupiteľstva,  d) texty návrhov uznesení najneskôr do  troch dní pred rokovaním zastupiteľstva,  e) údaje o účasti poslancov a iných členov  na zasadnutí zastupiteľstva, rady a komisií,    f) informácie o hlasovaní poslancov a iných členov  na zasadnutí zastupiteľstva, rady a komisií okrem prípadov tajného hlasovania a hlasovania na neverejnom zasadnutí.     Nanovo sa upravuje postup rozhodovania o odvolaniach na úrovni územnej samosprávy s cieľom predchádzať situáciám, keď o rozhodnutiach o nesprístupnení  aj o odvolaniach voči nim rozhodovala tá istá osoba – starosta obce. Preto v prípadoch, keď nie je zriadený obecný úrad, v prvom stupni rozhoduje starosta a o opravnom prostriedku rozhoduje súd.    Ďalšou oblasťou, ktorá sa upravuje, je dohoda o spôsobe sprístupnenia informácie. Doterajšia právna úprava umožňuje povinnej osobe a žiadateľovi dohodnúť sa na spôsobe sprístupnenia informácie, ak spôsob sprístupnenia požadovaný žiadateľom nie je možný. Návrh však umožňuje povinnej osobe v prípade, že k dohode nedôjde využiť ekonomicky najvýhodnejší spôsob sprístupnenia informácie.     Novela taktiež reaguje na prax niektorých povinných osôb, ktoré veľmi reštriktívne vykladali pojem „dispozícia“, s tým súvisiacu otázku povinnosti vytvárať informácie a následne zamietali žiadosti o poskytnutie informácie z dôvodu, že ich nemajú k dispozícii. Po zmene sa usporiadanie informácií nachádzajúcich sa v elektronickom informačnom systéme podľa kritérií určených žiadateľom, ak takéto usporiadanie informačný systém umožňuje, nebude považovať za vytvorenie informácie, ktorá nie je pôvodne k dispozícii.    Návrh predložený ministerstvom spravodlivosti síce vznikol na základe širšej diskusie, ale o návrhu je ministerstvo pripravené otvorene diskutovať aj v rámci pripomienkového konania. Úplný návrh je zverejnený na Portáli právnych predpisov. Pripomienky je možné posielať aj priamo prostredníctvom tohto portálu.​