Dôvodová  správa

 

I. Všeobecná časť

 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 63/1993 Z. z., zákona č. 232/1995 Z. z., zákona č. 397/2000 Z. z., zákona č. 561/2001 Z. z., zákona č. 526/2002 Z. z.  a zákona č. 527/2002 Z. z. predkladá ministerstvo spravodlivosti ako iniciatívny materiál.

   Zámerom predloženého materiálu je dôsledné naplnenie stratégie boja proti korupcii a princípu nulovej tolerancie v právnických profesiách.

        Navrhovaná právny úprava nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov.

  Návrh zákona je v súlade s  Ústavou, inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.

 

           

Doložka zlučiteľnosti

 

 

1.     Navrhovateľ: vláda Slovenskej republiky

 

2.    Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení zákona č. 232/1995 Z. z., zákona č. 397/2000 Z. z., zákona č. 561/2001 Z. z., zákona č. 526/2002 Z. z.  a zákona č. 527/2002 Z. z

 

3.      Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii :

 

a)    návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení, Národného programu pre prijatie acquis communataire, odporúčané v Partnerstve pre vstup, odporúčané v prílohe Prípravy asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integrácie do vnútorného trhu Únie (Biela kniha), screeningu a predkladá sa na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2003.

b)       

 

4.      Problematika návrhu zákona :

 

a)       

b)       

c)       

d)      nie je upravená v práve Európskej únie

 

5.      Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie :

 

6.      Gestor (spolupracujúce rezorty) :

 

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky

 

7.      Účasť expertov pri príprave návrhu zákona a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie :

 

Pri vypracúvaní návrhu zákona nebola účasť experta

 

 


  

 

Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov
a vplyvov na zamestnanosť

 

1.      Návrh zákona nezakladá nároky na verejné financie.

 

2.      Návrh zákona je v súlade s prioritami a cieľmi hospodárskej politiky.

 

3.      Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie.

 

4.      Návrh zákona neovplyvní zamestnanosť a nevyžiada si zvýšenie počtu pracovníkov.

 


 

II. Osobitná časť

 

K Čl. I:

 

K bodu 1 až 4

     Jednou zo základných podmienok akceptácie Slovenskej republiky ako plnohodnotného člena rodiny svetových demokracií  je vytvorenie a dôsledné napĺňanie stratégie boja proti korupcii ako výraz úprimnej vôle po eliminácii tohto negatívneho javu, ktorý má zhubný vplyv na celé ekonomické a spoločenské prostredie a v konečnom dôsledku oslabuje i vieru bežného občana v spravodlivosť garantovanú štátom a jeho autoritami. Prejav tejto vôle sa odzrkadľuje v zavedení princípu nulovej tolerancie v právnických profesiách. Z tohoto dôvodu sa v písmene g) definuje krížoví zákaz výkonu činnosti notára takým osobám, ktorým bolo uložené (ako najprísnejšie) disciplinárne opatrenie vyčiarknutie zo zoznamu komerčných právnikov alebo zo zoznamu advokátov, zbavenia výkonu exekútorského úradu, resp. odvolania z funkcie sudcu.

V odsekoch 4, 5 a 6 návrhu zákona sa následne nanovo definuje bezúhonnosť. V odseku 4 sa bezúhonnosť definuje pozitívne, t.j. bezúhonným na účely zákona sa rozumie ten, u koho nie je preukázateľne spochybnené, že bude čestne a svedomito vykonávať činnosť notára. U žiadateľa pri posudzovaní doterajšieho spôsobu života (všeobecné hodnotenie) nesmú vzniknúť žiadne pochybnosti, ktoré by priamo podporovali myšlienku, že žiadateľ v budúcnosti nebude schopný dodržiavať etiku kladenú na výkon činnosti notára. Vyspelá občianska spoločnosť nemôže vkladať dôveru aj do takých osôb, ktoré síce neboli potrestané, ale na druhej strane nie sú schopní dodržiavať bežné pravidlá správania, zásady spolužitia a morálne princípy. Z uvedeného dôvodu je potrebné rozšíriť pojem bezúhonnosť aj na také javy a činnosti, ktoré nie sú spojené s trestnou zodpovednosťou, ale sú v rozpore s etickými hodnotami spoločnosti ako sú česť, dobrá povesť a dôstojnosť. Ide najmä o výtržníctvo alebo iné formy nevhodného správania sa na verejnosti, nadmerný sklon k alkoholu a iným návykovým látkam, opilstvo, náchylnosť k hazardným hrám alebo o gamblerizmus a iné negatívne spoločenské javy. V odseku 5 sa bezúhonnosť definuje negatívne, t.j. bezúhonným na účely zákona nie je ten, kto bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin a ten, komu bolo odsúdenie za obzvlášť závažný trestný čin, trestné činy korupcie a trestný čin zneužitia právomoci verejného činiteľa zahľadené podľa osobitného predpisu. V odseku 6 sa upravuje nový spôsob preukazovania bezúhonnosti. Bezúhonnosť sa bude preukazovať odpisom z registra trestov, nakoľko preukazovanie bezúhonnosti výpisom z registra trestov by nebolo vo vzťahu k navrhovanému zneniu postačujúce.

 

K bodu 5 (§ 100b)

V záujme dôsledného naplnenia stratégie boja proti korupcii a princípu nulovej tolerancie v právnických profesiách sa vo vzťahu k novej úprave bezúhonnosti  navrhuje ustanoviť Komore povinnosť podať najneskôr do 31. decembra 2003 návrh na odvolanie toho notára, ktorý nové požiadavky kladené na bezúhonnosť nenapĺňa. Aby si Komora mohla overiť bezúhonnosť svojich členov ustanovuje sa notárom povinnosť predložiť v stanovenej lehote odpis z registra trestov.

 

 

K Čl. II :

 

Vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu, ako aj na potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť 1. júla 2003.