Návrh
na zvýšenie finančných prostriedkov na rok 2002 pre kapitolu Ministerstva spravodlivosti SR - civilnej časti, potrebných na realizáciu súboru opatrení vyplývajúcich z Akčného plánu boja proti terorizmu EÚ, Rezolúcie Bezpečnostnej rady OSN číslo 1373 (2001) a ďalších relevantných dokumentov v podmienkach SR
1. Úvod
Po tragických udalostiach v USA EÚ vyjadrila plnú solidaritu s USA a ich občanmi a jednoznačne potvrdila svoje odhodlanie bojovať proti terorizmu, resp. spolupracovať s medzinárodným spoločenstvom v tomto úsilí. Udalosti v USA taktiež akcelerovali prijatie viacerých opatrení v rámci EÚ, a to nielen tých, ktoré súvisia s bezprostredným ohrozením krajín EÚ, ale i dlhodobých koncepčných opatrení majúcich dopad na riešenie problémov týkajúcich sa terorizmu.
Z pohľadu konkrétnych úloh týkajúcich sa boja proti terorizmu boli konkrétne opatrenia obsiahnuté najmä v záveroch Rady ministrov pre spravodlivosť a vnútro z 20.9.2001. Rada prijala 33 bodov týkajúcich sa protiteroristických opatrení v oblasti vnútorných záležitostí a spravodlivosti. Jednou z úloh týkajúcich sa súdnej spolupráce vyplývajúcej z rozhodnutia Rady o urýchlení prepojenia kontaktných miest Európskej súdnej siete na bezpečnú elektronickú sieť bolo zabezpečenie vybudovania bezpečnej elektronickej siete pre súdy v SR.
V materiáli z rokovania vlády SR č. UV-7878/2001 - Správa o rozpracovaní súboru opatrení vyplývajúcich z Akčného plánu boja proti terorizmu Európskej únie, Rezolúcie Bezpečnostnej rady OSN č. 1373 (2001) a ďalších relevantných dokumentov v podmienkach Slovenskej republiky – sú v časti II. Úloha č. 7 kvantifikované náklady na zabezpečenie vybudovania bezpečnej elektronickej siete pre súdy v SR vo výške 67 mil. Sk + 14 mil. Sk ročne.
Úloha č. 7: zabezpečiť vybudovanie bezpečnej elektronickej siete pre súdy v SR (uznesenie vlády bod B.12)
Zodpovedný: Ministerstvo spravodlivosti SR
Náklady: 67 mil. + 14 mil. ročne
Termín: 31.12.2002
Vláda svojím uznesením č.1137/2001 zo dňa 6.12.2001 schválila súbor opatrení vyplývajúcich z Akčného plánu boja proti terorizmu Európskej únie v podmienkach SR s pripomienkami prijatými na rokovaní vlády a súbor opatrení vyplývajúcich z ustanovení Rezolúcie Bezpečnostnej rady OSN č. 1373 (2001) a ďalších relevantných dokumentov v podmienkach SR, kde v bode B.12 uložila ministrovi spravodlivosti zabezpečiť vybudovanie bezpečnej elektronickej siete pre súdy v SR s termínom realizácie 31.12.2002 a v bode B.22 uložila ministrovi spravodlivosti predložiť návrh na zvýšenie finančných prostriedkov na rok 2002, potrebných na realizáciu opatrení Akčného plánu boja proti terorizmu EÚ a rezolúcie Bezpečnostnej rady OSN č. 1373 s termínom do 1.4.2002.
2. Finančné požiadavky
2.1 Jednorázové náklady
Na zabezpečenie realizácie úlohy sú potrebné pre rok 2002 finančné prostriedky:
Zabezpečenie aplikácií súdnych agend 15 mil.Sk
Pre bezpečný prístup k aplikáciam je potrebné zabezpečenie hardverového a softverového vybavenia, ako aj nadstavba aplikácií, ktorá umožní bezpečný prístup k dátam.
Projekt je úzko prepojený s projektom „Súdny manažment“ a s inými projektami, ktoré pracujú s citlivými dátami.
Bezpečnostná nadstavba siete 30 mil. Sk
Ministerstvo spravodlivosti SR v súčasnosti buduje WAN sieť, ktorá bude prepájať všetky súdy v SR z prostriedkov vyhradených v projektoch PHARE. Sieťové zariadenia v uvedenej WAN sieti budú spravované dodávateľom.
WAN sieť ministerstva spravodlivosti je navrhnutá do stromovej štruktúry, pričom v najvyššej časti stromu je samotné ministerstvo, v nižšej úrovni stromu sú krajské súdy a najnižšie časti stromu sú okresné súdy.
Z dôvodu potreby prepojenia celej WAN siete do verejného internetu je potrebné všetky lokálne siete chrániť pred prípadnou možnosťou narušenia bezpečnosti. Aby bola zabezpečená dokonalá ochrana celej WAN siete a LAN sietí, je potrebné v jednotlivých častiach implementovať bezpečnostné prvky.
Autentifikácia v rámci rezortnej siete 20 mil.Sk
Zabezpečením jedinečnosti daného užívateľa prípadne zariadenia a jeho autentifikáciou v sieti je potrebné zabraňovať bezpečnostným incidentom. Na to je potrebná implementácia autentifikačných zariadení v rámci jednotlivých sietí.
Antivírová ochrana 1,5 mil. Sk
Dôležitou súčasťou bezpečnostnej politiky je zabraňovanie šíreniu vírusov a ich odchytávanie. V prípade nedostatočnej ochrany môže prísť k strate informacií, ich odcudzeniu, prípadne k ďalším prienikom do bezpečnosti.
Bezpečnostný audit 0,5 mil. Sk
Zahŕňa bezpečnostný audit počítačovej siete na súdoch a na ministerstve spravodlivosti. Jeho úlohou je kontrola a preverenie bezpečnosti jednotlivých LAN sietí, ako aj celej WAN siete.
__________
Spolu 67 mil. Sk
Vyššie uvedené finančné prostriedky je potrebné zabezpečiť v ich nasledujúcom členení:
Kapitálové prostriedky:
Zabezpečenie aplikácií súdnych agend 8 mil.Sk
Bezpečnostná nadstavba siete 30 mil. Sk
Autentifikácia v rámci rezortnej siete 20 mil.Sk
Antivírová ochrana 1,5 mil. Sk
Spolu 59,5 mil. Sk
Bežné prostriedky:
Zabezpečenie aplikácií súdnych agend 7 mil.Sk
Bezpečnostný audit 0,5 mil. Sk
Spolu 7,5 mil. Sk
2.2 Náklady v ďalších rokoch
Ďalej je potrebné prideliť ročne bežné prostriedky ako náklady na tovary a služby, ktoré zahŕňajú náklady na bezpečnostné audity, údržbu softvéru, konzultácie, školenia a ďalšie náklady spojené s bezpečnosťou.
Bežné prostriedky:
Náklady na tovary a služby 4 mil. Sk
Vzhľadom na personálne obsadenie oddelení informatiky na súdoch SR, kde cca 50% pracovníkov informatiky je zamestnaných na dobu určitú do konca roku 2002 (kofinancovanie PHARE), je potrebné z bezpečnostného hľadiska zmeniť pracovný vzťah voči zamestnávateľovi trvalým pracovným pomerom, a tým zvýšiť aj motiváciu uvedených pracovníkov. Správcovia počítačovej siete, informačných systémov a aplikácií tvoria najkritickejší článok v oblasti bezpečnosti.
V rámci projektu PHARE boli pre uvedených pracovníkov vyhradené školenia v celkovej sume 2 mil. Sk. Tieto náklady bude treba v prípade prijatia nových pracovníkov opäť investovať.
Vzhľadom na hore uvedené skutočnosti je nevyhnutné zmeniť pracovné zmluvy pracovníkom oddelení informatiky krajských súdov na dobu neurčitú.
Na základe odbornej ekonomickej analýzy by práce, ktoré vykonávajú uvedení pracovníci pri ich vykonávaní dodávateľským spôsobom (outsourcing) znamenali 5-násobne vyššie finančné prostriedky, ako náklady vynaložené na mzdové prostriedky a vzdelávanie uvedených pracovníkov.
Pre tieto účely je potrebné vyhradiť pre ďalšie roky (od roku 2003) mzdové náklady vo výške 10 mil. Sk.
Bežné prostriedky :
Mzdy 10 mil. Sk
Uvedených 10 mil. Sk nepredstavuje zvýšenie nákladov na rok 2002. Na rok 2002 sú tieto prostriedky vyhradené z grantu v rámci projektu PHARE.
3. Záver
V materiáli z rokovania vlády SR č. UV-7878/2001 - Správa o rozpracovaní súboru opatrení vyplývajúcich z Akčného plánu boja proti terorizmu Európskej únie, Rezolúcie Bezpečnostnej rady OSN č. 1373 (2001) a ďalších relevantných dokumentov v podmienkach Slovenskej republiky – sú v časti II. Úloha č. 7 kvantifikované náklady na zabezpečenie vybudovania bezpečnej elektronickej siete pre súdy v SR vo výške 67 mil. Sk + 14 mil. Sk ročne.
Finančné prostriedky na bezpečnosť a nadstavbu siete, uvedené v návrhu, sú potrebné aj z hľadiska iných projektov, ktoré sú už v štádiu realizácie, ako napríklad „Súdny manažment“, ale zároveň poskytujú základný predpoklad pre bezpečnosť ďalších projektov. Navrhované opatrenia sú taktiež v súlade so zaistením bezpečnosti medzi ministerstvom spravodlivosti, ministerstvom vnútra a generálnou prokuratúrou.
Použité skratky a označenia:
WAN – Wide Area Network
LAN – Lokal Area Network