Vyhodnotenie pripomienkového konania

Návrh zákona bol v rámci medzirezortného pripomienkového konania zaslaný na zaujatie stanoviska 46 adresátom, z  toho na návrh reagovalo 37 subjektov, z ktorých 12 nemalo žiadne pripomienky. Zásadné pripomienky uplatnili Ministerstvo vnútra SR, Ministerstvo životného prostredia SR, Ministerstvo zdravotníctva SR a Úrad priemyselného vlastníctva SR. Návrh zákona sa predkladá bez zásadných rozporov.

Neakceptované pripomienky

Ministerstvo vnútra SR

V § 181 sa odporúča zakotviť odstupňovanú ochranu vody a pôdy od škody nie malej, značnej škody až po škodu veľkého rozsahu.

Stanovisko: Doplnenie nového trestného činu neoprávneného nakladanie s odpadmi (§ 181f) vychádza z podnetu rezortu životného prostredia, ktorý navrhoval, aby takéto protiprávne konanie bolo trestným činom, ak náklady na odstránenie následku poškodenia sú vyššie ako 1 milión Sk. Keďže predkladateľ vzhľadom na terajšiu systematiku Trestného zákona nechcel uviesť priamo v skutkovej podstate trestného činu konkrétnu výšku rozsahu v korunách, Trestný zákon upravuje dva druhy rozsahu, ktoré v tejto súvislosti pripadajú do úvahy – značný rozsah (100-násobok minimálnej mzdy, t.j. 440 tisíc Sk) a veľký rozsah (500-násobok minimálnej mzdy, t.j. 2,2 mil. Sk). Bola zvolená prvá možnosť. Ak náklady na odstránenie následku poškodení dosahujú rozsah nie malý (6-násobok minimálne mzdy, t.j. cca 27 tis. Sk), nie je dôvod, aby takéto konanie bolo posudzované ako trestný čin a porušenie zákona o odpadoch je postihovateľné pokutami v správnom konaní. V prípade, že by naopak konaním bola spôsobená taká škoda, že jej odstránenie si vyžiada vyššie finančné prostriedky dosahujúce aj sumu veľkého rozsahu, navrhovaná trestná sadzba svojím rozsahom umožňuje adekvátne rozlíšiť a adekvátne potrestať aj takéto konanie.

V § 124 sa odporúča zaradiť osobitné ustanovenie o účinnej ľútosti, ako je to pri nezaplatení dane.

Stanovisko: Neakceptované, keďže takýto návrh bol predmetom návrhu novely Trestného zákona č. 183/1999 Z.z. a nakoniec neprešiel legislatívnym procesom. Ustanovenie o účinnej ľútosti vo vzťahu k § 124 Tr. zák. obsahuje § 66 a prípadné osobitné ustanovenie vo vzťahu k tomuto trestnému činu bude možné upraviť až v rámci rekodifikácie Trestného zákona.

Ministerstvo financií SR

Odporúča § 249c ods. 1 naformulovať obdobne ako § 249d ods. 1.

Stanovisko: Rozdielne znenie skutkových podstát trestných činov podľa § 249c a § 249d vyjadruje rozdiel medzi funkciou platobnej karty a telefónnej karty.

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR

Žiada nahradiť vyčíslovanie škody iným spôsobom a nie vo vzťahu k minimálnej mesačnej mzde.

Stanovisko: Predkladateľ s podstatou pripomienky súhlasí, ale problematika nemôže byť zmenená touto čiastkovou novelou. Uvedené sa zmení v rámci rekodifikácie Trestného zákona a škoda nebude viazaná na minimálnu mzdu. Avšak sú rôzne názory a možné spôsoby riešenia tejto problematiky (napr. uvedenie konkrétnej sumy škody v Trestnom zákone, viazanie tejto veličiny na osobitné nariadenie vlády, príp. neuvedenie výšky škody vôbec a ponechanie tohto na rozhodovaciu činnosť súdov vzhľadom na prechod na formálne chápanie trestného činu), a preto bude tento dlhodobý problém vyriešený pri rekodifikácii.

Ministerstvo zdravotníctva SR

Navrhuje doplniť nový trestný čin zákazu klonovania ľudí.

Stanovisko: Problematika úpravy zákazu klonovanie ľudí v Trestnom zákone nie je taká urgentná, aby musela byť riešená čiastkovou novelou. Táto problematika nie je zatiaľ upravená ani v trestných kódexoch iných krajín vzhľadom na jej novosť a vývoj názorov v tejto oblasti. Návrh ministerstva zdravotníctva bude posúdený pri rekodifikácii Trestného zákona.

Pri trestnom čine neoprávneného nakladania s odpadmi (§ 181f) sa odporúča, aby tresty za škody spôsobené vplyvom odpadov boli uložené aj za dôsledky dopadu tejto skutočnosti na zdravie ľudí.

Stanovisko: Navrhovanou trestnou sadzbou (2 až 8 rokov) sa táto požiadavka pri rozhodovaní súdu o výške trestu umožňuje dosiahnuť. Ďalej môže dôjsť aj k súbehu s trestným činom ublíženia na zdraví.

Najvyšší súd SR

Zvážiť navrhované zníženie výšky škody nie nepatrnej z dvojnásobku na výšku minimálnej mesačnej mzdy.

Stanovisko: Je neúnosné, aby pri majetkových trestných činoch (najvypu-klejšie je to pri krádeži a podvodoch) musela byť spôsobená škoda až približne 9.000,- Sk, aby išlo o trestný čin. V súčasnosti je touto výškou v mnohých častiach štátu celomesačný príjem, a preto je nutné túto hranicu výšky škody znížiť.

Generálna prokuratúra SR

Ustanovenie § 89 ods. 15 písm. b/ upraviť takto: “b/ zaknihovaný cenný papier”, keďže v praxi nie je sporné, že vecou sú cenné papiere, ktoré majú materializovanú podobu.

Stanovisko: Navrhované znenie “cenný papier bez ohľadu na podobu” je vecne správnejšie (podľa § 1 ods. 2 zákona č. 600/1992 Z.z. môže mať cenný papier podobu listiny alebo podobu zaknihovaného cenného papiera), ako návrh pripomienkujúceho, z ktorého by sa mohol urobiť taký výklad, že listinný cenný papier nie je vecou.

V § 181c ods. 1 nahradiť výšku ujmy, ktorá musí byť spôsobená, a to z nie malej (6-násobok minimálnej mzdy) na nie nepatrnú (výšku minimálnej mzdy).

Stanovisko: Návrhom dochádza k zmene pri určovaní spôsobu ujmy, ktorá je spôsobená trestnými činmi podľa § 181c, § 181b, § 181c a namiesto určovania podľa “ceny, za ktorú sa vec v čase a v mieste činu obvykle predáva” bude sa určovať podľa biologickej, ekologickej a kultúrnej hodnoty, ktorá je vyčíslená vo  vyhláške č. 93/1999 Z.z.. Na základe toho dôjde k vyššiemu ohodnoteniu chránených rastlín a živočíchov, a preto je potrebné aby takéto konanie nebolo zbytočne kriminalizované výškou ujmy, ktorá musí byť pri tomto trestnom čine spôsobená.

Navrhuje sa doplnenie novej skutkovej podstaty pod označením § 198b s textom – “Kto inému obmedzuje jeho práva a slobody pre národnosť, rasu alebo etnickú príslušnosť, potresce sa odňatím slobody až na jeden rok alebo peňažným trestom” a odôvodnením, že sa “zisťujú prípady obmedzovania práv a slobôd, napr. zákazom vstupu do verejných pohostinských zariadení pre rasu, pričom majiteľ (vedúci pracovník) nemusí na takýto postup verejne podnecovať”.

Stanovisko: Navrhované doplnenie Trestného zákona bude treba posúdiť v rámci rekodifikácie, najmä z pohľadu, či takéto konania dosahujú taký stupeň nebezpečnosti, aby sa Trestný zákon doplnil týmto spôsobom. Pri terajších trestných činoch hrubo narušujúcich občianske spolužitie, ktorými sa poskytuje špecifická ochrana rase a národu, sa vyžaduje konanie, ktoré má určité kvalitatívne znaky – vyhrážanie usmrtením, ublížením na zdraví alebo spôsobením škody veľkého rozsahu, resp. použitie násilia (§ 196, § 197a), verejné hanobenie (§ 198), verejné podnecovanie (§ 198a).

Úrad priemyselného vlastníctva SR

Navrhuje nové znenie § 150 a § 151, ktorého podstatou je, že pojem uvádzaný v platnom znení skutkovej podstaty “ľahko”, “zjavne” zameniteľné je treba preniesť z posudzovania objektívnej stránky trestného činu do roviny posudzovania subjektívnej stránky.

Stanovisko: Ide o takú zmenu dotknutých ustanovení Trestného zákona, ktoré menia samotný charakter skutkovej podstaty, a preto je účelné túto zmenu uskutočniť pri rekodifikácii Trestného zákona, nie čiastkovou novelou.

Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR

Navrhuje do § 182 ods. 1 doplniť aj vodorovnú značku.

Stanovisko: Ustanovenie § 182 ods. 1 bolo doplnené o zvislé dopravné značky z dôvodu, že dochádza k ich krádežiam. K takémuto konaniu nemôže dôjsť pri vodorovných dopravných značkách, a preto nie je dôvod na ich doplnenie do § 182 ods. 1.

Úrad jadrového dozoru SR

Do § 234 a § 247 doplniť špecifickú ochranu jadrového a obdobného rádioaktívneho materiálu a do Trestného zákona doplniť nový trestný čin, ktorý by postihoval nedovolený vstup do objektov jadrového zariadenia s úmyslom poškodiť alebo odcudziť jadrový materiál.

Stanovisko: Najzávažnejšie protispoločenské konania týkajúce sa jadrových a iných obdobných rádioaktívnych látok sú upravené trestnými činmi podľa § 187a a § 182 Tr. zák. Nové návrhy na doplnenia budú posúdenie rekodifikačnou komisiou pri príprave nového Trestného zákona.