Dôvodová správa Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej
republiky predkladá do legislatívneho procesu návrh novely zákona č. 105/2002
Z. z. o poskytnutí jednorázového finančného príspevku príslušníkom
československých zahraničných alebo spojeneckých armád, ako aj domáceho odboja
v rokoch 1939 – 1945. Národná rada Slovenskej republiky uvedený
zákon schválila dňa 31.01.2002 ako poslanecký návrh zákona. Podľa § 5 ods. 1 uvedeného zákona rozhoduje
a príspevok vypláca Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, pričom
na konanie podľa tohto zákona sa použije zákon o správnom konaní. V dôvodovej správe k návrhu zákona sa
uvažovalo o počte cca 20 000 oprávnených osôb na poskytnutie príspevku.
Vychádzajúc z poznatkov odboru rehabilitácií a odškodňovania pri realizácii
iných odškodňovacích predpisov, možno predpokladať, že Ministerstvo
spravodlivosti Slovenskej republiky obdrží od nadobudnutia účinnosti zákona do
konca lehoty na uplatnenie nároku (30.06.2003), asi 40 000 žiadostí, pričom
väčšina žiadateľov sa obráti na Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej
republiky do konca roka 2002. Mesačne je to približne 2000 – 3000 žiadostí,
ktoré by bolo potrebné vybaviť v lehote podľa § 49 zákona č. 71/1967 Zb.
o správnom konaní. V dobe od 02.03.2002 do 28.03.2002 bolo na
Ministerstve spravodlivosti Slovenskej republiky zaevidovaných 1013 žiadostí
v súvislosti s realizáciou zákona č. 105/2002 Z. z. o poskytnutí jednorázového
finančného príspevku príslušníkom československých zahraničných alebo
spojeneckých armád, ako aj domáceho odboja v rokoch 1939 – 1945. V súčasnosti pracuje na odbore rehabilitácií
a odškodňovania Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, do
pôsobnosti ktorého patrí uvedená agenda, osem odborných referentov, ktorí
posudzujú vyše 30 000 žiadostí o odškodnenie podľa osobitných predpisov.
Vybavenie uvedeného počtu žiadostí v zákonnej lehote v praxi teda nie je
reálne možné. V prípadoch, keď je zákonom určená
príslušnosť Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky sa na
posudzovanie žiadostí zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní nevzťahuje.
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky po posúdení nárokov
uplatnených občanmi podľa odškodňovacích predpisov (napr. zákon č. 305/1999 Z.
z. o zmiernení niektorých krívd osobám deportovaným do nacistických
koncentračných táborov a zajateckých táborov), nevydáva rozhodnutia, ale
písomné stanoviská. Z uvedených dôvodov sa v predloženom návrhu
novely zákona č. 105/2002 Z. z. o poskytnutí jednorázového finančného
príspevku príslušníkom československých zahraničných alebo spojeneckých armád,
ako aj domáceho odboja v rokoch 1939 – 1945 navrhuje, aby sa na konanie podľa
tohto zákona, nevzťahovali všeobecné predpisy o správnom konaní. Uvedená právna úprava nebude mať dopad na
štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov. Návrh je v súlade s Ústavou Slovenskej
republiky a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými
dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom
Európskej únie Vzhľadom na vnútroštátny charakter
upravovanej problematiky je posudzovanie súladu návrhu zákona s právom
Európskych spoločenstiev a Európskej únie bezpredmetné.
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej
republiky v spolupráci s podpredsedom vlády pre ekonomiku.
Pri vypracúvaní návrhu zákona nebola
účasť experta. Doložka finančných, ekonomických,
environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť Čl. I: K bodu 1: V novele zákona sa navrhuje, aby sa na
konanie podľa zákona č. 105/2002 Z.z. o poskytnutí jednorázového finančného
príspevku príslušníkom československých zahraničných alebo spojeneckých armád,
ako aj domáceho odboja v rokoch 1939 – 1945 nevzťahovali všeobecné ustanovenia
o správnom konaní. Podľa § 5 ods. 4 uvedeného zákona sa na
konanie o priznaní príspevku použije zákon o správnom konaní. V dôvodovej správe k návrhu zákona sa
uvažovalo o počte cca 20 000 oprávnených osôb na poskytnutie príspevku.
Vychádzajúc z poznatkov odboru rehabilitácií a odškodňovania, pri realizácii
iných odškodňovacích predpisov, možno predpokladať, že Ministerstvo
spravodlivosti Slovenskej republiky obdrží od nadobudnutia účinnosti zákona do
konca lehoty na uplatnenie nároku (30.06.2003) asi 40 000 žiadostí, pričom
väčšina žiadateľov sa obráti na Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej
republiky do konca roka 2002. V dobe od 02.03.2002 do 28.03.2002 bolo na
Ministerstve spravodlivosti Slovenskej republiky zaevidovaných 1013 žiadostí
v súvislosti s realizáciou zákona č. 105/2002 Z. z. o poskytnutí jednorázového
finančného príspevku príslušníkom československých zahraničných alebo
spojeneckých armád, ako aj domáceho odboja v rokoch 1939 – 1945. V súčasnosti pracuje na odbore rehabilitácií
a odškodňovania Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, do
pôsobnosti ktorého patrí uvedená agenda, osem odborných referentov, ktorí
posudzujú vyše 30 000 žiadostí o odškodnenie podľa osobitných predpisov.
Vybavenie uvedeného počtu žiadostí v zákonnej lehote v praxi teda nie je
reálne možné. Zároveň sa stanovila ministerstvu povinnosť
zasielať žiadateľovi písomné stanovisko do vlastných rúk. Uvedená povinnosť sa
zavádza v snahe zabrániť nejasnostiam pri počítaní lehôt v prípadnom súdnom
spore medzi Slovenskou republikou zastúpenou ministerstvom a žiadateľom.
Obdobná právna úprava je použitá aj v iných
odškodňovacích právnych predpisoch napr. v zákone č. 305/1999 Z. z.
o zmiernení niektorých krívd osobám deportovaným do nacistických
koncentračných táborov a zajateckých táborov. K bodu 2: Ako opravný prostriedok proti stanovisku
Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky sa žiadateľovi dáva možnosť
obrátiť sa žalobou na súd v prípade, že sa jeho žiadosti nevyhovie alebo sa
žiadosti vyhovie iba z časti. V uvedených prípadoch potom rozhodne nezávislý
súd. Čl. II: Vzhľadom na predpokladanú dĺžku
legislatívneho procesu, ako aj potrebnú legisvakanciu a nevyhnutnú potrebu
zákona v praxi sa navrhuje, aby zákon nadobudol dňom vyhlásenia.