Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Platná právna úprava neobsahuje ustanovenie, ktorým by medzi služobné byty boli zaradené aj byty určené na bývanie sudcu. Navrhovanou novelou sa uvedený nedostatok rieši.
Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky vypracovalo „Program obstarávania služobných bytov pre zamestnancov štátnej správy“ vzhľadom na to, že byty je v súčasnosti možné obstarať aj iným spôsobom ako výstavbou. Program obstarávania služobných bytov pre zamestnancov štátnej správy bol vládou SR dňa 11. apríla 2001 schválený uznesením č. 324/2001. Na základe uvedeného je program obstarávania služobných bytov metodicky určený a je stanovený postup jeho finančného krytia.
Hlavným problémom je, že v ustanoveniach zákona č. 189/1992 Zb. absentuje kategória služobných bytov sudcov, čo možno riešiť iba novelou predmetného zákona.
Uvedený návrh nebude mať dopad na štátny rozpočet, pretože navrhovaná novela nezakladá sudcovi nárok na služobný byt sudcu, ale iba deklaruje právo.
Predložený návrh je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky.
Doložka zlučiteľnosti
1. Navrhovateľ zákona: vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 189/1992 Zb. o úprave niektorých pomerov súvisiacich s nájmom bytov a bytovými náhradami
3. V práve Európskej únie nie je problematika návrhu zákona upravená.
4. Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5. Právne normy neupravujú problematiku, ktorú upravuje návrh zákona.
6. Vzhľadom na uvedené v bode 5 nie je možné posúdiť stupeň kompatibility s právnou normou Európskej únie.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť
1. Návrh zákona nezakladá nároky na verejné financie.
2. Návrh zákona je v súlade s prioritami a cieľmi hospodárskej politiky.
3. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie.
4. Návrh zákona neovplyvní zamestnanosť a nevyžiada si zvýšenie počtu pracovníkov.
B. Osobitná časť
Čl. I:
Medzi ustanovenia, ktorými sa vymedzujú okruhy služobných bytov sa navrhuje doplniť nové písmeno g). Týmto ustanovením sa zavádza nová kategória služobných bytov sudcov, pretože podľa platnej právnej úpravy sa za služobné byty považujú len:
Ø byt postavený v prevádzkovej, verejnej alebo verejnoprospešnej stavbe a trvale určený na bývanie pracovníka povereného strážením, údržbou, obsluhou alebo inou obdobnou činnosťou prevádzkového charakteru, bez ktorej nie je prevádzka možná, najmä byt, ktorý je súčasťou školy alebo školského zariadenia, zdravotníckeho zariadenia, zariadenia sociálnej starostlivosti, hájovne, stavby slúžiacej vodnému hospodárstvu alebo železničnej doprave,
Ø byt v obytnom dome trvale určený na bývanie pracovníka, ktorý je vlastníkom alebo správcom1) tohto domu, poverený údržbou domu alebo výkonom niektorých služieb pre nájomcov bytov v dome (domovnícky byt),
Ø byt stavebne súvisiaci s nebytovými priestormi určenými na výkon obchodnej, výrobnej alebo inej podnikateľskej alebo prevádzkovej činnosti a trvale určený na bývanie osoby, ktorá vykonáva v týchto nebytových priestoroch uvedenú činnosť,
Ø byt trvale určený na bývanie zahraničného lektora, ktorý sa podieľa na výchove a vzdelávaní žiakov alebo študentov v školách alebo zariadeniach, alebo zahraničného stážistu,
Ø byt získaný vojenskou správou zo štátnej bytovej výstavby podľa doterajších predpisov, ak jeho nájomcom ku dňu účinnosti tohto zákona je vojak z povolania (vojenský byt),
Ø byt získaný Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky, Federálnym ministerstvom vnútra, alebo Zborom väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky (ďalej len "ozbrojený zbor") zo štátnej bytovej výstavby podľa doterajších predpisov, ak jeho nájomcom ku dňu účinnosti tohto zákona je policajt Policajného zboru Slovenskej republiky, Federálneho policajného zboru alebo Zboru hradnej polície alebo príslušník Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky (ďalej len "príslušník").
Čl. II:
Vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu, ako aj potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť 1. júna 2002.