I. Základné východiská a ciele návrhu opatrení na zefektívnenie obchodného registra
Návrh opatrení na zefektívnenie obchodného registra vychádza z Programového vyhlásenia vlády SR na základe ktorého má vláda vytvoriť predpoklady pre zefektívnenie práce v obchodnom registri, vrátane legislatívneho a technického zabezpečenia obchodného registra smerujúceho k možnosti podávania návrhov v elektronickej forme, a to v rámci komplexného prístupu k vykonávaniu inštitucionálno-organizačných zmien v súdnictve vedúcich k zrýchleniu súdneho konania.
Uznesením vlády č. 1359 z 11. 12. 2002 bola ministrovi spravodlivosti uložená úloha predložiť návrhy legislatívnych zámerov zákonov alebo návrhy zákonov v oblasti boja proti korupcii, ktorých prijatie vyplýva z Programového vyhlásenia vlády SR.
Potreba zmien v systéme obchodného registra vyplynula aj z materiálov prijatých vládou SR v minulom volebnom období.
Národný program boja proti korupcii (z 21. 6. 2000) a Akčný plán boja proti korupcii prijatý vládou na jeho vykonanie (z 22. 11. 2000) identifikovali výskyt korupcie aj v oblasti konania vo veciach obchodného registra, pričom ako možné metódy boja proti korupcii v tejto sfére sa navrhovali:
zvýšenie efektívnosti práce na jednotlivých súdoch (napr. formou prenesenia časti agendy na vyšších súdnych úradníkov a iný profesionálny aparát),
zavedenie zrýchleného konania vo veciach obchodného registra za zvýšený súdny poplatok,
zavedenie prístupu k obchodnému registru na internete (táto úloha je v súčasnosti už splnená).
Ďalšie možnosti a úlohy vedúce k zefektívneniu systému obchodného registra vyplynuli z Uznesenia vlády SR, ktorým bol schválený materiál „Zlepšenie právneho a regulačného rámca na podporu podnikania a investícií“ (z 14. 9. 2000). V uvedenom materiáli sa okrem iného navrhovalo :
s cieľom odbremeniť sudcov od nadbytočných administratívnych prác a zefektívniť a zrýchliť prácu súdov je potrebné umožniť, aby v jednoduchých veciach mohli vykonávať úkony v konaní o zápise do obchodného registra iné osoby ako sudcovia,
s cieľom zjednodušenia prístupu k informáciám zverejneným v obchodnom registri je potrebné prepojiť informačné systémy jednotlivých registrových súdov,
za účelom zjednodušenia konania je potrebné zvážiť zavedenie jednotných formulárov, vrátane príloh, najmä pri základných typoch zápisov,
vzhľadom na špecifiká konania vo veci zápisu do obchodného registra je vhodné analyzovať možnosť upravenia niektorých otázok konania pred registrovým súdom osobitnou právnou úpravou,
je potrebné preskúmať možnosť zavedenia zvýšených súdnych poplatkov v závislosti od rýchlosti vykonania zápisu do obchodného registra. Predpokladom takejto právnej úpravy by bol kvalifikovaný návrh na začatie konania (navrhované riešenie predpokladá stanovenie lehoty na vydanie rozhodnutia, ktorá môže začať plynúť od podania kvalifikovaného a úplného návrhu na začatie konania).
Právna úprava obchodného registra, ako aj samotná prax vedenia obchodného registra, musia spĺňať požiadavky vyplývajúce z procesu harmonizácie slovenského právneho poriadku s právom Európskej únie, ktoré sú v zmysle Asociačnej dohody pre Slovenskú republiku záväzné.
Požiadavka a spôsob zabezpečenia publicity údajov vyplýva predovšetkým z prvej smernice O koordinácii záruk, ktoré požadujú členské štáty od obchodných spoločností (68/151/EHS) tzv. publikačnej smernice (ďalej len „publikačná smernica), druhej smernice O predpisoch pre zakladanie akciových spoločností a zachovávaní a zmenách ich základného imania (77/91/EHS) tzv. kapitálovej smernice, tretej smernice O zlučovaní akciových spoločností (78/855/EHS) tzv. smernice o fúziách (ďalej len „smernica o fúziách“), šiestej smernice O rozdelení akciových spoločností (82/891/EHS), jedenástej smernice O pobočkách spoločností (89/666/EHS) a dvanástej smernice O jednočlenných spoločnostiach s ručením obmedzeným (89/667/EHS).
Časť úloh vyplývajúcich z procesu harmonizácie právnych poriadkov bola splnená prijatím tzv. „euronovely“ Obchodného zákonníka – zákona č. 500/2001 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť dňa 1. 1. 2002 a ktorý sa výraznou mierou dotkol aj právnej úpravy obchodného registra (najmä jej hmotnoprávnej stránky).
Pri hodnotení požiadaviek, ktoré vyplývajú z procesu harmonizácie, je ďalej potrebné mať na zreteli to, že publikačná smernica bola vydaná ešte v roku 1968, a preto nezodpovedá technickým možnostiam súčasnosti. V rámci zjednodušovania predpisov v oblasti práva obchodných spoločností (SLIM) bol z toho dôvodu pripravený návrh smernice, ktorou sa mení publikačná smernica. V tomto návrhu sa (okrem iných zmien) predpokladá, že sprístupnenie v rámci elektronickej formy dokumentov bude rovnocenné, resp. môže nahradiť zverejňovanie v listinnej forme.
Základnou funkciou obchodného registra je funkcia publicity, t. j. zverejňovania údajov o obchodných spoločnostiach, prípadne ďalších podnikateľských subjektoch. Prístup k informáciám o jednotlivých podnikateľských subjektoch umožňuje tretím osobám prijímať vo vzťahu ku konkrétnym podnikateľom rozhodnutia so znalosťou veci, a tým predstavuje základný nástroj ex ante ochrany tretích osôb (zmluvných partnerov, veriteľov). Miera, do akej dokáže obchodný register plniť funkciu publicity, je daná množstvom, aktuálnosťou a dostupnosťou informácií, ktoré poskytuje.
Cieľom návrhu opatrení na zefektívnenie obchodného registra je preto zabezpečiť maximálnu možnú aktuálnosť a dostupnosť údajov v obchodnom registri, čo vyžaduje maximálne možné skrátenie času medzi podaním návrhu na zápis údajov v obchodnom registri, resp. uložením listín do zbierky listín a ich zverejnením a čo najširší možný prístup k údajom zapísaným do obchodného registra a listinám uloženým v zbierke listín. To vyžaduje prijať opatrenia v oblasti legislatívy obchodného registra, predovšetkým v oblasti registračného konania, v oblasti organizácie práce vedenia obchodného registra a v oblasti technického zabezpečenia obchodného registra.
Z uvedeného dôvodu je potrebné návrh opatrení na zefektívnenie obchodného registra a proces ich realizácie rozčleniť do niekoľkých etáp, ktoré sa z časového hľadiska budú čiastočne prelínať:
Prvá etapa - legislatívno-organizačná, bude zameraná na
zefektívnenie činnosti obchodného registra formou zmeny platnej právnej úpravy
obchodného registra, najmä jej procesnej stránky, t. j. konania vo veciach
obchodného registra a na zmenu organizácie práce obchodného registra podľa
novej právnej úpravy.
Opatrenia prvej etapy budú realizované v roku 2003.
Druhá etapa - technicko-organizačná, bude mať prevažne
technický a organizačný charakter a bude zahŕňať vykonanie všetkých potrebných
opatrení na zabezpečenie prepojenia informačných systémov jednotlivých
registrových miest do jedinej centrálnej on-line databázy obchodného registra
s možnosťou uverejňovania údajov zapísaných do obchodného registra
v garantovanej forme.
Opatrenia druhej etapy budú realizované priebežne, centrálna databáza
obchodného registra bude sprístupnená v garantovanej forme na internete do
polroka roku 2005.
Tretia etapa zmeny systému obchodného registra - elektronická
komunikácia, bude zameraná na vytvorenie všetkých predpokladov pre vytvorenie
zbierky listín v elektronickej forme a umožnenie elektronickej komunikácie
s obchodným registrom.
Časový horizont na ukončenie tretej etapy je polrok roku 2006.
II. Návrh opatrení na zefektívnenie obchodného registra - prvá etapa
Dĺžka časového úseku od podania návrhu na zápis do obchodného registra po zverejnenie údajov zapísaných v obchodnom registri je závislá od dĺžky trvania samotného registračného konania, ktoré končí vydaním rozhodnutia o zápise do obchodného registra, času vyhotovenia rozhodnutia o zápise do obchodného registra a faktického zápisu údajov do obchodného registra a času zverejnenia zapísaných údajov v Obchodnom vestníku.
Dĺžka registračného konania je podmienená právnou úpravou, podľa ktorej sa na konanie vo veciach obchodného registra aplikuje Občiansky súdny poriadok (ďalej len „OSP“). Podľa § 200b ods. 1 OSP je súd povinný skúmať, či sú splnené predpoklady na vykonanie zápisu ustanovené právnymi predpismi, t. j. súd skúma materiálnu stránku zapisovaných údajov. Za tým účelom je súd podľa § 120 ods. 2 OSP povinný na zistenie skutkového stavu vykonať aj dôkazy, ktoré účastníci konania nenavrhli.
Riešením na zefektívnenie obchodného registra v oblasti registračného konania je prechod na nový systém vedenia obchodného registra, ktorý už svojimi základnými princípmi bude vytvárať podmienky na rýchle vybavovanie návrhov na zápis do obchodného registra. Preto sa navrhuje prijatie novej právnej úpravy obchodného registra, ktorá bude vychádzať z nasledujúcich princípov:
konanie vo veciach obchodného registra (ďalej len „registračné konanie“) bude osobitným nesporovým konaním,
návrhy na zápis do obchodného registra sa budú preskúmavať len z formálneho hľadiska, tzn. že sa bude skúmať len úplnosť návrhu na zápis do obchodného registra vrátane príloh, a súlad údajov uvedených v návrhu s údajmi vyplývajúcimi z priložených listín, nie ich obsah; za obsahovú stránku údajov zapísaných do obchodného registra bude zodpovedať navrhovateľ a osoba, ktorá overovala, prípadne vyhotovovala listinu,
návrhy na zápis do obchodného registra budú formalizované v podobe formulárov; formulár a prílohy vyžadované na doloženie návrhu na zápis do obchodného registra budú určené všeobecne záväzným právnym predpisom,
právna úprava určí lehotu na zápis do obchodného registra, navrhuje sa lehota piatich pracovných dní,
rozhodovanie o návrhu na zápis do obchodného registra bude vyňaté z rozhodovacej činnosti sudcov (vzhľadom na zmenu povahy konania) a vybavovanie agendy registračného konania bude prenesené na vyšších súdnych úradníkov (VSÚ),
v registračnom konaní sa bude vydávať iba negatívne rozhodnutie, ak nebudú splnené podmienky na vykonanie zápisu do obchodného registra, v prípade splnenia podmienok na zápis do obchodného registra vykoná sa priamo zápis do obchodného registra, ktorý bude mať účinky rozhodnutia o povolení zápisu.
Navrhovanými zmenami právnej úpravy registračného konania sa v prípade úplného návrhu na zápis do obchodného registra skráti registračné konanie na lehotu stanovenú zákonom na zápis do obchodného registra. Formuláre a určenie príloh k návrhu na zápis do obchodného registra všeobecne záväzným právnym predpisom vytvoria predpoklady, aby návrhy na zápis do obchodného registra boli bezvadné a úplné. Tým, že sa v registračnom konaní nebude vydávať osobitné rozhodnutie o povolení zápisu do obchodného registra sa odstráni časový nesúlad medzi vydaním rozhodnutia a jeho vyhotovením a faktickým zápisom do obchodného registra, čím sa skráti časové obdobie medzi zápisom do obchodného registra účinným z právneho hľadiska a zverejnením údajov zapísaných v obchodnom registri v Obchodnom vestníku.
Vzhľadom na zásadnú zmenu charakteru registračného konania sa navrhuje prijať samostatný zákon o obchodnom registri, ktorý bude obsahovať procesnú úpravu obchodného registra. Nová právna úprava si vyžiada vykonanie nevyhnutných zmien v právnych predpisoch súvisiacich s registračným konaním, predovšetkým zákona č. 513/1992 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov, zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov a zákona č. 425/2002 Z. z. o vyšších súdnych úradníkoch,
Prvá etapa realizácie návrhu opatrení na zefektívnenie obchodného registra bude realizovaná do konca roku 2003 a nevyžiada si v roku 2003 nároky na štátny rozpočet
III. Návrh opatrení na zefektívnenie obchodného registra – druhá etapa
Obchodný register na Slovensku vedie osem registrových súdov. Obchodný register je vedený v elektronickej forme, zbierka listín je vedená v listinnej forme, register zbierky listín je vedený elektronicky. V roku 2002 bola realizovaná centrálna databáza, ktorá sa replikuje s databázami registrových súdov v 24 hodinovom intervale. Vzájomné prepojenie medzi registrovými súdmi (lustrácie, vyhľadávanie) je riešené on-line. Elektronický registračný systém nie je doposiaľ centralizovaný. Údaje z obchodného registra sú uverejňované na internete, údaje uverejnené na internete nie sú právne záväzné.
Návrhy opatrení na zefektívnenie obchodného registra v rámci druhej etapy majú preto technický a organizačný charakter. Navrhuje sa prepojenie informačných systémov jednotlivých registrových miest tak, aby sa vytvorila jediná centrálna databáza obchodného registra s on-line prístupom zo všetkých registrových miest.
Uvedené prepojenie umožní, aby sa údaje zapísané do obchodného registra z ktoréhokoľvek registračného miesta automaticky stali súčasťou centrálnej databázy údajov zapísaných do obchodného registra. To umožní prístup ku všetkým údajom zapísaným v obchodnom registri z ktoréhokoľvek registrového miesta. Následne to umožní uverejnenie údajov obchodného registra na interenete v takej forme, aby údaje obchodného registra uverejnené na internete mohli byť garantované ako údaje zodpovedajúce údajom zapísaným do obchodného registra.
Uverejňovaním údajov z obchodného registra v garantovanej forme budú vytvorené predpoklady na to, aby uverejnením údajov na internete bola splnená požiadavka zverejnenia údajov zapísaných v obchodnom registri, t. j., aby uverejnenie údajov obchodného registra na internete nahrádzalo zverejnenie zapísaných údajov v Obchodnom vestníku.
V nádväznosti na zmenu legislatívnej úpravy obchodného registra sa ďalej v rámci druhej etapy navrhuje priebežne vytvárať na registrových súdoch kancelárie obchodného registra pre styk s verejnosťou, v ktorých bude možné na základe úplného návrhu na zápis do obchodného registra vrátane príloh vykonať zápis do obchodného registra okamžite.
Druhá etapa realizácie návrhu opatrení na zefektívnenie obchodného registra sa začne realizovať už v roku 2003, do výslednej podoby (uverejňovanie údajov zapísaných v obchodnom regsitri na internete v elektronickej forme) bude realizovaná do polroka 2005 a vyžiada si nároky na štátny rozpočet. Odhad nákladov na technické zabezpečenie realizácie opatrení na zefektívnenie obchodného registra je 16 miliónov korún slovenských, z toho 8 miliónov je potrebné investovať už v roku 2003, čo predstavuje zvýšené nároky na štátny rozpočet v roku 2003.
IV. Návrh opatrení na zefektívnenie obchodného registra - tretia etapa
Cieľom tretej etapy realizácie návrhu opatrení na zefektívnenie obchodného registra bude transponovanie požiadaviek vyplývajúcich zo zmien publikačnej smernice v rámci štvrtej fázy iniciatívy na zjednodušenie právnych predpisov na vnútornom trhu (SLIM) do obchodného registra*, a síce:
umožniť podanie návrhu na zápis do obchodného registra v elektronickej forme (ďalej len „e-forma“),
podania sa musia vykonať aj v e-forme,
podania vykonané do účinnosti smernice nemusia byť automaticky prepísané v e-forme najneskôr do 10 rokov,
overené odpisy e-formy sa aplikujú prostredníctvom zaručeného elektronického podpisu,
zverejnenie môže mať charakter úplného zverejnenia alebo formu oznámenia o uložení dokumentu do spisu alebo o jeho zapísaní do registra,
zverejnenie môže mať e-formu,
popri štátnom jazyku sa umožní aj zverejnenie v cudzom jazyku (môže sa vyžadovať overený preklad),
náležitosti obchodných dokumentov sa musia uvádzať aj v e-forme a rovnako aj na webovej stránke zapísaných osôb – zabezpečenie vymožiteľnosti sankcií (t.č. neexistuje),
dobrovoľná aplikácia e-formy sa preferuje formou zvýhodnenej poplatkovej povinnosti.
Výsledkom poslednej etapy návrhu opatrení na zefektívnenie obchodného registra bude zo strany rezortu spravodlivosti vytvorenie podmienok na úplnú elektronickú komunikáciu všetkých zúčastnených strán, ako aj vedenie obchodného registra a zbierky listín v elektronickej forme.
Predpokladom je prevedenie obchodného registra vrátane zbierky listín do formy umožňujúcej automatické spracovanie dát s možnosťou elektronického prístupu. Vzájomná elektronická komunikácia bude využívať elektronický podpis ako nástroj na overenie identity partnerov. Účastník konania bude mať možnosť podať návrh na zápis do obchodného registra nielen v písomnej, ale aj v elektronickej podobe vyplnením elektronického formulára.
Na zápis do obchodného registra bude priamo nadväzovať zverejnenie rozhodnutia v obchodnom registri prístupnom na internete, na čo sa budú viazať i všeobecné účinky tohoto rozhodnutia voči tretím osobám. Získanie výpisu, odpisu, potvrdenia z obchodného registra alebo kópie listiny zo zbierky listín bude možné aj v elektronickej podobe.
Tretia etapa sa popri splnení technických požiadaviek dotkne aj právnej úpravy obchodného registra a ďalších súvisiacich predpisov.
Tretia etapa realizácie opatrení na zefektívnenie obchodného registra bude realizovaná priebežne, s plánovaným ukončením v roku 2006 a bude vyžadovať nároky na štátny rozpočet. Vyčíslenie týchto nákladov je v súčasnosti predčasné.
* Zmeny publikačnej smernice sú v súčasnosti predmetom schvaľovacej procedúry v orgánoch Európskej únie.