Odôvodnenie
1.Všeobecná časť
V súčasnosti danú problematiku upravuje iba metodický pokyn Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 820/98-50 zo dňa 6. apríla 1998, ktorý nie je všeobecne záväzný. Preto je nevyhnutné vydanie nového právneho predpisu, ktorý bude všeobecne záväzný a bude určovať obsah znaleckého posudku a zjednocovať postup znalcov a znaleckých organizácií pri jeho vypracovávaní v odbore 37 00 00 stavebníctvo, odvetvie 37 10 02 oceňovanie nehnuteľností. Spoločne s týmto výnosom nadobudnú účinnosť ešte dva výnosy. Výnos ktorým sa ustanovuje postup znalcov a znaleckých organizácií pri vypracovávaní znaleckého posudku v odboroch elektrotechnika silnoprúdová, elektrotechnika slaboprúdová, odhad hodnoty elektrických a elektronických zariadení, odbor podnikové hospodárstvo, odvetvie oceňovanie a hodnotenie podnikov a výnos ktorým sa ustanovuje postup znalcov a znaleckých organizácií pri vypracovávaní znaleckého posudku v odbore strojárstvo. Schválením týchto dvoch výnosov sa zruší znalecký štandard Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky pre stanovenie hodnoty elektrotechnických zariadení č. 44221/94-50 z 8. novembra 1998 a znalecký štandard z odboru strojárstva č. 3107/93-50 z 11. mája 1993.
Vydaním vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 86/2002 Z.z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku, ktorá stanovuje nové metódy a postupy pri ich aplikácií v oblasti stanovenia všeobecnej hodnoty vznikla potreba novelizácie metodického pokynu Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky
č. 820/98-50 zo dňa 6. apríla 1998 pre znalcov z odboru 37 0000 stavebníctvo, odvetvie 37 10 02 oceňovanie nehnuteľnosti, prípadne jeho úplné zrušenie a vypracovanie nového výnosu. Samotná vyhláška totiž zrušila jeho prílohu, ktorá sa týkala postupu pri vypracovaní odborného posudku k všeobecnej hodnote nehnuteľností. Takýto odborný posudok nemal náležitosti znaleckého posudku a nemohol byť opatrený okrúhlou pečiatkou so štátnym znakom.
Značné zmeny bolo potrebné urobiť aj v samotnom metodickom pokyne, ktorý sa týkal postupu pri vypracovaní znaleckých posudkov. Išlo o znalecké posudky podávané podľa cenového predpisu, t.j. vyhlášky Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 465/1991 Zb.
Platná vyhláška o stanovení všeobecnej hodnoty majetku zakotvila, že stanovovanie všeobecnej hodnoty majetku sa bude realizovať formou podania znaleckého posudku so všetkými jeho náležitosťami. Takisto sa formou znaleckého posudku zisťuje aj cena zistená podľa cenového predpisu. Formálne náležitosti (členenie v zmysle vyhlášky č. 263/1996 Z.z.) v obidvoch prípadoch nie sú podstatne odlišné. Avšak v použitých metodikách a v potrebných prílohových častiach je v obsahu obidvoch posudkov rozdiel najmä, čo sa týka potrebných podkladov, ktoré znalec použil pri objasňovaní skutočností, kde je potrebné znalecké dokazovanie a ktoré sú nevyhnutné pre preskúmateľnosť posudku v celom jeho rozsahu.
Preskúmateľnosť posudku a určenie účelu jeho použitia sú základnými predpokladmi kvalitnej odbornej práce znalcov a znaleckých organizácií. Preskúmateľnosťou posudku sa zabezpečuje aj kontrola práce znalcov tak zo strany objednávateľa, účastníkov konaní pre štátnymi orgánmi, ako aj zo strany MS SR ako ústredného orgánu štátnej správy v oblasti organizácie a riadenia znaleckej činnosti.
Preto je nevyhnutné vydanie nového právneho predpisu určujúceho obsah posudku a zjednocujúceho postup znalcov a znaleckých organizácií pri jeho vypracovávaní. V plnej miere sa tak nahradí doteraz platný a značne zastaralý metodický pokyn Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky.
Návrh výnosu je v súlade s ústavou a zákonom č. 36/1967 Zb. o znalcoch a tlmočníkoch v znení neskorších predpisov.
Návrh výnosu nebude mať vplyv na štátny rozpočet, rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.