PREDKLADACIA
SPRÁVA
Podnet na vypracovanie
návrhu zákona:
Návrh zákona o Úrade špeciálnej
prokuratúry a Špeciálnom súde a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol
vypracovaný na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na
rok 2003. Návrh zákona je predložený do medzirezortného pripomienkového konania
v znení schválenom na medzirezortnej súčinnostnej porade dňa 21.2.2003 za
účasti podpredsedu vlády a ministra spravodlivosti, ministra vnútra
a generálneho prokurátora. Návrh zákona je súčasťou Prioritných úloh vlády
SR vyplývajúcich z Pravidelnej správy Európskej komisie a pripravenosti SR na členstvo v EÚ
z 9.10.2002.
Účel sledovaný
predloženým návrhom zákona a odôvodnenie jeho potreby:
Účelom navrhovanej právnej úpravy je
zriadiť
a)
Úrad špeciálnej prokuratúry ako osobitnú súčasť Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky na
odhaľovanie a trestné stíhanie korupcie a organizovaného zločinu,
b) Špeciálny súd príslušný na konanie a rozhodovanie o veciach patriacich do pôsobnosti Úradu špeciálnej prokuratúry (§ 7 ods. 1 zákona Národnej rady
Slovenskej republiky č. 328/1996 Z.z., ktorým sa ustanovujú nové sídla a obvody
súdov a o zmene a doplnení niektorých
zákonov).
Obsah návrhu zákona:
Navrhovaná právna úprava obsahuje
a)
ustanovenie o zriadení Úradu špeciálnej prokuratúry, vymedzuje právomoci úradu,
jeho pôsobnosť, prostriedky a formy plnenia úloh, personálne zloženie úradu a
právne vzťahy v pracovnoprávnej oblasti osôb vyčlenených na plnenie úloh
zverených do pôsobnosti úradu,
b) ustanovenie o zriadení Špeciálneho súdu, vymedzuje jeho pôsobnosť a
organizáciu, konanie pred ním, postavenie sudcov Špeciálneho súdu a ich práva
a povinnosti.
V návrhu zákona
sú upravené alternatívy pri týchto ustanoveniach:
V týchto prípadoch je prvá alternatíva vždy návrh Generálnej prokuratúry SR, druhá alternatíva, príp. tretia alternatíva návrh Ministerstva spravodlivosti SR.
Očakávaný dosah novej
právnej úpravy na štátny rozpočet a na rozpočty vyšších územných celkov:
Predkladaný návrh zákona zakladá
zvýšenie nárokov na finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu a zvýšené nároky
na pracovné sily a organizačné zabezpečenie. Zvýšenie nárokov z rozpočtov
vyšších územných celkov nezakladá.
Informácia o
prerokovaní návrhu zákona v Rade hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej
republiky a v poradných orgánoch vlády:
Návrh
zákona ešte nebol prerokovaný v Legislatívnej rade vlády Slovenskej republiky a
Rade hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej republiky.
Dôvod
nesprístupňovania návrhu zákona:
Nie je dôvod na nesprístupnenie návrhu
zákona.
Informácia o
pripomienkovom konaní:
Návrh
zákona bol zaslaný na pripomienkové konanie všetkým subjektom, ktorým je podľa
Legislatívnych pravidiel vlády SR, predkladateľ povinný zaslať návrh zákona na
zaujatie stanoviska, ako aj niektorým ďalším inštitúciám.
Informácia o
pripomienkach verejnosti:
Návrh zákona bol sprístupnený na
internete. Ak bude k navrhovanej právnej úprave uplatnená hromadná pripomienka
verejnosti alebo väčší počet obsahovo príbuzných pripomienok verejnosti,
predkladateľ ich vyhodnotí a akceptované pripomienky zapracuje do návrhu
zákona.