Odôvodnenie

 

 

Všeobecná časť

 

            Zákonom č. 328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“), ktorý nadobudol účinnosť 1. júla 2002, bol súčasne novelizovaný aj zákon č. 73/1998 Z.z.  o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o štátnej službe“). V zákone sú ustanovené, okrem iných inštitútov, aj podmienky poskytovania dávok výsluhového zabezpečenia, napríklad výsluhový dôchodok, výsluhový príspevok, odchodné, úmrtné a podobne. Vzhľadom na skutočnosť, že prijatím zákona a ostatnej novely zákona o štátnej služby sa podstatným spôsobom zmenila filozofia sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov a tiež aj vecná stránka mnohých inštitútov, je potrebné, aby sa vypustili z výnosu  Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky z 22 júna 1998, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 73/1998 Z.z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície (ďalej len „výnos“) tie ustanovenia, ktoré sú v rozpore s vyššie citovanými zákonmi.

 

            Predkladaný návrh výnosu je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a zákonom a zákonom o štátnej službe, na vykonanie ktorého je navrhnutý a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh výnosu a nebude mať žiaden dopad na štátny rozpočet.

 

 

 

Doložka zlučiteľnosti

právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie

 

1.      Navrhovateľ výnosu:

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky.

 

2.      Názov návrhu výnosu:

      výnos Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia   zákona  č. 73/1998 Z.z. o štátnej službe príslušníkov  Policajného   zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej  republiky a  Železničnej polície.

 

3.      Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:

a)     identifikácia predmetu návrhu výnosu z pohľadu Európskej dohody o pridružení, Národného programu pre prijatie acquis communautaire, Partnerstva pre vstup, Bielej knihy, screeningu, Pravidelnej správy Európskej komisie o pripravenosti Slovenskej republiky na členstvo v Európskej únii a plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky,

-        návrh výnosu nie je prioritou aproximácie práva podľa čl. 70 Európskej dohody o pridružení uzatvorenej medzi Európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi na strane jednej a Slovenskou republikou na strane druhej (tzv. Asociačná dohoda),

-        návrh výnosu nie je prioritou práva podľa Národného programu pre prijatie acquis communautaire na rok 2001,

-        návrh výnosu nie je prioritou aproximácie práva podľa prílohy Prípravy asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie (tzv. Biela kniha),

-        návrh výnosu nie je prioritou aproximácie práva podľa Partnerstva pre vstup,

-        návrh výnosu nie je prioritou aproximácie práva podľa screeningu,

-        návrh výnosu nie je prioritou aproximácie práva vyplývajúcou z Pravidelnej správy Európskej komisie o pripravenosti Slovenskej republiky na členstvo v Európskej únii, pre identifikáciu návrhu výnosu z pohľadu plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky je tento bod bezpredmetný.

 

b)     Identifikácia záväzkov vyplývajúcich zo schválených negociačných pozícií v príslušnej kapitole, ktorá je predmetom návrhu výnosu.

Slovenská republika neprevzala na seba žiadny záväzok vyplývajúci zo schválených negociačných pozícií vo vzťahu k predmetnému návrhu výnosu.

 

4.      Problematika návrhu výnosu:

a)     nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev.

Problematika návrhu výnosu je ponechaná na vnútroštátnu právnu úpravu.

 

b)     Nie je upravená v práve Európskej únie.

      Problematika návrhu výnosu je ponechaná na vnútroštátnu právnu úpravu.

 

5.      Stupeň zlučiteľnosti návrhu výnosu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:

vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie sa k stupňu zlučiteľnosti návrhu výnosu s právom ES/EÚ.

 

6.      Gestor (spolupracujúce rezorty):

pre určenie gestorstva k smerniciam je tento bod bezpredmetný.

 

7.      Účasť expertov pri príprave návrhu výnosu a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu výnosu s právom ES/EÚ:

účasť expertov na príprave návrhu výnosu nebola využitá.

 

 

Doložka finančných, ekonomických a environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť

 

Návrh výnosu nebude mať priamy dopad na verejné financie a zamestnanosť ani na životné prostredie.

Osobitná časť

 

K čl. I

 

K bodu 1

 

Legislatívno-technický   zásah,  ktorým  sa  navrhuje  nahradiť   už  zrušený  zákon  o ochrane osobných údajov v súčasnosti platným zákonom č. 428/2002 Z.z.

 

K bodu 2

 

            Legislatívno-technický zásah, ktorým sa navrhuje zosúladiť nadpis § 6 s novelizovaným § 146 ods. 11 zákona o štátnej službe.

 

K bodu 3

 

            Navrhuje sa zosúladiť obsah výnosu s čl. II bod 71 zákona, podľa ktorého sa zo zákona o štátnej službe vypúšťajú ustanovenia § 200 až § 222 z dôvodu, že problematiku nemocenského zabezpečenia, dôchodkového zabezpečenia a výsluhového zabezpečenia upravuje zákon. V dôsledku toho je potrebné z výnosu vypustiť ustanovenia § 11 až § 16, ktorými sa vykonávajú už zrušené ustanovenia § 200 až § 222 zákona o štátnej službe.

 

K čl. II

 

            V ustanovení o účinnosti sa navrhuje, aby predmetný výnos nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov, keďže neobsahuje žiadne ustanovenie, z ktorého by vyplýval pre adresáta akýkoľvek príkaz alebo zákaz, resp. povolenie.