Predkladacia správa
Nevyhnutnosť predložiť do legislatívneho procesu návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 140/1961 Zb. Trestný zákon v znení neskorších predpisov vyplýva z uznesenia vlády č. 1154 z 12.12.2001, ktorým boli schválené prioritné úlohy vlády SR vyplývajúce z Pravidelnej správy Európskej komisie o pripravenosti SR na členstvo v Európskej únii z 13.11.2001. Prijatie predloženej novely je nevyhnuté aj pre uzavretie 24. kapitoly – spolupráca v oblasti spravodlivosti a vnútorných záležitostí - v prístupovom procese do ES, resp. EÚ.
Úloha predložiť novelu Trestného zákona do legislatívneho procesu je obsiahnutá aj v Pláne legislatívnych úloh vlády SR na rok 2002 (uznesenie vlády SR č. 1203 z 19.12.2001).
Návrhom zákona sa upravujú najmä tieto ustanovenia Trestného zákona:
nové trestné činy terorizmu (§ 94), obchodovania s ľuďmi (§ 246) a poškodzovania finančných záujmov Európskych spoločenstiev (§ 126, 126a, 126b),
doplnenie doterajšieho trestného činu založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny (§ 185a) aj o teroristickú skupinu (s doplnením samostatnej skutkovej podstaty),
trestný čin šírenia poplašnej správy (§ 199) sa dopĺňa tak, aby bolo možné bez akýchkoľvek pochybností tento trestný čin aplikovať aj na ďalšie spoločensky nebezpečné konanie (zasielanie napodobeniny antraxu bez akéhokoľvek priloženého textu),
úpravu trestu prepadnutia veci tak, že sa umožňuje aj prepadnutie náhradnej hodnoty veci, ktorá už nie je dosažiteľná alebo veci, ktorá je zmiešaná s majetkom získaným legálne,
v súlade so Štatútom medzinárodného trestného súdu sa Trestný zákon dopĺňa o nový trestný čin – zločin proti ľudskosti.
Návrh zákona nebude mať finančný, ekonomický ani enviromentálny vplyv, ani vplyv na zamestnanosť.