Aké sú formálne požiadavky na podanie sťažnosti Súdu?
Sťažnosť sa podáva na osobitnom tlačive, ktorého zjednodušená verzia je zverejnená na stránke Súdu (http://www.echr.coe.int/Documents/Application_Form_2014_1_SLK.pdf) a je voľne stiahnuteľná. Každý formulár zaslaný Súdu musí byť úplne vyplnený a sprevádzaný kópiami relevantných podporných dokumentov. S účinnosťou od 1. januára 2014 nie je možné podať sťažnosť len formou listu, z ktorého by bol zrejmý predmet sťažnosti, ako to bolo možné pred týmto dátumom. Formulár spĺňajúci všetky predpísané náležitosti, to znamená vrátane sprievodných dokumentov, musí byť zaslaný Súdu v lehote šiestich mesiacov od konečného rozhodnutia najvyššieho príslušného vnútroštátneho súdu. Na rozdiel od minulosti nie je účelné zasielať formulár sťažnosti faxom, keďže sa tým neprerušuje plynutie lehoty predpísanej Dohovorom na predloženie sťažnosti Súdu. Lehota sa považuje za dodržanú, len ak je v jej rámci zaslaný Súdu poštou originál formulára sťažnosti.
Na oficiálnej stránke Súdu je sťažovateľom k dispozícii v slovenskom jazyku okrem formulára sťažnosti aj návod na jeho vyplnenie. Stránka tiež obsahuje odkaz na video s inštruktážou na vyplnenie formulára sťažnosti (http://www.youtube.com/watch?v=mA_iGhvxYFM&feature=youtu.be).
Pokiaľ ide o formálnu stránku podávania sťažností upozorňujeme na to, že ak sťažovateľ alebo zástupca podá v mene dvoch alebo viacerých sťažovateľov sťažnosti, ktoré sa týkajú odlišných skutočností, musí byť formulár sťažnosti vyplnený pre každého zo sťažovateľov samostatne a každý z nich musí obsahovať všetky požadované informácie. Dokumenty dôležité pre jednotlivých sťažovateľov musia byť rovnako priložené ku každému individuálnemu formuláru sťažnosti osobitne.
Ak sťažnosť podáva viac ako päť sťažovateľov, ich zástupca musí, okrem formulára sťažnosti a dokumentov, predložiť tabuľku obsahujúcu identifikačné údaje každého zo sťažovateľov. Ak je zástupcom sťažovateľov advokát, takáto tabuľka musí byť predložená aj v elektronickej podobe (na CD disku alebo pamäťovom kľúči).
V prípade veľkého množstva sťažovateľov alebo sťažností, môžu byť sťažovatelia alebo ich zástupcovia požiadaní Kanceláriou Súdu, aby texty svojich podaní alebo dokumenty poskytli v elektronickej alebo inej podobe. V snahe efektívne a rýchlo spracovať takéto sťažnosti môže Kancelária Súdu dať aj iné pokyny.
Nedodržanie vyššie uvedených pravidiel, resp. pokynov Kancelárie Súdu týkajúcich sa formy alebo spôsobu, akým majú byť skupinové sťažnosti alebo sťažnosti viacerých sťažovateľov podané, môže viesť k nepreskúmaniu takýchto sťažností Súdom (pozri pravidlo 47 odsek 5.2 Rokovacieho poriadku Súdu).