Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Slovenčina
    Dna 19/06/2025 bude podateľňa MS SR z technických príčin otvorená len od 6:30 hod do 10:00 hod.

    ESĽP rozhodol v prípade Cviková vs. Slovenská republika

    ​​

    Európsky súd pre ľudské práva (ESĽP) vyhlásil dňa 13. júna 2024 rozsudok v prípade Cviková proti Slovenskej republike.

    Sťažnosť sa týka medializovaného trestného konania pod názvom Búrka, v ktorom bolo vznesené obvinenie viacerým osobám z justičného prostredia za podozrenia z údajnej korupcie v oblasti súdnictva, vrátane sťažovateľky, ktorá je sudkyňa.

    ESĽP preskúmaval  jej tri sťažnosti, ktoré spojil do spoločného konania.

    V prvej sťažnosti sťažovateľka namietala porušenie práva na rešpektovanie súkromného života podľa článku 8 Dohovoru v súvislosti s výkonom domovej prehliadky.  ESĽP uznal že došlo k zásahu do jej práva na súkromný život podľa čl. 8 Dohovoru, avšak tento spĺňal garancie vyžadované Dohovorom. Z uvedeného dôvodu nedošlo k porušeniu uvedeného článku Dohovoru.

    V rámci druhej sťažnosti, v ktorej sťažovateľka namietala zákonnosť jej vzatia do väzby v marci 2020, ESĽP posudzoval osobitne vzatie sťažovateľky do väzby a pokračujúcu väzbu v období po zamietnutí jej žiadosti o prepustenie v auguste 2020.

    ESĽP konštatoval, že vzatie sťažovateľky do väzby bolo vzhľadom k citlivej povahe obvinení a k zložitosti konania v počiatočnej fáze trestného konania relevantné a dôvodné, bez znakov svojvôle.

    Odlišne už hodnotil ďalšie trvanie väzby v období po zamietnutí sťažovateľkinej žiadosti senátom 5T Najvyššieho súdu Slovenskej republiky (5T NSSR). Skonštatoval, že podstata dôvodov ponechania sťažovateľky vo väzbe bola všeobecná, bez akejkoľvek individualizácie vo vzťahu k sťažovateľke. Rovnako ESĽP považoval odôvodnenie o nenahradení väzby alternatívnymi prostriedkami za arbitrárne. Vo vzťahu k dôslednosti a rýchlosti trestného konania konštatoval zjavnú nečinnosť orgánov činných v trestnom konaní s odkazom aj na skutočnosť, že sťažovateľka bola stíhaná iba za jeden skutok. Z uvedených dôvodov súd konštatoval porušenie článku čl. 5 ods. 1 písm. c/, ods. 3 Dohovoru .

    V tretej sťažnosti sťažovateľka namietala, že jej senát 5T NSSR odoprel konanie o preskúmaní zákonnosti väzby na podklade jej žiadosti o prepustenie z väzby. ESĽP konštatoval, že senát 5T NSSR založil svoje rozhodnutie na dôvode, ktorý nielen že nebol vznesený prokuratúrou, ale naviac aj bez toho, aby poskytol sťažovateľke možnosť vyjadriť sa k tomuto dôvodu, čím porušil zásadu rovnosti zbraní a zásadu kontradiktórnosti. V neposlednom rade ESĽP poukázal aj na to, že k dôvodu pre ktorý bola sťažovateľka najvyšším súdom ponechaná vo väzbe, poskytla sťažovateľka po prepustení z väzby v októbri 2020 vysvetlenie, ktoré bolo akceptované a teda stav dokazovania ostal rovnaký  ako  v čase vydania rozhodnutia. Z týchto dôvodov konštatoval porušenie článku 5 ods. 4 Dohovoru.

    Za zistené porušenie ESĽP sťažovateľke priznal 19 500 eur z titulu nemajetkovej ujmy.