Komentár k činnosti Zboru väzenskej a justičnej stráže

 zverejnené 25.6.2004

             Zbor väzenskej a justičnej stráže (ďalej len Zbor) v roku 2003 pokračoval v plnení úloh vytýčených v plánovacích dokumentoch, ako aj v nadčasovom programovom dokumente – aktualizovanej Koncepcie väzenstva v Slovenskej republike.

            Úsek administratívnych činností -  k 31.12.2003 bolo v ústavoch na výkon väzby a ústavoch na výkon trestu odňatia slobody celkom 8873 obvinených a odsúdených, čo je v porovnaní s rovnakým dátumom roka 2002 o 1115 osôb viac. Takýto podstatný nárast počtu obvinených a odsúdených v ostatných piatich rokoch nebol zaznamenaný i keď vzostupný trend počtu väznených osôb je vo vykazovanom období jednoznačný. Výrazne sa zvýšil počet obvinených – o 589 osôb ako aj počet odsúdených – o 526 osôb. Celkovému  zvýšeniu počtu odsúdených zodpovedá  zvýšenie počtu mladistvých odsúdených – o 2 osoby,  zvýšenie počtu  odsúdených zaradených do I. nápravnovýchovnej skupiny – o 401 osôb a zvýšenie počtu odsúdených zaradených do II. nápravnovýchovnej skupiny – o 130 osôb. Naproti tomu sa znížil počet odsúdených zaradených do III. nápravnovýchovnej skupiny – o 7 osôb. Počet odsúdených žien sa  zvýšil u kategórie žien zaradených do  I. a  II.  nápravnovýchovnej skupiny, a to – o  23 a 15 žien a k zvýšeniu došlo aj v skupine mladistvých žien – o 2 ženy.

            Zo zloženia  odsúdených podľa veku je zrejmé, že sa zvyšuje najmä počet odsúdených starších ako 25 rokov veku. Vývoj v zložení odsúdených podľa dĺžky uloženého trestu odňatia slobody nezaznamenal  výraznejšie zmeny. Zvýšil sa hlavne počet odsúdených, ktorým boli  uložené tresty odňatia slobody so zaradením do I. nápravnovýchovnej skupiny. Vo výkone trestu je v súčasnosti 16 osôb, ktorým bol uložený doživotný trest odňatia slobody.

            Na vzdelanostnej štruktúre odsúdených sa podieľajú negramotní odsúdení 2,09 %, odsúdení s neúplným  základným vzdelaním 21,04 %, odsúdení  so základným vzdelaním 34,03 %, odsúdení so stredoškolským vzdelaním 34,63 %, odsúdení s úplným stredoškolským vzdelaním 7,57 % a odsúdení s vysokoškolským vzdelaním 0,64 %. Rozlíšenie odsúdených podľa pracovnej kvalifikácie zostalo na úrovni predchádzajúceho obdobia.

         Úsek výkonu väzby a výkonu trestu sa prednostne zameriaval v oblasti riadiacej, metodickej a kontrolnej činnosti na dodržiavanie a dôslednú aplikáciu príslušných právnych noriem, interných predpisov, pokynov a usmernení pre výkon služobných činností pri zabezpečovaní výkonu väzby a trestu odňatia slobody.

        Sústavná pozornosť bola venovaná úlohám vyplývajúcim pre zbor z  odporúčaní Európskeho výboru na zabránenie mučenia a neľudského či ponižujúceho zaobchádzania alebo trestania (CPT) počas návštevy Slovenskej republiky v dňoch 8. – 18. októbra 2000. Úsek za účelom realizácie Stratégie prevencie kriminality v Slovenskej republike v praktickej činnosti zboru, metodicky usmerňoval aktivity sociálnej prevencie v ústavoch na výkon trestu odňatia slobody a koordinoval podiel občianskych združení, nadácií a cirkví na aktivitách sociálnej prevencie u odsúdených. Ďalej bola venovaná pozornosť úlohám vyplývajúcim zo stratégie vlády Slovenskej republiky v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie a ostatných prejavov intolerancie.

            Úsek ochrany a obrany metodicky riadil, usmerňoval a preveroval výkon služby a plnenie na riadených úsekoch s dôrazom na aplikáciu nových právnych predpisov  v praktickej činnosti pri plnení služobných úloh a povinností. Sústavne vysoká pozornosť je venovaná bezpečnostnej situácii v zbore. Zvýšená pozornosť bola venovaná organizačným opatreniam vykonávanými ústavmi na výkon väzby pri zabezpečovaní súdnych pojednávaní s páchateľmi závažnej a organizovanej trestnej činnosti, ako veľmi dobrú možno hodnotiť spoluprácu pri týchto pojednávaniach s Útvarom osobitného určenia Prezídia Policajného zboru a krajskými riaditeľstvami Policajného zboru. Výcvik príslušníkov bol zameraný na odbornú prípravu a zvyšovanie profesionality vo všetkých služobných činnostiach. Realizovala sa služobná telesná príprava a previerky fyzickej zdatnosti. Záverečnými skúškami zo služobnej prípravy a sebaobrany bol ukončený trojročný výcvikový cyklus.

        Justičná stráž zabezpečovala ochranu bezpečnosti a poriadku v 65 súdnych objektoch a v 6 objektoch prokuratúr.

        Pozitívne možno hodnotiť, že v roku 2003 nebol zaznamenaný pokus o útek, alebo útek zo strážených objektov zboru, ani z vykonávaných eskort.

       Úsek organizačne zabezpečil konanie majstrovstiev zboru v lyžovaní, streľbe zo služobných zbraní, brannom behu, služobnej kynológii a volejbale. Ďalej zabezpečoval v rámci zboru aj plnenie úloh Úradu civilnej ochrany Ministerstva vnútra SR a okresných orgánov štátnej správy na úseku obrany a civilnej ochrany.

           Úsek zdravotníckej starostlivosti v hodnotenom období intenzívne pracoval na pripomienkových konaniach zákonov riešiacich reorganizáciu a reštruktualizáciu zdravotníctva. Zvláštnou záťažou bola realizácia zákona č. 328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov, a to najmä v oblasti posudkovej činnosti, ktorá bola plne rozvinutá bez rozšírenia systemizácie posudkových lekárov.

 V oblasti kúpeľnej starostlivosti došlo k nárastu počtu žiadateľov o deväť (rok 2002 – 245). Liečbu absolvovalo 153 pacientov, čo bol v porovnaní s rokom 2002 nárast o 28.  Nárast počtu odliečených bol možný na základe navýšenia finančných prostriedkov .

 Lekárske poradné komisie LPK II posúdili 330 príslušníkov, čo je oproti roku 2002 nárast o 15, z toho počtu 214 žiadateľov o preventívnu rehabilitáciu formou liečebno-preventívnej starostlivosti. V hodnotenom období zomreli 5 príslušníci (2002 – 5), a to jeden na infarkt srdcového svalu, dvaja na nádorové ochorenie a dvaja spáchali samovraždu. Ústredná lekárska posudková komisia prerokovala 12 prípadov. Lekárske posudkové komisie vykonali 16 kontrolných lekárskych prehliadok,  20 kontrolných návštev v zmysle § 85 zákona č. 328/2002 Z. z. a plnili aj ďalšie úlohy lekárskej posudkovej činnosti.

 V roku 2003 bolo v ústavoch na výkon väzby zachytených 596 osôb, ktoré pred vzatím do výkonu väzby alebo výkonu trestu odňatia slobody užívali drogy. V porovnaní s rokom 2002 išlo o 100 osôb menej. Najvyšší záchyt bol v ústave Bratislava 390 osôb (202 – 334). Najčastejšie užívanou drogou bol heroín a pervitín. Ide o kopírovanie situácie mimo väzenských zariadení. Najčastejšou aplikačnou formou bola injekčná.

V priebehu roka zomrelo 9 obvinených a 6 odsúdených. V  4 prípadoch išlo o samovraždu obesením, a to u obvinených. V troch prípadoch bolo príčinou smrti nádorové ochorenie.

 V hodnotenom období  pracovníci úseku zdravotníckej služby  posúdili 242  (2002 – 212)  sťažností a žiadostí na zdravotnícku službu.  Bolo vypracovaných 246 (2002 – 247) stanovísk k dožiadaniam orgánov činných v trestnom konaní a ďalších inštitúcií.

 Útvar sociálneho zabezpečenia, ktorý ako samostatný útvar sociálneho zabezpečenia zboru s celoslovenskou pôsobnosťou vznikol od 1.1.2003 a ktorého vznik bol daný zákonom č. 328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v hodnotenom období venoval prvoradú pozornosť aplikácii citovaného zákona najmä v oblasti priznávania, vyplácania, zastavovania a odnímania dávok výsluhového zabezpečenia a poskytovania služieb sociálneho zabezpečenia - rekreačnej starostlivosti, kúpeľnej starostlivosti a zabezpečenia pohrebu. Okrem uvedených úloh pracovníci úseku dávok výsluhového zabezpečenia zabezpečovali vedenie kmeňovej knihy všetkých príslušníkov zboru a prídavkov na deti. Útvar sociálneho zabezpečenia zboru ako správca osobitného účtu v hodnotenom období v spolupráci s finančným odborom sledoval plnenie úloh rozpočtu osobitného účtu v oblasti príjmov a výdavkov. K 31.12.2003 boli vyplatené dávky výsluhového zabezpečenia a sociálneho poistenia celkom 2 090 poberateľom týchto dávok. Za rozpočtový rok 2003 Útvar sociálneho zabezpečenia zboru odviedol do štátneho rozpočtu prebytok osobitného účtu v sume 12.055.169,12 Sk.

             Útvar sociálneho zabezpečenia zboru, ktorý určuje postavenie, pôsobnosť a rozsah činnosti liečebno-rehabilitačných stredísk zboru a rekreačných zariadení zboru a poskytovanie služieb v nich, v hodnotenom období úzko spolupracoval  s jednotlivými strediskami zboru pri plnení úloh v oblasti ich pôsobenia. V roku 2003 bola rekreácia pridelená 2 600 osobám, kúpeľná liečba 153 osobám.

 

            Útvar sociálneho zabezpečenia zboru spolupracoval s personálnymi úsekmi v poskytovaní preventívnych rehabilitácií, v spolupráci so zdravotným úsekom sa podieľal na zabezpečovaní liečebnej starostlivosti pri poskytovaní kúpeľnej starostlivosti a liečebných rehabilitácií a v oblasti úrazového zabezpečenia spolupracoval so služobnými úradmi.

            Úsek ekonomický – na  finančné  zabezpečenie  činnosti zboru  boli v  roku 2003 na plnenie hlavných úloh  a  cieľov  väzenstva   pridelené  rozpisom   štátneho  rozpočtu   prostriedky   vo   výške  2.770.162 tis. Sk.  V priebehu roka boli na základe rozhodnutia MF SR a MS SR vykonané rozpočtové opatrenia, ktoré upravili rozpočet na  výšku 2.747.751 tis. Sk.

 Upravený rozpočet  výdavkov  spolu:       2.747.751 tis. Sk

z toho: 

         - bežné výdavky                                   2.515.951 tis. Sk

         - kapitálové výdavky                              231.800  tis. Sk

       

Čerpanie  výdavkov  spolu                        2.752.765 tis. Sk

z toho: 

         - bežné výdavky                                   2.521.937 tis. Sk

         - kapitálové výdavky                              230.828 tis. Sk

         Čerpanie  výdavkov bolo vo výške  2.752.765  tis. Sk, čo predstavuje čerpanie rozpočtu na 100,24  %.

         Čerpanie výdavkov rozpočtu zodpovedalo najmä výrazne vyššiemu priemernému počtu obvinených a odsúdených oproti predchádzajúcemu roku o 940 osôb, uvolneniu regulovaných cien energií, palív, vody a povolenému prekročeniu  limitu výdavkov z dôvodu príjmov za úhrady stravy a z poistného plnenia.

        Stanoveným   rozpočtom  boli  zabezpečované  zákonné podmienky výkonu  väzby  a výkonu trestu odňatia  slobody , primeraná úroveň bezpečnosti objektov a ostatné služobné činnosti v pôsobnosti zboru a činnosti stredísk vedľajšieho hospodárstva.

         Rozpočet  príjmov bol stanovený  na  313.600 tis. Sk,  z  toho ako  záväzný  ukazovateľ  vo  výške  158.600  tis. Sk . Plnenie príjmov bolo vo výške 344.161 tis. Sk,  toho záväzný ukazovateľ bol splnený na 111,65 %. Príjmy z vedľajšieho hospodárstva boli splnené  na 98,85 % pri úmerne nižšom čerpaní výdavkov vedľajšieho hospodárstva. Rozdiel medzi príjmami a výdavkami vedľajšieho hospodárstva predstavoval objem finančných prostriedkov vo výške + 12.905 tis. Sk. Na plnení záväzných príjmov sa podieľali najmä príjmy z predaja tovaru v bufetoch vo výške 58.587 tis. Sk a príjmy za trovy výkonu väzby vo výške 42.870 tis. Sk.

         Celkové   výdavky  zboru v prepočte na   jedného   odsúdeného   a  obvineného  dosiahli v roku 2003  výšku   319.606 Sk .

         Výdavky  na jedného odsúdeného a obvineného po  zohľadnení  skutočne dosiahnutých príjmov boli vo výške 285.963 Sk.

         Úsek hospodársky plnil úlohy súvisiace so správou majetku štátu a materiálnym zabezpečovaním podmienok výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody. V oblasti investičnej výstavby sa pokračovalo v realizácii rozostavaných stavieb, rekonštrukcii objektu č. 20 v ústave Leopoldov a výstavbe „Prevádzkového areálu v Mlynskej doline - Bratislave“. Pre rok 2004 sú vytvorené podmienky na ukončenie stavebných prác na  predmetných akciách. V roku 2003 nebolo realizované zahájenie rekonštrukcie Ústavu na výkon väzby a výkon trestu odňatia slobody v Rimavskej Sobote – I. etapa z dôvodu pokračovania preverovania vybratých uchádzačov Národným bezpečnostným úradom a hľadaním možnosti prevodu objektu č. 32 nachádzajúcom sa na Trhovom námestí rozpočtovej organizácii, resp. právnickej osobe.

             Inšpekcia Generálneho riaditeľstva zboru vybavovala sťažnosti doručené na Generálne riaditeľstvo zboru. V priebehu roka 2003 bolo zboru doručených celkom 569 sťažností od príslušníkov, občanov, obvinených a odsúdených, čiže bol zaznamenaný medziročný nárast o 143 sťažností. Z celkového počtu prešetrených sťažností bolo 33 sťažností opodstatnených, čo je o 13 viac ako v roku 2002. Podiel opodstatnených sťažností na celkovom počte sťažností predstavuje  5,8 %. Všetky opodstatnené sťažnosti boli doriešené a vo veci bola zjednaná náprava. Jednotlivé organizačné zložky zboru prijali opatrenia, aby sa obdobné nesprávne postupy v ich práci neopakovali.

             Úsek personálnej práce -  na plnení úloh zboru sa v roku 2003  podieľalo v priemere 4 457 príslušníkov a 398 zamestnancov.

            Skutočný počet príslušníkov oproti predchádzajúcemu roku stúpol o 68, ku dňu 31. decembra 2003 ich bolo 4483. Skutočný počet zamestnancov  k 31. decembru 2003 bol 392,  oproti roku 2002 klesol o 4 osoby.

             V roku 2003 opäť nastal väčší pohyb príslušníkov,  ako tomu bolo v predchádzajúcich rokoch.  Do služobného pomeru bolo počas  roka prijatých 368 príslušníkov, čo je oproti roku 2002  nárast o 170 príslušníkov.  Počet 247 príslušníkov uvoľnených zo služobného pomeru je vyšší o 154 v porovnaní s rokom 2002,  kedy bolo uvoľnených 93 príslušníkov.

             V priebehu sledovaného obdobia neustále klesá podiel príslušníkov so základným a stredným odborným vzdelaním, v uplynulom roku činil 2,6 % z celkového počtu príslušníkov (v roku 2002 – 3,4 %). Mierne stúpol počet príslušníkov s úplným stredným vzdelaním  - 79,7 % (v r. 2002 – 79,5 %), percentuálny podiel príslušníkov s bakalárskym vzdelaním činí 1,9 % (rovnako v r. 2002) a mierne opäť stúpol počet príslušníkov s vysokoškolským vzdelaním - 15,8 %  (v r. 2002 – 15,2 %).

             Personálny úsek plnil aj úlohy spojené s vedením komplexnej agendy opravných prostriedkov príslušníkov,  s vedením personálnej evidencie a v spolupráci so Strednou školou zboru pripravil návrh transformácie Strednej školy zboru na Inštitút vzdelávania zboru a návrh Koncepcie vzdelávania príslušníkov  a zamestnancov zboru na roky 2004-2015.

 Úsek preventívno-bezpečnostnej služby venoval prvoradú pozornosť realizácii operatívno-pátracej činnosti v zmysle osobitného právneho predpisu,  ktorým sa určuje postup pracovníkov preventívno-bezpečnostnej služby zboru  pri predchádzaní a odhaľovaní trestnej činnosti obvinených a odsúdených v ústavoch na výkon väzby a v ústavoch na výkon trestu odňatia slobody, pričom osobitná dôležitosť bola zameraná na ochranu a bezpečnosť príslušníkov zboru,  zamestnancov zboru, ako aj objektových sústav ústavov. Sústavná pozornosť bola venovaná zvládnutiu bezpečného a  nerušeného priebehu niektorých súdnych pojednávaní, nepredvídaných situácií a problémov pri vzniku závažných mimoriadnych udalostí, najmä pri vyhodnocovaní príčin a podmienok ich vzniku a pri prijímaní preventívnych opatrení na ich predchádzanie.

 K 31.12.2003 poverené orgány zboru začali trestné konanie na základe oznámenia, ako aj vlastného zistenia v 145 prípadoch, z toho u obvinených v 25 prípadoch, u odsúdených v 37 prípadoch, u príslušníkov v 60 prípadoch a v 23 prípadoch sa jednalo o neznámeho páchateľa. Najčastejšie bolo konané vo veci podozrenia zo spáchania trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa podľa § 158 ods. 1 písm. a) až c) Trestného zákona (31 prípadov), ublíženia na zdraví podľa § 221 ods. 1 Trestného zákona (28 prípadov) a falšovania a pozmeňovania verejnej listiny, úradnej pečate a úradnej uzávery podľa § 176 ods. 1 Trestného zákona (17 prípadov). V tejto súvislosti treba uviesť, že v roku 2003 bolo zaznamenaných celkom 20 prípadov falšovaní vysvedčení (26 príslušníkov), ale 3 prípady (3 príslušníci) riešili iné orgány činné v trestnom konaní. Nepomer počtu týchto prípadov k počtu príslušníkov vyplýva z toho, že poverené orgány zboru vydali v niektorých prípadoch jedno uznesenie s viacerými podozrivými. 

 V 39 prípadoch poverené orgány zboru začali trestné stíhanie vo veci, z toho v 7 prípadoch súčasne vzniesli obvinenia konkrétnym osobám. V 26 prípadoch bolo príslušnému okresnému úradu justičnej polície Policajného zboru, resp. okresnej prokuratúre, odstúpené prijaté trestné oznámenie. V 10 prípadoch bola vec podľa § 159 ods. 1 písm. b) Trestného poriadku odovzdaná na disciplinárne konanie a v 54 prípadoch bola vec podľa § 159 ods. 1 písm. c) Trestného poriadku odmietnutá. V 14 prípadoch bola vec podľa § 159 ods. 2 Trestného poriadku odložená vzhľadom na neprípustnosť trestného stíhania (premlčania) a v 2 prípadoch bola vec podľa § 159 ods. 3 Trestného poriadku odložená z dôvodu neúčelnosti trestného stíhania.

             Práca úseku informatiky a informačných technológií sa v roku 2003 odvíjala od Koncepcie informatiky a informačných technológií v podmienkach zboru. V súlade s koncepciou rozvoja informatiky v zbore bola riešená legalizácia licenčného softvéru. Zbor na základe uznesenia vlády SR č.1020 zo 4. septembra 2002, podpísal zmluvu  Enterprisse Agrement  na počet 850 desktopov. Výsledkom zmluvy je plná legalizácia operačných systémov, kancelárskych balíkov MS OFFICE a klientských prístupov  do sietí organizačných zložiek zboru podľa podmienok uvedených v zmluve. Strategickou úlohou zboru je vybudovať nový, integrovaný informačný systém, zodpovedajúci súčasným požiadavkám na technologickú úroveň dátovej výmeny, bola zakúpená licencia Jednotného  automatizovaného systému právnych informácií (JASPI) pre prácu generálneho riaditeľstva  a ústavov. 

            Na úseku zamestnávania, výroby a odbytu boli všetky činnosti v roku 2003 zabezpečované v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi a internými predpismi zboru vzťahujúcimi sa na túto oblasť. Na podporu vlastnej výroby ako súčasti riešenia otázok zamestnávania odsúdených bol v júni 2003 aktualizovaný „Prezentačný katalóg výrobkov stredísk VH ZVJS“ a „Ponukový katalóg priestorových a výrobných možností stredísk VH ZVJS“.  S katalógmi je možné sa oboznámiť na  webovej stránke www.zvjs.sk.

             V roku 2003 bol celkový priemerný počet obvinených a odsúdených vo výkone väzby a výkone trestu odňatia slobody 8 613 osôb, čo bol nárast oproti roku 2002 o 940 osôb. Z uvedeného počtu sa pre účely evidencie zamestnanosti vykazovalo 4 719 osôb,  spĺňajúcich podmienky pre zaradenie do pracovného procesu. Zostatok v počte 3 894 osôb predstavovali obvinení v počte 2 843 osôb a odsúdení v počte 1 051 osôb, ktorí sa zo zdravotných, vekových, bezpečnostných a iných dôvodov nezaraďujú do evidencie zamestnanosti. V roku 2003 bolo z celkového priemerného počtu 4 719 odsúdených zahrnutých do evidencie zamestnanosti, zaradených do práce 3 045 odsúdených, čo bola 64,53 % zamestnanosť. Okrem toho bolo zaradených do práce priemerne 5 obvinených osôb, čím sa dosiahla celková zamestnanosť 64,63 %. Zaraďovanie odsúdených a v ojedinelých prípadoch i obvinených osôb do práce sa vykonávalo vo vnútornej prevádzke ústavov a  v strediskách vedľajšieho hospodárstva. Z počtu 3 050 obvinených a odsúdených zaradených do práce bolo denne priemerne 804 osôb zaradených vo vnútorných prevádzkach ústavov, čo bolo 26,36 % z celkového počtu zaradených do práce a  2 246  osôb  vo vedľajšom hospodárstve ústavov, t.j. 73,64 %. Celkový priemerný počet zaradených do práce sa oproti  roku 2002 zvýšil o 123 väzňov. Odmietnutie práce odsúdenými nebolo zaznamenané. Priemerná mesačná pracovná odmena odsúdených zaradených do práce za hodnotené obdobie bola 2 391,- Sk, z toho vo vnútorných prevádzkach ústavov 3 335,- Sk a vo vedľajšom hospodárstve 2 053,- Sk.

              Za rok 2003 boli príjmy vo VH dosiahnuté celkom v objeme 153.217 tis. Sk. Výdavky boli realizované v  objeme 140.312 tis. Sk. Účtovný rozdiel medzi príjmami a výdavkami predstavoval objem finančných prostriedkov  + 12.905 tis. Sk.

             Výrobné prevádzky stredísk VH boli  zamerané najmä na plnenie požiadaviek zboru pri zabezpečovaní intendačných a stavebnoubytovacích materiálov a produkovaní a dodávaní komodít rastlinnej a živočíšnej výroby do väzenských kuchýň a vývarovní.