DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI

právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie

 

1. Navrhovateľ právneho predpisu:

 vláda Slovenskej republiky.

 

2. Názov návrhu právneho predpisu:

 Zákon o zriadení Úradu špeciálneho prokurátora na odhaľovanie  a trestné stíhanie korupcie a organizovaného zločinu, o zriadení Špeciálneho súdu a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

 

3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:

a)    problematika návrhu zákona nie je prioritou aproximácie  práva podľa článku 70 Európskej dohody o pridružení, ani  podľa Národného programu pre prijatie acquis communautaire,  Partnerstva pre vstup, Bielej knihy a screeningu; návrh zákona je súčasťou Plánu legislatívnych úloh vlády  Slovenskej republiky na rok 2003,

b)    úloha prijať predmetný zákon je súčasťou Prioritných úloh vlády SR vyplývajúcich z Pravidelnej správy Európskej komisie o pripravenosti Slovenskej republiky na členstvo v Európskej únii z 9.10.2002.

 

4. Problematika návrhu právneho predpisu nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev ani v práve Európskej únie, súvisí  však s bojom proti korupcii, na ktorý sa vzťahuje

 - Trestnoprávny dohovor o korupcii (oznámenie Ministerstva  zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 375/2002 Z.z.),

 - Dohovor o boji proti úplatkárstvu, na ktorom sa podieľajú  úradníci Európskych spoločenstiev alebo členských štátov  Európskej únie z roku 1997,

 - Protokol k Dohovoru o ochrane finančných záujmov Európskych  spoločenstiev za účelom špecifického zaoberania sa problémom  korupcie z roku 1995,

 - Spoločné stanovisko k rokovaniam v Rade Európy a OECD týkajúcich sa korupcie z roku 1998,

 - Dohovor OSN proti nadnárodnému organizovanému zločinu,

 - Dohovor Rady Európy č. 141 o praní špinavých peňazí, skúmaní, zhabaní a konfiškácii ziskov zo zločinu,

 - Direktíva Rady Európskeho spoločenstva č. 91/208/EEC.

 

5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:

Žiadna.

 

 

6. Gestor (spolupracujúce rezorty):

 Vzhľadom k bodom 4 a 5 bezpredmetné.

 

 

7. Účasť expertov pri príprave návrhu právneho predpisu a ich  stanovisko k zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom  Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie (špecifikácia  úrovne a spôsobu expertnej účasti, napr. konzultácie a pod.):

Na príprave návrhu zákona sa aktívne podieľal predvstupový poradca proti korupcii v Slovenskej republiky pán Jorge Ángel  Espina Ramos.

 

 

 

Doložka finančných, ekonomických a environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť

 

 

Prvá časť - odhad vplyvu na verejné financie:

          Navrhovaná právna úprava zakladá zvýšenie nárokov na štátny rozpočet, ktorý je uvedený v priloženom predpokladanom finančnom dosahu navrhovaného zákona na štátny rozpočet. Nároky na rozpočty vyšších územných celkov nezakladá.

 

Druhá časť - odhad vplyvu na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb:

          Problematika upravená v návrhu zákona by mala prispieť k zvýšeniu bezpečnosti, stability a ekonomického rozvoja.

 

Tretia časť - odhad vplyvu na životné prostredie:

          Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na životné prostredie.

 

Štvrtá časť - odhad vplyvu na zamestnanosť:

Návrh zákona zakladá zvýšenie nárokov na pracovné sily a na organizačné zabezpečenie, ktorý je uvedený v priloženom predpokladanom finančnom dosahu navrhovaného zákona na štátny rozpočet.

 

 

 

 

 

Predpokladaný finančný dosah navrhovaného zákona na štátny rozpočet v tis. Sk na roky 2003 a 2004

 

 

1. Špeciálny súd

v tis. Sk

VÝDAVKY

ROK

2003 (1/4 roka) - účinnosť

2004

 

A.    MATERIÁLNO-TECHNICKÉ A OCHRANNÉ ZARIADENIE

 

1.     Budova Špeciálneho súdu

a)     z vlastného fondu budov

- stavebné úpravy (prispôsobenie)

b)     získaná nákupom

stavebné úpravy

c)     získaná prevodom majetku

-        stavebné úpravy

 

2.     Ochrana budovy Špeciálneho súdu

Podľa predbežného odhadu pracovníkov Úradu pre ochranu ústavných činiteľov a DM MV SR bude potrebné na technické zariadenia a úpravy budovy vynaložiť ....

 

3.     Väzenská a justičná stráž

3 príslušníci (mzdy + poistné fondy)

 

4.     Prevádzkové náklady Špeciálneho súdu

Pre potrebu kvantifikácie sú použité ročné prevádzkové výdavky podobne veľkých súdov (Okresný súd Pezinok, Okresný súd Malacky)

 

 

 

 

 

-

5 000

cca 50 000 – 100 000

cca 10 000 – 20 000

-

cca 10 000 – 20 000

 

 

 

 

cca 50 000

 

 

148

 

 

750

 

 

 

 

 

-

-

-

-

-

-

 

 

 

 

-

 

 

590

 

 

3 000

 

 

 

v tis. Sk

VÝDAVKY

ROK

2003 (1/4 roka) - účinnosť

2004

5.     Zariadenie budovy Špeciálneho súdu – len pre rozpočet Ministerstva spravodlivosti SR

 

a)     Nábytok

-        9 sudcov x 100 000 Sk

-        12 zamestnancov štátnej služby x 90 000 Sk

-        11 zamestnancov verejnej služby x 40 000 Sk

 

b)     Výpočtová technika + sieť

-        9 sudcov + 19 zamestnancov = 28 osôb x 65 000 Sk

-        počítačová sieť

 

c)     Kancelárska a reprografická technika

(trezory, kopírky, atď.)

 

d)     Vozový park

-        2 služobné vozidlá (900 + 500 tis. Sk)

 

e)     Telefónna ústredňa

 

f)      Zariadenia pojednávacích miestností

1 veľká + 2 malé (1 x 1 000 tis. Sk + 2 x 500 tis. Sk)

 

g)     Náhradný zdroj elektrickej energie

 

SPOLU za „A“

Ad 1.a    -   vlastná budova

Ad 1.b    -   nákup budovy

Ad 1.c    -   prevod budovy

 

 

 

 

 

900

1 080

440

 

 

1 820

500

 

 

3000

 

 

1 400

 

3 000

 

 

2 000

 

2 000

 

 

72 038

187 038

87 038

 

 

 

 

-

-

-

 

 

-

-

 

 

-

 

 

-

 

-

 

 

-

 

-

 

 

3 590

3 590

3 590

 

VÝDAVKY

ROK

2003 (1/4 roka) - účinnosť

2004

 

B.    PERSONÁLNE A MZDOVÉ ZABEZPEČENIE – ZAMESTNANCI

 

1.     Štátna služba

-        3 zapisovateľky

2003 = 3 x 6 mesiacov x 9 500 Sk

2004 = 3 x 13,5 mes. x 9 500 Sk

 

 

 

 

 

86

 

 

 

 

 

 

384

 

 

-        1 vedúca kancelárie

2003 = 1 x 6 mes. x 12 000 Sk

2004 = 1 x 13,5 mes. x 12 000 Sk

 

 

36

 

 

 

162

 

-        3 vyšší súdni úradníci

2003 = 3 x 6 mes. x 17 000 Sk

2004 = 3 x 13,5 mes. x 17 000 Sk

 

 

 

153

 

 

 

689

 

 

-        1 ved. súdnej správy + dozorný úradník

2003 = 1 x 6 mes. x 20 000 Sk

2004 = 1 x 13,5 mes. x 20 000 Sk

 

 

 

60

 

 

 

270

 

-        2 účtovníci

2003    = 2 x 6 mes. x 12 000 Sk

2004    = 2 x 13,5 mes. x 12 000 Sk

 

 

 

72

 

 

 

324

 

 

-        1 informatik

2003 = 1 x 6 mes. x 17 000 Sk

2005    = 1 x 13,5 mes. x 17 000 Sk

 

 

 

51

 

 

 

230

 

v tis. Sk

VÝDAVKY

ROK

2003 (1/4 roka) - účinnosť

2004

 

-        1 rozpočtár + personalista

2003 = 1 x 6 mes. x 14 000 Sk

2004 = 1 x 13,5 mes. x 14 000 Sk

 

 

 

42

 

 

 

189

 

2.     Verejná služba

-        1 správca budovy + hospodár

2003 = 1 x 6 mes. x 10 000 Sk

2004 = 1 x 13 mes. x 10 000 Sk

 

 

 

30

 

 

 

 

130

 

-        1 pokladník

2003 = 1 x 6 mes. x 10 000 Sk

2004 = 1 x 13 mes. x 10 000 Sk

 

 

 

30

 

 

 

 

130

 

-        1 podateľňa

2003 = 1 x 6 mes. x 7 000 Sk

2004 = 1 x 13 mes. x 7 000 Sk

 

 

 

21

 

 

 

91

 

-        3 strážnici

2003 = 3 x 6 mes. x 7 000 Sk

2004 = 3 x 13 mes. x 7 000 Sk

 

 

 

63

 

 

 

273

 

-        1 telefonista

2003 = 1 x 6 mes. x 6 000 Sk

2004 = 1 x 13 mes. x 6000 Sk

 

 

 

18

 

 

 

 

78

 

 

v tis. Sk

VÝDAVKY

ROK

2003 (1/4 roka) - účinnosť

2004

 

-        1 údržbár

2003 = 1 x 6 mes. x 7 000 Sk

2004 = 1 x 13,5 mes. x 7 000 Sk

 

 

 

21

 

 

 

91

 

-        1 vodič

2003 = 1 x 6 mes. x 7 000 Sk

2004 = 1 x 13 mes. x 7 000 Sk

 

 

 

21

 

 

 

91

 

-        2 upratovačky

2003 = 2 x 6 mes. x 5 000 Sk

2004 = 2 x 13 mes. x 5 000 Sk

 

 

 

30

 

 

 

130

                                                   

                                                      - štátna služba    12 zamest.

SPOLU – mzdové prostriedky   - verejná služba – 11 zamest.

                                                            - spolu

 

500

234

734

 

2 248

1 014

3 262

 

3.     Odvody do poistných fondov (38 %)

279

1 240

    SPOLU za „B“ – Mzdy + poistné fondy - zamestnanci

1 013

4 502

 

 

 

 

 

 

 

 

v tis. Sk

VÝDAVKY

ROK

2003 (1/4 roka) – účinnosť

2004

 
C.    DOPAD Z NÁVRHU ZÁKONA DĽA PARAGRAFOV

 

-        Čl. I. - § 12 Ochrana osôb

Vykonávaná bezplatne orgánmi Policajného zboru na základe jednotlivých rozhodnutí ministra vnútra SR. Identifikácia dopadu tejto ochrany na štátny rozpočet nie je konkretizovaná, nakoľko pôjde o pokrytie individuálnych potrieb rôzneho rozsahu v rôznom čase.

 

 

-        Čl. VI. – body 5 – 8  Riadiaci príplatok

 

-predseda Špeciálneho súdu

2003 = 1 x 6 mes. x 6 200 Sk

2004 = 1 x 14 mes. x 6 200 Sk

 

-        podpredseda Špeciálneho súdu

2003 = 1 x 6 mes. x 3 600 Sk

2004 = 1 x 14 x 3 600 Sk

 

-        predseda senátu Špeciálneho súdu (3 senáty)

2003 = 3 x 6 mes. x 2 000 Sk

2004 = 3 x 14 mes. x 2 000 Sk

 

 

 

 

 

 

 

-

 

 

 

 

 

 

 

19

 

 

 

11

 

 

 

18

 

 

 

 

 

 

-

 

 

 

 

 

 

 

 

87

 

 

 

50

 

 

 

84

 

 

v tis. Sk

VÝDAVKY

ROK

2003 (1/4 roka) – účinnosť

2004

-         Čl. VI. – bod 9 – Funkčný príplatok

-        9 sudcov na Špeciálnom súde

2003 = 9 x 6 mes. x 5 x 5 570 Sk (min. mzda)

2004 = 9 x 14 mes. x 5 x 5 570 Sk

 

-        6 sudcov na Najvyššom súde SR

2003 = 6 x 6 mes. x 5 x 5 570 Sk (min. mzda)

2004 = 6 x 14 mes. x. 5 x 5 570 Sk

 

 

-        ČL. XIII. - § 91a – mesačný príplatok zamestnancovi v štátnej službe

12 zamestnancov v štátnej službe na Špeciálnom súde

2003 = 12 x 6 mes. x 1 x 5 570 Sk (min. mzda)

2004 = 12 x 13,5 mes. x 1 x 5 570 Sk

 

-        Čl. XIV. - §25a – mesačný príplatok zamestnancovi vo verejnej službe na Špeciálnom súde

11 zamestnancov vo verejnej službe na ŠS

2003 = 11 x 6 mes. x 1 x 5 570 Sk (min. mzda)

2004 = 11 x 13 mes. x 1 x 5 570 Sk

 

 

 

 

752

 

 

 

502

 

 

 

 

 

 

201

 

 

 

 

 

184

 

 

 

3 509

 

 

 

2 340

 

 

 

 

 

 

902

 

 

 

 

 

796

 

SPOLU – mzdové prostriedky

1 687

7 768

Odvody do poistných fondov (38 %)

641

2 952

SPOLU „C“

2 328

10 720

 

 

 

 

 

 

v tis. Sk

VÝDAVKY

ROK

2003 (1/4 roka) – účinnosť

2004

D.    REKAPITULÁCIA

 

A.    Materiálno-technické a ochranné vybavenie

Ad.1a  -  vlastná budova

Ad.1b  -  nákup budovy

Ad.1c  -  prevod budovy

 

B.    Personálne a mzdové zabezpečenie – zamestnanci

 

C.    Dopad návrhu zákona dľa paragrafov

 

 

 

 

72 038

187 038

87 038

 

1 013

 

2 328

 

 

 

3 590

3 590

3 590

 

4 502

 

10 720

 

      CELKOVÝ DOPAD      A + B + C 

Ad.1.a  -  vlastná budova

Ad.1.b  -  nákup budovy

Ad.1.c  -  prevod budovy

 

 

 

75 379

190 379

90 379

 

 

18 812

18 812

18 812

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Úrad špeciálneho prokurátora

ROK 2003 (od. 1. 10. 2003)

v tis. Sk

1.

Mzdové prostriedky s p o l u

4 939

1.1.

Funkčný plat

3 150

 

prokurátori - v počte 15 (15x50x3)

2 250

 

zamestnanci v štátnej službe - v počte 10 (10x20x3)

600

 

zamestnanci vo verejnej službe - v počte 7 (7x15x3)

315

 

zamestnanci vo ver. službe - vodiči - v počte 3 (3x15x3)

135

1.2.

Príplatok za plnenie úloh ÚŠP

1 789

 

prokurátori (5x5570* x3) x 15

1 253

 

colníci (3x5570x3) x 2

101

 

zamestnanci daňového orgánu (3x5570x3) x 2

101

 

štátni zamestnanci (5570x3) x 10

167

 

verejní zamestnanci, vrátane vodičov (5570x3) x 10

167

2.

P o i s t n é (30 % zo mzdových prostriedkov)

1 482

3.

Prevádzkové výdavky

1 300

3.1.

režijné náklady na budovu

200

3.2.

ostatné prevádzkové výdavky (55x40)

1 100

4.

Materiálne vybavenie ÚŠP

24725

4.1.

hradené z bežných výdavkov

1 805

4.1.1.

prostriedky osobnej ochrany (20x10)

200

4.1.2.

mobilné telefóny (38x15)

570

* minimálna mzda je vo výške 5 570,- Sk.

4.1.3.

telefóny (35x2000)

70

4.1.4.

kancelárska technika

965

 

skartovačky (20x7)

140

 

elektrické písacie stroje (15x15)

225

 

ohňovzdorné skrine (20x20)

400

 

scanery (4x15)

60

 

minidiktafóny (35x4)

140

4.2.

hradené z kapitálových výdavkov

22920

4.2.1.

motorové vozidlá Škoda Octavia (8x750)

6 000

4.2.2.

zabezpečenie ochrany objektu (technické zariadenia)

1 000

4.2.3.

výpočtová technika (52x75)

3 900

4.2.4.

výzbroj a výstroj (18x70)

1 260

4.2.5.

zariadenie kancelárií a ost. priestorov
(30x70) + (5x100) + (2x30)

2 660

4.2.6.

kancelárska technika

8 100

 

kopírky (8x60)

480

 

faxy (4x30)

120

 

notebooky s prísl.tlačiarňou (20x180)

3 600

 

videokamery (2x50)

100

 

TV s videoprehrávačom (5x50)

250

 

nahrávacie a prehrávacie audiozostavy (5x150)

750

 

veľké trezory (10x180)

1 800

 

malé trezory (20x50)

1 000

 

Celkové výdavky na zriadenie ÚŠP a na financovanie jeho činnosti v roku 2003 (október – december)

32535

 

z toho: bežné výdavky

12615

 

kapitálové výdavky

22920

ROK 2004

v tis Sk

1.

Mzdové prostriedky s p o l u

22899

1.1.

Funkčný plat

14700

 

prokurátori (15x700)

10500

 

zamestnanci v štátnej službe (10x240)

2 400

 

zamestnanci vo verejnej službe (7x180 )

1 260

 

zamestnanci vo ver.službe - vodiči (3x180)

540

1.2.

Príplatok za plnenie úloh ÚŠP

8 199

 

prokurátori (5x5570x14) x 15

5 849

 

colníci (3x5570x14) x 2

468

 

zam.daňového orgánu (3x5570x13) x 2

434

 

štátni zamestnanci (5570x13) x 10

724

 

verejní zamestnanci (5570x13) x 10

724

2.

P o i s t n é (30 % zo mzdových prostriedkov)

6 870

3.

Prevádzkové výdavky

5 200

3.1.

režijné náklady na budovu

800

3.2.

ostatné prevádzkové výdavky (55x80)

4 400

 

Ročné výdavky na financovanie činnosti ÚŠP

34969

 

z toho bežné výdavky

34969