Dôvodová správa
Všeobecná
časť:
Predložený návrh ústavného zákona
zrušuje neštandardné amnestie udelené bývalým predsedom vlády V. Mečiarom, ktorý vykonával niektoré oprávnenie prezidenta
republiky. Tieto amnestie - v časti týkajúcej sa zavlečenia M. Kováča ml.
do cudziny a zmareného referenda, ktoré malo byť vykonané v dňoch 23. a
24. mája 1997 - sú zmätočné a ako také nezodpovedajú princípu právnej istoty,
ktorý je neoddeliteľnou súčasťou princípov právneho štátu.
Podľa rozhodnutia Ústavného súdu
Slovenskej republiky (ďalej len „ústavný súd“) z 31. októbra 1996 (sp.zn. I. ÚS 61/1996) „jediné ustanovenie Ústavy Slovenskej
republiky limitujúce právomoci prezidenta Slovenskej republiky je obsiahnuté
v sľube, ktorý skladá pred Národnou radou Slovenskej republiky a
v ktorom sa zaväzuje, že svoje povinnosti bude vykonávať v záujme
občanov a zachovávať i obhajovať Ústavu a ostatné zákony.“
Predseda vlády V. Mečiar svojimi rozhodnutiami o amnestii, ktoré sa
v jednej časti týkali konkrétneho skutku zavlečenia slovenského občana do
cudziny a konkrétneho skutku zmarenia riadne vyhláseného referenda,
nezohľadňoval záujmy občanov, ani zachovávanie a obhajobu ústavy, ktoré
predstavujú jediné ústavne upravené dôvody, ktoré musí prezident republiky
(zastupovaný predsedom vlády) zohľadňovať pri výkone ktorejkoľvek zo svojich
ústavných právomocí. Svojimi rozhodnutiami negatívne zasiahol do prirodzenej
spravodlivosti a slušnosti v práve a zneužil právo.
Z uvedeného dôvodu zrušil
predseda vlády M. Dzurinda svojim rozhodnutím zo dňa
8. decembra 1998 príslušné články dvoch amnestií udelených v roku 1998
bývalým premiérom V. Mečiarom. Ústavný súd však dňa
28. júna 1999 (sp.zn. I. ÚS 30/1999) vyslovil, že:
„Právom prezidenta Slovenskej republiky upraveným článkom 102 ods. 1 písm. i)
Ústavy Slovenskej republiky je udeliť amnestiu niektorou z foriem, ktoré
sú v tomto článku uvedené. Súčasťou tohto práva však nie je aj oprávnenie
prezidenta Slovenskej republiky akýmkoľvek spôsobom meniť rozhodnutie o
amnestii už uverejnené v Zbierke zákonov Slovenskej republiky“. Na základe
tohto uznesenia o výklade čl. 102 ods. 1 písm. i) ústavy (teraz písm. j),
ktorému I. senát ústavného súdu následne priznal retroaktívny účinok, rozhodol
I. senát ústavného súdu dňa 20. decembra 1999 o porušení ústavných práv
obvineného J. Svěchotu a zrušil uznesenie
vyšetrovateľa o vznesení obvinenia J. Svěchotovi.
Prvý senát ústavného súdu svojim
rozhodovaním, ktoré vyvrcholilo dňa 20. decembra 1999, nielen nerešpektoval
celú predchádzajúcu judikatúru ústavného súdu, či samotný text ústavy, ale
porušil aj mnohé princípy právneho štátu – princíp právnej istoty a dôvery
v právo, princíp zákazu zneužívania práva a princíp vylúčenia štátnych
funkcionárov z udelenia amnestie. Svojím rozhodnutím umožnil, aby bývalý
vysoký štátny funkcionár, ktorý je dôvodne podozrivý zo spáchania aktu štátneho
terorizmu (a ktorý sa k jeho spáchaniu aj verejne priznal) unikol
spravodlivosti. Takýto stav je pre právny štát neprípustný.
V právnom
štáte je možné revokovať rozhodnutie ústavného súdu jedine zmenou ústavy alebo
schválením ústavného zákona. V žiadnom prípade nemôže ísť o prípad
zasahovania zákonodarnej moci do moci súdnej, pretože v uvedenom prípade
neprichádza k revokácii rozhodnutia súdu zo
strany zákonodarcu, ale ústavodarcu. Uvedený postup
je úplne legitímny (ústava a ústavný zákon je normatívnym právnym aktom
najvyššej právnej sily) a bol použitý aj v ústavnom systéme Slovenskej
republiky, kedy novelou ústavy zo 14. januára 1999 (ústavný zákon č.
9/1999 Z.z.) prišlo v čl. 111 ústavy
k prelomeniu rozhodnutia ústavného súdu z 2. 6. 1993 (sp.zn.
I. ÚS 39/1993), podľa ktorého „čl. 116 ods. 4 ústavy prezidentovi neukladá
povinnosť odvolať člena vlády, ak to predseda vlády navrhne“. Keďže Slovenská
republiky má parlamentnú formu vlády, zodpovedá za výkon funkcií vlády predseda
vlády. Bolo by preto v rozpore
s princípmi fungovania parlamentnej vládnej formy, aby prezident mohol ingerovať do personálneho zloženia vlády. Z uvedeného
dôvodu sa ústavodarca rozhodol revokovať rozhodnutie
ústavného súdu zmenou príslušného článku ústavy.
Návrh
zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky
a medzinárodnými zmluvami.
Podľa čl. 1 Ústavy SR „Slovenská republika je zvrchovaný,
demokratický a právny štát“. Základnou charakteristikou právneho štátu je:
a) bezvýnimočné
panstvo zákona, ktorý zaväzuje štát, t.j. všetky štátne orgány,
b) zákonnosť
realizácie štátnej moci.
V prípade skutkov,
v súvislosti s ktorými boli udelené predmetné amnestie, je vážne
podozrenie, že sa na trestnej činnosti podieľali štátne orgány. Využitím
prezidentského oprávnenia udeliť amnestiu došlo k potlačeniu princípov
právneho štátu a k zneužitiu práva. Udelenie amnestie malo za
následok nemožnosť trestného stíhania páchateľov dotknutých skutkov.
Právna úprava platí v zásade
do budúcnosti (princíp zákazu retroaktivity). Sú však určité princípy, resp.
zásady, ktoré konkurujú zákazu retroaktivity. Sú spôsobilé vylúčiť jeho
aplikáciu a nastoliť uplatnenie iného právneho princípu. Medzi
najvýznamnejšie konkurujúce princípy treba zaradiť princíp dôvery v právo,
princíp zákazu zneužívania práva, účel udelenia amnestie, účel vylúčenia
štátnych funkcionárov z udelenia amnestia a zákaz potlačiť základné
práva a slobody.
Právna istota a dôvera
v právo má v demokratickej spoločnosti miesto aj vo vzťahu
k zákonom a iným právnym aktom, vrátane rozhodnutí o amnestii.
Požiadavkou právnej istoty je, aby sa amnestia nestala nástrojom stálej derogácie Trestného zákona a aby sa politicky nezneužívala.
Princíp
zákazu retroaktivity konkuruje vyššie uvedeným právnym princípom, t.j. princípu
dôvery v právo, princípu zákazu zneužívania práva, uznávaným účelom
udelenia amnestie, účelu vylúčenia štátnych funkcionárov z udelenia
amnestie, princípu zákazu potlačenia základných práv a slobôd. Riešenie
konkurencie uvedených princípov je možné len ich zvážením so zreteľom na
spravodlivosť a slušnosť v práve. Je pritom evidentné, že
z hľadiska požiadaviek ústavnosti a aj zákonnosti nemôže v konkurencii uvedených princípov získať
prevahu princíp zákazu retroaktivity, ale je potrebné dôvodne požadovať
prioritu iných právnych princípov, najmä princípu zákazu zneužívania práva.
Taktiež
podľa čl. 7 ods. 2 Dohovoru o ochrane ľudských práv
a základných slobôd sa „nebráni súdeniu a potrestaniu osoby za
konanie alebo opomenutie, ktoré v čase, keď bolo spáchané, bolo trestné
podľa všeobecných právnych zásad uznávaných civilizovanými národmi“.
Na
záver tejto problematiky ešte citujeme medzinárodne uznávanú Radbruchovu formulu, podľa ktorej „Konflikt medzi
spravodlivosťou a právnou istotou je možné riešiť len tak, že pozitívne
právo reprezentované zákonmi a mocou má prednosť aj vtedy, ak je obsahovo
nespravodlivé a neúčelné, výjmuc prípad, keď
rozpor medzi pozitívnym právom a spravodlivosťou dosiahne takú
neznesiteľnú mieru, že zákon musí ako „nenáležité právo“ (unrichtiges
Recht) spravodlivosti ustúpiť“.
Podľa čl. 86 písm. a) patrí do pôsobnosti Národnej rady SR
„uznášať sa na ústave, ústavných a ostatných zákonoch a kontrolovať,
ako sa dodržiavajú“. Z tohto ustanovenia vyplýva možnosť Národnej rady SR
uzniesť sa na ústavnom zákone. Pritom, okrem čl. 3 ods. 2 , čl. 7, čl. 86 písm. b) a čl. 99, nie je nikde v ústave vymedzený možný predmet úpravy
ústavného zákona. Domnievame sa, že uvedené štyri ustanovenia ústavy nie sú
limitom možného predmetu úpravy ústavného zákona.
Možnosť udeliť amnestiu vyplýva
pre prezidenta z čl. 102 ods.
1 písm. j) ústavy. Nemožno súhlasiť s tým, že návrh
ústavného zákona nie je v súlade s týmto ustanovením, ako aj
s výkladom Ústavného súdu z 28.júna 1999 podľa ktorého „právom prezidenta
SR upraveným čl. 102 ods. 1 písm. i) ústavy (teraz písm. j) je udeliť
amnestiu niektorou z foriem, ktoré sú v tomto článku uvedené.
Súčasťou tohto práva však nie je aj oprávnenie prezidenta SR akýmkoľvek
spôsobom meniť rozhodnutie
o amnestii už uverejnené v Zbierke zákonov SR“, keďže podľa tohto
výkladu nie je možnosť meniť rozhodnutie o amnestii zo strany prezidenta
SR, čo však nevylučuje možnosť zrušenia amnestie zo strany ústavodarcu.
Návrh
ústavného zákona nepredpokladá zvýšené nároky na štátny rozpočet, rozpočty obcí
alebo rozpočty vyšších územných celkov a
nezakladá nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie.
Prerokovanie
návrhu ústavného zákona v Rade hospodárskej a sociálnej dohody SR,
vzhľadom na jeho obsah, nie je potrebné.
Problematika návrhu ústavného
zákona je upravená len primárnym právom EÚ. Z tohto dôvodu sa
k návrhu nevypracováva tabuľka zhody a otázka zhody je dostatočne
vyjadrená v doložke zlučiteľnosti.
Doložka
finančných, ekonomických a environmentálnych vplyvov a vplyvov na
zamestnanosť
1. Návrh ústavného zákona nezakladá nároky na
verejné financie.
2. Návrh ústavného zákona nebude mať ekonomický
dopad na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej správy a iných právnických
osôb.
3. Návrh ústavného zákona nebude mať vplyv na
životné prostredie.
4. Návrh ústavného zákona nebude mať vplyv na
zamestnanosť.
D o l o ž k a z l u č i t e ľ n
o s t i
právneho predpisu s právom Európskych
spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: vláda Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu zákona: ústavný zákon o zrušení niektorých rozhodnutí
o amnestii.
3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym
spoločenstvám a Európskej únii.
a) Problematika
návrhu právneho predpisu nie je prioritnou oblasťou aproximácie podľa čl. 70
Európskej dohody o pridružení, podľa Národného programu pre prijatie acquis communautaire, podľa
Partnerstva pre vstup, podľa
Bielej knihy a podľa výsledkov rokovaní pri screeningu.
Návrh zákona nie je súčasťou Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej
republiky na rok 2002.
b) Problematika
návrhu právneho predpisu nie je predmetom záväzku vyplývajúceho z negociačných pozícií.
4. Problematika návrhu právneho
predpisu
a) je
upravená v čl. 6 ods. 2 Zmluvy o Európskej únii, ktorý ustanovuje,
že únia rešpektuje práva zabezpečené Európskym dohovorom o ochrane
ľudských práv a základných slobôd z roku 1950 ako všeobecne právne
princípy,
b) nie je
upravená v práve Európskych spoločenstiev.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu
právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom
Európskej únie:
a) úplná,
b) žiadna.
6. Gestor (spolupracujúce
rezorty): bezpredmetné.
7. Účasť expertov pri príprave návrhu právneho
predpisu: bezpredmetné.
Osobitná
časť:
K článku I
Zrušujú
sa články rozhodnutí o amnestii, ktoré sa týkajú zavlečenia Michala Kováča ml.
do cudziny a zmareného referenda, ktoré malo byť vykonané v dňoch 23. a
24. mája 1997. Prvé dva body tohto článku obsahovo korešpondujú
s rozhodnutím o amnestii z 8. decembra 1998. Zrušením príslušných článkov
amnestií uvedených ad 1. a 2. stráca opodstatnenie existencia amnestie z 8.
decembra 1998, ktorá vypustila články, ktoré sa navrhujú v tomto ústavnom
zákone zrušiť.
K článku II
Upravuje
sa účinok predchádzajúceho článku na prípadné trestné stíhanie páchateľov
skutkov spáchaných v súvislosti so zavlečením M. Kováča ml. do cudziny a
v súvislosti so zmareným referendom.
K článku III
Účinnosť
ústavného zákona sa navrhuje dňom jeho vyhlásenia v Zbierke zákonov SR.