Predkladacia správa

 

 

            Boj proti korupcii je jednou z hlavných priorít súčasnej vlády. Vo svojom

programovom vyhlásení sa vláda SR zaviazala, že prijme opatrenia na minimalizáciu

možností vzniku a výskytu korupcie.

Uznesením vlády Slovenskej republiky č. 1359 z 11. decembra 2002 vláda SR

uložila podpredsedom vlády, ministrom a predsedom ostatných ústredných orgánov

štátnej správy SR povinnosť predložiť legislatívne zámery zákonov alebo návrhy

zákonov v oblasti boja proti korupcii na úseku ich pôsobnosti, ktorých prijatie vyplýva

z Programového vyhlásenia vlády SR. Z tohto dôvodu predkladá podpredseda vlády a

minister spravodlivosti tento legislatívny zámer.

Cieľom predkladaného materiálu je vytvoriť legislatívne a iné predpoklady  pre

minimalizáciu výskytu korupcie.

Z Programového vyhlásenia vlády SR vyplývajú pre Ministerstvo spravodlivosti

SR v trestnej oblasti nasledovné opatrenia smerujúce k zníženiu miery korupcie:

-          zrýchlenie súdneho konania, najmä dokončením projektu Súdny manažment;

-          vytvorenie inštitútu „korunného svedka“, ktorý slúži na odhalenie a usvedčenie osôb

podozrivých z korupcie a z organizovanej trestnej činnosti;

-          vytvorenie špeciálneho súdu a úradu špeciálneho prokurátora pre boj proti korupcii a

organizovanému zločinu;

-          zúženie rozsahu trestných sadzieb. 

Predkladaný legislatívny zámer sa týka týchto opatrení.

Pokiaľ ide o opatrenie týkajúce sa vytvorenia špeciálneho súdu a úradu

špeciálneho prokurátora pre boj proti korupcii a organizovanému zločinu, pripravuje sa

návrh zákona o Úrade špeciálneho prokurátora na odhaľovanie a trestné stíhanie

korupcie a organizovaného zločinu a o zriadení Špeciálneho súdu a o zmene

a doplnení niektorých zákonov, preto sa tento legislatívny zámer dotýka tohto opatrenia

len okrajovo.

            Tento materiál nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo

rozpočty vyšších územných celkov.

            Prerokovanie materiálu v Rade hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej

republiky vzhľadom na obsahové zameranie návrhu nie je potrebné.