P r e d k l a d a c i a s p r á v a
V svojom Programovom vyhlásení si vláda SR stanovila ako cieľ „vytvorenie nevyhnutných podmienok k reálnemu uplatneniu ústavného práva na nezávislé a nestranné súdnictvo. Za týmto účelom budú prijaté opatrenia, ktorých cieľom je dodržiavanie zásady zákazu odňatia veci zákonnému sudcovi.“ Cieľom predkladaného projektu „Súdny manažment“ je zabezpečiť transparentné a spravodlivé prideľovanie vecí sudcom, a tým plne zaručiť dôslednú realizáciu Ústavou Slovenskej republiky garantované právo na zákonného sudcu.
Ministerstvo spravodlivosti považuje ochranu práv občanov za jednu zo základných záruk právneho štátu, ktorej realizácia podľa ústavných zásad prináleží v Slovenskej republike súdom. Jej súčasťou je i možnosť uplatnenia práv a nárokov na súde, ktorý má rozhodnúť nielen spravodlivo a nezávisle, ale aj rýchlo a efektívne. Vzhľadom na počet neskončených konaní (viac ako 500 tis. na 1223 sudcov k 1.1.2001) sú pre zachovanie ústavného práva na súdne konanie bez zbytočných prieťahov potrebné nielen systémové zmeny v oblasti kvality právnych predpisov, ale aj v oblasti materiálno-technického a personálneho zabezpečenia súdov. Cieľom predkladaného projektu „Súdny manažment“ je teda okrem realizovania ústavného práva na zákonného sudcu aj prispieť k odstráneniu prieťahov v súdnych konaniach.
Zavedenie projektu „Súdny manažment" na všetky okresné súdy (na ktorých sa nachádza takmer 90% nevybavených prípadov) významne ovplyvní rýchlosť súdneho konania, čo je nutnou podmienkou pre splnenie cieľov "Akčného plánu boja proti korupcii" schváleného vládou SR, nakoľko podľa dostupných informácií na súdoch dochádza k podozreniu z korupcie najmä v súvislosti so záujmom účastníkov konania na zrýchlení súdneho konania.
S praktickým zavedením počítačovej časti „Súdneho manažmentu" bezprostredne súvisia a budú sa od nej i obsahovo odvíjať pripravované zákony, najmä zákon o vyšších súdnych úradníkoch, Spravovací a Kancelársky poriadok, ako aj procesné zákony (Občiansky súdny poriadok, a Trestný súdny poriadok), ktoré moderný spôsob deľby práce na súde a vedenia spisu zakotvia legislatívne.
Projekt "Súdny manažment" úzko súvisí s ďalšími reformnými projektmi, na ktorých MS SR pracuje. Zavedenie počítačov bude nevyhnutné pre spracovanie dát na základe pripravovaných nových a objektívnejších kritérií hodnotenia práce sudcov podľa obtiažnosti súdnych konaní a úkonov. Takto spracované údaje sprehľadnia činnosť a porovnanie výkonnosti jednotlivých sudcov a budú tiež nevyhnutné pre zistenie objektívnej potreby počtu sudcov (a neskôr i kvalifikovaných súdnych úradníkov) v Slovenskej republike.
V rámci projektu „Súdny manažment" realizovalo ministerstvo spravodlivosti v spolupráci so švajčiarskymi odborníkmi pilotný informačný systém "Podateľňa - registre" na Okresnom súde v Banskej Bystrici. Na základe porovnaní s predchádzajúcim obdobím možno konštatovať, že projekt Súdny manažment výrazne skrátil dĺžku súdneho konania, zlepšil informovanosť a optimalizoval administratívnu prácu na súde. Jeho realizácia začala vo februári 2000 a bola financovaná švajčiarskou stranou, ktorá zabezpečovala vývoj pilotnej aplikácie, slovenská strana zabezpečovala podporu implementácie, vrátane infraštruktúry. Spoločný švajčiarsko-slovenský projekt "Súdny manažment" bol formálne ukončený v decembri 2000 a jeho výstupom bolo kompletné zhodnotenie optimalizácie pracovných postupov, prínos využitia výpočtovej techniky a podmienky nasadenia na ostatných súdoch SR.
Keďže pilotná prevádzka bola spustená už v auguste 2000, bolo možné od septembra získavať porovnaním za predchádzajúce obdobia údaje podľa kritérií pre hodnotenie úspešnosti projektu. Po niekoľko mesačnom sledovaní týchto údajov bolo možné konštatovať, že sa o 70 % zvýšil počet rozhodnutých vecí do troch mesiacov od podania návrhu na začatie súdneho konania, skrátil sa priemerný čas od podania žaloby do vytýčenia prvého pojednávania vo veci z doterajších 73 dní na 49 dní, skrátil sa čas medzi prvým a druhým pojednávaním z priemerne 38,8 dní na 16 dní, novým pracovným postupom sa znáročnila práca súdnej administratívy, ktorá teraz pripravuje súdny spis sudcovi na pojednávanie. Tým sudca získal 78% pracovného času, ktorý doteraz venoval administratívnym úkonom.
Medzi hlavné krátkodobé priority ministerstva spravodlivosti patrí aj implementácia aplikácie "Podateľňa - registre" na ostatné súdy. Vďaka postupnému nasadzovaniu aplikácie je možné dosiahnuť výrazný efekt v optimalizácii práce súdov a po jej úplnom nasadení na všetky súdne agendy, sa tento efekt ešte zvýši. V priebehu roku 2002 ministerstvo spravodlivosti realizuje z vlastného rozpočtu nasadenie modulu Podateľňa na všetky okresné a krajské súdy SR. V tejto etape sa musí pôvodná aplikácia prispôsobiť aj na podmienky krajských súdov. Ďalej sa v roku 2002 projekt "Podateľňa - registre" zavádza na štyri okresné súdy: Okresný súd Bratislava I, Okresný súd Bratislava V, Okresný súd Košice I a Okresný súd Žilina. V poslednej etape krátkodobej perspektívy projektu sa bude nasadzovať na ostatné okresné súdy SR.
Z hľadiska poskytovania informácií ostatným súdom a samotného pohybu spisu je potrebné v náväznosti riešiť aj agendy krajských súdov, prípadne najvyššieho súdu, ktoré pôsobia v niektorých agendách ako odvolacie súdy pre okresné súdy, resp. krajské súdy.
Okrem finančných zdrojov, ktoré si rezort spravodlivosti zabezpečil z mimorozpočtových zdrojov (PHARE a ABA/CEELI) je potrebné na zavedenie aplikácie vyčleniť kapitálové prostriedky vo výške 50 mil. Sk, mzdové prostriedky vo výške 52,57 mil. Sk, poistné fondy vo výške 19,98 mil. SK, bežné transfery vo výške 645 tis Sk a tovary a ďalšie služby 92,13 mil. Sk. Vyčlenenie požadovaných finančných prostriedkov prispeje k predpokladanému skráteniu súdneho konania v priemere o 30%. Takéto skrátenie by v prípade okamžitého vyčlenenia finančných prostriedkov pocítil prakticky každý občan, ktorý príde do kontaktu so súdom ešte v priebehu tohto volebného obdobia.
Zefektívnenie súdneho systému Slovenskej republiky, okrem už uvedených skutočností, bude znamenať aj zlepšenie podnikateľského prostredia pre domácich a zahraničných podnikateľov s rozsiahlymi ekonomickými prínosmi. Spriechodnenie a zefektívnenie justície je i jednou z krátkodobých a strednodobých priorít, vyplývajúcich z Národného programu pre prijatie acquis communautaire a tiež z pravidelnej hodnotiacej Správy o pripravenosti SR na členstvo v EÚ.
Materiál má vplyv na zamestnanosť a dopad na verejné financie zo štátneho rozpočtu svojím nárastom. Nemá vplyv na životné prostredie.