Dôvodová správa
Všeobecná časť:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 308/1993 Z.z. o zriadení Slovenského národného strediska pre ľudské práva vypracovalo Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky na základe požiadavky na stransparentnenie činnosti Slovenského národného strediska pre ľudské práva, vymedzenie právneho rámca na ustanovovanie jeho orgánov a určenie ich kompetencií.
Slovenské národné stredisko pre ľudské práva bolo zriadené ako národný inštitút zaoberajúci sa otázkami ľudských práv. Počas prvých dvoch rokov fungovania bolo krytie funkčných, prevádzkových a programových výdavkov spojených s podporou a ochranou ľudských práv na Slovensku realizované z Dobrovoľného fondu OSN na základe príspevku vlády Holandska. Dialo sa tak podľa dohody medzi vládou Slovenskej republiky a Organizáciou Spojených národov o zriadení Slovenského národného strediska pre ľudské práva podpísanou 9. marca 1994. Podľa tejto dohody sa Slovenská republika zaviazala po uplynutí obdobia poskytovania príspevku z Dobrovoľného fondu financovať Slovenské národné stredisko tak, aby mohlo pokračovať vo svojej činnosti naďalej, najmenej na úrovni dosiahnutej počas obdobia poskytovania spomínaného príspevku.
V súčasnosti je činnosť Slovenského národného strediska pre ľudské práva uhrádzaná zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky prostredníctvom rozpočtovej kapitoly Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky.
Predložený návrh zákona si nevyžiada zvýšené nároky zo štátneho rozpočtu ani nárast počtu zamestnancov. Novela zákona nepodlieha prerokovaniu v Rade hospodárskej a sociálnej dohody SR. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť:
K bodu 1 (§ 1):
Návrhom sa odstraňuje najčastejšie kritizovaný nedostatok transparentnosti činnosti Slovenského národného strediska pre ľudské práva a ustanovuje jedna z jeho hlavných úloh, pre ktoré bola dohoda o jeho zriadení medzi vládou Slovenskej republiky a OSN uzavretá. Navrhovaným zákonom sa mu preto ustanovuje povinnosť každoročne vypracúvať
a uverejňovať správu o stave dodržiavania ľudských práv a slobôd v Slovenskej republike.K bodu 2 (§ 2 ods. 2):
Nanovo sa upravuje financovanie Slovenského národného strediska pre ľudské práva v súlade s Dohodou medzi vládou SR a OSN o zriadení Slovenského národného strediska pre ľudské práva.
K bodu 3:
Vypúšťa sa ustanovenie, podľa ktorého podrobnosti o spôsobe kreovania správnej rady, výkonného riaditeľa a ostatných orgánov Slovenského národného strediska pre ľudské práva upravuje štatút Slovenského národného strediska pre ľudské práva. Podľa predloženej novely sú tieto náležitosti upravené priamo zákonom.
K bodu 4 (§ 3a, 3b a 3c):
Zloženie správnej rady upravuje návrh tak, aby sa zabezpečili potrebné záruky nezávislosti strediska a pluralistická reprezentácia spoločenských síl angažujúcich sa v oblasti ochrany a presadzovania ľudských práv.
V záujme zabezpečenia funkčnosti novoustanovenej správnej rady Slovenského národného strediska pre ľudské práva sa limituje počet jej členov na 11. Spôsob vymenúvania členov správnej rady sa upravuje tak, aby sa stala orgánom dôsledne presadzujúcim ochranu ľudských práv a slobôd v Slovenskej republike. Funkčné obdobie člena správnej rady sa určuje na tri roky s možnosťou opakovaného vymenovania. Členstvo v správnej rade
je dobrovoľné, neplatené a nezastupiteľné. Zákon preto zakotvuje aj podmienku odvolania člena správnej rady, ktorý sa bez vážneho dôvodu najmenej trikrát nezúčastnil na jej zasadnutí. V štatúte Slovenského národného strediska pre ľudské práva, ktorý bude schvaľovať správna rada sa podľa splnomocňovacieho ustanovenia zákona upravia podrobnosti o vymenúvaní a odvolávaní členov správnej rady a o voľbe a odvolávaní výkonného riaditeľa Slovenského národného strediska pre ľudské práva a ďalších vnútorných otázkach jeho fungovania. Podrobnosti o zvolávaní zasadnutí správnej rady a o jej rokovaní upraví rokovací poriadok, ktorý schvaľuje správna rada.Zákon vymedzuje postavenie a kompetencie výkonného riaditeľa Slovenského národného strediska pre ľudské práva a ustanovuje jeho zodpovednosť voči správnej rade.
Funkčné obdobie členov správnej rady, ktorá bola zriadená pred účinnosťou navrhovanej novely sa ukončí vymenovaním členov novej správnej rady.
Prvé zasadnutie správnej rady vymenovanej podľa tohoto zákona zvolá výkonný riaditeľ Slovenského národného strediska pre ľudské práva.
K čl. II:
Navrhuje sa účinnosť zákona v súvislosti s predpokladanou dĺžkou legislatívneho procesu a s potrebnou legisvakanciou.
Doložka zlučiteľnosti