PRÍLOHA č. 2:

Analýza predpokladov na vybudovanie centrálnej on-line databázy obchodného registra

Súčasné riešenie obchodného registra je postavené na dvojvrstvovej architektúre klient – server. Prepojenie ôsmich registrových súdov je zabezpečené distribuovanými dotazmi, ktoré sú koordinované prostredníctvom databázy na centrálnom pracovisku. Toto riešenie bolo pôvodne navrhované s ohľadom na existujúcu kapacitu liniek prepájajúcich jednotlivé registrové súdy, ktorá bola v danom čase dostupná, resp. plánovaná. Riešenie navrhované pri vtedy známych obmedzeniach neumožňovalo realizáciu obchodného registra s jedinou on-line databázou.

Centrálna on-line databáza OR predstavuje riešenie, ktoré je založené na sústredení (zjednotení) údajov všetkých registrových súdov do jednej centrálnej databázy. Navrhované riešenie predpokladá dôsledné rozdelenie funkcionality tak, aby bolo možné maximalizovať funkcionalitu realizovanú na centrále (serveri) a minimalizovať funkcionalitu klienta. Podrobná architektúra na strane centrály ako i klienta bude riešená v prvej fáze analýzy.

 

Realizácia centrálnej on-line databázy OR je veľký zásah do existujúceho systému a musí byť spojená s dôslednou analýzou, čo bude viesť k vylepšeniu a prepracovaniu business logiky a súčasne  dátového modelu. Súčasne budú zapracované aj nové požiadavky na bezpečnosť.

1.1.  Základné vlastnosti

Architektúra    :           viacvrstvová architektúra (Klient/Server)

Server             :           centrálny server s centrálnou on-line databázou

Klient              :           hrubý klient

 

Počet pripojených klientov - priemerný:       60 (5*4 + 2*10 + 1*20)

Počet pripojených klientov - špička:             100 (75 súdy, 25 ostatní – sudcovia, MS SR)

Optimálne minimum prenosovej rýchlosti:    256 kb/s

1.2.  Funkcionalita nového systému

Systém bude pracovať na spoločnej databáze so zachovanou identifikáciou príslušnosti subjektov k súdom. Pritom je potrebné pristúpiť k celkovej revízii, optimalizácii kódu a k prechodu na novú vývojovú platformu. Mnohé centrálne funkcie poskytujúce výbery, prehľady a zostavy nad dátami celého registra sa budú realizovať mimo systému CORWIN s cieľom poskytnúť tieto funkcie aj pracovníkom rezortu mimo obchodných registrov, napr. sudcom, pracovníkom MS SR a pod.

 

Základné komponenty:

§       Správa používateľov

§       Správa číselníkov - prepracovaná oproti pôvodnému systému CORWIN a spoločná pre všetky súdy

§       Správa subjektov – prepracovaná oproti pôvodnému systému CORWIN v častiach

      umožní zaznamenávať v systéme hierarchické informácie o subjektoch

      opravné uznesenia a prepracovaný systém zmien

      workflow a zaznamenávanie rozpracovaného subjektu

      nová funkcia odstúpenia a postúpenia spisu

§       Plnohodnotné, neobmedzené prezeranie dát o subjektoch nad celým registrom.

§       Zostavy a reporty – prepracované funkcie nad dátami súdu a nové funkcie nad celým registrom.

§       Prepojenie na iné systémy – IN    - prepracované vo väzbe na elektronickú podateľňu

§       Prepojenie na iné systémy - OUT  - prepracované vo väzbe na elektronické výstupy

§       nasadenie a používanie e-podpisu (certifikáty),

§       zavedenie práce s PKI (implementácia).

 

1.3.    Migrácia na nový systém

Charakter migrácie:

Migrácia bude prebiehať postupne po jednotlivých súdoch s paralelnou prevádzkou nového a pôvodného systému. Migrácia sa môže vykonávať z jedného pracoviska v súčinnosti s pracovníkmi súdov, vyžaduje si to prípravu pracoviska – kvalitná, spoľahlivá linka.

 

Príprava pred migráciou na strane registrového súdu:

§       Ukončenie migrácie dát zo systémov starších ako systém CORWIN do systému CORWIN

§       Odstúpenie a postúpenie spisov

 

Migrácia registrového súdu:

1.     Zálohovanie a archivovanie starého systému

2.     Kontrolné sety na pôvodnom systéme

3.     Migrácia dát do štruktúry nového systému CORWIN

4.     Kontrolné sety na migrovanom systéme

5.     Migrácia novej štruktúry

6.     Kontrolné sety na novom systéme

7.     Kontrolná prevádzka s autorským dozorom na súde

 

Harmonogram migrácie:

§       piatok, sobota, nedeľa  - vykonanie migrácie súdu - body 1 až 6

§       Pracovný týždeň: pondelok-piatok - bod 7

§       Migrovať naraz dvojice väčší a menší súd: napr. NR-BB,TN-ZA, TT-BA, PV-KE

§       Migrácia sa môže pri optimálnom priebehu ukončiť do mesiaca

 

Obmedzenia prevádzky počas migrácie:

§       Bežné prevádzkové aktivity na dátach súdu - neobmedzené

§       Aktivity nad centrálnym registrom – čiastočne obmedzené

§       Export do OV  - obmedzené - počas migrácie sa môže vykonávať z pôvodného systému aj z nového systému

§       Odstúpenie a postúpenie spisu – funkcia počas migrácie nemôže byť prístupná

§       Dátová pumpa – neprístupná

 

1.4.    Výhody zavedenia centrálnej on-line databázy OR

 

Úspora priamych nákladov MS SR:

§       Znížia sa náklady na administráciu (len jedna DB, teraz 8+1)

§       Zjednoduší sa rollout (len na jedno miesto, teraz 8)

§       Zníži sa zložitosť systému (distribuované transakcie) a teda stúpne spoľahlivosť služieb

§       Pri zvýšení funkcionality OR sa proporcionálne nezvýšia náklady na servis

§       Jednoduchšia realizácia

      Väzieb na elektronické vystupy

      Zapracovanie plánovaných zmien a zmien vyplývajúcich z legislatívnych zmien

      Ďalších modulov

 

Úspora vedľajších nákladov:

§       Zníži sa náročnosť ďalšieho vývoja systému

      Modularita

      Pripojenie archivácie pre zbierku listín ako ďalšieho modulu

      Prepojenie G2C prípadne G2G

      Škálovateľnosť

      Systém bude pripravený na jednoduché zapracovanie sprísnených bezpečnostných požiadaviek (ochrana osobných údajov, ...)

      Elektronický podpis

      Šifrovanie

§       Optimalizácia a prepracovanie

      Systému – optimalizácia viac ako 5 rokov rozširovaného dátového modelu systému s ohľadom na ďalšie požiadavky

      Procesov – optimalizácia procesov s ohľadom na súčasný stav

 

Výhody centrálnej on-line databázy OR:

§       Centrálna správa číselníkov

§       Poskytovanie údajov – databáza registra bude skutočne zjednotená, čo umožní:

      Zjednodušené poskytovanie informácií ďalším rezortom

      Skutočnú aktuálnosť informácií v centre (v súčasnosti sú niektoré informácie oneskorené)

§       Pripravenosť OR na jeho postavenie v rámci pripravovanej koncepcie e-goverment riešení SR a elektronického právneho styku

§       Pripravenosť realizovať uvedenú koncepciu e-goverment služieb v postupných krokoch

§       Elektronický podpis v dvoch krokoch – interná a verejná CA

§       Pripravenosť registra na reštrukturalizáciu súdnictva

 

1.5.    Požiadavky na centrálnu on-line databázu

Licencie softvéru

Realizácia projektu Zjednotená databáza OR nevyžaduje nákup nových licencií.

Hardvér

Pre zjednotenú databázu OR je potrebné zabezpečiť nový centrálny server, zrkadlený, v hodnote 2 x 1 mil. Sk. Servery na súdoch budú po spustení zjednotenej databázy OR morálne zastarané a budú plne využité na lokálne účely.

 

Komunikačné linky:

Zjednotená databáza bude predstavovať zvýšenie nárokov na priepustnosť komunikačných kanálov. V súčasnosti sa možno opierať o podklady, ktoré boli realizované pri návrhu riešenia Centrálneho registra v roku 2002. Z týchto údajov vyplýva, že objem aktívnych operácií (zápisov) na väčších súdoch predstavuje cca 1,5 MB/hod a pasívnych operácií nad údajmi iných súdov cca 3 MB/hod, čo zodpovedá približne 10 kb/s. K tejto záťaži treba pripočítať objem pasívnych operácií nad údajmi daného súdu. Pri hrubom odhade 35 násobku pasívnych operácií nad inými súdmi, čo zodpovedá približne 110 MB/hod, je možné odhadnúť minimálne nároky na kapacitu linky pre veľké súdy cca na 256 kb/s.

 

Personálne zabezpečenie

Do centrály je potrebné zabezpečiť koncom roku 2003 nástup jedného systémového administrátora, ktorý sa bude plne venovať správe zjednotenej databázy OR. Lokálni administrátori na súdoch budú mať zvýšenú aktivitu počas prechodu na zjednotenú databázu, neskôr budú plne využití na správu elektronickej archivácie.

 

1.6.    Finančné požiadavky nad rámec rozpočtu rezortu MS SR

Pre zavedenie centrálnej on-line databázy je potrebné zabezpečiť uvedené kapitálové finančné prostriedky vo výške 16 mil. Sk nad rámec rozpočtu rezortu MS SR:

 

 V roku 2003:

            Vývoj aplikácie centrálnej on-line databázy -                                               8 mil. Sk

 

V roku 2004:

            Dokončenie vývoja aplikácie centrálnej on-line databázy

a ostatné súvisiace komponenty         -                                                      4 mil. Sk

            Požiadavky na centrálny hardvér a softvér     -                                           4 mil. Sk

 

Ostatné finančné požiadavky zabezpečí Ministerstvo spravodlivosti v rámci vlastného rozpočtu.