VYHODNOTENIE
pripomienok k návrh zákona o rozhodcovskom konaní
a o zmene a doplnení zákona č. 99/1963 Zb. Občianskeho súdneho poriadku
v znení neskorších predpisov.
V súlade s článkom 9 ods. 1 Legislatívnych pravidiel vlády SR bol návrh zákona o rozhodcovskom konaní a o zmene a doplnení zákona č. 99/1963 Zb. Občianskeho súdneho poriadku v znení neskorších predpisov, zaslaný na medzirezortné pripomienkové konanie všetkým ústredným orgánom štátnej správy a niektorým vybraným subjektom (stále rozhodcovské súdy v Slovenskej republike, krajské súdy, zástupcovia tripartity, záujmové združenia, právnické fakulty a SAV).
Návrh bol zaslaný celkove 66 subjektom. V určenom termíne 13 subjektov nezaslalo pripomienky vôbec, 21 subjektov zaslalo stanovisko bez pripomienok. Pripomienky k návrhu uplatnilo 32 subjektov, z toho len Ministerstvo vnútra SR uplatnilo zásadné pripomienky. Všetky zásadné pripomienky boli akceptované a zapracované do návrhu.
Vzhľadom na počet pripomienkujúcich subjektov a množstvo uplatnených pripomienok (viac ako 300 pripomienok) sú vo vyhodnotení zahrnuté a odôvodnené len neakceptované pripomienky tzv. “povinných subjektov” podľa čl. 9 ods. 1 Legislatívnych pravidiel vlády SR. Ostatné uplatnené pripomienky boli do návrhu zapracované.
Ust. |
Subjekt |
Pripomienka |
Vyhodnotenie pripomienky |
§ 1 ods. 3 |
Ministerstvo zahraničných vecí SR |
z rozhodcovského konania nie je vylúčené konanie o určenie výživného; je potrebné doplniť nové písm. e) |
Neakceptuje sa. Schválenie dohody rodičov o úprave práv a povinností k maloletému dieťaťu (vyživovacej povinnosti, úpravy styku) podľa § 26 ods. 2, § 27 ods. 1 a 2 a § 50 Zákona o rodine nemá povahu súdneho zmieru podľa § 99 OSP a preto je z rozhodcovského konania vylúčené podľa § 1 ods. 2 návrhu. |
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR |
doplniť písmeno e), ktoré znie “e) spory, ktoré sa týkajú majetkových práv maloletého dieťaťa” |
||
Ministerstvo vnútra SR |
rozdeliť znenie ods. 3 do dvoch samostatných odsekov |
Čiastočne akceptované. Znenie odseku 3 bolo upravené, ale bez rozdelenia do dvoch odsekov. Takéto rozdelenie sa javí nadbytočné. |
|
§ 2 ods. 1 |
Generálna prokuratúra SR |
vypustiť slová “pred súdom alebo mimosúdne” |
Neakceptuje sa. Z uvedenej dikcie vyplýva, že dohodu podľa § 2 ods. 1 možno uzavrieť aj inak ako do zápisnice pred súdom a takáto dohoda bude mať rovnaké účinky ako dohoda uzavretá pred súdom. |
§ 3 |
Národná banka Slovenska |
odporúčame doplniť do § 3 definíciu štatusových sporov |
Neakceptuje sa. Znenie § 1 ods. 3 písm. b) bolo zmenené v súlade s terminológiou Občianskeho súdneho poriadku na “spory o osobnom stave”. |
§ 3 ods. 1 |
Ministerstvo školstva SR |
vymedzenie pojmu “rozhodcovská zmluva” by malo byť jasné a zrozumiteľné |
Neakceptuje sa. Definícia pojmu je dostatočne zrozumiteľná a zodpovedá definícii podľa čl. 7 ods. 1 Modelového zákona UNCITRAL. |
§ 3 ods. 3 |
Ministerstvo školstva SR |
kto bude zodpovedať za záväzky, ak plnenie neprejde na právnych nástupcov? |
Neakceptuje sa. Úprava sa ponecháva na zmluvnú slobodu strán v rozhodcovskej zmluve. Iná úprava by bola v rozpore so zmluvnou slobodou v občiansko-právnych a obchodných vzťahoch. |
§ 4 ods. 3 |
Národná banka Slovenska |
preformulovať v súlade s pripomienkou: “Písomnú formu RZ nahrádza vyhlásenie zmluvných strán v zápisnici pred rozhodcom o podrobení sporu rozhodcovskému konaniu uskutočnené najneskôr do začatia konania o predmete sporu.” |
Neakceptuje sa. Navrhované znenie spôsobuje zmenu významu ustanovenia. Ide o konvalidáciu nedostatku písomnej formy rozhodcovskej zmluvy, nie o nahradenie písomnej formy vyhlásením. Na písomnej forme je potrebné striktne trvať.. |
Ministerstvo financií SR |
na začiatku zmeniť dikciu na “Písomná forma rozhodcovskej zmluvy je dodržaná…” |
Neakceptuje sa. Ide o konvalidáciu nedostatku písomnej formy rozhodcovskej zmluvy. Pôvodná dikcia tento zámer vystihuje vhodnejšie. |
|
§ 5 |
Ministerstvo školstva SR |
“Ustanovenie je potrebné upraviť z vecného a právneho hľadiska.” |
Neakceptuje sa. Nie je zrejmý dôvod pripomienky. |
§ 5 ods. 1 |
Národná banka Slovenska |
nahradiť formuláciu “ založenie právomoci” slovami “dohoda o právomoci” |
Neakceptuje sa. Právomoc slovenského rozhodcovského súdu môže byť založená nielen dohodou, ale i odkazom na všeobecné zmluvné podmienky niektorej zo zmluvných strán apod. |
§ 5 ods. 2 |
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR |
odporúčame preformulovať “Ak je zmluva neplatná, rozhodcovská doložka k tejto zmluve je neplatná len vtedy, ak…” |
Neakceptuje sa. Pôvodné znenie je dostatočne zrozumiteľné a nevyžaduje navrhovanú zmenu. |
§ 6 ods. 1 |
Ministerstvo kultúry SR |
zaviesť kritéria pre funkciu rozhodcu minimálne pokiaľ ide o vzdelanie, odbornú prax, vek a bezúhonnosť |
Neakceptuje sa. Veková hranica pre funkciu rozhodcu je riešená požiadavkou plnoletosti. Ostatné v pripomienke uvedené kritéria sú na vôli zmluvných strán. Ak rozhodcu ustanovuje súd alebo vybratá osoba, musí podľa § 6 ods. 2 návrhu prihliadať na kvalifikáciu požadovanú od rozhodcu podľa dohody strán a na okolnosti, ktoré zabezpečia ustanovenie nezávislého a nestranného rozhodcu. Okrem toho, stále rozhodcovské súdy môžu tieto predpoklady ustanoviť pre rozhodcov vo svojom zozname v štatúte podľa § 13 písm. c) návrhu. |
§ 6 ods. 1 |
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR |
nie je zrejmé, ktorú z podmienok môže vylúčiť poznámka k odkazu 5 |
Neakceptuje sa. Ústavný zákon č. 119/1995 Z. z. môže vylúčiť možnosť vykonávať funkciu rozhodcu z dôvodu nezlučiteľnosti záujmov s výkonom určitej verejnej funkcie. V takomto prípade daná osoba nemôže byť ustanovená za rozhodcu. |
§ 6 ods. 2
|
Najvyšší súd Slovenskej republiky |
definovať pojem “vybratá osoba” |
Neakceptuje sa. Ide o legislatívnu skratku, ktorá sa zavádza k pojmu “zmluvnými stranami vybratá právnická osoba alebo fyzická osoba”. Legislatívnu skratku nie je možné definovať. |
Ministerstvo kultúry SR |
upraviť rovnaké kritéria pre vybratú osobu ako v pripomienke k § 6 ods. 1 |
Neakceptuje sa. Ponecháva sa na slobodnej vôli zmluvných strán, aby si určili osobu, ktorá bude ustanovovať rozhodcu, rozhodovať o námietkach proti nim apod. Vybratá osoba musí spĺňať všeobecné požiadavky na rozhodcu podľa § 6 ods. 1 návrhu. |
|
Národná banka Slovenska |
nahradiť pojem “vybratá osoba” slovami “vybraná osoba” |
Neakceptuje sa. Pojem bol upravený podľa pripomienky Jazykovedného ústavu Ľ. Štúra SAV. |
|
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR |
vzhľadom na súčasný trend, aby zastupovanie v spore v súdnom konaní bolo zverené len advokátom sa požiadavka “prihliadnutia na kvalifikáciu požadovanú od rozhodcu” ako protirečivá |
Neakceptuje sa. V príslušnom ustanovení nejde o zastupovanie, ale o požiadavky, ktoré si zmluvné strany zakotvili do rozhodcovskej zmluvy pre rozhodcu, ktorý ešte nebol určený, ale bližšie si vymedzili okruh osôb kvalifikačnými kritériami (napr. ekonóm, stavebný inžinier, statik, právnik apod.) |
|
§ 8 ods. 1 |
Ministerstvo vnútra SR |
vypustiť slová v zátvorke; i v ďalších ustanoveniach |
Neakceptuje sa. Takéto znenie je používané i v platnom zákone o rozhodcovskom konaní. |
§ 9 ods. 5 |
Ministerstvo vnútra SR |
presunúť do čl. II, lebo ide o novelu OSP |
Neakceptuje sa. Obdobné ustanovenia obsahuje napríklad aj Exekučný poriadok. O námietke proti rozhodcovi však nemusí rozhodovať len súd, ale i vybratá osoba. |
§ 10 ods. 2 |
Ministerstvo vnútra SR |
preformulovať, lebo sa neumožňuje rozhodcovi vzdať sa funkcie bez súhlasu zmluvných strán pri závažných zdravotných problémov. |
Neakceptuje sa. Je v záujme účastníkov konania, aby v takomto prípade rozhodcu odvolali podľa § 10 ods. 3. Ak niektorý z účastníkov bude chcieť takto blokovať priebeh konania, môže druhý účastník požiadať o odvolanie súd alebo vybratú osobu. |
§ 10 ods. 3 |
Generálna prokuratúra SR |
z ustanovenia odseku 3 nevyplýva, či ide o nespôsobilosť vo vzťahu k právnym úkonom alebo niečo iné |
Neakceptuje sa. Zo znenia ods. 3 vyplýva, že ide o akúkoľvek inú nespôsobilosť na výkon funkcie rozhodcu. Strata spôsobilosti na právne úkony je dôvodom zániku funkcie rozhodcu ex lege podľa ods. 1 písm. d) bez splnenia ďalších podmienok. |
§ 12 ods. 1 |
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR |
schváliť alternatívu II návrhu znenia odseku 1 |
Neakceptuje sa. V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa väčšina pripomienkujúcich subjektov vyjadrila za prijatie alternatívy I. |
Ministerstvo zdravotníctva SR |
|||
Ministerstvo pôdohospodár-stva SR |
|||
Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR |
|||
§ 12 ods. 4 |
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR |
slová “platí, že sa podrobujú predpisom” nepovažujeme za vhodné; na konanie by sa mali vzťahovať právne predpisy |
Neakceptuje sa. Právne predpisy sa na konanie vzťahujú podľa § 1 tohto návrhu, lebo upravuje rozhodcovské konanie. Okrem toho však zmluvné strany predložením svojho sporu na stály rozhodcovský súd vyslovujú konkludentne súhlas s použitím jeho štatútu a rokovacieho poriadku. |
Ministerstvo vnútra SR |
nahradiť slová “platí, že sa podrobujú predpisom uvedeným v odseku 2” slovami “sa riadi štatútom a rokovacím poriadkom tohto stáleho rozhodcovského súdu” |
Čiastočne akceptované Štatút a rokovací poriadok sú internými predpismi stáleho rozhodcovského súdu. V súlade s predchádzajúcou pripomienkou je vhodnejšie odkázať priamo na príslušné ustanovenia, ktoré ich upravujú. |
|
§ 16 ods. 1 |
Najvyšší súd Slovenskej republiky |
vhodnejšie uviesť najprv časť vety, upravujúcej začatie konania a následne zákonné predpoklady |
Neakceptuje sa. Naruší sa tým štruktúra ustanovenia, najmä vo vzťahu k písm. b), kde takáto zmena spôsobí nezrozumiteľnosť ustanovenia. |
§ 17 |
Národná banka Slovenska |
nahradiť slovo “rovné” slovom “rovnaké” |
Neakceptuje sa. Nejde o rovnaké postavenie, ale o rovnosť práv a povinností. Pojem použitý v OSP je nesprávny. |
§ 17 posl. veta |
Národná banka Slovenska |
preformulovať podľa pripomienky takto: “Každý účastník má právo na rovnakú možnosť uplatnenia svojich práv a na ich ochranu.” |
Neakceptuje sa. Nejde o rovnaké možnosti účastníkov rozhodcovského konania, ale o rovné postavenie subjektov v konaní. |
§ 18 ods. 6 |
Najvyšší súd Slovenskej republiky |
nahradiť spojenie “o čom upovedomí účastníkov rozhodcovského konania” slovami “po predchádzajúcom poučení účastníkov rozhodcovského konania” |
Neakceptuje sa. Rozhodcovský súd tu nemá poučovaciu povinnosť vo vzťahu k účastníkom rozhodcovského konania. Je len povinný ich o zastavení konania upovedomiť. |
§ 26 ods. 4 |
Ministerstvo kultúry SR |
nahradiť slová “do skončenia ústneho pojednávania” slovami “do vynesenia rozhodnutia” |
Čiastočne akceptované. Podľa § 26 ods. 1 návrhu rozhodcovský súd vytýči ústne pojednávanie, ak to navrhne niektorý účastník. Na ňom môže účastník uplatniť námietky, uvedené v odseku 4 posledná veta, v písomnom konaní až do vydania rozsudku. |
§ 31 ods. 3 |
Ministerstvo vnútra SR |
doplniť odkaz na § 264 Obchodného zákonníka za slová “obchodné zvyklosti” |
Neakceptuje sa. V rozhodcovskom konaní možno použiť aj obchodné zvyklosti v ponímaní iných právnych predpisov, resp. i iných právnych poriadkov. |
§ 31 ods. 4 |
Národná banka Slovenska |
špecifikovať “zásady spravodlivosti” alebo celý odsek 4 vypustiť, lebo z ustanovenia vyplýva, že ak účastníci rozhodcovský súd výslovne nato neoprávni, súd spravodlivo nerozhodne. |
Neakceptuje sa. Ide o oprávnenie rozhodcovského súdu rozhodovať podľa “equity”, prameňa práva anglo-amerického právneho systému. |
§ 32 ods. 2 |
Najvyšší súd Slovenskej republiky |
zvážiť, či sa odsek nemá vypustiť; neúčasť rozhodcu pri hlasovaní je v rozpore s povahou jeho funkcie |
Neakceptuje sa. Žiadneho z rozhodcov nemožno nútiť k hlasovaniu alebo účasti na ňom. Navyše požiadavka účasti všetkých rozhodcov na hlasovaní by mohla byť zneužitá na blokáciu činnosti rozhodcovského súdu a vynesenia rozhodnutia. Maximálna objektívnosť rozhodnutí sa zabezpečuje požiadavkou súhlasu väčšiny všetkých rozhodcov s rozhodnutím. |
§ 32 ods. 4 |
Národná banka Slovenska |
preformulovať v súlade s pripomienkou: “Rozhodca, ktorý mal pri hlasovaní odlišné stanovisko od ostatných rozhodcov je oprávnený pripojiť toto stanovisko k zápisnici o hlasovaní aj s jeho odôvodnením.” |
Čiastočne akceptované. Ustanovenie bolo upravené i podľa pripomienok iných subjektov. Výsledný návrh je kompromisom. |
§ 33 ods. 2 |
Národná banka Slovenska |
namiesto slov “nesmie prekročiť medze uplatnených návrhov” uviesť “nesmie prekročiť návrhy” |
Neakceptuje sa. Navrhovanou zmenou sa mení význam ustanovenia nežiaducim spôsobom. |
§ 36 ods. 2 |
Najvyšší súd Slovenskej republiky |
právo požadovať výklad k určitej časti by nemalo patriť účastníkovi vtedy, ak rozhodcovský rozsudok obsahuje odôvodnenie. |
Neakceptuje sa. Vzhľadom na možnosť voľby, odvolania a námietok voči rozhodcovi je vhodné, aby účastník mohol požiadať rozhodcu o výklad rozhodnutia, ktoré vydal. Nedostatočné odôvodnenie rozhodnutia nie je navyše ani dôvodom na jeho zrušenie. |
§ 37 |
Ministerstvo zdravotníctva SR |
prijať alternatívu II návrhu znenia odseku 2 |
Neakceptuje sa. V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa väčšina pripomienkujúcich subjektov vyjadrila za prijatie alternatívy I. |
Ministerstvo pôdohospodár-stva SR |
|||
Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR |
|||
Ministerstvo vnútra SR |
§ 40 |
Národná banka Slovenska |
preformulovať písm. i) kvôli zrozumiteľnosti |
Čiastočne akceptované. Ustanovenie vychádza zo znenia platného zákona a bolo upravené i v súlade s pripomienkou odboru právneho styku s cudzinou MS SR. |
§ 41 ods. 1 |
Ministerstvo financií SR |
vypustiť slová na konci prvej vety “účastníkovi rozhodcovského konania, ktorý podáva žalobu” |
Neakceptuje sa. Ustanovenie vymedzuje, že lehota na podanie žaloby plynie každému účastníkovi samostatne v závislosti odo dňa doručenia rozhodcovského rozsudku. Pojmom “účastník rozhodcovského konania, ktorý podáva žalobu” sa rozumie ten účastník, ktorý po doručení rozhodcovského rozsudku podáva na všeobecný súd žalobu o zrušenie rozhodcovského rozsudku. |
§ 51 |
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR |
v poznámke pod čiarou k odkazu 16 uviesť “ v znení neskorších predpisov” |
Neakceptuje sa. Podľa čl. 47 Prílohy 2 k Legislatívnym pravidlám vlády SR toto nepripúšťa. |
Čl. II |
|||
Bod 4 |
Ministerstvo pôdohospodár-stva SR |
prijať alternatívu II, teda vypustiť bod 4 |
Neakceptuje sa. V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa väčšina subjektov vyjadrila za zachovanie tohto bodu novely. |
Ministerstvo vnútra SR |
|||
Bod 5 |
Národná banka Slovenska |
namiesto slov “nachádza miesto” uviesť slová “konalo” |
Neakceptuje sa. Niektoré úkony rozhodcovského konania môže rozhodcovský súd podľa § 23 ods. 2 návrhu uskutočniť i na inom mieste, ako je miesto rozhodcovského konania. Tým nedochádza k zmene miesta konania podľa § 26 ods. 1. Ustanovenie je formulované z dôvodu zrejmosti a zrozumiteľnosti. |