Predkladacia správa

Návrh zákona, ktorý predkladá Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky do legislatívneho procesu, vychádza na jednej strane z potreby jednoznačne upraviť postavenie súdov pri zabezpečovaní ústavného práva na prerokovanie veci účastníka bez zbytočných prieťahov a na strane druhej vymedzuje obsah ústavného práva na právnu pomoc v konaní pred súdmi, inými štátnymi orgánmi alebo orgánmi verejnej správy.

Občiansky súdny poriadok je základným formálnym prameňom civilného procesného práva. Tento zákon v súčasnej dobe už nezodpovedá požiadavkám, ktoré sú kladené na takýto právny predpis v oblasti civilného procesu. Uvedené požiadavky predovšetkým kladie moderný právny styk, najmä nové a novým spôsobom využívané hmotno-právne ustanovenia, intenzívne vznikanie doposiaľ nevyužívaných foriem právnych vzťahov a v neposlednom rade aj zmeny v postavení navrhovateľa a odporcu v sporových veciach, ktoré sa vyznačujú nezriedka zneužívaním nedostatkov v platnom Občianskom súdnom poriadku, napríklad pri doručovaní súdnych písomností.

Základným zámerom predkladanej novelizácie Občianskeho súdneho poriadku je zrýchlenie a zefektívnenie civilného súdneho konania, bez ujmy na ústavnosti a zákonnosti jeho priebehu, odstránenia prekážok postupu konania, ktoré vyplývajú z postavenia právnických osôb a napokon vyriešenia niektorých problémov, ktoré definovala právna, najmä súdna prax.

Význam vypracovania a predloženia návrhu uvedeného zákona spočíva tiež v tom, že zohľadňuje v sebe praktické pripomienky sudcovského stavu a napomáha dotvárať efektívne fungujúci mechanizmus právnej ochrany práv fyzických a právnických osôb ako aj zachovanie právnej istoty, ktorý je jedným zo základných pilierov právneho štátu.

Hoci bol Občiansky súdny poriadok už takmer tridsaťkrát novelizovaný, je potrebné vykonať ďalšie zásahy v tomto základnom predpise civilného procesného práva tiež z nasledovných dôvodov :

  1. rekodifikácia občianskeho procesného práva sa neočakáva skôr ako za dva roky a existuje úzka previazanosť tejto rekodifikácie s rekodifikačnými prácami v oblasti civilného práva hmotného,
  2. občianske súdne konanie a jeho základná úprava nielenže reaguje nedostatočne pružne na potreby vyvolané novými ekonomickými a spoločenskými pomermi, ale do značnej miery za nimi zaostáva. Uvedené nedostatky sa pôvodne zamýšľalo odstrániť hore uvedenou rekodifikáciou.

V medzirezortnom pripomienkovom konaní v súlade s článkom 9 odsek 1 Legislatívnych pravidiel vlády SR bol návrh zákona zaslaný na medzirezortné pripomienkové konanie všetkým ministerstvám a ústredným orgánom štátnej správy.

Stanovisko bez pripomienok zaslali Ministerstvo pre správu a privatizáciu národného majetku Slovenskej republiky, Ministerstvo výstavby a verejných prác Slovenskej republiky, Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky, Ministerstvo zahraničných vecí Slovenskej republiky, Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky, Úrad bezpečnosti práce Slovenskej republiky, Úrad vlády Slovenskej republiky – sekcia kontroly, Úrad pre stratégiu rozvoja spoločnosti, vedy a techniky Slovenskej republiky, Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky a Národná banka Slovenska.

Stanovisko s pripomienkami do termínu ukončenia pripomienkového konania zaslali Ministerstvo financií Slovenskej republiky, Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, Ministerstvo obrany Slovenskej republiky, Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Ministerstvo školstva Slovenskej republiky, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, Protimonopolný úrad Slovenskej republiky, Štatistický úrad Slovenskej republiky, Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky, Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky, Notárska komora Slovenskej republiky, Generálna prokuratúra Slovenskej republiky a Najvyšší súd Slovenskej republiky.

Pripomienky zásadného charakteru zaslali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, Ministerstvo financií Slovenskej republiky a Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky.

Zásadné pripomienky Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky podané k § 175zca ods. 1 písm. a), § 205a a § 252 ods. 5 posl. veta, boli akceptované.

Zásadná pripomienka Ministerstva financií Slovenskej republiky, týkajúca sa § 337 ods. 1 bola akceptovaná s alternatívou, ktorá bola upravená v súlade so stanoviskom Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky.

Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky žiadal v § 9 ods. 3 písm. g) vypustiť spojenie “...ako predmetu obchodu”. Táto pripomienka bola akceptovaná.

Návrh zákona bol zároveň prepracovaný v zmysle pripomienok Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky.

Návrh zákona sa na rokovanie vlády predkladá bez rozporu.