OBSAH
1. Úvod.....................................................................................................................................1
2. Švajčiarsko - slovenský projekt "Súdny manažment"........................................................ 3
2.1 História švajčiarsko - slovenskej spolupráce....................................................................... 3
2.2 Výsledky spolupráce........................................................................................................... 5
3. Informačný systém "Podateľňa - registre"......................................................................... 6
3.1 Popis aplikácie "Podateľňa - registre"............................................................................... 6
3.1.1 Modul Podateľňa............................................................................................................... 7
3.1.2 Moduly C a Cb................................................................................................................... 8
4. Plán implementácie vyvinutých modulov......................................................................... 9
4.1 Nasadenie modulu Podateľňa, C a Cb - sekundárny pilot.................................................. 9
4.2 Nasadenie modulov C a Cb na všetky okresné súdy......................................................... 10
4.2.1 ateriálno- technické zabezpečenie.................................................................................. 10
4.2.2 Organizačno- personálne zabezpečenie.......................................................................... 11
4.2.3 Zmeny organizácie práce na súdoch................................................................................ 14
4.2.4 Časový harmonogram rozšírenia registrov C a Cb (2001 - 2002)........................................ 15
4.2.5 Finančné náklady............................................................................................................. 15
5. Perspektívy projektu "Súdny manažment"....................................................................... 17
5.1 Strategické ciele rozvoja justičného informačného systému............................................. 17
5.2 Ďalší rozvoj IS "Podateľňa - registre"................................................................................ 17
5.3 Finančné požiadavky........................................................................................................ 19
5.4 Dlhodobý časový harmonogram na roky 2001 - 2004.......................................................... 22
6. Súvisiace legislatívne opatrenia a medzinárodné projekty.............................................. 23
Projekt "Súdny manažment"
1. Úvod
Ochrana práv občanov je jednou zo základných záruk právneho štátu, ktorej realizácia podľa ústavných zásad prináleží v Slovenskej republike súdom. Jej súčasťou je i možnosť uplatnenia práv a nárokov na súde, ktorý má rozhodnúť nielen spravodlivo a nezávisle, ale aj rýchlo a efektívne. Splnenie tejto úlohy si vyžaduje konkrétne legislatívne a inštitucionálne zmeny, ktoré sú v Slovenskej republike v procese pozitívneho vývoja, zďaleka však nie sú pri cieli.
Súdy v súčasnosti rozhodujú veľké množstvá sporov, pričom vo všetkých súdnych konaniach rozhoduje zatiaľ výlučne sudca. Vzhľadom na počet prebiehajúcich konaní, ako aj na existujúce procesné a hmotnoprávne problémy, nie je preto vždy možné zachovať ústavné
právo na súdne konanie bez zbytočných prieťahov a doposiaľ nie je dostatočne zaručené ani dodržanie práva na zákonného sudcu.Na dôsledné zabezpečenie týchto práv sú potrebné nielen systémové zmeny v oblasti kvality právnych predpisov, ale aj v oblasti materiálno-technického a personálneho zabezpečenia súdov.
Právo na zákonného sudcu je nevyhnutným predpokladom a komponentom nestrannosti a nezávislosti súdnictva, ako jednej zo zložiek štátnej moci, ale aj nezávislosti každého jednotlivého sudcu. Pod
ľa čl. 48 Ústavy SR „ Nikoho nemožno odňať jeho zákonnému sudcovi. Príslušnosť ustanoví zákon." Konkretizácia zabezpečenia zákonného sudcu je upravená v navrhovanej novele zákona č.335/1991 Zb O súdoch a sudcoch (§7) a v súčasnosti obsahom Spravovacieho poriadku pre okresné a krajské súdy (Vyhláška MS SR č. 66/1992 Zb.).Podľa Spravovacieho poriadku pre okresné a krajské súdy dochádza na jednotlivých súdoch k rozdeľovaniu návrhov na začatie konania podľa rozvrhov práce na kalendárny rok a stanovených kľúčov rozdelenia agendy. Na niektorých súdoch je kľúčom poradie došlého návrhu, na iných počiatočné písmeno označenia odporcu, či priezviska obvineného. Takéto pravidlá rozdelenia agendy, hoci všeobecné a abstraktné, však nevylučujú možnosť účelovej manipulácie (napr. úmyselné nesprávne označenie odporcu), resp. omyl pri určovaní poradia došlého návrhu v situáciách nepredvídaných rozvrhom práce (napr. pri prikázaní veci inému súdu z dôvodu vylúčenia sudcov pre zaujatosť, či postúpení veci z iného súdu pre nepríslušnosť). O tom napokon svedčia podozrenia z tzv. "miliónových káuz", keď si sudca údajne „zariadil, aby mu vec bola pridelená “ a nerozhodoval nestranne.
V rozvrhoch práce sa určuje aj zastupovanie sudcov. V prípade dlhodobej neprítomnosti sudcu, výrazných rozdieloch v pracovnom zaťažení a náhlej prekážky brániacej sudcovi vykonať jednotlivé úkony, určuje zastupujúceho zákonného sudcu predseda súdu podľa rozvrhu zastupovania. V súlade so spravovacím poriadkom môže navyše predseda súdu uplatniť aj iný postup, ak si to vyžaduje zabezpečenie riadneho chodu súdu, a to bez ohľadu na zastupovanie určené v rozvrhu práce. Tieto podmienky ustanovenia zastupujúceho sudcu v spojení s objektívne veľkou zaťaženosťou súdov však umožňujú extenzívny výklad, účelové interpretácie a manipulácie s agendou.
Riešenie systému prideľovania spisov sudcom, ktorým by bolo v zmysle rozvrhu práce náhodne stanovené, ktorý senát alebo sudca bude vo veci rozhodovať, je žiadúce za účelom úplného vylúčenia možnosti manipulácie. Ministerstvo spravodlivosti SR preto realizuje v spolupráci so zahraničnými partnermi na prvostupňových a druhostupňových súdoch v Slovenskej republike nový systém prideľovania spisov sudcom.
Zrýchlenie a sprehľadnenie súdneho konania, vrátane zabezpečenia práva na zákonného sudcu, bude posilnené realizovaním niekoľkých projektov v oblasti informatiky, vedenia administratívy na súdoch a štatistiky, na ktorých Ministerstvo spravodlivosti SR spolupracuje so zahraničnými partnermi.
Efekt a výsledok prijatia navrhovaných zmien pre občanov, spoločnosť a pre justíciu bude v tom, že v rovnakom čase rozhodnú súdy oproti terajšiemu stavu vyšší počet vecí, vysoká zaťaženosť sudcov sa rozloží medzi sudcov a vyšších súdnych úradníkov (zmena v platnej legislatíve odvíjajúca sa od schválenia novely Ústavy SR), skráti sa dĺžka súdneho konania a účastníci súdnych konaní sa oproti súčasnému stavu v oveľa vyššej miere domôžu rýchleho a efektívneho rozhodnutia súdu, a tým aj účinnej ochrany svojich práv.
Zefektívnenie súdneho systému Slovenskej republiky, okrem už uvedených skutočností, bude znamenať aj zlepšenie podnikateľského prostredia pre domácich a zahraničných podnikateľov s obrovskými ekonomickými prínosmi.
Spriechodnenie a zefektívnenie justície je i jednou z krátkodobých a strednodobých priorít, vyplývajúcich z Národného programu pre prijatie acquis communautaire a tiež z pravidelnej hodnotiacej Správy o pripravenosti SR na členstvo v EÚ.
Všetky úlohy ministerstva spravodlivosti sú prioritne postavené na vytvorení všestranných podmienok, potrebných na zabezpečenie súdnej činnosti. Pri súčasnom stave súdnictva, ktoré je predmetom spoločenskej kritiky pre neefektívne napĺňanie súdnej činnosti spojenej s prieťahmi v súdnom konaní, korupciou a klientelizmom, realizuje Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky opatrenia, ktoré by tieto javy mali odstrániť.
Jedným z týchto opatrení je projekt "Súdny manažment", ktorý má zabezpečiť transparentné a spravodlivé prideľovanie veci sudcom, a tým plne zaručiť Ústavou Slovenskej republiky garantované právo na zákonného sudcu.
2. Švajčiarsko - slovenský projekt "Súdny manažment"
2.1 História švajčiarsko - slovenskej spolupráce
Cieľom spolupráce, ktorá sa začala v júni roku 1999, bolo vylepšiť a preveriť pracovné postupy používané v štruktúrach súdov, optimalizovať ich a overiť na pilotnej prevádzke. V rámci projektu súdny manažment bol vytipovaný Okresný súd Banská Bystrica, ako pilotné pracovisko pre overenie nových pracovných postupov. Počas nasledujúcich pracovných stretnutí boli v rámci projektu vykonané nasledujúce činnosti:
Členovia pracovnej skupiny (3 švajčiarski experti, 2 pracovníci odboru justičnej informatiky MS SR, 3 pracovníci OS Banská Bystrica, 1 komerčný advokát) sa zoznámili s teóriou „Hierarchie procesov" a problematikou „Nový štátny manažment".
Stanovili sa klady a zápory fungovania súdu zo strany sudcov, advokátov, informatikov a administratívy, určili sa základné predpoklady na realizáciu projektu.
Urobila sa globálna analýza pohybu spisu na jednotlivých oddeleniach a v jednotlivých druhoch konania, na plánoch budovy sa objasnilo obsadenie a rozmiestnenie jednotlivých kancelárií v budove súdu.
Detailne sa rozobral pohyb spisu v rôznych druhoch konania a možnosti prerozdelenia úloh v rámci kompetencií sudcu, súdnej tajomní
Vypracovali sa viaceré varianty chodu spisu, resp. pracovných tokov. Vykonala sa detailná analýza o náplniach práce sudcu, tajomníčky, zapisovateľky, vedúcej kancelárie v jednotlivých oddeleniach.
Pracovná skupina vytvorila detailnú schému obehu spisu v agende C (časť civilnej agendy), Cb (časť obchodnej agendy) a D (dedičská agenda) s uvedením jednotlivých pracovných činností.
V rámci spolupráce sa vypracoval projekt informačného systému (IS) „Podateľňa - registre", ktorý rieši náhodné prideľovanie spisu senátom, resp. sudcom a pomocou výpočtovej techniky automatizuje niektoré registre vedené na okresnom súde. Jeho realizácia začala vo februári roku 2000 a bola taktiež financovaná švajčiarskou stranou, ktorá zabezpečovala vývoj pilotnej aplikácie (slovenská strana zabezpečovala podporu implementácie, vrátane infraštruktúry). Išlo o pilotný projekt, do ktorého bolo na začiatku zapojených 22 pracovníkov súdu rozdelených do viacerých skupín. V auguste roku 2000 bola pilotná aplikácia spustená na súde a do konca roka bola v skúšobnej prevádzke.
Spoločný švajčiarsko-slovenský projekt "Súdny manažment" bol formálne ukončený v decembri roku 2000 a jeho výstupom bolo kompletné zhodnotenie optimalizácie pracovných postupov, prínos využitia výpočtovej techniky a podmienky nasadenia na ostatných súdoch SR.
2.2 Výsledky spolupráce
Konkrétnym výsledkom švajčiarsko - slovenskej spolupráce bol pilotný projekt IS "Podateľňa - registre" na Okresnom súde v Banskej Bystrici, ktorý v sebe zahŕňal aj zmeny pracovných postupov v rámci súdu na základe analýz vykonaných pracovnou skupinou. Keďže pilotná prevádzka bola spustená už v auguste roku 2000, bolo možné od septembra získavať porovnaním za predchádzajúce obdobia niektoré údaje podľa kritérií pre hodnotenie úspešnosti projektu. Po niekoľko mesačnom sledovaní týchto údajov bolo možné konštatovať že :
o 70 % sa zvýšil počet rozhodnutých vecí do troch mesiacov od podania návrhu na začatie súdneho konania, niektoré zo súdených vecí sa od augusta 2000 dostali na pojednávanie už tretíkrát, teda je predpoklad, že o nich bude čoskoro rozhodnuté
novým pracovným postupom sa znáročnila práca súdnej administratívy, ktorá teraz pripravuje súdny spis sudcovi na pojednávanie. Tým sudca získal 78% pracovného času, ktorý doteraz venoval administratívnym úkonom.
program zabezpečuje prideľovanie súdnych spisov na rozhodnutie sudcom náhodným výberom sudcu, bez možnosti zásahu ľudského činiteľa
program zabezpečuje podanie informácie o čísle konania a o tom, komu je spis pridelený na prejednanie a rozhodnutie do 3 minút od podania žaloby
program zabezpečuje vyhľadávanie súdnych spisov a informácie o nich v priebehu niekoľkých sekúnd (lustrácia súdnych spisov)
skrátil sa priemerný čas od podania žaloby do vytýčenia prvého pojednávania vo veci z doterajších 73 dní na 49 dní
skrátil sa čas medzi prvým a druhým pojednávaním z priemerne 38,8 dní na 16 dní
kým podľa predchádzajúceho pracovného postupu v 90-tich sledovaných súdnych spisoch sudca a traja pracovníci súdu museli od podania návrhu do vytýčenia prvého pojednávania vo veci vykonať 2103 pracovných úkonov, podľa nového postupu sudca a 2 pracovníci vykonali iba 561 úkonov v rovnakom množstve spisov
Uvedený IS "Podateľňa - registre" vznikol ako logické zavŕšenie snahy o optimalizáciu pracovných postupov na okresnom súde s následným využívaním výpočtovej techniky pri spracovaní súdnych registrov a agend. Jeho vývoj bol rozdelený do viacerých etáp. Prvou z nich bolo vytvorenie aplikácie "Podateľňa - registre", ktorá v sebe zahŕňa tri základné moduly:
modul Podateľňa
register C
register Cb
Vývoj aplikácie začal vo februári roku 2000 a na základe metodológie tvorby informačných systémov bol rozdelený do nasledujúcich etáp:
Analýza
Návrh
Vývoj prototypu riešenia IS „Podate
Vývoj IS „Podateľňa - registre"“
Testovanie na pilotnej inštalácii
Modifikácie
Overenie na pilotnej inštalácii
Skúšobná prevádzka
3.1 Popis aplikácie "Podateľňa - registre"
Aplikácia "Podateľňa - registre" umožňuje evidenciu súdneho spisu v elektronickej podobe. Zabezpečuje sledovanie obehu súdneho spisu počas jeho životného cyklu, od prijatia návrhu v podateľni, kompletizáciu spisu, vytýčenie pojednávania, až po právoplatné rozhodnutie. Celý proces je transparentný a adresný. Systém v každom okamihu poskytuje informáciu u koho sa spis nachádza a v akom štádiu vybavenia je.
Z hľadiska jednotného spracovania údajov na celom súde sú základnou spoločnou súčasťou jednotlivých modulov aplikácie nasledujúce číselníky:
oddelenia, senáty, podpredsedovia
právne formy, predmety konania
adresár, druhy poplatkov, poštový cenník
pojednávacie miestnosti
štáty, obce
3.1.1 Modul Podateľňa
Na pracovisku podateľňa sa vykonáva obvyklá činnosť, ktorá spočíva v evidencii nových podaní a súdnych poplatkov - kolkov. Okrem toho sa evidujú aj súdne spisy, ktoré sa vracajú na súd z dôvodu nepríslušnosti súdu, odvolania, dovolania (obnova v trestnej veci), alebo iných dôvodov (zberný spis). Zvláštnu kategóriu tvoria ostatné spisy. Medzi ostatné spisy sa radia súdne spisy, ktoré patria do oddelení dočasne nezaradených do projektu (mimo oddelení C a Cb) a je potrebné ich previesť na iné oddelenie, znovu prideliť, alebo znovu prideliť na základe opatrenia predsedu súdu podľa § 2 vyhl.č.66/92 Zb., t.j. s vylúčením sudcu, resp. sudcov z náhodného výberu. Z tohto dôvodu je modul Podateľňa rozdelený na dva evidenčné vstupy.
Nové spisy
Ostatné spisy
Medzi základné funkcionality uvedeného modulu patrí :
Zákonný sudca, teda ten, ktorý je poverený prejednaním a rozhodnutím vo veci, je stanovený náhodným výberom, ktorý vykonáva generátor. Okrem náhodného výberu program umož
evidencia nového podania, podaného osobne alebo poštou. Pri evidencii spisu sa vypĺňajú záložky Hlavička, Účastníci konania (Navrhovatelia), Odporcovia, Poplatky
zaevidovanie dodatočnej platby súdneho poplatku – kolkov
spracovanie veľkého množstva novoprijatých podaní. V parametroch dávky sa stanovia podmienky pre hromadné spracovanie - dátum podania, počet podaní s daným dátumom a oddelenie, do ktorého podania patria.
spracovanie súdnych spisov, ktoré sa vracajú na súd z dôvodu nepríslušnosti súdu, odvolania, dovolania (obnova v trestnej veci) alebo iných dôvodov, (zberný spis)
3.1.2 Moduly C a Cb
Moduly C (časť civilnej agendy) a Cb (časť obchodnej agendy) tvoria základ pre prácu so súdnym spisom od jeho prijatia do senátu z podateľne, kompletovanie, až po skončenie spisu a uloženie do archívu.
Medzi základné funkcionality uvedených modulov patria :
evidencia navrhovate
evidencia zástupcov
evidencia poplatkov
zadanie úpravy, t.j. úkonu, ktorý má previes
vykonanie úpravy
evidencia pojednávaní a rozhodnutí
termínovník sudcov
zoznam odoslaných spisov
lustrácie
zoznamy na základe vlastných kritérií
tla
textový editor
štatistiky
Medzi hlavné krátkodobé priority rozvoja justičného informačného systému patrí aj implementácia aplikácie "Podateľňa - registre" (jej vyvinutých modulov) na ostatné súdy. Keďže systém je modulárny, umožňuje nasadzovať jednotlivé moduly samostatne, za podmienky ujednotenia pracovných postupov na všetkých súdoch. Vďaka postupnému nasadzovaniu aplikácie je možné dosiahnuť výrazný efekt v optimalizácii práce súdov a po jej úplnom nasadení na všetky súdne agendy, sa tento efekt ešte zvýši.
V priebehu roku 2002 ministerstvo spravodlivosti realizuje z vlastného rozpočtu nasadenie modulu Podateľňa na všetky okresné a krajské súdy SR. V tejto etape sa musela pôvodná aplikácia prispôsobiť aj na podmienky krajských súdov, nakoľko vývoj aplikácie prebiehal na Okresnom súde v Banskej Bystrici pre potreby okresných súdov. Podľa navrhnutého harmonogramu nasadenia sú jednotlivé moduly postupne rozšírené na všetky súdy. Podobne, ako je to popísané v kapitole 4.2, budú riešené organizačné, materiálne a personálne aspekty nasadenia.
V ďalšej etape v roku 2002 bol pilotný projekt rozšírený na štyri okresné súdy: Okresný súd Bratislava I, Okresný súd Bratislava V, Okresný súd Košice I a Okresný súd Žilina. Tento sekundárny pilot okrem už spomenutého modulu Podateľňa obsahuje aj moduly registrov C a Cb.
Z hľadiska úspešnosti celého projektu bolo potrebné s ohľadom na určité regionálne odlišnosti právnej kultúry prejavujúcej sa aj na súdoch, pripraviť čo najoptimálnejší plán celoplošného zavedenia aplikácie. Z toho vychádza aj logický výber troch rôznych regiónov na začiatku implementácie.
V poslednej etape krátkodobej perspektívy projektu "Podateľňa - registre" pôjde o nasadenie zostávajúcich modulov C a Cb na ostatné okresné súdy SR. Zabezpečenie celého nasadenia sa člení na materiálno-technické zabezpečenie, organizačno-personálne zabezpečenie a legislatívne zabezpečenie.
Hlavné súčasti materiálno technického zabezpečenia sú4.2.1 Materiálno- technické zabezpečenie
aplikačný softvér (klient a databáza IS "Podateľňa - registre")
štandardný softvér (kancelárske balíky, operačné systémy, databázové licencie)
hardvér (počítačové vybavenie, tlačiarne)
komunikačná infraštruktúra (lokálne počítačové siete, rozľahlé počítačové siete)
bežné výdavky (prevádzkový materiál, energia atď. )
Aplikačný softvér "Podateľňa - registre" je vo vlastníctve ministerstva spravodlivosti a v pôsobnosti rezortu spravodlivosti má ministerstvo právo na neobmedzený počet jeho inštalácií.
Štandardný softvér, obsahujúci databázové licencie a licencie potrebné k využívaniu sieťových aplikácií (groupware) bol pre rezort spravodlivosti zabezpečený z prostriedkov PHARE 99. Ide o 2000 užívateľských a 64 serverových licencií štandardného aplikačného vybavenia Microsoft Backoffice. Tieto v plnej miere pokryjú licenčné potreby, vyplývajúce z celoplošného nasadenia modulov C a Cb.
Hardvérové vybavenie potrebné na celoplošné zavedenie aplikácie modulov C a Cb pozostávalo zo 466 osobných počítačov určených pre sudcov, 659 osobných počítačov pre pracovníkov administratívy, 51 serverov pre chod aplikácie a 321 výkonných sieťových tlačiarní určených pre malé pracovné skupiny. Podrobné technické špecifikácie uvedených zariadení vyplývajú z nárokov klientskej a serverovej časti aplikácie "Podateľňa - registre", ako i počtu jej aktívnych užívateľov, preto jednotlivé zariadenia sú dimenzované aj podľa veľkosti jednotlivých súdov (počtu užívateľov).
Infraštruktúra, pozostávajúca z lokálnych počítačových sietí, bola v rámci programu PHARE 98 vytvorená v priebehu rokov 2000 a 2001 na všetkých okresných súdoch. Pre potreby zavedenia aplikácie boli preto nevyhnutné len menšie úpravy, resp. doplnenia existujúcich sietí.
Potreba bežných výdavkov, ktorá vyplýva z nového systému organizácie práce, nákupu prevádzkového materiálu, zvýšeného energetického zaťaženia súdov, dispozičného prispôsobenia miestností na súdoch, je v období zavádzania nového systému na súdoch mierne vyššia.
Organizačné zabezpečenie celoplošného zavedenia aplikácie "Podateľňa - registre" bolo rozdelené do viacerých úrovní. Na úrovni vedenia ministerstva spravodlivosti bola vytvorená riadiaca komisia projektu, ktorá plánuje, kontroluje a organizuje činnosti a zdroje potrebné pre zavedenie aplikácie. Ďalej boli vytvorené tri odborné podskupiny, priamo podriadené riadiacej komisii:
technologická skupina (hardvér, softvér, infraštruktúra, aplikácia)
užívate
ekonomicko - personálna skupina (organizačno-personálne zabezpečenie, financie, školenia)
nové pracovné postupy
aplikácia
štandardný softvér
správa aplikácie
Na základe rokovania ministerstva spravodlivosti realizáciu školení v roku 2002 finan
čne zabezpečuje finančný program pomoci Európskej únie PHARE, ABA/CEELI (Americká advokátska komora / Právna iniciatíva pre strednú a východnú Európu) OPEN SOCIETY FOUNDATION (OSF) v spolupráci s tretími stranami a ministerstvom spravodlivosti.V tabuľkách č.1,2,3,4 sú uvedené realizované školenia a semináre súvisiace s projektom „Súdny manažment".
tab. č. 1: Nové pracovné postupy
Školiaci tím Okresný súd Banská Bystrica – ABA/CEELI, OSF | |||||
počet | preškolených | ||||
školení |
dní |
sudcovia | administratíva | informatici | |
24 |
27 |
318 |
514 |
16 |
|
tab. č. 2: Počítačové školenia
Informatici krajských súdov | Ministerstvo spravodlivosti |
PHARE |
||||||
2001 - 2002 |
2000 |
2001 |
2002 (1.polrok) | 2002 (1.polrok) | ||||
MSSR/Súdy | MSSR/Súdy |
MSSR/Súdy |
||||||
Základy PC/Windows | 1090 |
63 /173 |
2 / 46 |
2 / 71 |
||||
Základy Word | 932 |
57 /124 |
0 / 55 |
0 / 59 |
||||
Aplikácia "Podateľne-registre" |
243 |
|||||||
JASPI | 138 |
56 / 52 |
5 / 28 |
2 / 51 |
||||
Spolu účastníkov |
200 /349 |
7 /129 |
4 / 181 |
|||||
Spolu účastníkov celkom | 2160 |
549 |
136 |
185 |
243 |
tab. č. 3: Školenia informatikov (systém, aplikácia)
Rok |
2001 |
2002 (1.polrok) |
|
Počet školení |
3 |
5 |
|
Počet dní |
8 |
11 |
|
Počet účastníkov |
40 |
56 |
tab. č.4: Workshopy, semináre
Rok |
2001 |
2002 (1.polrok) |
|
Počet |
2 |
1 |
|
Počet dní |
4 |
2 |
|
Počet účastníkov |
164 |
10 |
Vzhľadom na personálne obsadenie oddelení informatiky na súdoch SR, kde cca 50% pracovníkov informatiky je zamestnaných na dobu určitú do konca roku 2002 (kofinancovanie PHARE), je potrebné z hľadiska spoľahlivého a plynulého zavádzania jednotlivých modulov aplikácie „Podateľňa – registre“, ale aj z bezpečnostného hľadiska zmeniť pracovný vzťah voči zamestnávateľovi trvalým pracovným pomerom, a tým zvýšiť aj motiváciu uvedených pracovníkov. Správcovia počítačovej siete, informačných systémov a aplikácií tvoria najkritickejší článok v oblasti bezpečnosti, ale aj efektívnosti využitia finančných prostriedkov určených pre školenia (v rámci projektu PHARE boli pre uvedených pracovníkov vyhradené školenia v celkovej sume 2 mil. Sk. Tieto náklady bude treba v prípade prijatia nových pracovníkov opäť investovať.)
Vzhľadom na hore uvedené skutočnosti je nevyhnutné zmeniť pracovné zmluvy pracovníkom oddelení informatiky krajských súdov na dobu neurčitú. Vzhľadom na nárast počtu užívateľských pracovných staníc v rezorte spravodlivosti ( v rokoch 2001/2002 bol počet PC v rezorte zvýšený temer trojnásobne) je potrebné zvýšiť počet informatikov na súdoch minimálne o ďalších 13 pracovníkov.
Na základe odbornej ekonomickej analýzy by práce, ktoré vykonávajú uvedení pracovníci pri ich vykonávaní dodávateľským spôsobom (outsourcing) znamenali 5-násobne vyššie finančné prostriedky, ako náklady vynaložené na mzdové prostriedky a vzdelávanie uvedených pracovníkov.
Pre tieto účely je potrebné vyhradiť pre ďalšie roky (od roku 2003) mzdové náklady vo výške 14,521 mil. Sk a poistné fondy vo výške 5,518 mil. Sk.
Novým pracovným postupom sa znároční práca súdnej administratívy. Zavedenie aplikácie znamená pre administratívnych pracovníkov v podateľni, súdnych tajomníkov, vedúce kancelárie a zapisovateľky, zmeny v rozsahu kompetencií a zodpovednosti a preto na základe pracovných zmien vykonávajú pracovné činnosti zaradené do vyšších platových tried (finančné požiadavky na mzdové prostriedky sú uvedené v bode 5.4)
Potrebné zmeny v organizácii práce na súdoch sa premietajú do prípravy nových vnútrorezortných predpisov, najmä v pripravovanom novom spravovacom poriadku pre okresné a krajské súdy a naň nadväzujúcom kancelárskom poriadku a interných predpisoch ministerstva spravodlivosti.
Ďalšie pripravované súvisiace legislatívne zmeny sú uvedené v kapitole 6.
4.2.4 Časový harmonogram rozšírenia registrov C a Cb (2001 - 2002)
Ministerstvo spravodlivosti v predchádzajúcom období obhájilo, realizovalo, príp. v súčasnosti realizuje niekoľko projektov financovaných z prostriedkov PHARE v oblasti informačných technológií, ktoré poskytujú časť potrebnej technickej infraštruktúry na celoplošné zavedenie IS "Podateľňa - registre"
PHARE 98 (realizácia v roku 2000) - mimorozpočtové prostriedkyProjekt | Cena ( Sk ) |
Zariadenia, lokálne siete na súdoch SR - komunikačná infraštruktúra | 24 932 000,- |
Spoluúčasť MS SR na projektoch PHARE 98 bola vo výške 11,5 mil. Sk.
PHARE 99 (v realizácii) - mimorozpočtové prostriedky
Projekt | Cena ( Sk ) |
Personálne počítače a tlačiarne pre sudcov SR | 57 120 000,- |
WAN - elektronické prepojenie súdov SR, servery, komunikačné zariadenia, databázové a "groupware" licencie | 75 180 000,- |
PHARE 2000 (v realizácii) - mimorozpočtové prostriedky
Projekt | Cena ( Sk ) |
Vybavenie centra justičných informácií - výmena údajov v rámci štátnej správy, poskytovanie údajov obyvateľstvu atď. | 33 110 000,- |
Analýza a vývoj informačných systémov - modulov pre trestné a obchodné oddelenia | 34 400 000,- |
Spoluúčasť MS SR na projektoch PHARE 99 a 2000 bola v roku 2001 vo výške 42,939 mil. Sk. Tieto prostriedky boli použité na mzdy pre špecialistov v oblasti informačných technológií, spoluprácu na vývoji informačných systémov a čiastočne na nákup ďalšieho potrebného technického príslušenstva.
Prostriedky vyčlenené z rozpočtu rezortu spravodlivosti v súvislosti s projektom Súdny manažment boli v roku 2001 vo výške 32 mil. Sk.
Celkovo získalo ministerstvo spravodlivosti z mimorozpočtových prostriedkov cca 225 mil. Sk.
Okrem finančných zdrojov, ktoré si rezort spravodlivosti zabezpečil zo zdrojov PHARE a ABA/CEELI (infraštruktúra, licencie, PC pre sudcov, školenia) na zavedenie aplikácie modulov C,Cb vláda SR v roku 2001 vyčlenila finančné prostriedky vo výške 118 248 tis. Sk,
Kapitálové prostriedky vo výške 71 971 tis. Sk boli použité na výpočtovú techniku:z toho investičné 83 850 tis. Sk
mzdové 4 528 tis. Sk
prevádzkové 29 870 tis. Sk
ťových tlačiarní pre 4 členné skupiny- 659 PC pre administratívu
- 51 serverov pre aplikáciu
- 321 sie
- ostatné technické zariadenia
5. Perspektívy projektu "Súdny manažment"
5.1 Strategické ciele rozvoja justičného informačného systému
Medzi základné strategické ciele rozvoja justičného informačného systému patria:
využívanie výpočtovej techniky sudcami a celou súdnou administratívou pri rozhodovacej a evidenčnej činnosti
zjednotenie používaných informačných systémov v rámci rezortu spravodlivosti
elektronické spracovanie všetkých súdnych agend
vytvorenie centrálnych informačných systémov (JASPI, obchodný register, atď.) na základe elektronického prepojenia v rámci sústavy súdov
poskytovanie informácií súdom v rámci elektronickej súdnej siete z iných rezortov, resp. štátnych inštitúcií urýchľujúcich rozhodovací proces
poskytovanie informácií ostatným rezortom a obyvateľstvu z rezortných informačných systémov na centrálnej úrovni.
Rozšírením IS "Podateľňa - registre" na všetky súdy SR a postupným zapracovaním ostatných agend do existujúcej modulárnej aplikácie sa vytvorí základný predpoklad pre naplnenie strategických zámerov ministerstva spravodlivosti v oblasti informatiky so zreteľom na rýchlejšiu a efektívnejšiu prácu súdov.
Z hľadiska poskytovania informácií ostatným súdom a samotného pohybu spisu je potrebné v náväznosti riešiť aj agendy krajských súdov, prípadne najvyššieho súdu, ktoré pôsobia v niektorých agendách ako odvolacie súdy pre okresné súdy, resp. krajské súdy. Na základe skúseností z pilotného projektu na Okresnom súde v Banskej Bystrici, kde boli riešené agendy C a Cb, je ďalej potrebné vykonať analýzu pohybu spisu a jeho optimalizáciu na ostatných základných agendách súdov:
P - veci starostlivosti o maloleté deti
D - dedi
E - exekučné veci
Er - exekútorské veci
Ro - platobné rozkazy
S - preskúmanie rozhodnutí orgánov štátnej správy
Rob - platobný rozkaz v obchodnej veci
T - veci trestnoprávne
Na Okresnom súde Banská Bystrica bola vykonaná po
čas rokov 2001 a 2002 analýza pohybu spisu, jeho optimalizácia a zároveň modifikovaná aplikácia pre použitie v agende P-veci starostlivosti o maloleté deti, ktorá je v súčasnosti pilotne testovaná.Na Krajskom súde v Banskej Bystrici boli vykonané práce na analýze, optimalizácii a návrhoch modifikácie modulov aplikácie „Podateľňa – registre“ tak, aby postupne mohli byť použité na krajských súdoch.
Od júna roku 2001 pracuje rezortná expertná skupina pozostávajúca zo sudcov, administratívy a informatikov na nových pracovných postupoch v rámci trestných registrov na okresných a krajských súdoch. Do konca roku 2001 pripravila táto skupina nové pracovné postupy v T agende a pripravila podklady pre medzirezortný projekt "Boj proti korupcii", finacovaného z prostriedkov PHARE 2000, v rámci ktorého sa vytvorí aplikácia pre trestné agendy, s prepojením na informačné systémy ministerstva vnútra a generálnej prokuratúry. Ako pilotné pracovisko tohoto projektu, ktorý je súčasťou rezortného projektu "Súdny manažment", bol určený okresný súd Bratislava V. Ukončenie projektu sa predpokladá v druhom polroku roku 2003, kedy je plánované aj postupné nasadenie systému na ostatné okresné a krajské súdy.
5.3. Finančné požiadavky
Pre rok 2003
- len okresné súdy
asistentky senátu =55 súdov x 12,8 osôb x 2 500 Sk x 13 mesiacov = 22 880 tis. Sk
súdni tajomníci senátu = 55 súdov x 4 osoby x 1200 Sk x 13 mesiacov = 3 432 tis. Sk
- všetky súdy (okresné + krajské)
asistentky senátu = 63 súdov x 12,6 osôb x 2700 Sk x 13 mesiacov = 27 862 tis. Sk
súdni tajomníci senátu = 63 súdov x 4 osoby x 1400 Sk x 13 mesiacov = 4 586 tis. Sk
55 súdov x 1,7 osôb x 3650 Sk x 13 mesiacov = 4 437 tis. Sk-len okresné súdy
63 súdov x 1,8 osôb x 3 800 Sk x 13 mesiacov = 5 602 tis. Sk- všetky súdy (okresné + krajské)
Spolu mzdy ...............................................................................................52 571 tis. Skz toho
štátna služba – 13 osôb x 35 503 Sk x 13 mesiacov = 6 000 tis. Sk
verejná služba – 15 osôb x 20 513 Sk x 13 mesiacov = 4 000 tis. Sk
-len okresné súdy ............. 11 684 tis. Sk
- všetky súdy (OS+KS)..... 14 459 tis. Sk
- informatici (13)..................1 718 tis. Sk
- informatici (28)..................3 800 tis. Sk
Spolu poistné fondy................................................................................19 977 tis. Sk- len okresné súdy
55 súdov x 1 200 tis. Sk ..................66 000 tis. Sk- všetky súdy
63 súdov x 1 450 tis. Sk ............... 91 350 tis. Sk
- informatici........................................780 tis. Sk
Ide o výdavky za elektrickú energiu, telefónne poplatky, faxové služby, nábytok, kancelárske potreby, poštovné, papier, nákup tonerov, údržbu softwéru.
Spolu tovary a ďalšie služby...................................................................92 130 tis. Sk4. Bežné transfery
Ide o finančné náklady v súvislosti s realizáciou zákona o štátnej službe v týchto ukazovateľoch:
príplatok k nemocenskému ............... 520 tis. Sk
príplatok k ošetrovnému ................... 125 tis. Sk
5. Kapitálové výdavky
Ide o nákup výpočtovej techniky, sieťových tlačiarní a ostatného technického vybavenia (HUB, ihličkové tlačiarne, JET DIRECT) v celkovej hodnote 50 000 tis. Sk.
454 PC pre administratívu – (cca 55 000 Sk/1PC) 24 970 tis. Sk
227 sieťových tlačiarní – (cca 40 000 Sk/1 tlac) 9 080 tis. Sk
ostatné technické vybavenie (HUB, ihl. tlač, jet direct) 15 950 tis. Sk
Spolu kapitálové prostriedky.......................................................... 50 000 tis. Sk
C e l k o v á r e k a p i t u l á c i a
1. Mzdy 52 571 tis. Sk
2. Poistné fondy 19 977 tis. Sk
3. Tovary a ďalšie služby 92 130 tis. Sk
4. Bežné transfery ... 645 tis. Sk
5. Kapitálové výdavky 50 000 tis. Sk
S p o l u : 215 323 tis. Sk
5.4 Dlhodobý časový harmonogram na roky 2001 - 2004
Dlhodobý časový harmonogram vývoja a postupného nasadzovania ďalších modulov aplikácie "Podateľňa - registre" na okresné, krajské, resp. najvyšší súd, je závislý hlavne od dostupných finančných prostriedkov. Pri splnení finančných požiadaviek je uvádzaný harmonogram postupnosti prác optimálny. Z hľadiska úspešnosti a efektívnosti vynakladaných investícií do projektu je potrebné dodržať súvislosť a časovú nadväznosť jednotlivých krokov s ohľadom na rýchly rozvoj v oblasti informačných technológií.
6. Súvisiace legislatívne opatrenia a medzinárodné projekty
Potreba reformy súdnej správy a organizácie súdnictva, vrátane jej kompletného zabezpečenia výpočtovou technikou, bola odporúčaná vo viacerých správach expertov Svetovej banky, ABA CEELI a jej nevyhnutnosť potvrdili i výsledky twinningovej spolupráce na projektoch PHARE, ktoré sa zaoberali problematikou súdneho manažmentu a predstavením skúseností z Rakúska a zo Spolkovej republiky Nemecko. Zároveň sa potvrdila skutočnosť, že reforma vyžaduje rešpektovanie prepojenia celého komplexu organizačných a legislatívnych opatrení, ktoré nemožno od seba oddeľovať.
S praktickým zavedením počítačovej časti „súdneho manažmentu" bezprostredne súvisia a budú sa od nej i obsahovo odvíjať pripravované zákony, najmä zákon o vyšších súdnych úradníkoch, spravovací a kancelársky poriadok, ako aj procesné zákony (Občiansky súdny poriadok, a Trestný súdny poriadok), ktoré moderný spôsob deľby práce na súde a vedenia spisu zakotvia legislatívne.
Počítačové programy budú môcť následne spracúvať a uľahčovať realizáciu nových úloh správy súdov, vyplývajúcich z nedávno prijatého zákona č. 385/2000 Z.z., tzv. Sudcovského kódexu (napr. spolupráca štátnej správy súdov a sudcovských rád na hodnotení sudcov) a z práve pripravovaného zákona o organizácii súdov.
Projekt "Súdny manažment" úzko súvisí s ďalšími reformnými projektami, na ktorých začalo ministerstvo spravodlivosti pracovať. Zavedenie počítačov je nevyhnutné pre spracovanie dát na základe pripravovaných nových a objektívnejších kritérií hodnotenia práce sudcov podľa obtiažnosti súdnych konaní a úkonov. Takto spracované údaje sprehľadnia činnosť a porovnanie výkonnosti jednotlivých sudcov a sú tiež nevyhnutné pre zistenie objektívnej potreby počtu sudcov (a neskôr i kvalifikovaných súdnych úradníkov) v Slovenskej republike.
Výstupy z oboch potom budú podkladom pre vytvorenie nových transparentných pravidiel hodnotenia práce sudcov, ktorých návrh sa má vypracovať v rámci pripravovaného twinnigového projektu spolupráce PHARE s predstaviteľmi rakúskej justície pod pracovným názvom „interná revízia“.
Zavedenie aplikácie "Podateľňa - registre" (vyvinuté moduly) na všetky okresné súdy významne ovplyvní rýchlosť súdneho konania čo je nutnou podmienkou pre splnenie cieľov "
Akčného plánu boja proti korupcii" schváleného vládou SR, nakoľko podľa dostupných informácií na súdoch dochádza k podozreniu z korupcie najmä v súvislosti so záujmom účastníkov konania na zrýchlení súdneho konania.Realizácia projektu Súdny manažment vyplýva z Programového vyhlásenia vlády SR: prispeje k vytvoreniu nevyhnutných podmienok na reálne uplatnenie ústavného práva na nezávislé a nestranné súdnictvo; je jedným z opatrení, ktorých cieľom je dodržiavanie zákazu odňatia veci zákonnému sudcovi; prispeje k odstráneniu prieťahov v súdnych konaniach, ktoré majú za následok stratu dôvery občanov k právu a poriadku.