Návrh opatrení na zefektívnenie obchodného registra

 

 

 I. Základné východiská a ciele návrhu opatrení na zefektívnenie obchodného registra

 Návrh opatrení na zefektívnenie obchodného registra vychádza z Programového vyhlásenia vlády SR na základe ktorého má vláda vytvoriť predpoklady pre zefektívnenie práce v obchodnom registri, vrátane legislatívneho a technického zabezpečenia obchodného registra smerujúceho k možnosti podávania návrhov v elektronickej forme, a to v rámci komplexného prístupu k vykonávaniu inštitucionálno-organizačných zmien v súdnictve vedúcich k zrýchleniu súdneho konania.

Uznesením vlády č. 1359 z 11. 12. 2002 bola  ministrovi spravodlivosti uložená úloha predložiť návrhy legislatívnych zámerov zákonov alebo návrhy zákonov v oblasti boja proti korupcii, ktorých prijatie vyplýva z Programového vyhlásenia vlády SR.

 

Potreba zmien v systéme obchodného registra vyplynula  aj z  materiálov prijatých vládou SR v minulom volebnom období. 

Národný program boja proti korupcii (z 21. 6. 2000) a Akčný plán boja proti korupcii prijatý vládou na jeho vykonanie (z 22. 11. 2000) identifikovali výskyt korupcie aj v oblasti konania vo veciach obchodného registra, pričom ako možné metódy boja proti korupcii v tejto sfére sa navrhovali:

Ďalšie možnosti a úlohy vedúce k zefektívneniu systému obchodného registra vyplynuli  z Uznesenia vlády SR, ktorým bol schválený materiál „Zlepšenie právneho a regulačného rámca na podporu podnikania a investícií“ (z 14. 9. 2000). V uvedenom materiáli sa okrem iného navrhovalo :

 Právna úprava obchodného registra, ako aj samotná prax vedenia obchodného registra, musia spĺňať požiadavky vyplývajúce z procesu harmonizácie slovenského právneho poriadku s právom Európskej únie, ktoré sú v zmysle Asociačnej dohody pre Slovenskú republiku  záväzné.

Požiadavka a spôsob zabezpečenia publicity údajov vyplýva predovšetkým z prvej smernice O koordinácii záruk, ktoré požadujú členské štáty od obchodných spoločností (68/151/EHS) tzv. publikačnej smernice (ďalej len „publikačná smernica), druhej smernice O predpisoch pre zakladanie akciových spoločností a zachovávaní a zmenách ich základného imania (77/91/EHS) tzv. kapitálovej smernice, tretej smernice O zlučovaní akciových spoločností (78/855/EHS) tzv. smernice o fúziách (ďalej len „smernica o fúziách“), šiestej smernice O rozdelení akciových spoločností (82/891/EHS), jedenástej smernice O pobočkách spoločností (89/666/EHS) a dvanástej smernice O jednočlenných spoločnostiach s ručením obmedzeným  (89/667/EHS).

Časť úloh vyplývajúcich z procesu harmonizácie právnych poriadkov bola splnená prijatím tzv. „euronovely“ Obchodného zákonníka – zákona č. 500/2001 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť dňa 1. 1. 2002 a ktorý sa výraznou mierou dotkol aj právnej úpravy obchodného registra (najmä jej hmotnoprávnej stránky).

Pri hodnotení požiadaviek, ktoré vyplývajú z procesu harmonizácie, je ďalej potrebné mať na zreteli to, že publikačná smernica bola vydaná ešte v roku 1968, a preto nezodpovedá technickým možnostiam súčasnosti. V rámci zjednodušovania predpisov v oblasti práva obchodných spoločností (SLIM) bol z toho dôvodu pripravený návrh smernice, ktorou sa mení publikačná smernica. V tomto návrhu sa (okrem iných zmien) predpokladá, že sprístupnenie v rámci elektronickej formy dokumentov bude rovnocenné, resp. môže nahradiť zverejňovanie v listinnej forme. 

 

Základnou funkciou obchodného registra je funkcia publicity, t. j. zverejňovania údajov o obchodných spoločnostiach, prípadne ďalších podnikateľských subjektoch. Prístup k informáciám o jednotlivých podnikateľských subjektoch umožňuje tretím osobám prijímať vo vzťahu ku konkrétnym podnikateľom rozhodnutia so znalosťou veci, a tým predstavuje základný nástroj ex ante ochrany tretích osôb (zmluvných partnerov, veriteľov). Miera, do akej dokáže obchodný register plniť funkciu publicity,  je daná množstvom, aktuálnosťou a dostupnosťou informácií, ktoré poskytuje.

 Cieľom návrhu opatrení na zefektívnenie obchodného registra je preto zabezpečiť maximálnu možnú aktuálnosť a dostupnosť údajov v obchodnom registri, čo vyžaduje maximálne možné skrátenie času medzi podaním návrhu na zápis údajov v obchodnom registri, resp. uložením listín do zbierky listín a ich zverejnením a čo najširší možný prístup k údajom zapísaným do obchodného registra a listinám uloženým v zbierke listín. To vyžaduje prijať opatrenia v oblasti legislatívy obchodného registra, predovšetkým v oblasti registračného konania, v oblasti organizácie práce vedenia obchodného registra a v oblasti technického zabezpečenia obchodného registra.

 Z uvedeného dôvodu je potrebné návrh opatrení na zefektívnenie obchodného registra a  proces ich realizácie rozčleniť do niekoľkých etáp, ktoré sa z časového hľadiska budú čiastočne prelínať:   

  1. Prvá etapa - legislatívno-organizačná, bude zameraná na zefektívnenie činnosti obchodného registra formou zmeny platnej právnej úpravy obchodného registra, najmä  jej procesnej stránky, t. j. konania vo veciach obchodného registra a na zmenu organizácie práce  obchodného registra podľa novej právnej úpravy.
    Opatrenia prvej etapy budú realizované v roku 2003.

  2. Druhá etapa - technicko-organizačná, bude mať prevažne technický a organizačný charakter a bude zahŕňať vykonanie všetkých potrebných opatrení na zabezpečenie prepojenia informačných systémov jednotlivých registrových miest do jedinej centrálnej on-line databázy obchodného registra s možnosťou uverejňovania údajov zapísaných do obchodného registra v garantovanej forme.
    Opatrenia druhej etapy budú realizované priebežne, centrálna databáza obchodného registra bude sprístupnená v garantovanej forme na internete do polroka roku 2005.

  3. Tretia etapa zmeny systému obchodného registra - elektronická komunikácia, bude zameraná na vytvorenie všetkých predpokladov pre vytvorenie zbierky listín v elektronickej forme a umožnenie elektronickej komunikácie s obchodným registrom.
     Časový horizont na ukončenie tretej etapy  je polrok roku 2006.

 II. Návrh opatrení na zefektívnenie obchodného registra - prvá etapa 

 Dĺžka časového úseku od podania návrhu na zápis do obchodného registra po zverejnenie údajov zapísaných v obchodnom registri je závislá od dĺžky trvania samotného registračného konania, ktoré končí vydaním rozhodnutia o zápise do obchodného registra, času vyhotovenia rozhodnutia o zápise do obchodného registra a faktického zápisu údajov do obchodného registra a času zverejnenia zapísaných údajov v Obchodnom vestníku.

 

Dĺžka registračného konania je podmienená právnou úpravou, podľa ktorej sa na konanie vo veciach obchodného registra aplikuje Občiansky súdny poriadok (ďalej len „OSP“). Podľa  § 200b ods. 1 OSP je súd povinný skúmať, či sú splnené predpoklady na vykonanie zápisu ustanovené právnymi predpismi, t. j. súd skúma materiálnu stránku zapisovaných údajov. Za tým účelom je súd podľa § 120 ods. 2 OSP povinný na zistenie skutkového stavu vykonať aj dôkazy, ktoré účastníci konania nenavrhli.

 

Riešením na zefektívnenie obchodného registra v oblasti registračného konania je prechod na nový systém vedenia obchodného registra, ktorý už svojimi základnými princípmi bude vytvárať podmienky na  rýchle  vybavovanie návrhov na zápis do obchodného registra. Preto sa navrhuje prijatie novej právnej úpravy obchodného registra, ktorá bude vychádzať z nasledujúcich princípov:

 

 Navrhovanými zmenami právnej úpravy registračného konania sa v prípade úplného návrhu na zápis do obchodného registra skráti registračné konanie na lehotu stanovenú zákonom na zápis do obchodného registra. Formuláre a určenie príloh k návrhu na zápis do obchodného registra všeobecne záväzným právnym predpisom vytvoria predpoklady, aby návrhy na zápis do obchodného registra boli bezvadné a úplné. Tým, že sa v registračnom konaní nebude vydávať osobitné rozhodnutie o povolení zápisu do obchodného registra sa odstráni časový nesúlad medzi vydaním rozhodnutia a jeho vyhotovením a faktickým zápisom do obchodného registra, čím sa skráti časové obdobie medzi zápisom do obchodného registra účinným z právneho hľadiska a zverejnením údajov zapísaných v obchodnom registri v Obchodnom vestníku.

 Vzhľadom na zásadnú zmenu charakteru registračného konania sa navrhuje prijať samostatný zákon o obchodnom registri, ktorý bude obsahovať procesnú úpravu obchodného registra. Nová právna úprava si vyžiada vykonanie nevyhnutných zmien v právnych predpisoch súvisiacich s registračným konaním, predovšetkým zákona č. 513/1992 Zb. Obchodný  zákonník v znení neskorších predpisov, zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky  súdny poriadok v znení neskorších predpisov a zákona č. 425/2002 Z. z. o vyšších súdnych úradníkoch,

 Prvá etapa realizácie návrhu opatrení na zefektívnenie obchodného registra bude realizovaná do konca roku 2003 a nevyžiada si v roku 2003 nároky na štátny rozpočet

 III. Návrh opatrení na zefektívnenie obchodného registra – druhá etapa 

 Obchodný register na Slovensku vedie osem registrových súdov. Obchodný register je vedený v elektronickej forme, zbierka listín je vedená v listinnej forme, register zbierky listín je vedený elektronicky.  V roku 2002 bola realizovaná centrálna databáza, ktorá sa replikuje s databázami registrových súdov v 24 hodinovom intervale. Vzájomné prepojenie medzi registrovými súdmi (lustrácie, vyhľadávanie) je riešené on-line. Elektronický registračný systém nie je doposiaľ centralizovaný. Údaje z obchodného registra sú uverejňované na internete, údaje uverejnené na internete nie sú právne záväzné.

 Návrhy opatrení na zefektívnenie obchodného registra v rámci druhej etapy majú preto technický a organizačný charakter. Navrhuje sa prepojenie informačných systémov jednotlivých registrových miest tak, aby sa vytvorila jediná centrálna databáza obchodného  registra s on-line prístupom zo všetkých registrových miest.

Uvedené prepojenie umožní, aby sa údaje zapísané do obchodného registra z ktoréhokoľvek registračného miesta automaticky stali súčasťou centrálnej databázy údajov zapísaných do obchodného registra. To umožní prístup ku všetkým údajom zapísaným v obchodnom registri z ktoréhokoľvek registrového miesta. Následne to umožní uverejnenie údajov obchodného registra na interenete v takej forme, aby údaje obchodného registra uverejnené na internete mohli byť garantované ako údaje zodpovedajúce údajom zapísaným do obchodného registra.

Uverejňovaním údajov z obchodného registra v garantovanej forme budú vytvorené predpoklady na to, aby uverejnením údajov na internete bola splnená požiadavka zverejnenia údajov zapísaných v obchodnom registri, t. j., aby uverejnenie údajov obchodného registra na internete nahrádzalo zverejnenie zapísaných údajov v Obchodnom vestníku. 

 V nádväznosti na zmenu legislatívnej úpravy obchodného registra sa ďalej v rámci druhej etapy navrhuje priebežne vytvárať na registrových súdoch kancelárie obchodného registra pre styk s verejnosťou, v ktorých bude možné na základe úplného návrhu na zápis do obchodného registra vrátane príloh vykonať zápis do obchodného registra okamžite.

Druhá etapa realizácie návrhu opatrení na zefektívnenie obchodného registra sa začne realizovať už v roku 2003, do výslednej podoby (uverejňovanie údajov zapísaných v obchodnom regsitri na internete v elektronickej forme) bude realizovaná do polroka 2005 a vyžiada si nároky na štátny rozpočet. Odhad nákladov na technické zabezpečenie realizácie opatrení na zefektívnenie obchodného registra je 16 miliónov korún slovenských, z toho 8 miliónov je potrebné investovať už v roku 2003, čo predstavuje zvýšené nároky na štátny rozpočet v roku 2003.

 IV. Návrh opatrení na zefektívnenie obchodného registra - tretia etapa 

 Cieľom tretej  etapy realizácie návrhu opatrení na zefektívnenie obchodného registra bude transponovanie požiadaviek vyplývajúcich zo zmien publikačnej smernice v rámci štvrtej fázy iniciatívy na zjednodušenie právnych predpisov na vnútornom trhu (SLIM) do obchodného registra*, a síce:

 

Výsledkom poslednej etapy návrhu opatrení na zefektívnenie obchodného registra bude zo strany rezortu spravodlivosti vytvorenie podmienok na úplnú elektronickú komunikáciu všetkých zúčastnených strán, ako aj vedenie obchodného registra a zbierky listín v elektronickej forme.

Predpokladom je prevedenie obchodného registra vrátane zbierky listín do formy umožňujúcej automatické spracovanie dát s možnosťou elektronického prístupu. Vzájomná elektronická komunikácia bude využívať elektronický podpis ako nástroj na overenie identity partnerov. Účastník konania bude mať možnosť podať návrh na zápis do obchodného registra nielen v písomnej, ale aj v elektronickej podobe vyplnením elektronického formulára.

Na zápis do obchodného registra bude priamo nadväzovať zverejnenie rozhodnutia v obchodnom registri prístupnom na internete, na čo sa budú viazať i všeobecné účinky tohoto rozhodnutia voči tretím osobám. Získanie výpisu, odpisu, potvrdenia z obchodného registra alebo kópie listiny zo zbierky listín bude možné aj v elektronickej podobe.

Tretia etapa sa popri splnení technických požiadaviek dotkne aj právnej úpravy obchodného registra a ďalších súvisiacich predpisov.

 Tretia etapa realizácie opatrení na zefektívnenie obchodného registra bude realizovaná priebežne, s plánovaným ukončením v roku 2006 a bude vyžadovať nároky na štátny rozpočet. Vyčíslenie týchto nákladov je v súčasnosti predčasné.

 


* Zmeny publikačnej smernice sú v súčasnosti predmetom schvaľovacej procedúry v orgánoch Európskej únie.