Návrh zákona o registrácii údajov v obchodnom registri, ukladaní listín do zbierky listín a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len “zákon o registrácii”) sa predkladá v rámci plnenia uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 280/2003, ktorým bol schválený materiál “Návrh opatrení na zefektívnenie obchodného registra”. Uvedeným uznesením vlády Slovenskej republiky bola podpredsedovi vlády a ministrovi spravodlivosti v časti B. 1. uložená úloha predložiť do 30. júna 2003 návrh zákona o obchodnom registri a registračnom konaní.
Predloženie návrhu zákona o registrácii v širších súvislostiach vychádza aj z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky, podľa ktorého má vláda vytvoriť predpoklady pre zefektívnenie práce v obchodnom registri, vrátane legislatívneho a technického zabezpečenia obchodného registra, smerujúceho k možnosti podávania návrhov na zápis do obchodného registra v elektronickej forme, a to v rámci komplexného prístupu k vykonávaniu inštitucionálno-organizačných zmien v súdnictve vedúcich k zrýchleniu súdneho konania.
Potreba prijatia predkladaného návrhu zákona okrem plnenia úloh vyplývajúcich z vyššie uvedených materiálov vychádza tiež z požiadaviek vyplývajúcich z procesu harmonizácie slovenského právneho poriadku s právom Európskej únie a požiadaviek podnikateľskej sféry na zefektívnenie práce obchodného registra.
Cieľom návrhu zákona o registrácii je zabezpečenie maximálnej možnej aktuálnosti a dostupnosti údajov v obchodnom registri. Uvedený cieľ sa návrh zákona o registrácii usiluje dosiahnuť zapracovaním týchto základných princípov:
ponechanie agendy vedenia obchodného registra v právomoci súdov,
zmena samotného charakteru registračného konania, keďže “registrácia” v zmysle návrhu zákona o registrácii nemá povahu občianskeho súdneho konania, ale spadá pod inú činnosť súdu podľa siedmej časti Občianskeho súdneho poriadku,
vylúčenie subsidiárneho použitia Občianskeho súdneho poriadku na postup pri registrácii údajov v obchodnom registri a ukladaní listín do zbierky listín,
preskúmavanie návrhu na registráciu a jeho príloh z formálneho hľadiska, tzn., že súd skúma len úplnosť návrhu na registráciu, vrátane príloh, súlad údajov uvedených v návrhu na registráciu s údajmi vyplývajúcimi z príloh, ako aj splnenie ďalších zákonom taxatívne vymedzených skutočností (v prípade zápisov s konštitutívnym účinkom),
vyňatie agendy registrácie údajov v obchodnom registri a ukladania listín do zbierky listín z rozhodovacej činnosti sudcov a prenesenie jej vybavovania na vyšších súdnych úradníkov,
garantovanie práva navrhovateľa na podanie opravného prostriedku zakotvením možnosti podania námietok proti nezaregistrovaniu navrhovaných údajov v obchodnom registri, o ktorých bude rozhodovať sudca v občianskom súdnom konaní podľa príslušných (novelizovaných) ustanovení Občianskeho súdneho poriadku,
formalizácia návrhov na registráciu do podoby formulárov a ustanovenie presného zoznamu príloh, ktorými je potrebné návrh na registráciu doložiť,
ustanovenie fixnej lehoty na vykonanie registrácie.
Návrh zákona o registrácii nebude mať dopad na verejné financie, zamestnanosť ani na životné prostredie.
Po ukončení medzirezortného pripomienkového konania a schválení vládou Slovenskej republiky, bude ako vládny návrh zákona predložený Národnej rade Slovenskej republiky na ďalší ústavný postup.