Dôvodom
na vypracovanie novely Trestného zákona je vysoký stav násilnej kriminality na
Slovensku a nemožnosť trvalej, resp. dostatočnej izolácie páchateľov tejto
násilnej činnosti. Platný Trestný zákon neumožňuje napr. trvalú izoláciu
páchateľov brutálnych vrážd alebo dostatočne dlhodobú izoláciu recidivistov.
Cieľom predloženej novely Trestného zákona je
preto sprísnenie trestov, izolácia najnebezpečnejších zločincov, a tým vyššia
bezpečnosť v spoločnosti. Novela zavádza do Trestného zákona zásadu
„trikrát a dosť“, asperačnú zásadu, trest absolútneho
doživotia a sprísnenie trestu pri trestnom čine vraždy podľa § 219 ods. 2
a trestnom čine legalizácie príjmu z trestnej činnosti podľa § 252
ods. 1 až 3 Trestného zákona. Zároveň sa Trestný zákon dopĺňa o skutkovú
podstatu trestného činu Klonovania ľudskej bytosti.
Zásada
„trikrát a dosť“ predstavuje jednu
z foriem prísnejšieho postihu recidivistov, teda osôb opakovane
páchajúcich trestnú činnosť. Je založená na pravidle, na základe ktorého súd
pri treťom odsúdení za násilný trestný čin povinne ukladá trest odňatia slobody
na doživotie. Návrh predpokladá uloženie trestu relatívneho doživotia, t.j.
s možnosťou podmienečného prepustenia po výkone 25 rokov trestu.
Novela
zavádza do Trestného zákona, tzv. asperačnú zásadu,
podľa ktorej súd bude mať možnosť v prípadoch reálnej konkurencie
(spáchanie niekoľkých trestných činov viacerými skutkami) zvýšiť hornú hranicu
trestnej sadzby najťažšieho trestného činu o jednu polovicu a uložiť trest
v takto zvýšenej trestnej sadzbe.
Novela
Trestného zákona zavádza trest odňatia
slobody na doživotie bez možnosti podmienečného prepustenia na slobodu pri
niektorých obzvlášť závažných úmyselných trestných činoch, resp. pri ich
špeciálnej recidíve.
Sprísnenie
trestov sa dotkne aj trestného činu vraždy podľa § 219 ods. 2, pri
ktorom sa vypúšťa možnosť uložiť trest odňatia slobody na 12 až 15 rokov
a súd bude musieť uložiť ako trest výnimočný trest, t.j. trest odňatia
slobody nad 15 do 25 rokov alebo doživotie.
Sprísnenie
trestov odňatia slobody pri trestnom čine legalizácie príjmu z trestnej
činnosti vyplýva z požiadavky Rámcového rozhodnutia Rady
z 26.6.2001 o praní špinavých peňazí, identifikácií, sledovaní,
zmrazení, zaistení, zabavení a konfiškácii nástrojov a príjmov
z trestnej činnosti, podľa ktorého má byť horná hranica trestnej sadzby
odňatia slobody pri tomto trestnom čine minimálne 4 roky.
Návrh
zavádza trest odňatia slobody, zákazu činnosti alebo peňažného trestu pre
fyzické osoby, ktoré spáchajú trestný čin klonovania
ľudskej bytosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej
republiky a medzinárodnými zmluvami.
Návrh
zákona nepredpokladá priame zvýšené nároky na štátny rozpočet, rozpočty obcí
alebo rozpočty vyšších územných celkov a nezakladá nároky na pracovné sily
a organizačné zabezpečenie.
Prerokovanie
návrhu zákona v Rade hospodárskej a sociálnej dohody SR, vzhľadom na
jeho obsah, nie je potrebné.
Problematika
návrhu zákona je upravená len primárnym právom EÚ, nie v sekundárnej
legislatíve – tzv. vnútorné veci a spravodlivosť, kde patrí aj
trestnoprávna úprava, sú zaradené do tzv. tretieho piliera a ich úprava je
ponechaná na jednotlivé členské krajiny EÚ. Z tohto dôvodu sa
k návrhu nevypracováva tabuľka zhody a otázka zhody je dostatočne
vyjadrená v doložke zlučiteľnosti.
Doložka
finančných, ekonomických a environmentálnych vplyvov a vplyvov na
zamestnanosť
1. Návrh zákona nemá priamy dopad
na verejné financie. Avšak v určitom dlhšom časovom horizonte
v súvislosti so zavedením zásady trikrát a dosť, so zavedením trestu
odňatia slobody bez možnosti podmienečného prepustenia na slobodu, so zavedením
asperačnej zásady, ako aj zmeny v § 219 ods.2
Trestného zákona, je potrebné očakávať určitý dopad na štátny rozpočet, keďže
v ústavoch na výkon trestu odňatia slobody bude vykonávať svoj trest
väčšie množstvo odsúdených, resp odsúdení búdu vykonávať trest odňatia slobody
po dlhšiu dobu. Pritom v roku 2001 boli ročné náklady na výkon trestu
odňatia slobody v III. nápravnovýchovnej skupine cca 330 tis. Sk.
2. Návrh zákona nebude mať ekonomický dopad na obyvateľov, hospodárenie
podnikateľskej správy a iných právnických osôb.
3. Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie.
4. Návrh zákona nebude mať vplyv
na zamestnanosť.
D o l o ž
k a z l u č
i t e ľ n o s t i
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: vláda Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu zákona: zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
140/1961 Zb. Trestný zákon v znení neskorších predpisov.
3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym
spoločenstvám a Európskej únii:
a)
Európska dohoda o pridružení v čl. 69 zaväzuje SR k zbližovaniu
existujúcich a budúcich legislatívnych prepisov SR s predpismi Spoločenstva.
Národný program pre prijatie acquis
communautaire prijal úlohy tiež na úseku boja proti
terorizmu, proti korupcii a proti organizovanému zločinu.
Partnerstvo pre vstup požaduje pre oblasť
spravodlivosti a vnútorných vecí posilnenie boja proti organizovanému zločinu,
obchodovaniu s ľuďmi, korupcii a praniu špinavých peňazí.
Screening zaviazal Slovenskú republiku tiež k legislatívnemu zabezpečeniu boja
proti organizovanému zločinu, obchodu s ľuďmi, korupcii a terorizmu.
Návrh novely Trestného zákona nie je zahrnutý v
Pláne legislatívnych úloh vlády SR na rok 2002.
b) V negociačných rokovaniach na príprave spoločného pozičného
dokumentu ku kapitole 24 - vnútorné veci a spravodlivosť boli úlohy zo screeningu konkretizované na zdokonalenie doterajších
ustanovení Trestného zákona na úroveň novších predpisov ES a EÚ.
4. Problematika návrhu právneho predpisu
a) je upravená v práve Európskej únie, a to
- hlava VI Zmluvy o Európskej únii – „Ustanovenia
o policajnej a justičnej spolupráci“,
- Rámcové rozhodnutie Rady
z 13.6.2002 o boji proti terorizmu,
- Rámcové rozhodnutie Rady z 19.7.2002 o boji proti
obchodovaniu s ľuďmi,
- Rámcové rozhodnutie Rady z 26.6.2001 o praní špinavých peňazí,
identifikácii vyhľadávaní, zmrazení, zabavení a konfiškácii nástrojov
a príjmov z trestnej činnosti,
- Spoločný postup z
24.2.1997 prijatý Radou podľa čl. K.3 Zmluvy o Európskej únii o boji
proti obchodu s ľuďmi a sexuálnemu vykorisťovaniu detí,
- Rezolúcia Rady z 20.9.1996 o ukladaní trestov za závažný
nezákonný obchod s drogami.
Tieto dokumenty
upravujú aj otázku trestov, pričom požadujú, aby členské štáty EÚ upravili
účinné, proporcionálne a odstrašujúce tresty. Pritom Rámcové
rozhodnutie Rady z 26.6.2001 o praní špinavých peňazí, identifikácii,
vyhľadávaní, zmrazení, zabavení a konfiškácii nástrojov a príjmov
z trestnej činnosti ukladá členským štátom upraviť trestný postih
s hornou hranicou trestnej sadzby odňatia slobody najmenej 4 roky pri
konaniach, ktoré slovenský Trestný zákon postihuje trestným činom legalizácie
príjmu z trestnej činnosti,
a to aj v § 252 ods. 1 Trestného zákona, kde je v súčasnosti horná
hranica trestnej sadzby 3 roky. Čiže uvedené ustanovenie sa zosúlaďuje
s týmto dokumentom EÚ.
b) nie je upravená
v práve Európskych spoločenstiev.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom
Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
a)
úplná
b)
žiadna.
6. Gestor (spolupracujúce rezorty): bezpredmetné.
7. Účasť expertov pri príprave návrhu právneho predpisu: bezpredmetné.
K bodu
1
Keďže pri trestnom čine
vraždy podľa § 219 ods. 2 bude možné uložiť ako trest iba výnimočný trest, je
potrebné navrhovaným spôsobom upraviť ustanovenie § 29 ods. 2.
Na
základe dnes platného právneho stavu je možné osobu odsúdenú na doživotie
prepustiť po uplynutí 25 rokov výkonu trestu. Jednou z foriem reakcie na stav
násilnej kriminality je zavedenie trestu absolútneho doživotia pri niektorých
obzvlášť závažných úmyselných trestných činoch, resp. pri ich špeciálnej recidíve,
kde možnosť nápravy páchateľa je prakticky vylúčená a kde si uloženie tohto
trestu vyžaduje efektívna ochrana spoločnosti pred týmto páchateľom (napr.
prípady viacnásobných alebo mimoriadne brutálnych vrážd). Trest odňatia slobody
na doživotie bez možnosti podmienečného prepustenia zabezpečuje trvalú ochranu
spoločnosti pred nebezpečným zločincom a zároveň pôsobí vysoko preventívne.
Je
pravdou, že trest absolútneho doživotia rezignuje na možnosť prevýchovy. Penologická teória vo svete však už pred niekoľkými rokmi
upustila od zvýrazňovania prevýchovného účinku trestu a do popredia sa dostal
represívny a preventívny účinok trestu (v zmysle generálnej prevencie). Aj
v našom systéme trestnej justície je zrejmé, že nádej na prevýchovy
niektorých zločincov je minimálna.
V krajinách,
ktoré dlhodobejšie aplikujú trest odňatia slobody na doživotie, sa vyskytli
viaceré prípady, kedy odsúdený na doživotie spáchal brutálne vraždy po
podmienečnom prepustení z doživotného trestu.[1]
Jedným
z najfrekventovanejších argumentov v neprospech trestu absolútneho
doživotia je zvýrazňovanie obavy, že väznice nebudú môcť zvládnuť správania
odsúdených na absolútne doživotie, pretože títo už nemajú čo stratiť.[2]
Aj keď tento argument vyznieva logicky, prax štátov, v ktorých sa absolútne
doživotie aplikuje, je úplne opačná. Odsúdení k tomuto trestu sa
v priemere správajú lepšie, ako ostatní odsúdení v najprísnejšej
nápravnovýchovnej skupine.[3]
Naviac, objekty väzníc sú prispôsobené stráženiu nebezpečných väzňov. Argument
o potrebe prepustiť najnebezpečnejších zločincov, pretože ich potenciál páchať
násilnú trestnú činnosť vo väznici je príliš vysoký na to, aby boli vo výkone
trestu, je absurdný.[4]
Trest
odňatia slobody na doživotie bez možnosti podmienečného prepustenia aplikuje
väčšina štátov v USA. Rastúci počet štátov aplikuje trest absolútneho
doživotia aj na trestné činy spojené s organizovaným predajom narkotík. Vo
Veľkej Británii o nemožnosti podmienečného
prepustenia z doživotného trestu odňatia slobody rozhoduje výkonná moc,
teda príslušný minister na základe odporúčania konajúceho sudcu.
V súčasnosti sa vo výkone doživotného trestu bez možnosti podmienečného
prepustenia nachádza vo Veľkej Británii 24 osôb.
V slovenskom
trestnom práve sa pri spáchaní niekoľkých trestných činov uplatňuje tzv.
absorpčná zásada pre ukladanie trestu, ktorá znamená, že páchateľ môže dosať
trest len vo výške trestnej sadzby najťažšieho spáchaného trestného činu. Táto
zásada neumožňuje v žiadnom prípade prekročiť pri ukladaní trestu hornú hranicu
trestnej sadzby za najprísnejšie sankcionovateľný
trestný čin. Páchateľ teda nie je za ďalšie spáchané trestné činy de facto
potrestaný.
Domnievame
sa, že súd by mal mať možnosť v prípadoch reálnej konkurencie (spáchanie
niekoľkých trestných činov viacerými skutkami) zvýšiť hornú hranicu trestnej
sadzby najťažšieho trestného činu o jednu tretinu. Súčasná právna úprava
umožňuje situáciu, kedy páchateľ, ktorý spáchal vo viacčinnom
súbehu X trestných činov, ktoré už odôvodňujú trest na hornej hranici sadzby
najťažšieho trestného činu, môže páchať ďalšie rovnaké alebo menej závažné
delikty už de facto beztrestne.
Beztrestné
páchanie trestných činov v právnom štáte považujeme za nespravodlivé. Sme
presvedčení, že zločinec má za každý spáchaný trestný čin dostať spravodlivý
trest.
Zásada
„trikrát a dosť“ predstavuje jednu z foriem prísnejšieho postihu
recidivistov, teda osôb opakovane páchajúcich trestnú činnosť. Je založená na
pravidle, na základe ktorého súd pri treťom odsúdení za násilný trestný čin
povinne ukladá trest odňatia slobody na doživotie. Návrh predpokladá uloženie
trestu relatívneho doživotia, t.j. s možnosťou podmienečného prepustenia
po výkone 25 rokov trestu.[5]
Zásada
„trikrát a dosť“ je založená na predpoklade, že pri opakovanej recidíve je
prevýchovný účinok trestu minimálny. Dôkazom tohto predpokladu je fakt, že
predchádzajúce právoplatne uložené tresty nemali žiaden vplyv na prevýchovu
páchateľa. V týchto prípadoch teda musí nastúpiť represívny účinok trestu
spočívajúci v dlhodobej izolácii takýchto páchateľov. Aplikácia inštitútu
„tri krát a dosť“ však okrem represívneho účinku pôsobí aj preventívne na
potenciálnych páchateľov násilnej trestnej činnosti.[6]
Podľa
kriminálnych štatistík existuje v prevažnej väčšine štátov relatívne malá
skupina osôb, ktoré sústavne páchajú násilnú trestnú činnosť. Táto malá skupina
osôb sa však výraznou mierou podieľa na celkovom množstve násilnej kriminality
v štáte. Cieľom inštitútu „tri krát a dosť“ je identifikovať túto skupinu
recidivistov a dlhodobo (trvalo) ju od spoločnosti izolovať. Zabránenie
v páchaní ďalšej trestnej činnosti týchto osôb by totiž malo viesť
k výraznému poklesu násilnej kriminality.[7]
Podľa
štatistických ukazovateľov v Spojených štátoch amerických pácha 6%
delikventov až 70% celkovej násilnej trestnej činnosti[8]
a 76% páchateľov, ktorí boli odsúdení viac ako tri krát pokračuje po prepustení
na slobodu v páchaní trestnej činnosti.[9]
Dĺžka
trestu má vplyv aj na pravdepodobnosť recidívy. Podľa kriminálnych štatistík
v USA sa vyskytla po prepustení z výkonu trestu nižšia miera recidívy
u odsúdených, ktorí vykonali dlhodobejšie tresty. Keďže návrh novely Trestného
zákona zachováva pri inštitúte „trikrát a dosť“ možnosť podmienečného
prepustenia z doživotného výkonu trestu odňatia slobody (po 25 rokoch
výkonu trestu), je tento ukazovateľ dôležitý pre celkové posudzovanie
efektivity zásady „tri krát a dosť“ v praxi.
Zásada
„trikrát a dosť“ bola začlenená do trestnoprávnych kódexov v 30 štátoch
v USA a vo federálnom zákonodarstve (v Kalifornii dokonca formou ústavného
zákona). Vo väčšine krajín sa aplikuje pri násilných a drogových deliktoch.
V niektorých štátoch sa aplikuje aj pri vybraných majetkových deliktoch.
Vo Veľkej Británii sa aplikuje zásada „dvakrát a dosť“ (teda ukladanie obligatórneho
trestu odňatia slobody na doživotie už pri druhom odsúdení) pri najzávažnejších
násilných trestných činoch. Navrhovaná úprava sa obmedzuje na užšiu verziu
tohto inštitútu, ktorá zahŕňa iba násilné a drogové delikty.
Aplikácia
inštitútu „trikrát a dosť“ by nemala mať veľmi výrazný vplyv na celkový počet
odsúdených. Vo väčšine štátov veľkosti Slovenska bol tento inštitút aplikovaný
na 100-300 recidivistoch. Podľa štatistických ukazovateľov Zboru väzenskej a
justičnej stráže SR by sa aplikácia zásady „trikrát a dosť“ týkala 284 osôb,
ktoré sa v súčasnosti nachádzajú vo výkone trestu odňatia slobody. Celkový
počet osôb vo výkone trestu sa však zvýši iba o určitú časť z počtu 284.
Väčšina osôb, na ktoré sa po prijatí novely Trestného zákona bude vzťahovať
inštitút „trikrát a dosť“ je totiž aj v súčasnosti po väčšiu časť svojej
kriminálnej kariéry vo výkone trestu. Samozrejme s tým rozdielom, že počas
pobytu na slobode medzi jednotlivými výkonmi trestu odňatia slobody sa
dopúšťajú ďalšej trestnej činnosti. Účelom inštitútu „trikrát a dosť“ je práve
zabrániť páchaniu trestnej činnosti na slobode počas „prestávok vo väzení.“
Schválenie
zásady „trikrát a dosť“ nevytvára ani problém neprípustnej retroaktivity, ktorú
zakazuje čl. 50 ods. 6 ústavy. Trestný zákon bude vopred stanovovať podmienky
trestnosti aj výšku trestu. Bude teda predstavovať jasnú a zrozumiteľnú
výstrahu aj pre osoby, ktoré už boli v minulosti odsúdené pre dva a viac
násilných trestných činov.
Platný
Trestný zákon pri trestnom čine vraždy podľa § 219 ods. 1 upravuje ako možný
trest odňatie slobody na 10 až 15 rokov.
Pri
kvalifikovanej skutkovej podstate podľa § 219 ods. 2 je neadekvátnym, ak zákon
predpokladá možnosť uloženia takmer totožného trestu odňatia slobody. Preto
v súvislosti so sprísnením trestov sa ustanovenie § 219 ods. 2 upravuje
tak, aby bolo možné za „kvalifikovanú“ vraždu uložiť len výnimočný trest (trest
odňatia slobody nad 15 do 25 rokov alebo doživotie). V tejto súvislosti sa
z § 215 vypúšťa odsek 5, ktorý je vo vzťahu k ustanoveniu § 219 ods. 2
písm. b) nadbytočné a nesprávne, keďže úmyselné spôsobenie smrti konaním
uvedeným v § 215 ods. 1 je postihnuteľné práve trestný činom vraždy podľa § 219
ods. 2 písm. b). Uvedené ustanovenie sa vypúšťa aj z dôvodu, aby nevznikli
v aplikačnej praxi orgánov činných v trestnom konaní zbytočné
výkladové problémy. Pritom dotknuté ustanovenie sa navrhovalo vypustiť už počas
prerokovávania novely Trestného zákona č. 421/2002 Z.z.,
avšak administratívnou chybou sa v Národnej rade SR o tomto
nehlasovalo.
Štát musí chrániť okrem bezpečnosti svojich občanov
a svojej vlastnej bezpečnosti i bezpečnosť civilizácie, ktorej je
súčasťou. K základom našej civilizácie patrí aj ochrana ľudskej dôstojnosti a
ochrana rodiny. Klonovanie ľudí je experimentovanie s ľudským životom, ktorý
nemá svojho otca ani matku a ako také je v rozpore s princípmi našej
civilizácie. Dnes veda dospela do štádia, kedy sa klonovanie človeka stáva
uskutočniteľným, preto nastáva i čas, aby sa štáty vyjadrili k tomuto problému.
Zákon. č.
277/1994 Z.z. o zdravotnej starostlivosti obsahuje
zákaz klonovania ľudí, ale sankciu podľa tohto zákona možno uložiť len
zdravotníckemu zariadeniu, a to do výšky 500.000,-Sk. Za takéto konanie nie je
možné postihovať fyzickú osobu. Preto sa navrhuje, aby sa klonovanie ľudskej
bytosti stalo trestným činom, ktorý bude zakotvený v siedmej hlave Trestného
zákona („Trestné činy proti ľudskej dôstojnosti“).
Rámcové
rozhodnutie Rady z 26.6.2001 o praní špinavých peňazí, identifikácii,
vyhľadávaní, zmrazení, zabavení a konfiškácii nástrojov a príjmov
z trestnej činnosti ukladá členským
štátom upraviť trestný postih s hornou hranicou trestnej sadzby odňatia
slobody najmenej 4 roky pri konaniach, ktoré slovenský Trestný zákon postihuje
trestným činom legalizácie príjmu z trestnej činnosti, a to aj v § 252 ods. 1 Trestného zákona, kde je
v súčasnosti horná hranica trestnej sadzby 3 roky. V záujme
zosúladenia s týmto dokumentom EÚ sa sprísňujú trestné sadzby
v ustanoveniach § 252 ods. 1 až 3.
K čl. II
Účinnosť
zákona sa navrhuje 1. marca 2003.
[1] Pozri napr. Blair, D.W.: A Matter of Life and Death:
Why Life Without Parole Should Be a Sentencing Option, American Journal of Criminal
Law, roč. 22, s. 191; Wright,
J.H.: Life-Without-Parole: An
Alternative to Death or Not Much Life
After All? Vanderbildt Law Review, roč. 43, 1990, s. 551.
[2] Tento argument
nie je celkom presný. Disciplinárne tresty predstavujú spôsob zabezpečenia
adekvátneho správania aj u odsúdených na doživotie. Pozri Lane, M.J.: Is There Life
Without Parole? – A Capital
Defendant's Right to a Meaningful Alternative Sentence, Loyola of Los Angeles Law Review, roč. 26, 1993, s. 327
a nasl. V roku 1980 bol v štáte Alabama odsúdený na absolútne doživotie Harlin
Serrit. Po necelých dvoch rokoch výkonu trestu sa
vyjadril: „Nebudem tu len tak sedieť dvadsať alebo tridsať rokov. To môžem byť
aj mŕtvy ... prinútim ich zostreliť ma z oplotenia.“ Tento odsúdený
doposiaľ vykonáva doživotný trest, pričom sa nikdy ani nepokúsil z väznice
utiecť. Pozri Stewart, J.-Lieberman,
P.: What Is This Sentence That
Takes Away Parole? Student Law., 1982, s. 15.
[3] V Alabame páchajú odsúdení na absolútne doživotie o 50% menej
disciplinárnych priestupkov ako je celoštátny priemer. Pozri: Wright, J.H.: dielo cit. v pozn. č. 6, s. 548; Cheatwood, D.: The Life Without Parole Sanction: Its Current
Status and Research Agenda, Crime
& Delinquency, roč. 42, 1988, s. 53-54.
[4] Podľa Prof. Stewarta a Liebermana má v týchto prípadoch spoločnosť na výber z dvoch možností: „buď budú títo zločinci páchať trestné činy na slobode, alebo bude mať o niečo ťažšiu situáciu väzenská stráž. My sa skôr obávame ich správania na slobode.“ Pozri Stewart, J.-Lieberman, P.: dielo cit. v pozn. č. 7, s. 16.
[5] Riziko páchania trestnej činnosti po výkone viac ako
25 rokov trestu odňatia slobody je minimálne. Podľa štatistických ukazovateľov
v USA iba 2% páchateľov starších ako 55 rokov spáchajú ďalší trestný čin
po prepustení na slobodu. Pozri Moore, J.: Lock In, National Journal, 1994, s. 1785.
[6] Wyman, P. – Schmidt, J.G.: Three Strikes You're Out, West L.A. Law Review, roč. 26, 1995, s.
251-257,
[7] Po zavedení
inštitútu „tri krát a dosť“ bola v Kalifornii vypracovaná štúdia, ktorá
porovnávala predpokladaný počet trestných činov (pred zavedením tohto
inštitútu) s počtom spáchaných trestných činov. Táto štúdia prišla
k záveru, že každý ďalší rok uloženého trestu odňatia slobody u
recidivistov zabránil spáchaniu
približne 3 1/2 trestných činov
na jedného odsúdeného. Pozri Zimring, F. – Hawkins, G.: Incapacitation – Penal Confinement and the Restraint of Crime,
1995, s. 117. Od roku 1994 do roku 1998 klesol počet vrážd v Kalifornii o
51,5%, počet znásilnení o 18,7% a počet lúpeží o 48,6%. Pozri Jones, B.: Why The Three Strikes
Law is Working
in California. Stanford Law and Policy Review. roč. 11, s. 23.
[8] Podľa autorov
knihy Selective Incapacitation
je dôležité „identifikovať tých, ktorí páchajú vysoký počet deliktov,“ pretože
„uväznenie jedného lupiča, ktorý sa nachádza v prvej desatine osôb, ktoré
páchajú [8]
najviac trestných činov, zabráni väčšiemu počtu lúpeží ako uväznenie 18
páchateľov, ktorí sa nachádzajú pod priemerom vo frekvencii páchania trestných
činov.“ Pozri: Greenwood, P.W.: Selective
Incapacitation, U.S. Department of
Justice, 1982.
[9] Cordes, R.: Habitual Offenders Targeted in Federal, State Legislation, Trial, 1994, s. 92.