NÁVRH
na zrušenie úlohy – návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Obchodný zákonník resp. Občiansky súdny poriadok s cieľom zapracovať smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2000/35/ES o boji proti omeškaným platbám v obchodných transakciách z Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2002.
Uznesením vlády Slovenskej republiky č.1203, z 19.decembra 2001, ktorým bol schválený Plán legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2002, bola Ministerstvu spravodlivosti SR uložená úloha predložiť návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Obchodný zákonník resp. Občiansky súdny poriadok s cieľom zapracovať smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2000/35/ES o boji proti omeškaným platbám v obchodných transakciách (bod 13 v mesiaci september).
Vzhľadom na skutočnosť, že ide o nové acquis, ku ktorému si nepochybne vyžadujú výklad aj členské štáty ( napr. sporný je čl. 5 – zabezpečenie získania exekučného titulu do 90 dní od podania žaloby resp. podania za predpokladu, že dlh alebo prvky konania nie sú sporné – čo v prípade sporného nároku, o ktorom pre potrebu vykonania dôkazov nebude možné rozhodnúť do 90dní).
Samotné členské štáty sú povinné túto smernicu transponovať do 8. augusta 2002. Ministerstvo spravodlivosti SR zastáva názor, že implementácia uvedenej smernice, ktorou sa má meniť a dopĺňať zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov resp. návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov, je v niektorých častiach predčasná a v niektorých častiach už nepotrebná, vzhľadom k tomu, že mnohé ustanovenia smernice sú už v súčasnosti obsiahnuté v Obchodnom zákonníku napr.
Predmetná smernica je okrem Obchodného zákonníka obsiahnutá aj v iných zákonoch (Občiansky zákonník – omeškanie dlžníka a jeho dôsledky, výkon rozhodnutia, výhrada vlastníckeho práva, Exekučný poriadok – vykonávanie exekúcie).
Ďalším z dôvodov netransponovania uvedenej smernice v stanovenom období je skutočnosť, že v súčasnosti dochádza k častej novelizácii uvedených vnútroštátnych predpisov (v roku 2001 sa uskutočnila novela Obchodného zákonníka, kde bolo transponovaných 7 smerníc ES a novela Občianskeho súdneho poriadku). Zároveň nie je možné jednoznačne predpokladať, čo prinesie transpozícia smernice v aplikačnej praxi samotných členských štátov.