O d ô v o d n e n i e

A. Všeobecná časť

Návrh vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 114/1994 Z.z., ktorou sa vydáva Poriadok pre výkon väzby (ďalej len „návrh vyhlášky“) reaguje na návrh zákona č. ............/2001 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 156/1993 Z.z. o výkone väzby (ďalej len „návrh zákona“).

V návrhu vyhlášky sa z vecného dôvodu a terminologického hľadiska upresňuje používanie pojmov „finančné prostriedky“ a „peňažné prostriedky“. Taktiež sa ujednocuje v súlade s návrhom zákona postup prihlásenia obvineného v pobočke Sociálnej poisťovne pri vzatí do výkonu väzby v ústave na výkon väzby (ďalej len „ústav“) a jeho odhlásení z výkonu väzby pri prepustení. V súlade s požiadavkami praxe sa komplexnejšie upravujú postupy s peňažnými prostriedkami pri nákupoch obvineného v ústavnej predajni a tiež pri prepustení obvineného z výkonu väzby.

V súvislosti s prípravou návrhu zákona je tiež potrebné zosúladiť príslušné ustanovenia v návrhu vyhlášky, predovšetkým tie, ktoré upravujú osobnú korešpondenciu obvinených, prijímanie balíkov a peňažných prostriedkov. Vzhľadom na to, že právo obvineného prijať balík sa v návrhu zákona obmedzuje len na dvakrát ročne poštou a tiež v návrhu zákona sa obmedzuje množstvo korešpondencie, ktoré si môže obvinený ponechať pri sebe, je potrebné precíznejšie upraviť ustanovenia vyhlášky upravujúce tieto problémové okruhy.

Predkladaný návrh vyhlášky si nevyžiada  zvýšené čerpanie finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu.

 

B. Osobitná časť  

K bodu 1 a 5

       Z vecného dôvodu a z hľadiska precíznejšej terminológie sa upresňuje používanie pojmu „peňažné prostriedky“, ktorý vyjadruje nakladanie z peňažnými prostriedkami v hotovosti a upúšťa sa od používania pojmu „finančné prostriedky“.

K bodu 2

       Z dôvodu dlhodobo pretrvávajúcich problémov v súvislosti s aplikáciou ustanovenia § 9 zákona č. 156/1993 Z.z. a § 3 ods. 4 vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 114/1994 Z.z. je potrebné precíznejšie upraviť množstvo korešpondencie, ktoré si môže obvinený ponechať pri sebe. Vzhľadom na súčasné technické a predovšetkým priestorové možnosti v ústavoch nie je možné zabezpečiť, aby obvinený mal pri sebe neobmedzené množstvo korešpondencie. Toto obmedzenie sa navrhuje prijať pri osobách obvinených z obzvlášť závažného trestného činu (§ 41 ods. 2 Trestného zákona).

            Zavedením bodovacieho systému sa umožní, aby obvinený sám rozhodoval o množstve osobnej korešpondencie, časopisov a vlastných kníh, ktoré môže mať na cele pri sebe, pričom listová zásielka, časopis a vlastná kniha je ohodnotená určitým počtom bodov. Návrh vychádza z bodovacieho systému v nemeckom väzenstve, avšak nebol predmetom pripomienkového konania v ústavoch a jeho implementácia a aplikácia v praxi môže byť do značnej miery problematická.  

K bodu 3  

V návrhu zákona sa zabezpečuje jednotný postup ústavov pri prihlasovaní obvineného v pobočke Sociálnej poisťovne, keď bol vzatý do výkonu väzby a jeho odhlásenie, keď bol z výkonu väzby prepustený. Vychádza sa zo zásady, že ak bol obvinený opakovane premiestňovaný počas výkonu väzby do viacerých ústavov, prepustenie z výkonu väzby sa nahlasuje tej pobočke Sociálnej poisťovni, v ktorej bol prihlásený pri nástupe do výkonu väzby. Z tohto dôvodu je potrebné ustanovenie § 3 ods. 10 vypustiť.

K bodu 4

         Upresňuje sa spôsob zaslania osobného spisu, osobných vecí a peňažných prostriedkov obvineného, ak bol premiestnený do iného ústavu.

K bodu 6

            Ustanovenie o možnosti obvineného umiestniť na cele tak, aby bol sám, sa vypúšťa z dôvodu, že umiestňovanie obvinených na cele sa navrhuje upraviť osobitne v § 5 ods. 3 návrhu novely zákona.

K bodu 7

            Ustanovenie o ústavnom poriadku sa vypúšťa z dôvodu jeho precíznejšej úpravy v samostatnom § 18a návrhu novely zákona, pričom zákon súčasne aj splnomocňuje riaditeľa ústavu, aby takýto poriadok vydal.

K bodu 8

            Ustanovenie sa vypúšťa z dôvodu precíznejšej úpravy v novom znení ustanovenia § 9 návrhu novely zákona.

K bodu 9 a 10

Navrhuje sa, aby sa návštevy obvinených precíznejšie upravili v návrhu novely zákona; z tohto dôvodu je žiadúce vypustiť § 16.

K bodu 11

            Vzhľadom na to, že nákup potravín, vecí osobnej potreby, tlače, prijímanie peňažných prostriedkov a ostatné finančné operácie sú precízne upravené v návrhu zákona, kde touto úpravou sa do určitej miery zasahuje do právneho postavenia obvineného, je potrebné modifikovať aj príslušné ustanovenia vyhlášky.  Taktiež z vyhlášky sa prevzali niektoré ustanovenia do návrhu zákona a z tohto dôvodu je potrebné tieto vypustiť.

K bodu 12

            Z dôvodu čoraz častejšie sa opakujúcich pokusov zasielať obvineným poštou v balíkoch alebo pri návštevách nedovolené veci (alkohol, drogy a iné nedovolené predmety), ktoré ohrozujú alebo maria účel väzby a bezpečnosť v ústave, v zákone sa navrhuje zredukovať počet balíkov na dvakrát ročne a tieto zasielať len poštou. Pritom sa vychádza zo zásady, že obvinený si môže nakupovať potraviny a veci osobnej potreby v ústavnej predajni. V návrhu vyhlášky sa upresňuje postup po prijatí balíka poštou.

K bodu 13

            Spôsob evidencie peňažných prostriedkov doručených obvinenému do výkonu väzby je podrobne upravený v zákone a z tohto dôvodu v návrhu vyhlášky sa vypúšťa.

K bodu 14

            Ak to podmienky dovoľujú, obvinený môže byť v súlade so zákonom zaradený do práce, pritom zákon podrobne ustanovuje podmienky zaraďovania. Pri zaraďovaní do práce ústav však uprednostňuje tých obvinených, ktorým súd určil vyživovaciu povinnosť.

K bodu 15

            Upresňuje sa možnosť a spôsob výmeny cudzích peňažných prostriedkov na peňažné prostriedky v zákonnej mene obvineného cudzinca a osoby bez štátnej príslušnosti, pričom riaditeľ ústavu sa splnomocňuje určiť výšku požadovanej výmeny a tiež jej frekvenciu.

K čl. II

            Navrhuje sa, aby vyhláška nadobudla účinnosť 1. marca 2002.