Predkladacia správa

 

Nevyhnutnosť predložiť do legislatívneho procesu návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 141/1961 Zb. o trestnom konaní súdnom (Trestný poriadok) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov vyplýva z uznesenia vlády č. 1154 z 12.12.2001, ktorým boli schválené prioritné úlohy vlády SR vyplývajúce z Pravidelnej správy Európskej komisie o pripravenosti SR na členstvo v Európskej únii z 13.11.2001. Prijatie predloženej novely je nevyhnuté aj pre uzavretie 24. kapitoly – spolupráca v oblasti spravodlivosti a vnútorných záležitostí - v prístupovom procese do ES, resp. EÚ.

Úloha predložiť novelu Trestného poriadku do legislatívneho procesu je obsiahnutá aj v Pláne legislatívnych úloh vlády SR na rok 2002 (uznesenie vlády SR č. 1203 z 19.12.2001).

Návrhom zákona sa upravujú najmä tieto ustanovenia Trestného poriadku:

- odstraňuje sa tzv. preverovanie, resp. predprípravné konanie a následne dochádza k novej úprave prípravného konania (v prílohe je priložené jeho úplne znenie),

- zavádza sa tzv. skrátené vyšetrovanie, ktoré sa bude vykonávať o menej závažných trestných činoch (s trestnou sadzbou odňatia slobody do troch rokov),

- posilňuje sa postavenie a dozor prokurátora v predsúdnom konaní,

- do štvrtej hlavy Trestného poriadku sa dopĺňajú nové inštitúty, ktoré majú napomôcť v boji s organizovaným zločinom – predstieraný prevod, sledovanie osôb a vecí, vyhotovovanie obrazových, zvukových a iných záznamov,

- neverejné zasadnutie sa upravuje tak, aby bolo bez akýchkoľvek pochybností v súlade s čl. 6 Európskeho dohovoru o ochrane ľudských práv a slobôd,

- Trestný poriadok sa dopĺňa o nový alternatívny spôsob rozhodovania vo veci – zmier,

- najrozsiahlejšia zmena je v časti zaoberajúcej sa právnym stykom s cudzinou.

Návrh zákona nebude mať finančný, ekonomický ani enviromentálny vplyv, ani vplyv na zamestnanosť.