Dôvodová správa

 

  1. Všeobecná časť

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky predkladá do legislatívneho procesu návrh novely zákona č. 105/2002 Z. z. o poskytnutí jednorázového finančného príspevku príslušníkom československých zahraničných alebo spojeneckých armád, ako aj domáceho odboja v rokoch 1939 – 1945.

Národná rada Slovenskej republiky uvedený zákon schválila dňa 31.01.2002 ako poslanecký návrh zákona.

Podľa § 5 ods. 1 uvedeného zákona rozhoduje a príspevok vypláca Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, pričom na konanie podľa tohto zákona sa použije zákon o správnom konaní.

V dôvodovej správe k návrhu zákona sa uvažovalo o počte cca 20 000 oprávnených osôb na poskytnutie príspevku. Vychádzajúc z poznatkov odboru rehabilitácií a odškodňovania pri realizácii iných odškodňovacích predpisov, možno predpokladať, že Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky obdrží od nadobudnutia účinnosti zákona do konca lehoty na uplatnenie nároku (30.06.2003), asi 40 000 žiadostí, pričom väčšina žiadateľov sa obráti na Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky do konca roka 2002. Mesačne je to približne 2000 – 3000 žiadostí, ktoré by bolo potrebné vybaviť v lehote podľa § 49 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní.

V dobe od 02.03.2002 do 28.03.2002 bolo na Ministerstve spravodlivosti Slovenskej republiky zaevidovaných 1013 žiadostí v súvislosti s realizáciou zákona č. 105/2002 Z. z. o poskytnutí jednorázového finančného príspevku príslušníkom československých zahraničných alebo spojeneckých armád, ako aj domáceho odboja v rokoch 1939 – 1945.

V súčasnosti pracuje na odbore rehabilitácií a odškodňovania Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, do pôsobnosti ktorého patrí uvedená agenda, osem odborných referentov, ktorí posudzujú vyše 30 000 žiadostí o odškodnenie podľa osobitných predpisov. Vybavenie uvedeného počtu žiadostí v zákonnej lehote v praxi teda nie je reálne možné.

V prípadoch, keď je zákonom určená príslušnosť Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky sa na posudzovanie žiadostí zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní nevzťahuje. Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky po posúdení nárokov uplatnených občanmi podľa odškodňovacích predpisov (napr. zákon č. 305/1999 Z. z. o zmiernení niektorých krívd osobám deportovaným do nacistických koncentračných táborov a zajateckých táborov), nevydáva rozhodnutia, ale písomné stanoviská.

Z uvedených dôvodov sa v predloženom návrhu novely zákona č. 105/2002 Z. z. o poskytnutí jednorázového finančného príspevku príslušníkom československých zahraničných alebo spojeneckých armád, ako aj domáceho odboja v rokoch 1939 – 1945 navrhuje, aby sa na konanie podľa tohto zákona, nevzťahovali všeobecné predpisy o správnom konaní.

Uvedená právna úprava nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov.

Návrh je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.

 

 

DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI

návrhu zákona

s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie

  1. Navrhovateľ zákona : vláda Slovenskej republiky

  2. Názov návrhu zákona : zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o poskytnutí jednorázového finančného príspevku príslušníkom československých zahraničných alebo spojeneckých armád, ako aj domáceho odboja v rokoch 1939 – 1945,

  3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii :

  1. návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení, Národného programu pre prijatie acquis communataire, odporúčané v Partnerstve pre vstup, odporúčané v prílohe Prípravy asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integrácie do vnútorného trhu Únie (Biela kniha), screeningu, nepatrí medzi úlohy vlády Slovenskej republiky podľa Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2002, ale predkladá ako iniciatívny materiál Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky,
  2. nevyplývajú zo schválenej negociačnej pozície Slovenskej republiky ku kapitole č. 24.

  1. Problematika návrhu právneho predpis :

  1.  
  2. nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
  3.  
  4. nie je upravená v práve Európskej únie,

  1. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie :

    Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je posudzovanie súladu návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie bezpredmetné.

  2. Gestor (spolupracujúce rezorty) :

    Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky v spolupráci s podpredsedom vlády pre ekonomiku.

  3. Účasť expertov pri príprave návrhu právneho predpisu a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie :

Pri vypracúvaní návrhu zákona nebola účasť experta.

Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov

a vplyvov na zamestnanosť

  1. Návrh zákona nezakladá nároky na verejné financie.

  2. Návrh zákona je v súlade s prioritami a cieľmi hospodárskej politiky.

  3. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie.

  4. Návrh zákona neovplyvní zamestnanosť a nevyžiada si zvýšenie počtu pracovníkov.

 

  1. Osobitná časť

Čl. I:

K bodu 1:

V novele zákona sa navrhuje, aby sa na konanie podľa zákona č. 105/2002 Z.z. o poskytnutí jednorázového finančného príspevku príslušníkom československých zahraničných alebo spojeneckých armád, ako aj domáceho odboja v rokoch 1939 – 1945 nevzťahovali všeobecné ustanovenia o správnom konaní.

Podľa § 5 ods. 4 uvedeného zákona sa na konanie o priznaní príspevku použije zákon o správnom konaní.

V dôvodovej správe k návrhu zákona sa uvažovalo o počte cca 20 000 oprávnených osôb na poskytnutie príspevku. Vychádzajúc z poznatkov odboru rehabilitácií a odškodňovania, pri realizácii iných odškodňovacích predpisov, možno predpokladať, že Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky obdrží od nadobudnutia účinnosti zákona do konca lehoty na uplatnenie nároku (30.06.2003) asi 40 000 žiadostí, pričom väčšina žiadateľov sa obráti na Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky do konca roka 2002. V dobe od 02.03.2002 do 28.03.2002 bolo na Ministerstve spravodlivosti Slovenskej republiky zaevidovaných 1013 žiadostí v súvislosti s realizáciou zákona č. 105/2002 Z. z. o poskytnutí jednorázového finančného príspevku príslušníkom československých zahraničných alebo spojeneckých armád, ako aj domáceho odboja v rokoch 1939 – 1945.

V súčasnosti pracuje na odbore rehabilitácií a odškodňovania Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, do pôsobnosti ktorého patrí uvedená agenda, osem odborných referentov, ktorí posudzujú vyše 30 000 žiadostí o odškodnenie podľa osobitných predpisov. Vybavenie uvedeného počtu žiadostí v zákonnej lehote v praxi teda nie je reálne možné.

Zároveň sa stanovila ministerstvu povinnosť zasielať žiadateľovi písomné stanovisko do vlastných rúk. Uvedená povinnosť sa zavádza v snahe zabrániť nejasnostiam pri počítaní lehôt v prípadnom súdnom spore medzi Slovenskou republikou zastúpenou ministerstvom a žiadateľom.

Obdobná právna úprava je použitá aj v iných odškodňovacích právnych predpisoch napr. v zákone č. 305/1999 Z. z. o zmiernení niektorých krívd osobám deportovaným do nacistických koncentračných táborov a zajateckých táborov.

K bodu 2:

Ako opravný prostriedok proti stanovisku Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky sa žiadateľovi dáva možnosť obrátiť sa žalobou na súd v prípade, že sa jeho žiadosti nevyhovie alebo sa žiadosti vyhovie iba z časti. V uvedených prípadoch potom rozhodne nezávislý súd.

Čl. II:

Vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu, ako aj potrebnú legisvakanciu a nevyhnutnú potrebu zákona v praxi sa navrhuje, aby zákon nadobudol dňom vyhlásenia.