N á
v r h
O D Ô
V O D N E N I E
Návrh vyhlášky Ministerstva
spravodlivosti Slovenskej republiky
o zrážkach z pracovnej odmeny a z iných príjmov obvinených a odsúdených,
výške a použití vreckového a poradí zrážok odsúdených, výkone
rozhodnutia zrážkami z pracovnej odmeny a iných príjmov obvinených a odsúdených
a výške nákladov výkonu trestu odňatia slobody a ich náhrade (ďalej
len „návrh vyhlášky“) je vykonávacím predpisom podľa § 29 ods. 2 a
§ 60a ods. 10 zákona č........../2001 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. 59/1965 Zb. o výkone trestu odňatia slobody a § 16 ods. 7
zákona č. ...../2001 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej
rady Slovenskej republiky č. 156/1993 Z.z. o výkone väzby.
V súčasnosti oblasť zrážok
z pracovnej odmeny osôb, ktoré sú vo výkone trestu odňatia slobody, a o výkone
rozhodnutia zrážkami z
pracovnej odmeny týchto osôb upravuje vyhláška Ministerstva spravodlivosti
Slovenskej republiky č. 431/1991 Zb. (ďalej len „vyhláška"). Z dôvodu
zmeny zákona č. 59/1965 Zb. je potrebné upraviť v návrhu vyhlášky
niektoré ustanovenia a postupy, ktoré v doterajšej vyhláške nie sú
ustanovené.
Doterajšia právna úprava
nerieši odvody na zdravotné poistenie, nemocenské poistenie, dôchodkové
zabezpečenie, príspevok na poistenie v nezamestnanosti a preddavok na daň z
príjmu.
Návrh vyhlášky ustanovuje rovnako vecnú problematiku súvisiacu len s výpočtom zrážok z pracovnej odmeny odsúdeného. Oproti doteraz platnej vyhláške nie je v návrhu vyhlášky ustanovenie o rozhodovaní uložiť povinnosť uhradiť náklady výkonu väzby osobe právoplatne uznanej za vinnú (ďalej len „odsúdený") a o úhrade nákladov, ktoré vznikajú Zboru väzenskej a justičnej stráže (ďalej len „zbor") v súvislosti s výkonom trestu odňatia slobody (ďalej len „výkon trestu") odsúdenému (napríklad v prípadoch v súvislosti s výkonom niektorých disciplinárnych trestov) a priznávanie sociálneho vreckového odsúdeným, ktorí nie sú zaradení do práce vzhľadom na ich vek, zdravotný stav, alebo pre nedostatok pracovnej príležitosti. Táto problematika bola v inej podobe a podľa iného princípu zapracovaná do návrhu nového zákona č. 59/1965 Zb.
Realizácia návrhu vyhlášky si nevyžiada zvýšené čerpanie finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky, nakoľko sa nezmenil výpočet vykonávania zrážok z pracovnej odmeny odsúdených.
K § 1
Vo všeobecných ustanoveniach sa určuje, čo je predmetom úpravy v návrhu vyhlášky, ustanovuje sa, že odsúdenému patrí za vykonanú prácu hrubá pracovná odmena podľa návrhu nového zákona č. 59/1965 Zb., ktorá je príjmom zo závislej činnosti a znižuje sa o odvody na zdravotné poistenie, nemocenské poistenie, dôchodkové zabezpečenie, príspevok na poistenie v nezamestnanosti a o preddavok na daň z príjmu (ďalej len „čistá pracovná odmena"). Ďalej sa určuje, že ústav vykonáva zrážky z hrubej pracovnej odmeny.
K § 2
Určuje sa rozsah zrážok z čistej pracovnej odmeny. Tieto zrážky sa vykonajú na úhradu bežného výživného oprávnených, náhradu nákladov výkonu trestu, úhradu ďalších zrážok vykonávaných na základe právoplatného rozhodnutia a úhradu zrážok ostatných oprávnených. Zvyšok čistej pracovnej odmeny sa rozdelí na vreckové a úložné.
K § 3
Stanovuje sa zrážka z čistej pracovnej odmeny na úhradu bežného výživného
oprávnenému. Ak je zrážka určená pre viac osôb, rozdelí sa rovnakým
dielom na bežné výživné každého oprávneného, najviac však 600,- Sk
na osobu. Zrážka sa vykoná na základe právoplatného rozsudku súdu (ďalej
len „rozsudok“) alebo rozhodnutia súdu, ktorým bol na vydobytie bežného
výživného oprávnenému nariadený výkon rozhodnutia (ďalej len „výkon
rozhodnutia“). Ak nie je na bežné výživné vydaný rozsudok alebo výkon
rozhodnutia pre nezaopatrené deti,
zrážky sa vykonajú na úhradu bežného výživného na základe žiadosti
odsúdeného alebo osoby, v zaopatrení ktorej dieťa je, dospelého
nezaopatreného dieťaťa alebo zariadenia pre mládež, v ktorom je
nezaopatrené dieťa umiestnené. Ak je rozsudkom alebo výkonom rozhodnutia
vymáhané bežné výživné oprávneného vyššie ako zrážka, posudzuje
sa neuhradený rozdiel ako pohľadávka,
na ktorú sa vykonávajú ďalšie zrážky; ak je takto vymáhané bežné výživné
oprávnenému nižšie, prevedie
sa zostávajúci rozdiel k sume určenej na zrážky ostatných oprávnených.
Zrážky na úhradu bežného výživného oprávnenému v cudzine sa vykonajú
až po obdržaní rozsudku príslušného súdu z miesta pobytu oprávneného,
ktorý o úhradu bežného výživného žiada; rozhodnutie súdu musí byť
preložené do slovenského jazyka súdnym znalcom.
K § 4
Zrážky z čistej pracovnej
odmeny na náhradu nákladov výkonu trestu predstavujú len príspevok náhrady
odsúdeného na náklady štátu spojené s jeho stravovaním, ubytovaním, ošatením
a zabezpečovaním ďalších nevyhnutných životných potrieb.
Zrealizovaná výška náhrady nákladov výkonu trestu súvisí s výškou
dosahovanej čistej pracovnej odmeny, ktorá je daná druhom pracovného
zaradenia, o ktorom nemá možnosť odsúdený rozhodnúť, ďalej z dôvodu,
či má alebo nemá vyživovaciu povinnosť a v súčasnej dobe aj nedostatkom
pracovných príležitostí alebo pracovných príležitosti len v skrátenej
pracovnej dobe.
Ak odsúdený je poberateľ dôchodku,
z ktorého uhrádza náklady výkonu trestu a je zároveň zaradený
aj do práce, navrhuje sa aby z dosiahnutej pracovnej odmeny sa už
nevykonávala zrážka k náhrade nákladov výkonu trestu.
K § 5
Z
čistej pracovnej odmeny sa stanovia zrážky na úhradu ďalších zrážok
vykonávaných na základe právoplatného rozhodnutia, t.j. pohľadávok,
ktoré je odsúdený povinný uhrádzať za zavinené náklady výkonu trestu,
zvýšené náklady výkonu trestu, náklady výkonu väzby, zvýšené náklady
výkonu väzby, škodu a stratu na majetku štátu v správe ústavu
podľa osobitných predpisov. Súčasne je potrebné stanoviť aj postup, na
aký druh zrážok podľa tejto vyhlášky sa použije zostatok nevyčerpanej
sumy. Určuje sa aj postup pri stanovovaní poradia doručených pohľadávok
do ústavu na základe príslušných rozhodnutí.
K § 6
Z čistej pracovnej odmeny sa stanovia aj zrážky v prospech pohľadávok ostatných oprávnených, ktoré je odsúdený povinný uhrádzať a ktoré sa použijú obdobne ako zabaviteľná časť mzdy podľa Občianskeho súdneho poriadku.
K § 7 a 8
Zrážky z čistej pracovnej
odmeny na vreckové a úložné, o ktoré majú odsúdení najväčší záujem,
sú stimulačnou kategóriou všetkých pracovne zaradených odsúdených na
dosahovaní čo najlepších pracovných výsledkov. Úložné, ktoré sa zo
zrážok akumuluje, je určené najmä na nadchádzajúce obdobie po prepustení
odsúdeného z výkonu trestu do občianskeho života. Súčasne sa stanovuje,
ako sa má postupovať s čistou pracovnou odmenou v prípade, ak odsúdený
nemá iné druhy zrážok. Určuje sa tiež spôsob čerpania úložného len
formou bezhotovostného platobného styku.
K § 9
Určuje sa postup v prípade, ak odsúdený poberá namiesto čistej pracovnej odmeny nemocenské podľa osobitného predpisu. Ustanovuje sa postup ústavu, ak odsúdený poberá počas výkonu trestu niektoré vybrané dávky výsluhového alebo dôchodkového zabezpečenia podľa osobitných predpisov a má evidované neuhradené pohľadávky voči zboru. Tiež je potrebné určiť ďalší postup zboru, ak odsúdený ukončí výkon trestu a tieto dávky naďalej poberá, pričom pohľadávky voči zboru nemá vysporiadané.
K § 10
Vymedzuje sa vykonávanie zrážok z pracovnej odmeny obvineného a výkon rozhodnutia zrážkami z jeho pracovnej odmeny dosiahnutej na základe zaradenia do práce po dobu výkonu väzby tak ako zamestnancovi v pracovnom pomere, nakoľko obvinenému vzniká povinnosť nahradiť štátu náklady spojené s výkonom väzby až po tom, keď bol právoplatne uznaný za vinného.
K § 11
Ustanovuje sa, že zrážky z pracovnej odmeny sa vykonávajú za obdobie kalendárneho mesiaca a ich splatnosť za uplynulé mesačné obdobie je najneskoršie v nasledujúcom kalendárnom mesiaci. Ak je pred nástupom do výkonu trestu odsúdenému nariadený výkon rozhodnutia zrážkami zo mzdy, jeho nástup do výkonu trestu sa posúdi ako zmena platiteľa mzdy podľa Občianskeho súdneho poriadku. Navrhuje sa zachovať súčasný osvedčený postup, podľa ktorého sa premiestnenie odsúdeného alebo obvineného do iného ústavu nepovažuje za zmenu platiteľa mzdy a ak predchádzajúci ústav vykonával zrážky v prospech pohľadávok, v týchto pokračuje bez zmeny poradia ten ústav, kde bol odsúdený alebo obvinený premiestnený. Ustanovuje sa aj postup, podľa ktorého odsúdený alebo obvinený bude musieť po nadobudnutí účinnosti návrhu vyhlášky uhrádzať aj tie pohľadávky, ktoré sa predtým vôbec nepožadovali.
K § 12 a 13
Navrhuje sa zrušiť doteraz platnú právnu úpravu o zrážkach z pracovnej odmeny osôb, ktoré sú vo výkone trestu odňatia slobody, a o výkone rozhodnutia zrážkami z pracovnej odmeny týchto osôb.
Vzhľadom na potreby praxe a zabezpečenie výkonu zrážok z pracovnej odmeny alebo iných príjmov odsúdených alebo obvinených účinnosť vyhlášky sa navrhuje dňom 1. marca 2002.