Aké má povinnosti oprávnená osoba
Oprávnená osoba je povinná pri podávaní návrhov na zápis komunikovať s registrujúcim orgánom elektronicky a používať prostriedky pre autorizáciu elektronických podaní. Na listinné podania sa neprihliada, rovnako sa neprihliada ani na podania, ktoré nie sú autorizované oprávnenou osobou.
Oprávnená osoba je povinná uviesť v návrhu na zápis pravdivé a úplné údaje, a ak sa návrh na zápis týka konečného užívateľa výhod, doložiť ich aj verifikačným dokumentom.
Ak dôjde k zmene údajov zapísaných v registri týkajúcich sa konečného užívateľa výhod, partner verejného sektora je povinný bezodkladne informovať o tom oprávnenú osobu zapísanú v registri a táto oprávnená osoba je povinná oznámiť to registrujúcemu orgánu do 60 dní odo dňa, keď k zmene došlo a doložiť k návrhu na zápis aj verifikačný dokument. Ak sa oprávnená osoba zapísaná v registri dozvie o zmene údajov zapísaných v registri o konečnom užívateľovi výhod, je povinná bezodkladne o tom informovať partnera verejného sektora.
Oprávnená osoba je povinná identifikovať konečného užívateľa výhod pri prvom zápise do registra a následne overovať identifikáciu konečného užívateľa výhod (i) v súvislosti s podaním návrhu na zápis zmeny konečného užívateľa výhod, (ii) pri svojom zápise ako oprávnenej osoby do registra, (iii) k 31. decembru kalendárneho roka, (iv) v súvislosti s uzatvorením zmluvy alebo jej zmenou, a to nie skôr ako päť dní pred uzatvorením zmluvy alebo jej zmenou a (v) v súvislosti s plnením zo zmluvy, ktorého hodnota prevyšuje v úhrne 1.000.000 eur za 30 dní, a to nie skôr ako päť dní pred plnením zo zmluvy.
Oprávnená osoba je povinná pri identifikácii konečného užívateľa výhod a overovaní identifikácie konečného užívateľa výhod konať nestranne a s odbornou starostlivosťou, zaobstarať si o predmete zápisu do registra všetky dostupné informácie a tieto vyhodnotiť postupom podľa zákona č. 297/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov; oprávnená osoba nie je viazaná pokynmi partnera verejného sektora. Konaním s odbornou starostlivosťou sa rozumie konanie so starostlivosťou primeranou funkcii alebo postaveniu oprávnenej osoby po zohľadnení a nezávislom odbornom vyhodnotení všetkých dostupných informácií, ktoré získala alebo mohla získať a ktoré sa týkajú alebo môžu mať vplyv na jej konanie.
Konaním s odbornou starostlivosťou pri vykonávaní identifikácie konečného užívateľa výhod sa nerozumie len získanie údajov o partnerovi verejného sektora z verejne dostupných registrov (napr. Obchodný register, Živnostenský register),
ale zahŕňa aj samostatnú činnosť oprávnenej osoby, ktorá môže vyžadovať od PVS aj inak nedostupné dokumenty (zmluvy, faktúry, objednávky, pohyby na účtoch či zakladateľské dokumenty alebo zápisnice o hlasovaní či iné zápisnice a výstupy z rokovaní v rámci PVS). Tieto dokumenty je následne povinná oprávnená osoba dôsledne posúdiť a vyhodnotiť a tak logickým postupom i identifikovať konečného užívateľa výhod. Okrem uvedených podkladov si môže tiež vyžadovať od PVS aj čestné vyhlásenie o určitých skutočnostiach.
Povinnosťou PVS je zároveň aj poskytnúť oprávnenej osobe súčinnosť. Oprávnená osoba si v dohode o plnení povinností oprávnenej osoby môže za týmto účelom upraviť aj zodpovednostné vzťahy (sľub odškodnenia, zmluvná pokuta) PVS pre prípad, že uvedenú súčinnosť neposkytne resp. uvedie vedome neúplné či nesprávne informácie a údaje. Zároveň v takýchto situáciách prichádza do úvahy aj výmaz oprávnenej osoby na návrh samotnej oprávnenej osoby.
Ak registrujúci orgán uložil pokutu podľa § 13 ods. 1 písm. b), za jej zaplatenie ručí oprávnená osoba zapísaná v registri v čase porušenia povinnosti, ktoré bolo sankcionované. Oprávnená osoba nie je povinná zaplatiť pokutu, ak preukáže, že konala s odbornou starostlivosťou.