Stanovisko k § 34 zákona o ochrane utajovaných skutočností
1. Platné znenie § 34 zákona č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a
doplnení niektorých zákonov upravuje oprávnené osoby s osobitným postavením:
§ 34
Oprávnené osoby s osobitným postavením
(1) Oprávnenou osobou s osobitným postavením podľa tohto zákona je v rozsahu
svojej funkcie
a) prezident Slovenskej republiky,
b) poslanec Národnej rady Slovenskej republiky,
c) člen vlády Slovenskej republiky,
d) sudca Ústavného súdu Slovenskej republiky,
e) predseda a podpredsedovia Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej
republiky,
f) sudca,
g) člen Súdnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „súdna rada“).
(2) Osoby uvedené v odseku 1 sa stávajú oprávnenou osobou po zvolení alebo
vymenovaní do funkcie, alebo po zložení predpísaného sľubu, ak sa tento sľub
vyžaduje podľa osobitných predpisov.
(3) Na osoby uvedené v odseku 1 sa nevykonáva bezpečnostná previerka, ak tento
zákon, osobitný zákon15) alebo medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská
republika viazaná, neustanovuje inak.
2. Pojem oprávnená osoba, treba vnímať v kontexte výkladového ustanovenia § 2 písm. f) zákona
ako „právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá je určená na oboznamovanie sa s utajovanými
skutočnosťami alebo ktorej oprávnenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami
vzniklo zo zákona“.
3. K lepšiemu pochopeniu § 34 môže napomôcť dôvodová správa k § 34 vládneho návrhu zákona o
ochrane utajovaných skutočností (11/2003):
3.1. „Navrhovaný taxatívny výpočet osôb oprávnených oboznamovať sa s utajovanými
skutočnosťami z titulu svojej funkcie je porovnateľný s členskými krajinami NATO a
vychádza tiež z odporúčania (požiadavky) predstaviteľov NATO, ktorí jednoznačne dali
najavo svoj názor o neakceptovateľnosti takého množstva osôb, ktorý ustanovuje platné
znenie § 31 zákona č. 241/2001 Z. z. V navrhovanom ustanovení sú uvedené osoby, ktoré sú
zo zákona oprávnené na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami v rozsahu svojej
funkcie. Tieto osoby sa stávajú oprávnenými osobami v rozsahu svojej funkcie po
zvolení, vymenovaní alebo po zložení predpísaného sľubu. Pokiaľ ide o sudcu, rešpektuje
sa inštitút zákonného sudcu. U sudcov špeciálneho súdu vzhľadom na osobitný charakter
úloh, bude potrebné vykonanie bezpečnostnej previerky. Takúto úpravu predpokladá i
navrhovaný zákon o špeciálnom súde a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý
predkladá do legislatívneho procesu minister spravodlivosti.“
4. V 34 ods. 1 sa taxatívnym spôsobom vymedzuje okruh oprávnených osôb s osobitným
postavením, a ako aj rozsah ich oprávnenia na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami
(„…v rozsahu svojej funkcie…“).
5. Ustanovenie § 34 ods. 2 upravuje vznik postavenia oprávnenej soby s osobitným postavením,
ktorý je stotožnený so vznikom funkcie, ktorá je uvedená v odseku 2. A teda momentom
vymenovania člena vlády (napr. ministra vnútra),sa tento stáva oprávnenou osobou priamo
zo zákona z titulu svojej funkcie, čo znamená, že týmto momentom má oprávnenie na
oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami. Je viac ako zrejmé, že vznik oprávnenia na
oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami nie je podmienený bezpečnostnou previerkou,
ani rozhodnutím NBÚ. Tomu svedčí aj dôvodová správa „Tieto osoby sa stávajú oprávnenými
osobami v rozsahu svojej funkcie po zvolení, vymenovaní alebo po zložení predpísaného sľubu.“
6. Ustanovenie § 34 ods. 3 umožňuje na oprávnenú osobu vykonať bezpečnostnú previerku, ak tak
ustanovuje zákon o ochrane utajovaných skutočností, osobitný predpis alebo medzinárodná
zmluva, ktorou je SR viazaná.
7. Platné znenie zákona o ochrane utajovaných skutočností neobsahuje žiadne ustanovenie, ktoré by
umožňovalo, či vyžadovalo vykonanie previerky na oprávnenú osobu s osobitným postavením.
V tomto kontexte neobstojí ani referencia na § 60 zákona o ochrane utajovaných skutočností. Ten
je v prípade osôb podľa § 34 nepoužiteľný.
7.1. Je potrebné uviesť, že predmetné ustanovenie nemá žiaden súvis s ustanovením § 34
upravujúcim oprávnené osoby s osobitným postavením, a preto ho nie je možné aplikovať.
Dôvodom pre tento výklad je najmä to, že ide o procesné ustanovenie, ktoré ustanovuje
postup pre vydanie certifikátu EÚ a NATO, a to tak, že v prípade, ak osoba nedisponuje
osvedčením podľa zákona o ochrane utajovaných skutočností, NBÚ vykoná bezpečnostnú
previerku podľa tohto zákona; ak osoba takýmto certifikátom disponuje, bezpečnostná
previerka sa nevykoná a NBÚ vydá certifikát EÚ a NATO na základe bezpečnostného spisu,
ktorý bol podkladom pre vydanie osvedčenia.
7.2. Ak by sme chceli posudzovať vzťah tohto ustanovenia k § 34 je rovnako potrebné použiť
logický výklad a vychádzať z toho, že ak na vydanie certifikátu EÚ a NATO nie je potrebná
iná bezpečnostná previerka, ako tá, ktorú ustanovuje vnútroštátny zákon o ochrane
utajovaných skutočností, nie je žiaden právny dôvod na to, aby v spojení s vyššie citovanou
právnou úpravou v práve EÚ a právnou úpravou NATO vykladal NBÚ tieto ustanovenia tak,
že oprávnené osoby s osobitným postavením ustanovené v § 34 by na oboznamovanie sa s
utajovanými skutočnosťami EÚ a NATO mali mať zo strany NBÚ vykonanú bezpečnostnú
previerku. Práve naopak, oprávnené osoby s osobitným postavením sa môžu oboznamovať s
utajovanými skutočnosťami z titulu svojej funkcie a v jej rozsahu bez vykonania
bezpečnostnej previerky.
8. Rovnako tak v súčasnosti niet žiadneho osobitného predpisu, ktorý by vyžadoval bezpečnostnú
previerku na niektorú z oprávnených osôb s osobitným postavením. Historicky existovali dva
zákony, ktorá tak požadovali, a to zákony upravujúce postavenie sudcov, konkrétne sudcov
(bývalého) Špeciálneho súdu. Príslušné ustanovenie týchto zákonov však stratili účinnosť na
základe nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky PL.ÚS 17/08.
9. V súčasnosti neevidujeme, že by existovala medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská
republiky viazaná, ktorá by pre oprávnené osoby s osobitným postavením vyžadovala
vykonanie previerky na niektorú z oprávnených osôb s osobitným postavením. Touto
zmluvou rozhodne nie je Severoatlantická zmluva, pretože táto zmluva neobsahuje žiadnu
zmienku o ochrane utajovaných či citlivých informácií. Ak existujú v rámci NATO akékoľvek
osobitné dokumenty regulujúce prístup k informáciám, ktoré NATO chráni ako utajené, tak tieto
dokumenty rozhodne nie sú medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná, a
teda nemôžu aktivovať aplikáciu § 34 ods. 3 zákona.
9.1. V tejto súvislosti dávame do pozornosti aj to, že z dôvodovej správy je zrejmé, že samotný
NBÚ pri príprave zákona o ochrane utajovaných skutočností zúženie okruhu osôb s
osobitným postavením odôvodňoval práve prispôsobením dovtedajšej právnej úpravy
štandardom NATO. Ak to platilo v roku 2004, tak to platí aj v roku 2023.
10. Štandard pre oprávnené osoby s osobitným postavením podľa medzinárodného práva:
10.1. EÚ Rozhodnutie 2013/488/EU, priloha I, bod 28:
Výnimky z požiadavky na PSC
28. Prístup k utajovaným skutočnostiam EÚ v členských štátoch zo strany osôb, ktoré
majú náležité povolenie na základe povahy svojej funkcie, sa stanovuje na základe
vnútroštátnych zákonov a iných právnych predpisov; takéto osoby sú poučené o
bezpečnostných povinnostiach v súvislosti s ochranou utajovaných skutočností EÚ.
10.2. EÚ DOHODA medzi vládami členských štátov Európskej únie, ktoré sa zišli na
zasadnutí Rady, o ochrane utajovaných skutočností, ktoré sa vymieňajú v záujme
Európskej únie (2011/C 202/05):
Článok 5 odsek 2: Zmluvné strany zaručia, aby sa prístup k utajovaným skutočnostiam
označeným stupňom utajenia CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL alebo
vyšším, alebo zodpovedajúcim označením stupňa utajenia podľa prílohy poskytol len
osobám, ktoré majú primeranú bezpečnostnú previerku alebo ktoré sú inak náležite
oprávnené na základe svojej funkcie v súlade s vnútroštátnymi zákonmi a inými
právnymi predpismi.
10.3. NATO DOCUMENT AC/35-D/2000-REV7 Annex: 1 SECURITY COMMITTEE
DIRECTIVE on PERSONNEL SECURITY
Personnel Security Clearances for Senior Government Officials
38. Access to NATO classified information by Senior government officials (for
example, Heads of State and Government, Government Ministers, Members of
Parliament, and members of the Judiciary) is determined by national rules and
regulations; such SGOs should be briefed on their security obligations in respect
to the protection of NATO classified information.
Záverom možno konštatovať, že ustanovenie § 34 zákona o ochrane utajovaných skutočností
zakladá oprávnenie oboznamovať sa s utajovanými skutočnosťami pre tam uvedené osoby bez
ďalších dodatočných previerok či rozhodnutí NBÚ.
Štefan Holý
dočasne poverený podpredseda vlády SR pre legislatívu a strategické plánovanie
Viliam Karas
dočasne poverený minister spravodlivosti SR