Prejsť na hlavný obsah
Mapa stránky
Verzia pre slabozrakých
RSS
Slovenčina
Rozšírené vyhľadávanie
Ministerstvo
Súdy a rozhodnutia
Právne predpisy
Registre
Naše služby
Hľadať
MINISTERSTVO
  • Predstavitelia MSSR
    • Ministerka
    • Štátny tajomník
    • Štátny tajomník
    • Generálny tajomník
  •  
  • Kontakty
    • Telefónny zoznam zamestnancov
    • Protikorupčná linka
    • Ochrana osobných údajov
  •  
  • Úradná tabuľa MSSR
  •  
  • Protikorupčný program MSSR
  •  
  • Organizačná štruktúra
    • Dokumenty na stiahnutie
  •  
  • Petície
    •  
    • Zastupovanie SR
      • Vnútroštátna úroveň
        • Pôsobnosť MS SR
        • Postup oprávnených osôb
      • Zástupca SR pred ESĽP
        • Základné informácie
        • Základné informácie o konaní pred ESĽP
        • Správy zástupcu pred ESĽP
        • Tlačové správy
        • Judikatúra ESĽP
      • Zástupca SR pred súdmi EÚ
        • Zástupca SR v Eurojust
        •  
        • Komisia na posudzovanie podmienok ...
          • Oznamy o sťažnostiach spotrebiteľov a podnetoch komisie
          • Rozhodnutia súdov vo veciach ochrany spotrebiteľa
        •  
        • Analytické centrum MS SR
        •  
        • Správa k stavu justície
        •  
        • OBETE TRESTNÝCH ČINOV
          •  
          • Dotácie
            • Dotacie na podporu ľudskych práv
            • Dotácie pre akreditované subjekty
          •  
          • Výbor pre práva LGBTI osôb
            •  
            • Ekonomika a správa majetku
              • Rozpočet MS SR
              • Zmluvy, objednávky a faktúry
              • Verejné obstarávanie
              • Správa majetku štátu
              • Zoznam dlžníkov
              • Nahlasovanie podozrení z nezrovnateľností pri čerpaní prostriedkov EÚ
            •  
            • Kvalita (CAF)
              • CAF na súdoch
                • Okresný súd Žiar nad Hronom
                • Okresný súd Banská Bystrica
                • Okresný súd Rimavská Sobota
                • Okresný súd Lučenec
                • Krajský súd v Banskej Bystrici
                • Okresný súd Košice I
                • Okresný súd Košice II
                • Krajský súd v Košiciach
                • Krajský súd v Prešove
                • Krajský súd v Nitre
              • Čo je CAF
              • CAF-tím
              • Dokumenty CAF
              • Aktuality CAF
              • Váš názor
            •  
            • Výberové konania v rezorte
              • Vyberové konania na súdoch
              • Zoznam výberových konaní
              • Máte otázky k výberovému konaniu na MS SR?
              • Často kladené otázky
              • Pripravný výbor pre Jednotný patentový súd
            •  
            • Justičná revue
              • Katalog čísiel Justičnej revue od r. 2000
              • Ceny Karola Planka
              • Pokyny pre autorov
              • Justičná revue - redakcia
            •  
            • Úvodná stránka
            • Detail aktuality
            print
            Obsah stránky

            Vláda schválila efektívnejšie zaisťovanie majetku aj nové trestné činy prikrmovania a ohýbania práva

            26. 8. 2020 | MS SR

            ​Vláda dnes odobrila rozsiahly návrh zákona k zaisťovaniu majetku, ktorý na rokovanie predložila ministerka spravodlivosti Mária Kolíková. Cieľom zákona je zefektívniť systém zaisťovania majetku a zabezpečiť jeho správu. Návrh zákona tiež zavádza dve nové skutkové podstaty trestných činov, a to trestný čin zneužitia práva (ohýbanie práva) a trestný čin prijatia a poskytnutia nenáležitej výhody (prikrmovanie). Celý materiál je naplnením Programového vyhlásenia vlády v časti Obnova dôvery v právny štát.

             

            ​„Funkčný zákon o zaisťovaní majetku potrebujeme. Ukázalo sa to aj v známych kauzách, či už je to prípad Kočnera alebo Bašternáka. Nemôžu sa opakovať situácie, kedy si úrady medzi sebou prehadzujú zodpovednosť, zatiaľ čo páchateľ sa špekulatívnymi prepismi zbavuje majetku priamo pred očami verejnosti. Z tohto pohľadu vnímam predložený návrh zákona ako kľúčový. Rovnako dôležitý je aj pre obnovenie dôvery ľudí, že zákon tu platí pre každého a ak si niekto myslí, že nadobúdanie majetku cez trestnú činnosť je lukratívne, tak ho musíme vedieť zastaviť. Myslím si, že tento zákon by takýmto nástrojom mal byť,“ uviedla ministerka spravodlivosti Mária Kolíková.  

            Hlavné okruhy, ktoré rieši návrh predloženého zákona, možno zhrnúť do nasledovných bodov:

            1. Správa zaisteného majetku – úplne nová právna úprava

            2. Zefektívnenie nástrojov pre zaisťovanie majetku v trestnom konaní – zmena Trestného zákona a Trestného poriadku

            3. Zriadenie úradu pre správu zaisteného majetku

            Návrh zákona ďalej v súlade s programovým vyhlásením vlády zavádza dve nové skutkové podstaty trestných činov, a to trestný čin zneužitia práva (ohýbanie práva) a trestný čin prijatia a poskytnutia nenáležitej výhody (prikrmovanie).

            SPRÁVA ZAISTENÉHO MAJETKU 

            Upravujeme správu zaisteného majetku, ktorý bol zaistený v trestnom konaní, pri správe daní, pri preukazovaní pôvodu majetku a pri výkone medzinárodných sankcií. V súčasnosti vykonávajú správu zaisteného majetku orgány činné v trestnom konaní. Toto považujeme za nevyhovujúce. Úlohou orgánov činných v trestnom konaní je primárne riešiť odhaľovanie a stíhanie trestnej činnosti a nie starať sa o zaistený majetok. 

            Navrhujeme, aby správu zaisteného majetku vykonával nový Úrad pre správu zaisteného majetku, ktorý bude rozpočtovou organizáciou ministerstva spravodlivosti. Pri špecifickom type majetku (napr. zbrane, strelivo, rádioaktívne materiály, drogy a pod.) budú správu tohto majetku vykonávať osobitné orgány (polícia, JAVYS a pod.). Ak možnosti novozriadeného úradu nebudú na správu majetku postačovať, bude môcť poveriť správou aj iné subjekty. Rovnaké oprávnenie majú už aj dnes orgány činné v trestnom konaní alebo súd.  

            Keďže preferujeme zachovať hodnotu zaisteného majetku aj za cenu zmeny povahy tohto majetku, zaistený majetok bude možné predať, a to aj bez súhlasu vlastníka, ak ide o veci podliehajúce rýchlej skaze, rýchlo strácajúce na hodnote, alebo veci, so správou ktorých sú spojené neprimerané náklady a pod. Ide napríklad o predaj automobilov zabavených v rámci odhaľovania trestnej činnosti. 

            ZEFEKTÍVNENIE NÁSTROJOV PRE ZAISŤOVANIE MAJETKU V TRESTNOM KONANÍ 

            Precizujeme právnu úpravu doplnením špecifických zaisťovacích inštitútov vo vzťahu k zaisteniu nehnuteľnosti, zaisteniu majetkovej účasti v právnickej osobe (napr. obchodného podielu), zaisteniu inej majetkovej hodnoty, zaisteniu náhradnej hodnoty. Zaisťovacie inštitúty v trestnom konaní bude možné využívať už aj pred vznesením obvinenia, resp. v rámci postupu pred začatím trestného stíhania. V tomto prípade ide o rovnaký koncept, ako už v súčasnosti platí pre zaistenie peňažných prostriedkov na účte, ktoré možno zaistiť pred vznesením obvinenia. Úpravou riešime situácie, kedy sa páchateľ v medzičase od začiatku vyšetrovania po vznesenie obvinenia účelovo zbavoval majetku. 

            Zaistenie majetku v trestnom konaní bude mať absolútnu prednosť pred inými zaisťovacími inštitútmi, ako je napr. záložné právo, exekúcie, konkurz a pod. Nebude tak možné fiktívnymi pohľadávkami zmenšovať majetok pochádzajúci z trestnej činnosti. Zamedzí sa tak napríklad situáciám, kedy si páchateľ trestného činu, ktorý zistí, že sa „niečo ide diať“, zriadi povedzme záložné právo na nehnuteľnosť, začne si cez fiktívnu pohľadávku toto záložné právo uplatňovať a zoberie si vlastne takýmto spôsobom späť ten dom, ktorý je z „čiernych“ peňazí.  

            TRESTNÝ ČIN ZNEUŽITIA PRÁVA (OHÝBANIE PRÁVA)

            Pri uvedenej úprave sa inšpirujeme nemeckým modelom. Podstatou pre spáchanie tohto trestného činu je, že sudca, prísediaci či rozhodca svojvoľným uplatnením práva rozhodne v zjavnom rozpore so zákonom v prospech či neprospech účastníka konania na súde. V prípade takéhoto konania sa bude môcť potrestať odňatím slobody na jeden až päť rokov. 

            TRESTNÝ ČIN PRIJATIA A POSKYTNUTIA NENÁLEŽITEJ VÝHODY (PRIKRMOVANIE)

            Súčasný Trestný zákon umožňuje trestať len prípady, v ktorých je zrejmá a preukázateľná súvislosť medzi prijatím (poskytnutím) úplatku a konaním v rozpore s povinnosťami. Pomerne rozšíreným je však aj na prvý pohľad nevinné prijímanie a poskytovanie pozornos¬tí, darčekov, pozvaní na kultúrne alebo športové podujatia, “sponzorovanie” osláv a podobne len preto, že osoba zastáva pracovnú pozíciu s dôležitými právomocami. Takéto konanie odporuje elementárnym štandardom etiky a morálky, avšak nie zákonu. Pričom je zrejmé, že takéto „prikrmovanie“ verejne činnej osoby sa deje s vyhliadkou, že raz bude rozhodovať napríklad o splnení podmienok súťaže drobnejšieho alebo väčšieho významu a pri rozhodovaní si na tieto príjemné drobné pozornosti spomenie. Pri tejto príležitosti definujeme aj to, čo je nenáležitá výhoda. Tá je definovaná ako plnenie majetkovej alebo nemajetkovej povahy spôsobilé ovplyvniť verejného činiteľa, na ktoré nie je právny nárok, a ktorého hodnota prevyšuje 200 eur ako aj neoprávnené zvýhodnenie verejného činiteľa alebo jemu blízkej osoby, ktoré nie je možné oceniť v peniazoch. Zjednodušene povedané, ide o prijímanie akejkoľvek výhody verejným činiteľom v hodnote viac ako 200, pričom nezáleží na tom, či príjemca výhody urobil niečo, čo by inak, bez poskytnutia nenáležitej výhody, neurobil. Už samotné prijatie výhody bez ohľadu na súvislosti a bez podmienky bezprostredného porušenia svojich povinností je „prikrmovaním“ a naplnením obligatórneho znaku skutkovej podstaty. O nenáležitú výhodu nepôjde v prípade plnenia alebo zvýhodnenia, ktorých prijatie je s ohľadom na úradný alebo vecne oprávnený záujem obvyklé v súvislosti s postavením alebo funkciou verejného činiteľa.

            Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2021. Odložená účinnosť k 1. augustu 2021 sa navrhuje vo vzťahu k zriadeniu nového úradu pre správu zaisteného majetku s cieľom zabezpečiť organizačno-personálnu, procesnú a materiálnu pripravenosť tohto úradu pre výkon navrhovanej pôsobnosti. 


             
            PRAKTICKÉ
            INFORMÁCIE
            • Malý konkurz
            • Zmeny v Obchodnom registri k 1.10.2020
            • Hľadám súd
            • Hľadám vzor podania/formulár
            • Hľadám súdne rozhodnutie
            • Hľadám sudcu
            • Hľadám pojednávanie
            • Hľadám zákon (Slov-Lex)
            • Hľadám znalca, tlmočníka a prekladateľa
            • Hľadám mediátora
            • Potrebujem právnika
            • Hľadám prácu v rezorte
            • Sťažnosti, podnety, petície - podávanie a postup
            • Aktuálna sadzba zákonných úrokov z omeškania
            • Informácie k zastaveniu starých exekúcií
            • Pomoc obetiam trestných činov
            • Správa k stavu justice (CEPEJ)
            KONTAKT

            ADRESA

            Ministerstvo spravodlivosti SR
            Račianska ul. 71
            813 11 Bratislava

            Ústredňa: +421 2 888 91111
            Podateľňa: podatelnamssr@justice.sk


            Rúško - Odstup - Ruky
            Kontakty
            Pre médiá
            Kariéra
            Poskytovanie informácií
            Analytické centrum MS SR
            Vyhlásenie o prístupnosti
            EU ico Partof European Union COPYRIGHT 2011 © MINISTERSTVO SPRAVODLIVOSTI SR Správca obsahu: Tlačové oddelenie, e-mail: tlacove@justice.sk Technická podpora pre používateľov: Odbor Service Desk: online podpora Technický prevádzkovateľ: Odbor prevádzky informačných systémov a odbor eJustice, koordinácie a projektovej prípravy