PREDKLADACIA SPRÁVA

 

 

Podnet na vypracovanie návrhu zákona:

 

Návrh zákona o Úrade špeciálnej prokuratúry a Špeciálnom súde a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol vypracovaný na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2003. Návrh zákona je predložený do medzirezortného pripomienkového konania v znení schválenom na medzirezortnej súčinnostnej porade dňa 21.2.2003 za účasti podpredsedu vlády a ministra spravodlivosti, ministra vnútra a generálneho prokurátora. Návrh zákona je súčasťou Prioritných úloh vlády SR vyplývajúcich z Pravidelnej správy Európskej komisie  a pripravenosti SR na členstvo v EÚ z 9.10.2002.

 

Účel sledovaný predloženým návrhom zákona a odôvodnenie jeho potreby:

 

Účelom navrhovanej právnej úpravy je zriadiť

     a) Úrad špeciálnej prokuratúry ako osobitnú súčasť Generálnej  prokuratúry Slovenskej republiky na odhaľovanie a trestné stíhanie korupcie a organizovaného zločinu,

     b) Špeciálny súd príslušný na konanie a rozhodovanie o veciach  patriacich do pôsobnosti Úradu špeciálnej prokuratúry (§ 7 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 328/1996 Z.z., ktorým sa ustanovujú nové sídla a obvody súdov a o zmene  a doplnení niektorých zákonov).

 

Obsah návrhu zákona:

 

Navrhovaná právna úprava obsahuje

     a) ustanovenie o zriadení Úradu špeciálnej prokuratúry, vymedzuje právomoci úradu, jeho pôsobnosť, prostriedky a formy plnenia úloh, personálne zloženie úradu a právne vzťahy v pracovnoprávnej oblasti osôb vyčlenených na plnenie úloh zverených do pôsobnosti úradu,

     b) ustanovenie o zriadení Špeciálneho súdu, vymedzuje jeho pôsobnosť a organizáciu, konanie pred ním, postavenie sudcov Špeciálneho súdu a ich práva a povinnosti.

 

V návrhu zákona sú upravené alternatívy pri týchto ustanoveniach:

  1. čl. I, § 5 ods. 1,
  2. čl. I, § 5 ods. 2,
  3. čl. I, § 7 ods. 6,
  4. čl. I, § 16,
  5. čl. VII, body 21-23,
  6. čl. VII, body 24-35,
  7. čl. VII, bod 36,
  8. čl. XV, bod 2,
  9. čl. XV, bod 3, § 24a,
  10. čl. XV, bod 3, § 24d.

 

V týchto prípadoch je prvá alternatíva vždy návrh Generálnej prokuratúry SR, druhá alternatíva, príp. tretia alternatíva návrh Ministerstva spravodlivosti SR.

 

 

Očakávaný dosah novej právnej úpravy na štátny rozpočet a na rozpočty vyšších územných celkov:

 

Predkladaný návrh zákona zakladá zvýšenie nárokov na finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu a zvýšené nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie. Zvýšenie nárokov z rozpočtov vyšších územných celkov nezakladá.

 

Informácia o prerokovaní návrhu zákona v Rade hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej republiky a v poradných orgánoch vlády:

 

Návrh zákona ešte nebol prerokovaný v Legislatívnej rade vlády Slovenskej republiky a Rade hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej republiky.

 

Dôvod nesprístupňovania návrhu zákona:

 

Nie je dôvod na nesprístupnenie návrhu zákona.

 

Informácia o pripomienkovom konaní:

 

          Návrh zákona bol zaslaný na pripomienkové konanie všetkým subjektom, ktorým je podľa Legislatívnych pravidiel vlády SR, predkladateľ povinný zaslať návrh zákona na zaujatie stanoviska, ako aj niektorým ďalším inštitúciám.

 

Informácia o pripomienkach verejnosti:

 

Návrh zákona bol sprístupnený na internete. Ak bude k navrhovanej právnej úprave uplatnená hromadná pripomienka verejnosti alebo väčší počet obsahovo príbuzných pripomienok verejnosti, predkladateľ ich vyhodnotí a akceptované pripomienky zapracuje do návrhu zákona.