Odôvodnenie
Všeobecná časť
Zákonom č. 328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“), ktorý nadobudol účinnosť 1. júla 2002, bol súčasne novelizovaný aj zákon č. 73/1998 Z.z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o štátnej službe“). V zákone sú ustanovené, okrem iných inštitútov, aj podmienky poskytovania dávok výsluhového zabezpečenia, napríklad výsluhový dôchodok, výsluhový príspevok, odchodné, úmrtné a podobne. Vzhľadom na skutočnosť, že prijatím zákona a ostatnej novely zákona o štátnej služby sa podstatným spôsobom zmenila filozofia sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov a tiež aj vecná stránka mnohých inštitútov, je potrebné, aby sa vypustili z výnosu Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky z 22 júna 1998, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 73/1998 Z.z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície (ďalej len „výnos“) tie ustanovenia, ktoré sú v rozpore s vyššie citovanými zákonmi.
Predkladaný návrh výnosu je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a zákonom a zákonom o štátnej službe, na vykonanie ktorého je navrhnutý a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh výnosu a nebude mať žiaden dopad na štátny rozpočet.
právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Navrhovateľ výnosu:
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu výnosu:
výnos Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 73/1998 Z.z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície.
3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) identifikácia predmetu návrhu výnosu z pohľadu Európskej dohody o pridružení, Národného programu pre prijatie acquis communautaire, Partnerstva pre vstup, Bielej knihy, screeningu, Pravidelnej správy Európskej komisie o pripravenosti Slovenskej republiky na členstvo v Európskej únii a plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky,
- návrh výnosu nie je prioritou aproximácie práva podľa čl. 70 Európskej dohody o pridružení uzatvorenej medzi Európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi na strane jednej a Slovenskou republikou na strane druhej (tzv. Asociačná dohoda),
- návrh výnosu nie je prioritou práva podľa Národného programu pre prijatie acquis communautaire na rok 2001,
- návrh výnosu nie je prioritou aproximácie práva podľa prílohy Prípravy asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie (tzv. Biela kniha),
- návrh výnosu nie je prioritou aproximácie práva podľa Partnerstva pre vstup,
- návrh výnosu nie je prioritou aproximácie práva podľa screeningu,
- návrh výnosu nie je prioritou aproximácie práva vyplývajúcou z Pravidelnej správy Európskej komisie o pripravenosti Slovenskej republiky na členstvo v Európskej únii, pre identifikáciu návrhu výnosu z pohľadu plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky je tento bod bezpredmetný.
b) Identifikácia záväzkov vyplývajúcich zo schválených negociačných pozícií v príslušnej kapitole, ktorá je predmetom návrhu výnosu.
Slovenská republika neprevzala na seba žiadny záväzok vyplývajúci zo schválených negociačných pozícií vo vzťahu k predmetnému návrhu výnosu.
4. Problematika návrhu výnosu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev.
Problematika návrhu výnosu je ponechaná na vnútroštátnu právnu úpravu.
b) Nie je upravená v práve Európskej únie.
Problematika návrhu výnosu je ponechaná na vnútroštátnu právnu úpravu.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu výnosu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie sa k stupňu zlučiteľnosti návrhu výnosu s právom ES/EÚ.
6. Gestor (spolupracujúce rezorty):
pre určenie gestorstva k smerniciam je tento bod bezpredmetný.
7. Účasť expertov pri príprave návrhu výnosu a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu výnosu s právom ES/EÚ:
účasť expertov na príprave návrhu výnosu nebola využitá.
Doložka finančných, ekonomických a environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť
Návrh výnosu nebude mať priamy dopad na verejné financie a zamestnanosť ani na životné prostredie.
Osobitná časť
K bodu 1
Legislatívno-technický zásah, ktorým sa navrhuje nahradiť už zrušený zákon o ochrane osobných údajov v súčasnosti platným zákonom č. 428/2002 Z.z.
K bodu 2
Legislatívno-technický zásah, ktorým sa navrhuje zosúladiť nadpis § 6 s novelizovaným § 146 ods. 11 zákona o štátnej službe.
K bodu 3
Navrhuje sa zosúladiť obsah výnosu s čl. II bod 71 zákona, podľa ktorého sa zo zákona o štátnej službe vypúšťajú ustanovenia § 200 až § 222 z dôvodu, že problematiku nemocenského zabezpečenia, dôchodkového zabezpečenia a výsluhového zabezpečenia upravuje zákon. V dôsledku toho je potrebné z výnosu vypustiť ustanovenia § 11 až § 16, ktorými sa vykonávajú už zrušené ustanovenia § 200 až § 222 zákona o štátnej službe.
K čl. II
V ustanovení o účinnosti sa navrhuje, aby predmetný výnos nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov, keďže neobsahuje žiadne ustanovenie, z ktorého by vyplýval pre adresáta akýkoľvek príkaz alebo zákaz, resp. povolenie.