Preskočiť na hlavný obsah

Stanovisko k § 34 zákona o ochrane utajovaných skutočností

1. Platné znenie § 34 zákona č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a

doplnení niektorých zákonov upravuje oprávnené osoby s osobitným postavením:

§ 34

Oprávnené osoby s osobitným postavením

(1) Oprávnenou osobou s osobitným postavením podľa tohto zákona je v rozsahu

svojej funkcie

a) prezident Slovenskej republiky,

b) poslanec Národnej rady Slovenskej republiky,

c) člen vlády Slovenskej republiky,

d) sudca Ústavného súdu Slovenskej republiky,

e) predseda a podpredsedovia Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej

republiky,

f) sudca,

g) člen Súdnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „súdna rada“).

(2) Osoby uvedené v odseku 1 sa stávajú oprávnenou osobou po zvolení alebo

vymenovaní do funkcie, alebo po zložení predpísaného sľubu, ak sa tento sľub

vyžaduje podľa osobitných predpisov.

(3) Na osoby uvedené v odseku 1 sa nevykonáva bezpečnostná previerka, ak tento

zákon, osobitný zákon15) alebo medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská

republika viazaná, neustanovuje inak.

2. Pojem oprávnená osoba, treba vnímať v kontexte výkladového ustanovenia § 2 písm. f) zákona

ako „právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá je určená na oboznamovanie sa s utajovanými

skutočnosťami alebo ktorej oprávnenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami

vzniklo zo zákona“.

3. K lepšiemu pochopeniu § 34 môže napomôcť dôvodová správa k § 34 vládneho návrhu zákona o

ochrane utajovaných skutočností (11/2003):

3.1. „Navrhovaný taxatívny výpočet osôb oprávnených oboznamovať sa s utajovanými

skutočnosťami z titulu svojej funkcie je porovnateľný s členskými krajinami NATO a

vychádza tiež z odporúčania (požiadavky) predstaviteľov NATO, ktorí jednoznačne dali

najavo svoj názor o neakceptovateľnosti takého množstva osôb, ktorý ustanovuje platné

znenie § 31 zákona č. 241/2001 Z. z. V navrhovanom ustanovení sú uvedené osoby, ktoré sú

zo zákona oprávnené na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami v rozsahu svojej

funkcie. Tieto osoby sa stávajú oprávnenými osobami v rozsahu svojej funkcie po

zvolení, vymenovaní alebo po zložení predpísaného sľubu. Pokiaľ ide o sudcu, rešpektuje

sa inštitút zákonného sudcu. U sudcov špeciálneho súdu vzhľadom na osobitný charakter

úloh, bude potrebné vykonanie bezpečnostnej previerky. Takúto úpravu predpokladá i

navrhovaný zákon o špeciálnom súde a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý

predkladá do legislatívneho procesu minister spravodlivosti.“

4. V 34 ods. 1 sa taxatívnym spôsobom vymedzuje okruh oprávnených osôb s osobitným

postavením, a ako aj rozsah ich oprávnenia na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami

(„…v rozsahu svojej funkcie…“).

5. Ustanovenie § 34 ods. 2 upravuje vznik postavenia oprávnenej soby s osobitným postavením,

ktorý je stotožnený so vznikom funkcie, ktorá je uvedená v odseku 2. A teda momentom

vymenovania člena vlády (napr. ministra vnútra),sa tento stáva oprávnenou osobou priamo

zo zákona z titulu svojej funkcie, čo znamená, že týmto momentom má oprávnenie na

oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami. Je viac ako zrejmé, že vznik oprávnenia na

oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami nie je podmienený bezpečnostnou previerkou,

ani rozhodnutím NBÚ. Tomu svedčí aj dôvodová správa „Tieto osoby sa stávajú oprávnenými

osobami v rozsahu svojej funkcie po zvolení, vymenovaní alebo po zložení predpísaného sľubu.“

6. Ustanovenie § 34 ods. 3 umožňuje na oprávnenú osobu vykonať bezpečnostnú previerku, ak tak

ustanovuje zákon o ochrane utajovaných skutočností, osobitný predpis alebo medzinárodná

zmluva, ktorou je SR viazaná.

7. Platné znenie zákona o ochrane utajovaných skutočností neobsahuje žiadne ustanovenie, ktoré by

umožňovalo, či vyžadovalo vykonanie previerky na oprávnenú osobu s osobitným postavením.

V tomto kontexte neobstojí ani referencia na § 60 zákona o ochrane utajovaných skutočností. Ten

je v prípade osôb podľa § 34 nepoužiteľný.

7.1. Je potrebné uviesť, že predmetné ustanovenie nemá žiaden súvis s ustanovením § 34

upravujúcim oprávnené osoby s osobitným postavením, a preto ho nie je možné aplikovať.

Dôvodom pre tento výklad je najmä to, že ide o procesné ustanovenie, ktoré ustanovuje

postup pre vydanie certifikátu EÚ a NATO, a to tak, že v prípade, ak osoba nedisponuje

osvedčením podľa zákona o ochrane utajovaných skutočností, NBÚ vykoná bezpečnostnú

previerku podľa tohto zákona; ak osoba takýmto certifikátom disponuje, bezpečnostná

previerka sa nevykoná a NBÚ vydá certifikát EÚ a NATO na základe bezpečnostného spisu,

ktorý bol podkladom pre vydanie osvedčenia.

7.2. Ak by sme chceli posudzovať vzťah tohto ustanovenia k § 34 je rovnako potrebné použiť

logický výklad a vychádzať z toho, že ak na vydanie certifikátu EÚ a NATO nie je potrebná

iná bezpečnostná previerka, ako tá, ktorú ustanovuje vnútroštátny zákon o ochrane

utajovaných skutočností, nie je žiaden právny dôvod na to, aby v spojení s vyššie citovanou

právnou úpravou v práve EÚ a právnou úpravou NATO vykladal NBÚ tieto ustanovenia tak,

že oprávnené osoby s osobitným postavením ustanovené v § 34 by na oboznamovanie sa s

utajovanými skutočnosťami EÚ a NATO mali mať zo strany NBÚ vykonanú bezpečnostnú

previerku. Práve naopak, oprávnené osoby s osobitným postavením sa môžu oboznamovať s

utajovanými skutočnosťami z titulu svojej funkcie a v jej rozsahu bez vykonania

bezpečnostnej previerky.

8. Rovnako tak v súčasnosti niet žiadneho osobitného predpisu, ktorý by vyžadoval bezpečnostnú

previerku na niektorú z oprávnených osôb s osobitným postavením. Historicky existovali dva

zákony, ktorá tak požadovali, a to zákony upravujúce postavenie sudcov, konkrétne sudcov

(bývalého) Špeciálneho súdu. Príslušné ustanovenie týchto zákonov však stratili účinnosť na

základe nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky PL.ÚS 17/08.

9. V súčasnosti neevidujeme, že by existovala medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská

republiky viazaná, ktorá by pre oprávnené osoby s osobitným postavením vyžadovala

vykonanie previerky na niektorú z oprávnených osôb s osobitným postavením. Touto

zmluvou rozhodne nie je Severoatlantická zmluva, pretože táto zmluva neobsahuje žiadnu

zmienku o ochrane utajovaných či citlivých informácií. Ak existujú v rámci NATO akékoľvek

osobitné dokumenty regulujúce prístup k informáciám, ktoré NATO chráni ako utajené, tak tieto

dokumenty rozhodne nie sú medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná, a

teda nemôžu aktivovať aplikáciu § 34 ods. 3 zákona.

9.1. V tejto súvislosti dávame do pozornosti aj to, že z dôvodovej správy je zrejmé, že samotný

NBÚ pri príprave zákona o ochrane utajovaných skutočností zúženie okruhu osôb s

osobitným postavením odôvodňoval práve prispôsobením dovtedajšej právnej úpravy

štandardom NATO. Ak to platilo v roku 2004, tak to platí aj v roku 2023.

10. Štandard pre oprávnené osoby s osobitným postavením podľa medzinárodného práva:

10.1. EÚ Rozhodnutie 2013/488/EU, priloha I, bod 28:

Výnimky z požiadavky na PSC

28. Prístup k utajovaným skutočnostiam EÚ v členských štátoch zo strany osôb, ktoré

majú náležité povolenie na základe povahy svojej funkcie, sa stanovuje na základe

vnútroštátnych zákonov a iných právnych predpisov; takéto osoby sú poučené o

bezpečnostných povinnostiach v súvislosti s ochranou utajovaných skutočností EÚ.

10.2. EÚ DOHODA medzi vládami členských štátov Európskej únie, ktoré sa zišli na

zasadnutí Rady, o ochrane utajovaných skutočností, ktoré sa vymieňajú v záujme

Európskej únie (2011/C 202/05):

Článok 5 odsek 2: Zmluvné strany zaručia, aby sa prístup k utajovaným skutočnostiam

označeným stupňom utajenia CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL alebo

vyšším, alebo zodpovedajúcim označením stupňa utajenia podľa prílohy poskytol len

osobám, ktoré majú primeranú bezpečnostnú previerku alebo ktoré sú inak náležite

oprávnené na základe svojej funkcie v súlade s vnútroštátnymi zákonmi a inými

právnymi predpismi.

10.3. NATO DOCUMENT AC/35-D/2000-REV7 Annex: 1 SECURITY COMMITTEE

DIRECTIVE on PERSONNEL SECURITY

Personnel Security Clearances for Senior Government Officials

38. Access to NATO classified information by Senior government officials (for

example, Heads of State and Government, Government Ministers, Members of

Parliament, and members of the Judiciary) is determined by national rules and

regulations; such SGOs should be briefed on their security obligations in respect

to the protection of NATO classified information.

Záverom možno konštatovať, že ustanovenie § 34 zákona o ochrane utajovaných skutočností

zakladá oprávnenie oboznamovať sa s utajovanými skutočnosťami pre tam uvedené osoby bez

ďalších dodatočných previerok či rozhodnutí NBÚ.

Štefan Holý

dočasne poverený podpredseda vlády SR pre legislatívu a strategické plánovanie

Viliam Karas

dočasne poverený minister spravodlivosti SR